Contactează-ne

Educatie

Cu un robot de luptă, locul I la internaţionala RoboChallenge

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ Marius Alexandru Olaru a obţinut primul loc cu proiectul SpeedyBot la categoria mini Sumo Kids ■ „A fost un parcurs plin de emoţii şi provocări. În timpul competiţiei, a fost necesar să rezolv, de multe ori contratimp, mai multe probleme tehnice apărute la SpeedyBot ca urmare a confruntărilor violente din ringul de luptă“, a declarat liceanul de la Colegiul de Informatică ■

Marius-Alexandru Olaru, elev în clasa a X-a la Colegiul Naţional de Informatică, a obţinut primul loc la categoria Mini Sumo Kids, cu proiectul SpeedyBot, în cadrul celei de-a XII-a ediţie a Competiţiei Internaţionale RoboChallenge. Aceasta s-a desfăşurat în perioada 1-3 noiembrie, la Universitatea Politehnică din Bucureşti. Îndrumător şi coleg de echipă i-a fost profesorul Liviu Constantin Olaru de la Colegiul Naţional Petru Rareş, care îi este atît părinte, cît şi mentor în activitatea de realizare a roboţilor folosiţi la competiţiile individuale de robotică din ultimii ani. Au participat echipaje din 17 ţări: Bulgaria, Columbia, Ecuador, Franţa, Grecia, Japonia, Letonia, Mexic, Peru, Polonia, Republica Moldova, România, Rusia, Spania, Thailanda, Turcia, Marea Britanie. „E prima oară cînd particip la această competiţie şi sînt entuziasmat de rezultatul pe care l-am obţinut. Cu SpeedyBot am participat astă primăvară şi la Competiţia Internaţională Infomatrix, la categoria Mini Sumo, concurs unde am obţinut medalia de argint. Pentru RoboChallenge l-am îmbunătăţit pe SpeedyBot atît hardware, dar mai ales în privinţa programului pe care l-am scris în limbajul C++, aplicaţie care îi conferă autonomie şi dexteritate în ringul de luptă. La categoria Mini Sumo Kids, adresată participanţilor care au cel mult 18 ani, s-au înscris 70 de roboţi. Toate luptele s-au desfăşurat sîmbătă, 2 noiembrie, în cea de-a doua zi a competiţiei. Confruntările între roboţi au început dimineaţă, iar ultima luptă la Mini Sumo Kids s-a dat seara tîrziu şi am avut onoarea să particip la ea. În prima parte a zilei au avut loc luptele eliminatorii din grupe: toţi roboţii au fost repartizaţi în una din cele 16 grupe de la Mini Sumo Kids. În urma meciurilor dintre toţi competitorii din grupe, primii doi din fiecare grupă s-au calificat în cea de-a doua parte a competiţiei, în total 32 de roboţi. Ce-a de-a doua parte a competiţia a fost organizată sub forma unui turneu împărţit pe etape, în fiecare rezultînd grupe de cîte doi roboţi. În urma luptelor dintre roboţii aceleiaşi grupe, cel mai bun se califica în următoarea etapă. Astfel, din cei 32 de roboţi calificaţi la început, în etapa următoare s-au calificat 16, apoi 8 şi tot aşa pînă în finală, cînd au fost doi. Eu şi SpeedyBot am avansat cu succes, din etapă în etapă, pînă am ajuns în finala pe care am şi cîştigat-o. A fost un parcurs plin de emoţii şi provocări. În timpul competiţiei, a fost necesar să rezolv, de multe ori contratimp, mai multe probleme tehnice apărute la SpeedyBot ca urmare a confruntărilor violente din ringul de luptă: am schimbat de 4 ori lama Katana care s-a rupt la impactul cu adversarii şi am schimbat anvelopele roţilor secţionate de lamele adversarilor. A fost foarte important ca în pauzele dintre meciuri să reîncarc acumulatorii robotului. În plus, am îmbunătăţit în mai multe rînduri codul aplicaţiei software folosite de SpeedyBot, avînd în vedere că am adaptat mereu strategia de joc la adversarii pe care i- am întîlnit în ring. Dacă doriţi să vizionaţi filme şi fotografii din timpul competiţiei, vă invit pe pagina mea de Facebook. Mulţumesc părinţilor care au fost alături de mine pe tot parcursul pregătirii şi participării la această competiţie. Recomand şi altor tineri pasionaţi de robotică să se înscrie la viitoarele ediţii ale RoboChallenge. Am rămas plăcut impresionat de participarea numeroasă şi de calitatea proiectelor înscrise, de organizare, de spiritul deschis al voluntarilor care au contribuit la buna desfăşurarea evenimentelor, mulţi dintre ei studenţi sau profesori la Politehnica sau Universitatea din Bucureşti!“, a declarat Marius Olaru. Tatăl performerului era încîntat de rezultatul obţinut şi a prezentat un proiect care se adresează tinerilor din Piatra Neamţ pasionaţi de noile tehnologii. „La competiţia RoboChallenge am reprezentat liceele şi oraşul nostru: pe site-ul competiţiei, în pagina care include lista participanţilor (http://www.robochallenge.ro/ro/competition/participants), SpeedyBot este prezentat împreună cu textul «Piatra Neamţ – RO». Avînd în vedere că locurile doi şi trei au fost cîştigate de echipe din afara României (Turcia – n.r.), cred că ne-am reprezentat foarte bine şi ţara la această categorie din competiţie. Acest frumos rezultat se înscrie în seria activităţilor pe care dorim să le desfăşurăm în lunile şi anii viitori în cadrul Hub-ului de Machine Learning (Centru de Învăţare Automată) pe care eu şi domnul profesor Alexandru Iacob l-am iniţiat în şcoala noastră. Aşa cum l- am gîndit noi, acest proiect se adresează tuturor tinerilor pasionaţi de noile tehnologii care studiază în şcolile din Piatra Neamţ, însă ne dorim ca în anii următori să extindem Centrul de Învăţare Automată, astfel încît la activităţile lui să poată participa tineri din tot judeţul sau chiar din toată ţara. Referitor la finanţarea Hub-ului, pînă în acest moment, am primit o sponsorizare de la Criber NET sub forma unei imprimate 3D, avem semnat un contract de parteneriat cu Primăria Piatra Neamţ şi am obţinut, de asemenea, promisiunea unei sponsorizări de la Oracle Academy. Pînă la alocarea acestor finanţări, din dorinţa de a demara activităţile Hub-ului, am realizat deja primele achiziţii de componente electronice şi mecanice prin intermediul proiectului Zayed Future Energy Prize adus în şcoala noastră în 2015 de domnul profesor Alexandru Iacob, acest proiect avînd prevăzută în buget o alocare financiară pentru activităţi desfăşurate cu elevii în domeniul inventicii, inovării şi integrării noilor tehnologii. Ne dorim ca experienţa acumulată în ultimii ani de noi, profesori şi elevi deopotrivă, să contribuie substanţial la dezvoltare acestui proiect care se anunţă a fi unul de cursă lungă“, a declarat profesorul Liviu-Constantin Olaru.

Actualitate

Învăţământ gratuit?! Părinţi, mâna pe portofele că veţi auzi doar: bani, bani şi iar bani

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

Învăţământul în România e la fel de gratuit pe cât de sincere sunt promisiunile politicienilor în campania electorală. De câteva zile a început anul şcolar şi deja prin mai toate şcolile se organizează şedinţele cu părinţii care, hai să nu ne mai ascundem după deget, înseamnă în principal prilej de “prelucrare” a părinţilor ca să scoată bani din buzunar pentru fondul clasei, pentru văruit, pentru dotat, pentru…

Aşa s-a întâmplat în fiecare an, aşa se întâmplă şi în pandemicul an 2020. Chiar dacă politicienii s-au bătut cu cărămida în piept că dau ei bani de tablete, de dezinfectant, pregătesc ei şcolile, le dotează etc. Şi, dacă e să verifici, banii, în marea lor parte, au plecat din buget, însă… nu prea vedem unde au ajuns. Că tot părinţii trebuie să scoată din buzunar, de unde au sau mai ales nu au, banii pentru toate scrise mai sus şi încă multe altele.

Aşa că să scoatem din vocabularul legislativ această mincinoasă noţiune de “învăţământ gratuit”, că din mintea părinţilor a ieşit demult. În plus, poate onor băieţii ăştia politicieni se gândesc să vină în sprijinul amărâţilor de părinţi cu o măsură de genul: banii daţi pentru învăţământul “gratuit” să fie deduşi din birurile pe care trebuie să le plătim. E clar că statul nu e capabil să asigure condiţii de gratuitate pentru învăţământul OBLIGATORIU şi, dacă tot compensez eu, părinte, să-mi fie reduse dările pe care statul mi le cere cu acele sume cu care acopăr impotenţa lui administrativă.

Poate vom discuta cu altă ocazie şi despre părinţii care exagerează, care se “roagă” ei să fie daţi bani în plus, negândindu-se că învăţământul trebuie să fie accesibil tuturor, nu doar celor cu dare de mână. Dacă tot vor condiţii de cinci stele pentru copiii lor, ceea ce pot să înţeleg, de ce nu-i duc la o instituţie de învăţământ privată unde să înveţe în puf şi cu cele mai noi tehnologii pe masă? Şi poate altădată o să vorbim şi despre faptul că la şcoală au dreptul să meargă şi copiii celor angajaţi “în privat”. Bugetarii, majoritatea dintre ei, foarte bine că a fost aşa, nu le doresc răul, şi-au luat salariile întregi în perioada stării de urgenţă, deşi au stat acasă, dar cei de la privat au trecut prin şomaj tehnic sau poate chiar au ajuns în şomaj sau au suferit tăieri de salarii pentru că şi angajatorii, privaţi, în majoritatea cazurilor, abia mai gâfâie din cauza crizei economice.

Însă ar trebui să fim corecţi şi oneşti în ambele sensuri: dacă un bugetar care a luat leafa întreagă poate plăti tot felul de “fonduri ale clasei”, ca şi în anii trecuţi, un angajat din HORECA, de exemplu, de unde să dea bani ca în alţi ani dacă el nu a avut unde munci până mai ieri? Sau copilul acelui angajat nu mai are dreptul la educaţie?

Şi mai am o întrebare, tot retorică: dacă apuc să cotizez pentru tot ce mai trebuie cumpărat ca al meu copil să beneficieza de învăţământ “gratuit” şi, nu-mi doresc, dar înţeleg că se poate întâmpla, se închide şcoala pe motiv de COVID, mi se returnează banii daţi?

Dreapta măsură sau dacă vreţi calea de mijloc ar trebui să fie căutată, şi chiar găsită, în tot ceea ce facem: aşadar, cu respect, îi rog pe directorii de şcoli şi diriginţi să o lase mai uşor cu fondul clasei şi alte solicitări de bani, că mulţi români abia mai au din ce pune o pâine pe masă, iar pe părinţii “cu lovele”, la fel.

Iar pe ceilalţi care cotizează deşi poate îşi rup de la gură fiindcă nu au mari posibilităţi, le spun, tot cu respect: nu e ruşine să nu ai, nu e adevărată nici măcar zicerea că “dau oricât pentru educaţia copilului meu”, aşa că… N-avem mulţi bani pentru că ne plătim cinstit taxe şi impozite şi muncim pe brânci pe te miri ce salarii. Din taxele şi impozitele plătite de noi îmbuibaţii de politicieni ar trebui să asigure cu adevărat învătământ gratuit, iar directorii de şcoli să ne aştepte cu sălile de clasă “la gata”, nu “la roşu”. Dar avem şi noi o datorie: să nu mai acceptăm să le plătim fără număr, fără număr, ca la manelişti. Să fim o naţiune, nu o turmă.

Citește știrea

Actualitate

Şcoli sub spectrul infectării cu Covid

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ în Neamţ, 217 şcoli funcţionează în sistemul „faţă în faţă“, 93 în scenariul „galben - hibrid“, iar Liceul Carol I în scenariu „roşu“ ■ un copil este spitalizat, iar 76 se află în carantină ■ opt cadre didactice se află internate în spital şi 16 în concediu medical ■

La două zile de la începerea noului an de învăţămînt, conducerile inspectoratelor şcolare au fost obligate să comunice Ministerului Educaţiei situaţia epidemiologică a infectărilor cu coronavirus în rîndul elevilor, personalului didactic şi nedidactic, dar şi măsurile sanitare luate.

„Conform raportării pe care am făcut-o în cursul zilei de astăzi (ieri – n.r.) la ministerul, la nivel de judeţ avem un elev spitalizat şi 76 în în carantină. În ceea ce priveşte personalul didactic am raportat opt persoane spitalizate şi una din categoria personalului nedidactic. Avem două cadre didactice în carantină, care predau, însă on-line, iar alte12 au intrat în concedii medicale. Apreciem că nu este la nivelul judeţului o schimbare majoră faţă de zilele trecute.

Am mai fost sunat despre situaţia a două şcoli, unde două cadre didactice nu s-au simţit bine şi au rămas acasă, în izolare. S-a făcut dezinfecţia sălilor de clasă în care au funcţionat şi în restul sălilor copiii au învăţat în program obişnuit. În cazul unei învăţătoare, de la o şcoală, confirmată cu SARS Cov 2, DSP este în curs de efectuare a unei anchete epidemiologice, dar acolo există certitudinea că acel cadru didactic nu a părăsit sala de clasă şi nu a intrat în contact cu niciunul din colegii săi“, a precizat inspectorul şcolar general, Mihai Obreja.

La ora actuală, şcolile din judeţ funcţionează majoritatea, după scenarul verde, respectiv 217, în care se predă după sistemul faţă în faţă şi doar 93 unităţi funcţionează după scenariul galben, elevii învăţînd după scenariul hibrid (online şi faţă în faţă, alternativ). Liceul Carol I Bicaz funcţionează în totalitate în sistem on-line, dar nu din motive de infectare cu virusul SARS COV 2, ci din cauza întîrzierii lucrărilor de modernizare a clădirilor.

„Am fost personal la Bicaz, am discutat şi cu reprezentanţii constructorului care mi-au promos că se fac efoturi pentru predarea lucrării la sfîrşitul săptămînii viitoare. Acolo e clar că primăria nu şi-a făcut treba“, a precizat Mihai Obreja. Referitor la testarea cadrelor didactice, ea este în opinia inspectorului general, o chestiune care ţine de autorităţile locale, dar e greu de crezut că acestea vor avea fonduri să acopere asemenea cheltuieli din bugetul propriu, cu atît mai mult cu cît rezultatele acestor testări nu sunt suficient de relevante.

Majoritatea şcolilor au măşti în dotare, iar acolo unde nu există suficiente, inspectoratul va trimite din stocul pe care-l mai are, putînd fi puse la dispoziţie 120.000 de bucăţi.

Citește știrea

Actualitate

3 milioane pentru laptopuri şi tablete

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

Inspectoratul a luat la pas şcolile din judeţ, discutînd cu elevi, profesori şi părinţi. „Toate unităţile şi-au deschis porţile. Cu o zi înainte ştiam că 84 vor merge pe scenariul galben şi doar una, Liceul Carol I Bicaz, pe scenariul roşu, dar e asigurată predarea on- line. Am reuşit ca la fiecare şcoală să asigurăm triajul epidemiologic cu medici şcolari, cu asistenţi medicali, asistenţi comunitari şi medici de familie, aflaţi în contract cu primăriile. În şcolile neacoperite triajul se realizează cu un cadru desemnat, după un ghid realizat de Direcţia de Sănătate“, a explicat profesorul Mihai Obreja. Acesta susţine că şcolile din judeţ sînt pregătite cu materialele necesare asigurării unui învăţămînt de calitate şi în siguranţă. Conducrerea ISJ a transmis în prima zi de şcoală la minister o notă prin care solicită credite bugetare de 3 milioane lei, necesare procurării de laptopuri şi tablete pentru învăţămîntul on- line. Inspectorul Obreja susţine că starea de spirit a tuturor este bună, în sensul că există consens în ceea ce priveşte predarea faţă în faţă, ca singura măsură viabilă pentru un învăţămînt de calitate.

Citește știrea

Trending