Contactează-ne

Administrație

Piatra Neamţ: Primarul vrea eliminarea compensaţiei pentru Troleibuzul

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ dacă Troleibuzul nu se descurcă fără compensaţie, Urbtrans va scoate traseele la licitaţie

Primarul municipiului Piatra Neamţ, Dragoş Chitic, a gîndit şi propune consilierilor locali o “strategie” prin care municipalitatea să scape de plata compensaţiei financiare lunare către Troleibuzul, care a căzut în spinarea sa după ce Guvernul a dat o ordonanţă în acest sens. Suma nu este deloc neglijabilă fiind vorba despre 800.000 de lei lunar. Conform declaraţiilor făcute într-o conferinţă de presă susţinută joi, Dragoş Chitic ar vrea modificarea contractului dintre Urbtrans şi Troleibuzul, în sensul eliminării acestei compensaţii. Dacă Troleizubul se descurcă fără aceşti bani, rămîne cu traseele, dacă nu, acestea vor fi scoase la licitaţie. “Din păcate constatăm cu toţii că ţara este guvernată deficitar, haotic şi neprofesionist. Una dintre măsurile luate la nivelul guvernului care demonstrează că deciziile se iau în interes politic şi nu în interesul cetăţeanului este inserarea într-o ordonanţă de urgenţă care reglementa transportul judeţean de persoane a unei fraze care nu-şi avea locul, prin care li se interzice consiliilor judeţene să suporte compensaţiile solicitate de firmele de transport public de persoane trecîndu-se în sarcina consiliilor locale această cheltuială. Este nefiresc să plătească Primăria Piatra Neamţ bani pentru ineficienţa în funcţionare a societăţii judeţene de transport public, în condiţiile în care Consiliul Judeţean controlează societatea Troleibuzul, este acţionarul majoritar, municipiul Piatra Neamţ avînd doar 0.65 % din acţiuni, adică aproape zero putere de decizie. Am solicitat ADI Urbtrans convocarea unei întîlniri a primarilor localităţilor membre în asociaţie, întîlnire care a avut loc marţi 23 iulie. Au fost prezenţi 5 din 6 primari. Toţi şi-au exprimat nemulţumirea mai ales că măsura vine într-un moment extrem de nepotrivit, la mijlocul anului şi în condiţiile în care primăriile, tot din cauza deciziilor greşite ale guvernului, nu au bani nici să funcţioneze pînă la sfîrşitul acestui an. S-au analizat mai multe variante, dar s-a conturat una care să nu fie radicală şi care să nu perturbe funcţionarea transportului public de persoane. Nu ieşim deocamdată din Urbtrans, dar vom propune consiliilor locale membre ale asociaţiei modificarea contractului pe care Urbtrans îl are cu societatea Troleibuzul, în sensul eliminării compensaţiei financiare lunare. Consider că este o decizie cît se poate de corectă. Cu alte cuvinte sună aşa: daca societatea Troleibuzul este capabilă să se rentabilizeze şi să facă transport public de persoane fără pierderi (pentru că asta înseamnă de fapt compensaţia, pierderea lunară), aşa cum operatorii privaţi pot, atunci va rămîne cu trasee în perimetrul asociaţiei. Dacă nu, Urbtrans va scoate traseele la licitaţie, probabil vor fi cîştigate de firme private care fac transportul public de persoane la acelaşi tarif, de multe ori şi la o calitate mai bună, nu cer compensaţii financiare, ci dimpotrivă dau bani asociaţiei sub formă de redevenţă. Simplu şi în interesul cetăţeanului. Se poate pune problema problema periclitării proiectelor prin care ar urma să se achiziţioneze 41 de autobuze electrice prin finanţare europeană. Reamintesc că sînt două proiecte în acest sens în care aplicantul principal este Consiliul Judeţean Neamţ, deoarece este proprietarul firmei de transport public, iar Primăria Piatra Neamţ este partener. Dar, tot din cauza incompetenţei actualilor guvernanţi în gestionarea fondurilor europene dedicate autorităţilor locale, unul dintre proiecte, cel prin care urmau să se achiziţioneze 20 de autobuze electrice, a rămas acum fără finanţare europeană. Celălalt este derulat de Ministerul Dezvoltării şi am mari reţineri, din cauza lipsei de profesionalism a celor care ne conduc astăzi la nivel central, că prin acest proiect vor ajunge vreodată autobuze electrice la Piatra Neamţ. Îmi doresc mult transport ecologic la Piatra Neamţ, cu mijloace de transport electrice, moderne, nepoluante şi confortabile pntru cetăţeni. Îmi pasă de acest aspect şi din acest motiv am propus o măsură care să nu fie radicală, să nu blocheze o eventuală achiziţie de autobuze electrice prin bani europeni. Pentru că am mari reţineri în ceea ce priveşte capacitatea actualilor guvernanţi de a rezolva problema achiziţiei de autobuze electrice din bani europeni am pregătite şi variantele de rezervă. În loc să dăm în fiecare lună la Troleibuzul 800.000 de lei, cu aceşti bani la fiecare 3 luni cumpărăm două autobuze electrice noi şi în doi ani avem în cadrul asociaţiei un parc auto ecologic suficient pentru a acoperi mare parte dintre trasee. O altă variantă pe care am propus-o colegilor din Urbtrans este că, dacă Troleibuzul nu poate opera fără compensaţie financiară anumite trasee, le scoatem la licitaţie şi impunem în caietele de sarcini operatorilor ca un procent din numărul de mijloace de transport cu care se înscriu la licitaţie să fie electrice şi iată că rezolvăm şi mai simplu probema, fără a cheltui banii populaţiei”, a declarat Dragoş Chitic. Ca un scurt comentariu: dacă “strategia” primarului va funcţiona, este de aşteptat să asistăm la “moartea” societăţii Troleibuzul. Pentru că despre capacitatea firmei de a se rentabiliza, credem că am avut cu toţii mari motive de îndoială. Cel puţin pînă în prezent.

Advertisement








Trending