Contactează-ne

Administrație

Neamţ: Greu de recuperat averile Nababului

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ boierul Cantacuzino Paşcanu, zis şi Nababul datorită bogăţiei sale colosale, a lăsat prin testament mare parte din avere „comunei “ Roman ■ deşi administraţiile oraşului au deschis procese, puţine proprietăţi au fost recuperate ■

Una din ştirile care a ţinut prima pagină a ştirilor, spre sfîrţitul celui de al doilea mandat al primarului PSD, Dan Ioan Cărpuşor, undeva prin anii 2005, a fost aceea a descoperirii într-o arhivă a testamentului boierului Cantacuzino Paşcanu, zis şi Nababul, prin care acesta lăsa o foarte mare parte a averii sale oraşului Roman. Această veste a deschis speranţe nebănuite edililor, cu atît mai mult cu cît averea nu era deloc de lepădat. Testamentul a fost adus la cunoşţinţa edililor de către avocatul Stanciu, soţul şefei Serviciului de evidenţă informatizată a personei, Carmen Stanciu, care o bună perioadă de timp a fost remunerat cu cîte 600 de lei lunar. În testamentul olograf, scris în 15 ianuarie 1927, la Paris, Constantin Cantacuzino Paşcanu decide ce se va întîmpla cu imensa sa avere. „Las doamnei Maria Cantacuzino, soţia mea, numită Aldica Paşcanu, venitul întregii mele averi. Nuda proprietate o las comunei Roman. Este vorba de terenuri, păduri, păşuni, iazuri şi imobile: conacul şi 480 de hectare de teren din comuna Costişa (judeţul Neamţ -n.r.), 75 de hectare de pădure în comuna Erbiceni (judeţul Iaşi), 430 de hectare de teren în comuna Dumeşti (judeţul Iaşi) şi două imobile în sectorul 2 din Bucureşti, situate pe străzile Lebedei şi Cameliei“. Perspectiva recuperării acestei fabuloase averi a aprins miniţile politicienilor care au făcut din aceasta capital electoral. Începînd din 2005, Servicul Juridic al Primăriei Ropman a început un lung şir de procese, primele fiind demarate de primarul Dan Cărpuşor şi continuate de predecesorul său, Dan Laurenţiu Leoreanu, care ori de cîte ori era întrebat nu tăgăduia să-şi exprime speranţa unei reuşite. „Se ştie că aceste procese sînt de durată, dar noi ne susţinem argumentele în demersul nostru. Vrem să obţinem cît mai mult din ceea ce ne revine. Totodată, trebuie să avem o atitudine corectă. Nici o comunitate nu este dispusă să renunţe la terenuri, mai ales acolo unde acestea au intrat în proprietate privată sau sînt construite pe ele case. Pînă acum, am cîştigat doar 28 hectare de pădure, dar sentinţa nu este definitivă. Am încredere în justiţie. Trebuie să ne jucăm şansa. Altă alternativă nu avem“, declara prin 2013 primarul Laurenţiu Leoreanu. Nimic mai adevărat, se pare, căci în mafia retrocedărilor şi a drepturilor litigioase cumpărate de diverşi indivizi după Revoluţie era greu ca o comunitate să poată recupera avererea ce-i fusese lăsată moştenire de filantropul boier. Întrebat fiind, la conferinţa de presă de luni, 22 iulie, care mai e situaţia acestor procese, primarul Lucian Micu, uşor nesigur pe „subiect“, a declarat: „Noi avem doar o sentinţă pentru o pădure. E undeva prin judeţul Bacău. Nu avem nici un răspuns în acest moment. Acum nu mai avem nici un proces pe această speţă. Din păcate, deşi am cîştigat, nu s-a putut pune în aplicare sentinţa, ţinînd cont că suprafeţele de pădure cîştigate nu au fost cadastrate“, a afirmat primarul Lucian Micu. Precizări suplimentare am primit de la Claudia Matei, purtătorul de cuvînt al administraţiei romaşcane, cu privire la dreptul de proprietate asupra unei părţi din pădurea de la Costişa: „În 2011, Primăria Roman a cîştigat, în instanţă, dreptul de proprietate asupra a circa 28 de hectare de pădure în zona localităţii Costişa. În iulie 2016, comisia de la nivelul Instituţiei Prefectului Bacău a sesizat faptul că, la transpunerea în teren, există o diferenţă în minus de 1,35 hectare de pădure aflată în administrarea Direcţiei Silvice Bacău – Ocolul Silvic Fîntînele). La acest moment, Primăria Roman aşteaptă realizarea documentaţiei cadastrale şi punerea în posesie, care trebuie să fie realizate de către Instituţia Prefectului Bacău“. Continuînd documentarea, am telefonat la Primăria Costişa, unde secretarul, Adrian Barcan, uşor ironic, ne-a declarat: „Există într- adevăr o sentinţă definitivă, dar domnul primar de Roman ar trebui să vă spună ce conţine. Punctul nostru de vedere este cel care rezultă din sentinţa civilă. Primăriei Roman îi revin 16.912 metri pătraţi de păşune, situaţi în extravilanul comunei Costişa. Dacă dumnealor vor veni să solicite suprafaţa respectivă, cea din sentinţă, bineînţeles că vor beneficia de ea“.

Preşedinte de partid, deputat, senator, patriot

Boierul Constantin Cantacuzino Paşcanu (1856-1927) a fost unul dintre marii oameni politici ai epocii sale, dar şi foarte bogat. Fostul preşedinte al Adunării Deputaţilor, în anul marilor răscoale ţărăneşti din 1907 şi în perioada 1912-1914, s-a născut într-o veche famile de boieri moldoveni. Cu studii temeinice de drept în capitala Franţei, Paris, a fost membru al Partidului Conservator, fiind ales deputat în 1891 şi apoi senator în 1903. În timpul mandatului său au fost votate mai multe legi organice printre care aceea de reorganizare a armatei, de aprobare a Tratatului de pace de la Bucureşti, din 1913. La începutul Primul Război Mondial a participat la şedinţa Consiliului de Coroană de la Sinaia, convocată de Regele Carol I, unde s-a pronunţat neutralitatea României, dar şi la şedina Consiliului de Cocoroană prezidată de Regele Ferdinand Întregitorul, votînd pentru intrarea României în război, de partea Antantei. Boierul patriot era prieten bun cu marele om politic liberal Ionel I.C. Brătianu. Era considerat al patrulea om din România în ceea ce priveşte bogăţia. Printre clădirile reprezentative ale oraşului se numără corpul B al Colegiului Naţional RomanVodă, cunoscut în epocă ca fiind Liceul Sturza Cantacuzino, recent renovat din fonduri europene. Boierul a mai deţinut o casă pe care în timpul regimului comunist s-a construit Casa de Cultură a Sindicatelor, acolo unde a funcţionat ani în şir Şcoala Profesională de Fete.

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Neamţ: Preşedintele CJ anunţă noi măsuri pentru a lupta cu coronavirusul

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ 7,5 milioane de lei este suma cu care se vor face, în perioada următoare, noi achiziţii pentru Spitalul Judeţean de Urgenţă Piatra Neamţ ■ drumurile şi trotuarele judeţene vor fi dezinfectate ■

Preşedintele Consiliului Judeţean Neamţ a susţinut, sîmbătă, 28 martie, o conferinţă de presă în care a anunţat noi măsuri pentru a lupta cu coronavirusul. Vă prezentăm comunicatul de presă emis de CJ Neamţ:

„Consilierii judeţeni nemţeni vor fi convocaţi, urgent, la iniţiativa preşedintelui Ionel Arsene, la o nouă şedinţă de Consiliul Judeţean, pentru a aproba efectuarea unor noi achiziţii de aparatură şi echipamente pentru spitalul din Piatra Neamţ, în valoare de 7,5 milioane de lei.

Cu aceste fonduri se vor achiziţiona 20 de ventilatoare mecanice, 20 de paturi ATI, 20 de monitoare pentru funcţii vitale, 4 tuneluri pentru decontaminarea angajaţilor spitalului şi a pacienţilor, 5.000 de teste PCR, suplimentar celor 3.000 comandate deja, peste 10.000 de teste rapide.

De asemenea, se vor aloca fonduri pentru asigurarea  materialelor necesare pentru cel puţin două luni de funcţionare a Spitalului de Urgenţă Piatra Neamţ şi pentru dezinfectarea trotuarelor şi a drumurilor judeţene care străbat comunele nemţene.

„Strategia noastră în lupta cu epidemia COVID-19 se bazează pe alocare de resurse pentru achiziţia de aparatură, protejarea cadrelor medicale prin asigurarea de condiţii de cazare şi masă în regim hotelier, achiziţia de echipamente de protecţie pentru angajaţii Spitalului Judeţean, protejarea celor care au nevoie de asistenţă medicală de pe teritoriul judeţului Neamţ, asigurarea fondurilor necesare primăriilor din judeţ, pentru a gestiona situaţia pe plan local.

Sunt permanent preocupat ca nemţenii să aibă la dispoziţie un sistem medical dotat cu tot ce este nevoie pentru protejarea sănătăţii lor şi cadrele medicale să îşi poată face meseria în condiţii de normalitate“, a declarat Ionel Arsene, preşedintele Consiliului Judeţean Neamţ.

Sistemul de testare real-time PCR a fost deja urcat în tirul care îl transportă către România şi, conform precizărilor făcute de şeful legislativului judeţean, ar putea ajunge în Piatra Neamţ înaintea datei de 3 aprilie, cea stabilită de comun acord cu furnizorul. „Sper să nu stea foarte mult în vamă! Între timp, la Spitalul Judeţean se lucrează pentru pregătirea spaţiului în care va funcţiona acest sistem PCR, care e un întreg laborator, un echipament de mari dimensiuni, extrem de util pentru testarea pacienţilor nemţeni pe plan local“, a mai spus şeful CJ Neamţ.

Ionel Arsene a lansat un apel către primarul Dragoş Chitic, pentru a se preocupa de dezinfectarea străzilor din municipiul Piatra Neamţ. „Dacă nu are bani la Primărie, să vină la Consiliul Judeţean, că găsim soluţii. 30-40% din populaţia judeţului în acest oraş se află! Aici e nevoie foarte mare de implementarea măsurilor de protecţie! Eu am luat legătura cu toţi primarii din judeţ şi i-am anunţat că vom dezinfecta, cu fonduri de la Consiliul Judeţean, trotuarele şi drumurile judeţene pe care le avem în proprietate şi străbat comunele lor“.

Un alt demers al preşedintelui Consiliului Judeţean îi vizează pe reprezentanţii ISU, Poliţiei şi Jandarmeriei, cărora nu li se asigură echipamente de protecţie, deşi intră în contact cu foarte multe persoane, cărora trebuie să le asigure cele necesare traiului în condiţii de stare de urgenţă.

Ionel Arsene i-a cerut premierului României să schimbe legislaţia, pentru a putea să achiziţioneze Consiliul Judeţean măşti şi mănuşi acestor echipe care sunt „trimise la luptă, în primul rând, dar cu pieptul dezgolit“, dacă instituţiile centrale de care aparţin nu se preocupă de protecţia lor”, se precizează în comunicatul de presă al CJ Neamţ. Unul care păcătuieşte prin aceea că nu oferă date certe privind momentul în care aceste măsuri vor fi luate, în condiţiile în care, spun specialiştii, sîntem foarte aproape de vîrful epidemiei de coronavirus şi nu prea mai este timp de amînări sau de aşteptare.

Citește știrea

Actualitate

Modificări privind programul de lucru cu publicul pentru cetățenii străini

Știre publicată în urmă cu

în data de

În contextul măsurilor de prevenire şi limitare a răspândirii infectării cu coronavirus (COVID-19), Inspectoratul General pentru Imigrări stabilește noi măsuri pentru cetățenii străini, care vor fi aplicate în perioada instituirii stării de urgență.

Se suspendă activitatea de preluare a cererilor de eliberare a documentelor de călătorie, a permiselor de ședere, reunificare a familiei pentru beneficiarii unei forme de protecție internațională, precum și suspendarea primirii cererilor de restituire a pașapoartelor naționale, de eliberare a unor copii ale documentelor sau de rectificare a datelor din dosarul personal.

În cazul în care valabilitatea documentelor eliberate de către Inspectoratul General pentru Imigrări (permise de ședere, documente de călătorie, decizii de returnare etc.) expiră în această perioadă, acestea vor fi automat prelungite până la finalul acestei situații, nefiind necesare demersuri din partea cetățenilor străini.

Totodată, se mențin măsurile aprobate anterior, având ca scop evitarea aglomerării în zonele de relații cu publicul. Activitatea de relaționare se va desfășura, pe cât posibil, prin mijloacele electronice de comunicare și prin intermediul serviciilor poștale.

Astfel, se limitează numărul persoanelor al căror acces este permis simultan în spațiile unde sunt amenajate ghișeele, iar activitatea de primire în audiență în cadrul structurilor Inspectoratului General pentru Imigrări se suspendă.

De asemenea, accesul în incinta sediilor structurilor județene pentru imigrări va fi permis doar titularilor sau, după caz, persoanelor mandatate/delegate, în baza actului de identitate/document de trecere a frontierei, prezentat în original.

În perioada stării de urgență, în programul de relații cu publicul pot intervenii modificări orare, iar în acest sens, vă rugăm să consultați secțiunea Contact a site-ului public accesând următorul link: http://igi.mai.gov.ro/ro/node/contact

Vor fi preluate cu preponderență solicitările adresate pe portalul on-line, iar în cazul celor neprogramate acestea vor fi primite doar pentru situații temeinic justificate, de maximă urgență.

Se menține suspendarea activităților la punctele de informare (informarea cetățenilor realizându-se prin mijloace electronice și/sau telecomunicații), precum și primirea cererilor de acordare a dreptului de ședere pe termen lung cetățenilor străini și beneficiarilor de protecție internațională. Totodată, interviurile care au ca scop identificarea elementelor căsătoriei de conveniență, cu înștiințarea scrisă a străinilor, se vor replanifica.

Obligațiile străinilor prevăzute în OUG nr. 194/2002 republicată, cu modificările și completările ulterioare, referitoare la informarea autorităților cu privire la schimbările intervenite în situația străinilor (ex. schimbare de reședință/domiciliu, schimbare nume etc.) sau referitoare la furtul/pierderea permisului de ședere vor fi notificate în termenul prevăzut de lege,  pe adresa de e-mail a structurii competentă teritorial, urmând ca pentru preschimbarea permisului să depună o cerere ulterior.

De asemenea, sunt limitate vizitele în cadrul centrelor aflate în administrarea instituției și sunt stabilite mai multe măsuri de prevenire în scopul asigurării protecției persoanelor cazate.

Inspectoratul General pentru Imigrări reiterează recomandarea adresată cetățenilor străini aflați pe teritoriul României de a ne contacta pentru orice aspect care intră în competența instituției, de a se informa DOAR DIN SURSE OFICIALE și de a respecta măsurile dispuse de autorități în eforturile de prevenire și combatere a răspândirii noului virus.

Citește știrea

Actualitate

Piatra Neamţ: Se reia spălarea străzilor şi dezinfecţia în cartiere

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ la dispoziţia vîrstnicilor ce au nevoie de ajutor sînt puse mai multe numere de telefon, de către primărie

Primarul municipiului Piatra Neamţ, Dragoş Chitic, a anunţat că de luni, 30 martie, vor fi reluate operaţiunile de spălare a străzilor şi de dezinfecţie.

“De săptămîna viitoare, odată cu încălzirea vremii vor fi reluate operaţiunile de spălare mecanizată a străzilor şi de dezinfecţie în toate cartierele oraşului. Trebuie să fim calmi, să avem un comportament raţional dar să rămînem în alertă şi să ne luăm toate măsurile necesare pentru a ne proteja.

Depinde mult prevenirea şi limitarea infectării şi de fiecare dintre noi. Măsurile de igienă personală şi respectarea regulilor stabilite pentru evitarea infectării cu noul coronavirus reprezintă una dintre cele mai bune soluţii de autoprotectie.

Vă rog să staţi în casă, să respectaţi regulile de autoprotecţie, să evitaţi contactul direct cu alte persoane, să respectatţi deciziile luate de autorităţi în privinţa circulaţiei şi ăa nu ieşiţi din casă decît în perioadele permise şi doar dacă este absolut necesar.

Vă asigur că Primăria Piatra Neamţ este mobilizată la maximum pentru aplicarea la timpul potrivit şi eficient a măsurilor necesare care să prevină infectarea populaţiei, precum şi pentru ajutorarea persoanelor vulnerabile.

Sănătatea şi siguranţa cetăţenilor reprezintă, în această perioadă, prioritatea zero pentru municipalitatea pietreană, orice altă activitate este trecută într-un plan secundar. Împreună vom reuşi să facem să fie bine! Vă doresc multă sănătate tuturor!”, a declarat primarul Dragoş Chitic.

Acesta a mai precizat că persoanele vîrstnice au la dispoziţie mai multe numere de telefon la care pot apela pentru a fi sprijinite de reprezentanţii primăriei.

“Continuăm să ajutăm persoanele vîrstnice să traverseze mai uşor această perioadă dificilă. Prin personal specializat din cadrul Direcţiei de Asistenţă Socială a Primăriei Piatra Neamţ ne deplasăm la domiciliul persoanelor vulnerabile, îndeosebi vîrstnici, pentru a oferi sprijin în aprovizionarea cu alimente, medicamente sau rezolvarea altor probleme cu care se confruntă.

Am încheiat în acest sens şi parteneriate de colaborare pentru aceste acţiuni umanitare cu asociaţii neguvernamentale care desfăşoară activităţi în domeniul social sau civic. Am pus la dispoziţia persoanelor vîrstnice, care sînt singure şi nu au de cine să fie ajutate, numere de telefon la care pot apela pentru sprijin din partea municipalitatii pietrene: 0748146781 – program non-stop, 0748146754 – program non-stop, 0233.622.968 – program luni-joi între orele 08.00-16.30 şi vineri între orele 08.00-14.00. Prin implicare şi solidaritate îi vom putea proteja pe bunicii noştri. Punem la dispoziţia pietrenilor şi un număr de telefon unic, disponibil începînd de joi, zilnic, în intervalul orar 8-22.

„0748146809” este numărul la care se pot afla informaţii despre activitatea administraţiei locale pietrene în perioada stării de urgenţă, serviciile oferite, programul acestora şi modalitatea de accesare. Tot la acest număr, pietrenii pot afla informaţii referitoare la măsurile de prevenţie împotriva infectării cu noul coranavirus”, a mai precizat Dragoş Chitic.

Citește știrea

Trending