Contactează-ne

Educatie

„Ceas Floral la Colegiul Naţional Petru Rareş”, punct final

Știre publicată în urmă cu

în data de

Ceea ce acum 5 luni părea o iniţiativă poate prea îndrăzneaţă, ia astăzi forma ceasului floral ce a răsărit sub zidurile Colegiului Naţional Petru Rareş. În vreme de sărbătoare, membrii comunităţii rareşenilor au plănuit pînă la cel mai mic detaliu desfăşurarea proiectului în aşa fel încît orice turist amator de fotografie, orice şofer grăbit care traversează pasajul Străzii Ștefan cel Mare sau oricare alt locuitor veteran, care a admirat oraşul în toate formele prin care acesta a trecut pînă astăzi, au acum şansa de a admira noua înfăţişare pe care a căpătat-o faţada liceului nostru. Iniţiativa s-a născut odată cu ideea domnilor directori – domnul prof. Grigoruţă Oniciuc şi doamna prof. Claudia Jora, care se aflau în căutarea unei idei deosebite de reamenajare a spaţiului situat chiar la strada principala, spre intrarea principală a Colegiului. Astfel, sugestia a fost transmisă mai departe către Consiliul Școlar al Elevilor, de unde Ilinca Leşovschi şi Robert Băltog au preluat iniţiativa, diseminînd informaţia în rîndul colegilor lor. Ideea a început să se materializeze odată cu apariţia şansei de finanţare din partea Fundaţiei pentru Parteneriat şi MOL România, prin programul ”Spaţii verzi urbane” spre care s-a depus un proiect de către Asociaţia de Părinţi – Petru Rareş, proiect care în final aprobat, a susţinut investiţiile printr-o sumă de 10.000 ron. S-a alcătuit apoi echipa de proiect, alcătuită dintr-un coordonator de proiect (Loredana Dinu, vicepreşedintele Asociaţiei de Părinţi – Petru Rareş), un coordonator de educaţie ecologică (prof. biologie Aloma Veiss) şi 5 voluntari de implementare (Robert Băltog, Ilinca Leşovschi, Rareş Apetrei, Aurelia Dinu, Ştefania Toma). Însă greul abia aici a început. Lucrările propriu-zise au fost corelate cu ample activităţi în spiritul protejării naturii. Aşadar, au urmat luni încărcate de activităţi, mobilizări de sute de voluntari, sesiuni de informare, ecologizări, activităţi sportive şi, nu în ultimul rînd, ore de muncă pentru decopertarea, pregătirea şi amenajarea finală a ceasului. Ţinem să menţionăm ajutorul deosebit venit din partea doamnei profesor Aloma Veiss, coordonator al activităţilor de responsabilizare ecologică şi de promovare a atitudinii eco-conştiente şi a unui stil de viaţă sănătos, precum şi ajutorul din partea Agenţiei pentru Protejarea Mediului, reprezentată prin doamna Irina Ciobotaru, care s-a ocupat de instruirea voluntarilor (în număr de 60) anterior ecologizării în spaţiul sugerat şi de sesiunea de informare desfăşurată de Ziua educaţiei nonformale (20 mai 2019) la care unde au participat aproximativ 250 de elevi din clasele IX-XI. Lucrările pe spaţiul vizat au exclus de asemenea orice material ce ar fi putut dăuna mediului. De alegerea speciilor de plante şi dispunerea acestora s-a ocupat un specialist peisagist din partea SC Urban SRL Piatra Neamţ, care ne-a consiliat pe tot parcursul proiectului, în aşa fel încît plantele să poată supravieţui şi peste iarnă în condiţii adecvate, de îngrijirea lor ocupîndu-se în continuare elevii liceului. În fazele amenajării, voluntarii nu s-au dezis de muncile mai puţin plăcute, ci s-au implicat şi în decopertarea spaţiului ce acoperă nici mai mult, nici mai puţin de 425 mp: ei au luat parte, aşadar, la degajarea terenului de frunze şi crengi, nivelarea şi finisarea suprafeţelor, extragerea manuală a arborilor şi arbuştilor şi extragerea rădăcinilor, precum şi la evacuarea manuală a resturilor degradabile şi nedegradabile în afara zonei de lucru, pentru ca, în cele din urmă, să realizeze plantarea diferitelor specii de plante perene. Ulterior, spaţiul din exteriorul ceasului propriu – zis a fost amenajat cu rulouri de gazon. Mai mult decât niciodată însă, ne-am bazat pe forţele proaspete ale elevilor Colegiului – care s-au angajat voluntar să susţină prin toate mijloacele această iniţiativă şi au fost prezenţi trup şi suflet la tot ceea ce a implicat acţiunea lor de voluntariat. După cele cinci luni în care s-a lucrat la acest proiect, avem garanţia unui rezultat admirabil. Am reuşit să aducem o schimbare pentru spaţiul aflat cîndva în totală neconcordanţă cu frumuseţea zonei, despre care acum sîntem siguri că îşi va lăsa puternic amprenta asupra imaginii Municipiului Piatra Neamţ şi a comunităţii sale. Şi mai mult decît atît, comunitatea Rareşului se mîndreşte acum cu o echipă mai consolidată, mai eficientă şi mai pregătită pentru provocările ce vor sosi. Ne bucurăm că am reuşit să ne atingem pe deplin obiectivele stabilite cu cinci luni în urmă şi le mulţumim tuturor celor care au făcut acest fapt posibil!
Ilinca Leşovschi din partea echipei de Proiect –
”Ceas floral la Colegiul Naţional Petru Rareş”

Actualitate

Învăţământ gratuit?! Părinţi, mâna pe portofele că veţi auzi doar: bani, bani şi iar bani

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

Învăţământul în România e la fel de gratuit pe cât de sincere sunt promisiunile politicienilor în campania electorală. De câteva zile a început anul şcolar şi deja prin mai toate şcolile se organizează şedinţele cu părinţii care, hai să nu ne mai ascundem după deget, înseamnă în principal prilej de “prelucrare” a părinţilor ca să scoată bani din buzunar pentru fondul clasei, pentru văruit, pentru dotat, pentru…

Aşa s-a întâmplat în fiecare an, aşa se întâmplă şi în pandemicul an 2020. Chiar dacă politicienii s-au bătut cu cărămida în piept că dau ei bani de tablete, de dezinfectant, pregătesc ei şcolile, le dotează etc. Şi, dacă e să verifici, banii, în marea lor parte, au plecat din buget, însă… nu prea vedem unde au ajuns. Că tot părinţii trebuie să scoată din buzunar, de unde au sau mai ales nu au, banii pentru toate scrise mai sus şi încă multe altele.

Aşa că să scoatem din vocabularul legislativ această mincinoasă noţiune de “învăţământ gratuit”, că din mintea părinţilor a ieşit demult. În plus, poate onor băieţii ăştia politicieni se gândesc să vină în sprijinul amărâţilor de părinţi cu o măsură de genul: banii daţi pentru învăţământul “gratuit” să fie deduşi din birurile pe care trebuie să le plătim. E clar că statul nu e capabil să asigure condiţii de gratuitate pentru învăţământul OBLIGATORIU şi, dacă tot compensez eu, părinte, să-mi fie reduse dările pe care statul mi le cere cu acele sume cu care acopăr impotenţa lui administrativă.

Poate vom discuta cu altă ocazie şi despre părinţii care exagerează, care se “roagă” ei să fie daţi bani în plus, negândindu-se că învăţământul trebuie să fie accesibil tuturor, nu doar celor cu dare de mână. Dacă tot vor condiţii de cinci stele pentru copiii lor, ceea ce pot să înţeleg, de ce nu-i duc la o instituţie de învăţământ privată unde să înveţe în puf şi cu cele mai noi tehnologii pe masă? Şi poate altădată o să vorbim şi despre faptul că la şcoală au dreptul să meargă şi copiii celor angajaţi “în privat”. Bugetarii, majoritatea dintre ei, foarte bine că a fost aşa, nu le doresc răul, şi-au luat salariile întregi în perioada stării de urgenţă, deşi au stat acasă, dar cei de la privat au trecut prin şomaj tehnic sau poate chiar au ajuns în şomaj sau au suferit tăieri de salarii pentru că şi angajatorii, privaţi, în majoritatea cazurilor, abia mai gâfâie din cauza crizei economice.

Însă ar trebui să fim corecţi şi oneşti în ambele sensuri: dacă un bugetar care a luat leafa întreagă poate plăti tot felul de “fonduri ale clasei”, ca şi în anii trecuţi, un angajat din HORECA, de exemplu, de unde să dea bani ca în alţi ani dacă el nu a avut unde munci până mai ieri? Sau copilul acelui angajat nu mai are dreptul la educaţie?

Şi mai am o întrebare, tot retorică: dacă apuc să cotizez pentru tot ce mai trebuie cumpărat ca al meu copil să beneficieza de învăţământ “gratuit” şi, nu-mi doresc, dar înţeleg că se poate întâmpla, se închide şcoala pe motiv de COVID, mi se returnează banii daţi?

Dreapta măsură sau dacă vreţi calea de mijloc ar trebui să fie căutată, şi chiar găsită, în tot ceea ce facem: aşadar, cu respect, îi rog pe directorii de şcoli şi diriginţi să o lase mai uşor cu fondul clasei şi alte solicitări de bani, că mulţi români abia mai au din ce pune o pâine pe masă, iar pe părinţii “cu lovele”, la fel.

Iar pe ceilalţi care cotizează deşi poate îşi rup de la gură fiindcă nu au mari posibilităţi, le spun, tot cu respect: nu e ruşine să nu ai, nu e adevărată nici măcar zicerea că “dau oricât pentru educaţia copilului meu”, aşa că… N-avem mulţi bani pentru că ne plătim cinstit taxe şi impozite şi muncim pe brânci pe te miri ce salarii. Din taxele şi impozitele plătite de noi îmbuibaţii de politicieni ar trebui să asigure cu adevărat învătământ gratuit, iar directorii de şcoli să ne aştepte cu sălile de clasă “la gata”, nu “la roşu”. Dar avem şi noi o datorie: să nu mai acceptăm să le plătim fără număr, fără număr, ca la manelişti. Să fim o naţiune, nu o turmă.

Citește știrea

Actualitate

Şcoli sub spectrul infectării cu Covid

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

n în Neamţ, 217 şcoli funcţionează în sistemul „faţă în faţă“, 93 în scenariul „galben - hibrid“, iar Liceul Carol I în scenariu „roşu“ n un copil este spitalizat, iar 76 se află în carantină n opt cadre didactice se află internate în spital şi 16 în concediu medical n

La două zile de la începerea noului an de învăţămînt, conducerile
inspectoratelor şcolare au fost obligate să comunice Ministerului
Educaţiei situaţia epidemiologică a infectărilor cu coronavirus în
rîndul elevilor, personalului didactic şi nedidactic, dar şi măsurile
sanitare luate.

„Conform raportării pe care am făcut-o în cursul zilei
de astăzi (ieri – n.r.) la ministerul, la nivel de judeţ avem un elev
spitalizat şi 76 în în carantină. În ceea ce priveşte personalul
didactic am raportat opt persoane spitalizate şi una din categoria
personalului nedidactic. Avem două cadre didactice în carantină,
care predau, însă on-line, iar alte12 au intrat în concedii medicale.
Apreciem că nu este la nivelul judeţului o schimbare majoră faţă de
zilele trecute.

Am mai fost sunat despre situaţia a două şcoli, unde
două cadre didactice nu s-au simţit bine şi au rămas acasă, în
izolare. S-a făcut dezinfecţia sălilor de clasă în care au funcţionat şi
în restul sălilor copiii au învăţat în program obişnuit. În cazul unei
învăţătoare, de la o şcoală, confirmată cu SARS Cov 2, DSP este în
curs de efectuare a unei anchete epidemiologice, dar acolo există
certitudinea că acel cadru didactic nu a părăsit sala de clasă şi nu a
intrat în contact cu niciunul din colegii săi“, a precizat inspectorul
şcolar general, Mihai Obreja.

La ora actuală, şcolile din judeţ
funcţionează majoritatea, după scenarul verde, respectiv 217, în
care se predă după sistemul faţă în faţă şi doar 93 unităţi
funcţionează după scenariul galben, elevii învăţînd după scenariul
hibrid (online şi faţă în faţă, alternativ). Liceul Carol I Bicaz
funcţionează în totalitate în sistem on-line, dar nu din motive de
infectare cu virusul SARS COV 2, ci din cauza întîrzierii lucrărilor
de modernizare a clădirilor.

„Am fost personal la Bicaz, am discutat
şi cu reprezentanţii constructorului care mi-au promos că se fac
efoturi pentru predarea lucrării la sfîrşitul săptămînii viitoare. Acolo e
clar că primăria nu şi-a făcut treba“, a precizat Mihai Obreja.
Referitor la testarea cadrelor didactice, ea este în opinia
inspectorului general, o chestiune care ţine de autorităţile locale,
dar e greu de crezut că acestea vor avea fonduri să acopere
asemenea cheltuieli din bugetul propriu, cu atît mai mult cu cît
rezultatele acestor testări nu sunt suficient de relevante.

Majoritatea
şcolilor au măşti în dotare, iar acolo unde nu există suficiente,
inspectoratul va trimite din stocul pe care-l mai are, putînd fi puse la
dispoziţie 120.000 de bucăţi.

Citește știrea

Actualitate

3 milioane pentru laptopuri şi tablete

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

Inspectoratul a luat la pas şcolile din judeţ, discutînd cu elevi,
profesori şi părinţi.
„Toate unităţile şi-au deschis porţile. Cu o zi
înainte ştiam că 84 vor merge pe scenariul galben şi doar una,
Liceul Carol I Bicaz, pe scenariul roşu, dar e asigurată predarea on-
line. Am reuşit ca la fiecare şcoală să asigurăm triajul epidemiologic
cu medici şcolari, cu asistenţi medicali, asistenţi comunitari şi
medici de familie, aflaţi în contract cu primăriile. În şcolile
neacoperite triajul se realizează cu un cadru desemnat, după un
ghid realizat de Direcţia de Sănătate“, a explicat profesorul Mihai
Obreja.
Acesta susţine că şcolile din judeţ sînt pregătite cu
materialele necesare asigurării unui învăţămînt de calitate şi în
siguranţă. Conducrerea ISJ a transmis în prima zi de şcoală la
minister o notă prin care solicită credite bugetare de 3 milioane lei,
necesare procurării de laptopuri şi tablete pentru învăţămîntul on-
line. Inspectorul Obreja susţine că starea de spirit a tuturor este
bună, în sensul că există consens în ceea ce priveşte predarea faţă
în faţă, ca singura măsură viabilă pentru un învăţămînt de calitate.

Citește știrea

Trending