Contactează-ne

Educatie

„Ceas Floral la Colegiul Naţional Petru Rareş”, punct final

Știre publicată în urmă cu

în data de

Ceea ce acum 5 luni părea o iniţiativă poate prea îndrăzneaţă, ia astăzi forma ceasului floral ce a răsărit sub zidurile Colegiului Naţional Petru Rareş. În vreme de sărbătoare, membrii comunităţii rareşenilor au plănuit pînă la cel mai mic detaliu desfăşurarea proiectului în aşa fel încît orice turist amator de fotografie, orice şofer grăbit care traversează pasajul Străzii Ștefan cel Mare sau oricare alt locuitor veteran, care a admirat oraşul în toate formele prin care acesta a trecut pînă astăzi, au acum şansa de a admira noua înfăţişare pe care a căpătat-o faţada liceului nostru. Iniţiativa s-a născut odată cu ideea domnilor directori – domnul prof. Grigoruţă Oniciuc şi doamna prof. Claudia Jora, care se aflau în căutarea unei idei deosebite de reamenajare a spaţiului situat chiar la strada principala, spre intrarea principală a Colegiului. Astfel, sugestia a fost transmisă mai departe către Consiliul Școlar al Elevilor, de unde Ilinca Leşovschi şi Robert Băltog au preluat iniţiativa, diseminînd informaţia în rîndul colegilor lor. Ideea a început să se materializeze odată cu apariţia şansei de finanţare din partea Fundaţiei pentru Parteneriat şi MOL România, prin programul ”Spaţii verzi urbane” spre care s-a depus un proiect de către Asociaţia de Părinţi – Petru Rareş, proiect care în final aprobat, a susţinut investiţiile printr-o sumă de 10.000 ron. S-a alcătuit apoi echipa de proiect, alcătuită dintr-un coordonator de proiect (Loredana Dinu, vicepreşedintele Asociaţiei de Părinţi – Petru Rareş), un coordonator de educaţie ecologică (prof. biologie Aloma Veiss) şi 5 voluntari de implementare (Robert Băltog, Ilinca Leşovschi, Rareş Apetrei, Aurelia Dinu, Ştefania Toma). Însă greul abia aici a început. Lucrările propriu-zise au fost corelate cu ample activităţi în spiritul protejării naturii. Aşadar, au urmat luni încărcate de activităţi, mobilizări de sute de voluntari, sesiuni de informare, ecologizări, activităţi sportive şi, nu în ultimul rînd, ore de muncă pentru decopertarea, pregătirea şi amenajarea finală a ceasului. Ţinem să menţionăm ajutorul deosebit venit din partea doamnei profesor Aloma Veiss, coordonator al activităţilor de responsabilizare ecologică şi de promovare a atitudinii eco-conştiente şi a unui stil de viaţă sănătos, precum şi ajutorul din partea Agenţiei pentru Protejarea Mediului, reprezentată prin doamna Irina Ciobotaru, care s-a ocupat de instruirea voluntarilor (în număr de 60) anterior ecologizării în spaţiul sugerat şi de sesiunea de informare desfăşurată de Ziua educaţiei nonformale (20 mai 2019) la care unde au participat aproximativ 250 de elevi din clasele IX-XI. Lucrările pe spaţiul vizat au exclus de asemenea orice material ce ar fi putut dăuna mediului. De alegerea speciilor de plante şi dispunerea acestora s-a ocupat un specialist peisagist din partea SC Urban SRL Piatra Neamţ, care ne-a consiliat pe tot parcursul proiectului, în aşa fel încît plantele să poată supravieţui şi peste iarnă în condiţii adecvate, de îngrijirea lor ocupîndu-se în continuare elevii liceului. În fazele amenajării, voluntarii nu s-au dezis de muncile mai puţin plăcute, ci s-au implicat şi în decopertarea spaţiului ce acoperă nici mai mult, nici mai puţin de 425 mp: ei au luat parte, aşadar, la degajarea terenului de frunze şi crengi, nivelarea şi finisarea suprafeţelor, extragerea manuală a arborilor şi arbuştilor şi extragerea rădăcinilor, precum şi la evacuarea manuală a resturilor degradabile şi nedegradabile în afara zonei de lucru, pentru ca, în cele din urmă, să realizeze plantarea diferitelor specii de plante perene. Ulterior, spaţiul din exteriorul ceasului propriu – zis a fost amenajat cu rulouri de gazon. Mai mult decât niciodată însă, ne-am bazat pe forţele proaspete ale elevilor Colegiului – care s-au angajat voluntar să susţină prin toate mijloacele această iniţiativă şi au fost prezenţi trup şi suflet la tot ceea ce a implicat acţiunea lor de voluntariat. După cele cinci luni în care s-a lucrat la acest proiect, avem garanţia unui rezultat admirabil. Am reuşit să aducem o schimbare pentru spaţiul aflat cîndva în totală neconcordanţă cu frumuseţea zonei, despre care acum sîntem siguri că îşi va lăsa puternic amprenta asupra imaginii Municipiului Piatra Neamţ şi a comunităţii sale. Şi mai mult decît atît, comunitatea Rareşului se mîndreşte acum cu o echipă mai consolidată, mai eficientă şi mai pregătită pentru provocările ce vor sosi. Ne bucurăm că am reuşit să ne atingem pe deplin obiectivele stabilite cu cinci luni în urmă şi le mulţumim tuturor celor care au făcut acest fapt posibil! Ilinca Leşovschi din partea echipei de Proiect – ”Ceas floral la Colegiul Naţional Petru Rareş”

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Piatra Neamţ găzduieşte Olimpiada Internaţională de Astronomie

Știre publicată în urmă cu

în data de

Municipiul Piatra Neamţ găzduieşte, în perioada 18-27 octombrie, Olimpiada Internaţională de Astronomie, ajunsă la cea de-a 24-a ediţie. „Eu, ca primar, sînt onorat să găzduim la Piatra Neamţ un asemenea eveniment educaţional. În ultimii ani, municipiul Piatra Neamţ a mai găzduit competiţii importante, olimpiade naţionale şi internaţionale. Alegerea municipiului Piatra Neamţ este o dovadă de respect pentru rezultatele deosebite pe care elevii le-au obţinut la concursuri. Este o oportunitate, sînt peste 250 de elevi şi profesori, din 21 de ţări, care au confirmat, pînă acum, participarea la acest eveniment de amploare. Ca municipalitate, noi am fost foarte deschişi în a ne implica în susţinerea acestei olimpiade, inclusiv financiar, cu alocarea a 15.000 lei pentru finanţarea olimpiadei şi 16.000 lei alocaţi Colegiului Naţional „Petru Rareş”, care organizează competiţia, în această perioadă, cînd instituţia aniversează 150 de ani de atestare documentară, ca lăcaş de educaţie. Domnul director Dan Oniciuc este foarte implicat şi am colaborat în această perioadă, pentru a pune la punct toate detaliile organizatorice, inclusiv prin punerea la dispoziţie a Sălii Polivalente şi a Stadionului Municipal, pentru desfăşurarea olimpiadei. Sper ca, din această colaborare cu Inspectoratul Şcolar şi cu Ministerul Educaţiei Naţionale, să rezulte premisele pentru viitoare implicări în astfel de evenimente. Mulţumim tuturor factorilor implicaţi în organizarea acestui concurs!”, a declarat primarul Dragoş Chitic, în cadrul conferinţei de presă desfăşurată astăzi, 17 octombrie, la sediul primăriei. La conferinţă au participat şi academicianul Mikhail Gavrilor, preşedintele Consiliului de Coordonare a Olimpiadei Internaţionale de Astronomie, secretar al Academiei de Ştiinţe Astronomice din Rusia, cel care a propus România ca ţară gazdă, precum şi profesorul Dan Oniciuc, directorul Colegiului Naţional „Petru Rareş”, şi profesorul Cristinel Secară, din partea Inspectoratului Şcolar Judeţean. La Olimpiada Internaţională de Astronomie participă 250 de elevi şi profesori, din 21 de ţări, între care Statele Unite, Thailanda, Ucraina, India, Rusia, China, Italia, Sri Lanka şi Suedia.

Citește știrea

Actualitate

Liceeni români, turci şi letoni în vizită de documentare la Neamţ

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ una din acţiunile din cadrul unui proiect Erasmus, al Colegiului Naţional Garabet Ibrăileanu Iaşi, s-a derulat la Piatra Neamţ şi Bicaz ■ liceenii au fost încîntaţi de locurile vizitate în Neamţ

Două localităţi urbane din judeţul Neamţ au fost vizitate de un grup de elevi şi profesori din Iaşi, Turcia şi Letonia, acţiunea fiind una de documentare cuprinsă în programul unui proiectul Erasmus + găzduit în aceste frumoase zile de toamnă de Colegiul Naţional Garabet Ibrăileanu Iaşi. La Piatra Neamţ, participanţii au vizitat Casa Memorială Calistrat Hogaşş, s-au bucurat de panorama municipiului pe traseul telegondolei, călătoria continuînd cu vizitarea oraşului Bicaz. La Biblioteca Mihai Eminescu din urbea de sub baraj, bibliotecarul şef al instituţiei, preotul Mihail Popa şi profesorul Dragomir Oprea au prezentat informaţii, oferind elevilor posibilitatea de a afla lucruri noi în legătură cu istoria, cultura, viaţa spirituală şi progresul tehnic al zonei. Pentru exemplificare a fost vizitat barajul ce domină oraşul, loc unde participanţii la proiect s-au bucurat de o privelişte superbă şi au făcut numeroase fotografii. „Grăbiţi de timpul care a trecut repede şi pe neobservate ne-am îndreptat către staţiunea Lacu Roşu, unde am făcut un popas de aproape două ore, după care ne-am reîntors spre Iaşi“, avea să ne declare profesoara Carmen Bulhac, lidera de proiect şi conducătoarea grupului ieşean. Activitatea de documentare de la Neamţ a rămas în amintirea participanţilor la proiect, atît prin ospitalitatea cu care am fost primiţi la Bicaz, cît şi prin volumul de informaţii primit, aveam să aflăm a doua zi de la oaspeţii aflaţi pentru cîteva ceasuri printre bicăjeni. Cît priveşte proiectul Erasmus + Zwischen den Kulturen, aveam să mai aflăm de la aceiaşi oaspeţi că a fost aprobat în 2018 de către Agenţia Naţională pentru Proiecte Europene şi are o durată de doi ani, respectiv intervalul 1 septembrie 2018 – 30 iunie 2020. Obiectivele proiectului sînt îmbunătăţirea şi dezvoltarea capacităţii elevilor de exprimare orală şi scrisă în limba germană, o mai bună cunoaştere a programelor informatice cu aplicaţie la orele de clasă, dezvoltarea deprinderilor de interacţiune cu colegi din ţări diferite, cunoaşterea şi înţelegerea particularităţilor culturale specifice ţărilor participante, dezvoltarea spiritului civic şi a toleranţei interetnice şi religioase. Partenerii au fost elevi de liceu, clasele a X-a şi a XII-a, din Letonia şi Turcia.

Citește știrea

Actualitate

Educaţia schimbă vieţi

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ campanie de informare şi conştientizare cu privire la utilitatea individuală şi socială a muncii

Reflecţii asupra utilităţii individuale şi sociale a muncii

Să spui că fără muncă o societate nu poate progresa este un truism şi totuşi…, după cum rezultă din datele statistice oficiale, precum şi din semnalele lansate de patronatele din România, piaţa muncii se confruntă cu o acută criză de forţă de muncă. Spre exemplu, la nivelul anului 2019 în ţara noastră peste 58.000 de locuri de muncă rămân mereu neocupate în pofida faptului că 345.000 de persoane sunt în şomaj. Cifrele arată că mai mult de 234.000 de persoane în România nici măcar nu-şi caută un loc de muncă, iar populaţia inactivă ocupă o pondere alarmantă în ansamblul populaţiei. În acest context, ne punem problema dacă atitudinea românilor faţă de muncă este una corectă, dacă nu cumva este timpul să corectăm prin educaţie acele aspecte de mentalitate care au condus la situaţia în care munca, mai ales munca fizică, să nu mai fie o opţiune atractivă pentru atât de mulţi români. Potrivit Eurostat, peste 400.000 de tineri români cu vârsta cuprinsă între 16 şi 24 de ani fac parte din aşa numita generaţie NEET – nu sunt angajaţi, nu merg la şcoală şi nici nu sunt înscrişi în vreun sistem de formare profesională. Aceste cifre ne situează pe un nedorit loc 5 în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte numărul tinerilor carenu sunt interesaţi să muncească. În ceea ce priveşte judeţul Neamţ, statisticile publice indică aspecte alarmante privind piaţa muncii. Prima dintre ele arată că, până în anul 2060, populaţia judeţului nostru s-ar putea reduce aproximativ la jumătate, deopotrivă sub impactul migraţiei masive a forţei de muncă şi al sporului demografic negativ, devenit o constantă în ultimii ani. În aceste condiţii, ponderea populaţiei dependente (copii şi tineri sub 16 ani şi persoane cu vârsta de peste 65 de ani) în populaţia totală va creşte semnificativ şi pe viitor. În timp ce populaţia activă cunoaşte o scădere dramatică, populaţia dependentă ajunge să ocupe un loc din ce în ce mai important în masa populaţiei. Pe de altă parte, se poate observa că sectorul economic terţiar, al serviciilor, este dominant în ceea ce priveşte absorbţia forţei de muncă, în timp ce numărul persoanelor care lucrează în sectoarele productive primar şi secundar sau în cel cuaternar (al cercetării şi inovării) sunt mai puţine. Între dezvoltarea economică şi volumul populaţiei active există o relaţie de interdependenţă: nivelul scăzut de dezvoltare economică al unei regiuni generează migrarea forţei de muncă spre zone mai bogate din ţară şi din străinătate. Cu forţa de muncă diminuată numeric, o societate nu are resurse să se dezvolte. Avem aici un cerc vicios, care ar trebui să ne dea de gândit: ce se va întâmpla cu piaţa muncii pe viitor? Care sunt perspectivele noastre de dezvoltare? Problemele au nevoie de soluţii, pe care fiecare – oameni simpli, decidenţi politici, firme, şcoli – trebuie să şi le construiască după puterile şi specificul propriu. Ne întrebăm, prin urmare, ce poate face şcoala în acest sens, cum poate ea contribui la prevenirea acutizării crizei forţei de muncă? Ar putea, prin educaţie, să participe la revizuirea atitudinii faţă de muncă şi meserii, la reconsiderarea utilităţii sociale a diferitelor meserii, la reconstrucţia respectului faţă de muncă. Este nevoie de acest demers mai ales pentru faptul că numărul tinerilor care aleg astăzi să înveţe o meserie este destul de mic, iar interesul pentru anumite profesii pare a fi din ce în ce mai scăzut. „Educaţie şi formare 2020“ (ET 2020), cadrul strategic pentru cooperarea europeană în domeniul educaţiei şi formării profesionale, prevede obiective strategice comune pentru statele membre, metode de lucru comune, bazate pe abordarea învăţării pe tot parcursul vieţii. Acest cadru strategic vizează orice formă de educaţie formală, non- formală sau informală care are ca scop să asigure cetăţenilor mijloacele necesare pentru a-şi atinge potenţialul şi capacitatea de integrare profesională, astfel încât să poată obţine pentru ei înţiţi bunăstarea, iar pentru societate în ansamblu prosperitatea economică durabilă. În acest context, la Colegiul Naţional Calistrat Hogaş din Piatra Neamţ este implementat în această perioadă proiectul „Educaţia schimbă vieţi“, un proiect înscris în campania Euroscola 2019, care îşi propune să popularizeze succesul individual şi social obţinut prin muncă şi profesie, să ofere tinerilor modele de profesionalism, să participe la reconstrucţia în comunitate a respectului pentru muncă, să redea profesioniştilor locul pe care îl merită în societate, să ofere tinerilor modele de acţiune care să-i ajute să înţeleagă că realizarea de sine poate veni împreună cu beneficii aduse celorlalţi oameni şi societăţii.

Educaţia schimbă vieţi – Săptămâna europeană a competenţelor profesionale 2019

Ce spun profesioniştii..Campania de informare şi conştientizare asupra însemnătăţii individuale şi sociale a muncii şi meseriilor, desfăşurată de elevii de la Colegiul Naţional Calistrat Hogaş, a presupus realizarea unei serii de interviuri cu profesionişti din domenii diverse. Ca un leitmotiv, în interviurile realizate, profesioniştii le-au spus tinerilor că succesul profesional implică pasiune, că este un beneficiu să-ţi iubeşti meseria, să o faci cu plăcere: „Orice meserie trebuie făcută cu plăcere. Dacă nu te duci cu plăcere la locul de muncă, atunci te chinui şi tu şi-i chinui şi pe cei din jurul tău“, (C.G. – profesor) sau „Sunt norocos pentru că fac ceea ce iubesc. Din punctul meu de vedere, atunci când faci ceea ce-ţi place cu adevărat ai posibilitatea şi şansa de a avansa, de a deveni un bun profesionist în adevăratul sens al cuvântului, trăind totodată prin ceea ce faci“, (C.V.A. – coregraf). Munca pleacă în primul rând dintr-o necesitate, aceea de a-şi crea resursele necesare traiului, dar poate fi plină de satisfacţii, mai ales dacă este clădită pe o pasiune personală: „Am fost o adolescentă rebelă cu vise mari, dar ceea ce ştiam sigur era că voiam să fac banii cu plăcere, să ajung la un nivel încât să pot să câştig şi bani, dar să lucrez şi cu pasiune“, (R.M.C. – antreprenor). Munca este văzută şi ca o şansă la autoîmplinire sau chiar la fericire: „Când iubeşti ceea ce faci, trăieşti clipa cu adevărat şi încerci să faci imposibilul posibil“, (M.L. – florăreasă). Chiar şi aceia dintre profesionişti care denunţă idealizarea muncii, recunosc, totuşi, că, deşi munca este în primul rând o necesitate, doar atunci când este făcută cu plăcere are potenţialul de a te conduce la succes: „Cred că atitudinea tinerilor de astăzi faţă de muncă este mai realistă. Generaţia mea a idealizat prea mult; munca este doar o parte din viaţa noastră şi trebuie să fie în balans corect cu restul lucrurilor importante pentru un om.(…) Este extrem de important să-ţi iubeşti meseria; m-am întâlnit în cariera mea cu foarte mulţi oameni care au succes datorită faptului că îşi iubesc meseria şi îşi mobilizează toate resursele în direcţia unor obiective îndeplinite şi, de asemenea, cu oameni care suportă greu viaţa profesională, cu insatisfacţii şi nereuşite, doar pentru că nu le place ceea ce fac“, (A.M.P. – manager). Aceeaşi idee răzbate şi din următorul mesaj: „Să-ţi iubeşti meseria este cel mai important lucru, deoarece doar atunci depui tot efortul şi cauţi să te perfecţionezi continuu, doar atunci obţii cele mai bune rezultate şi ai cele mai mari satisfacţii, (E.M. – învăţătoare). Din interviuri rezultă că munca a fost privită ca soluţie unică de a accede la o viaţă mai bună, de a te elibera de sărăcie. Principala motivaţie a muncii a fost şi este echilibrul şi securitatea individuală, a familiei, dorinţa unui trai îmbelşugat, aspiraţia spre independenţă financiară şi spre împlinirea aspiraţiilor personale: „În copilărie eram convins că doar munca mă va putea ajuta să-mi schimb viaţa. Am muncit alături de familie, apoi pentru a-mi vedea finalizate studiile. Am muncit cu drag în profesia pe care mi-am ales-o, muncesc în continuare“, (A.V. – pilot militar).

„Fără şcoală, fără completarea studiilor nu poţi ajunge ceea ce vrei“

Autosuficienţa este privită de profesionişti ca fiind principalul duşman al succesului, atât în plan personal, cât şi profesional: „Fără şcoală, fără completarea studiilor nu poţi ajunge ceea ce vrei. Succesul în profesie se vede în timp (…)“, (M.H. – învăţătoare) Cei care muncesc bine dau celor din jur un model. Ei sunt cei care, prin ceea ce fac, construiesc respectul faţă de profesia lor: „Este important ca, prin muncă, să le dai celorlalţi un exemplu. Orice meserie este respectată doar dacă este făcută bine, cu pasiune. Trebuie să alegi o meserie care te reprezintă, care îţi place, pe care să o practici cu pasiune, doar astfel ai putea avea şansa de a fi fericit toată viaţa“, (S.V. C. – coregraf). Respectul societăţii ne vine din calitatea a ceea ce facem, dar şi din respectul de sine: „Răbdarea şi implicarea sunt cheia! Ne grăbim în multe domenii, iar munca făcută în grabă, prost şi fără pasiune devine un lucru inutil“, (G.M. – instructor) Dezvoltarea societăţii depinde de fiecare dintre noi în egală măsură. Eforturile individuale se împletesc şi dau un tot funcţional, de care avem nevoie toţi. Accentul în societate ar trebui să se mute de la critica a ceea ce au făcut sau nu au făcut CEILALŢI spre efortul constructiv de a face TU ceva: „Poţi pierde în competiţia cu alţii, dar niciodată nu trebuie să pierzi întrecerea cu tine însuţi“, (E.A. – învăţător-educator). Mai întâi, acel ceva pe care îl realizezi prin muncă va fi pentru tine, dar din el vor rezulta beneficii pentru întreaga comunitate din care faci parte: „Pe tineri i-aş sfătui să-şi aleagă meseria pe care ştiu că o pot face cu pasiune: mecanic auto, zidar, şofer… Orice meserie este importantă pentru societate şi nu trebuie să ne fie ruţine să o practicăm“, (M.E.S. – psiholog). Drumul către o carieră de succes poate fi sinuos, dar aceasta nu înseamnă, în nici un caz, că trebuie să abandonăm căutarea: „Tinerii încearcă să-şi caute o vocaţie, au vise, fie că ştiu cum să le împlinească sau nu. Sfatul meu pentru ei este să încerce orice fără regrete şi să facă totul cu pasiune“, (I. S. – tehnician IT) sau „Dacă sunt motivaţi, tinerii pot realiza lucruri măreţe. Este foarte important să înveţi o meserie, să alegi un drum în viaţă şi să te ţii de el. Şi astăzi «Meseria este brăţară de aur»“, (C.O. – profesor pentru învăţământ primar). În Săptămâna europeană a competenţelor profesionale (14-18 octombrie), vrem să le spunem tuturor românilor că imaginea muncii în ochii oamenilor nu poate fi perimată. Dacă munca şi meseriile care solicită efort fizic se întâmplă să se fi compromis în comunism prin excesivă idealizare (cultul muncii), iar în epoca post- comunistă prin excesiva mediatizare a îmbogăţiţilor peste noapte, oricine va reuşi să descopere în munca şi în meseria sa o sursă de satisfacţie şi de trai îndestulătoare va regăsi respectul pentru muncă, deopotrivă în beneficiul său personal, dar şi în efectele asupra comunităţii în care trăieşte: „Munca şi sacrificiile mele nu au fost zadarnice, prin ele am obţinut ceea ce mi-am dorit“, (E.B. – confecţioner).

(Echipa Euroscola de la Colegiul Naţional Calistrat Hogaş Piatra Neamţ; coordonator profesor Petruţa Lostun)

Citește știrea

Trending