Actualitate
Un program de 197.281.759 lei: monitorizarea electronică se extinde în 18 județe
■ MAI a devansat cu 3 luni aplicarea sistemului ■ au fost emise 9.564 de instrumente de protecție pentru victimele violenței domestice ■
Un nou sistem de urmărire funcționează în cadrul MAI: monitorizarea electronică. Sistemul este funcțional în multe dintre țările membre UE și este familiar deja unui număr de infractori care înțeleg cum poate fi ”păcălit”. Acum trebuie să se familiarizeze și forțele de ordine, dincolo de cursurile de instruire, în teren, care sunt părțile slabe și cele forte ale sistemului.
”Începând de la 1 octombrie 2024, 18 județe vor intra în etapa a treia de implementare a Sistemului Informatic de Monitorizare Electronică”, informează IJP Neamț. La nivelul județului, Sistemul Informatic de Monitorizare Electronică a fost operaționalizat la data de 01.01.2024.
În primele 8 luni ale anului 2024, la nivelul D.G.P.M.B. și al inspectoratelor de poliție județene Bacău, Brașov, Cluj, Călărași, Caraș – Severin, Constanța, Covasna, Galați, Giurgiu, Harghita, Ilfov, Iași, Mehedinți, Mureș, Neamț, Prahova, Sibiu, Sălaj, Satu Mare, Teleorman, Vâlcea, Vrancea și Vaslui, unități care au intrat în etapa I, respectiv a II-a etapă a Proiectului pentru implementarea S.I.M.E., au fost emise 9.564 de instrumente de protecție pentru victimele violenței domestice, dintre care 5.193 de ordine de protecție provizorii și 4.371 de ordine de protecție (emise de instanțele judecătorești).
Începând cu 1 octombrie 2024, sistemul de monitorizare electronică se aplică și în cadrul procedurilor de control judiciar, control judiciar sub cauțiune și arest la domiciliu, în cauzele în care organele judiciare vor dispune obligația de a purta permanent un dispozitiv electronic de supraveghere în sarcina inculpatului cercetat penal.
Utilizarea acestor sisteme permite adoptarea unor măsuri pentru prevenirea și contracararea unui eventual contact fizic între victima violenței domestice și agresor sau, pe viitor, respectarea obligațiilor impuse de executarea măsurii arestului la domiciliu, controlului judiciar, controlului judiciar sub cauțiune.
Monitorizarea se va realiza automat, sistematic și exclusiv pe teritoriul României, asupra unor dispozitive electronice, pe baza identificatorului acestora și în raport de anumite reguli. Identitatea persoanei supravegheate și a persoanei/persoanelor protejate, care poartă dispozitivele electronice, va fi cunoscută doar de organul de supraveghere care creează semnalarea. Pentru monitorizarea electronică sunt stabilite roluri clare, reguli și proceduri de monitorizare, alertare și intervenție, prin partajarea informațiilor, astfel încât, în cadrul monitorizării, să nu fie cunoscute datele purtătorilor dispozitivelor de supraveghere, ci doar identificatoarele (ID-urile) acestor dispozitive.
În primele 8 luni ale acestui an, polițiștii au emis 205 ordine de protecție provizorii, 96 dintre acestea fiind transformate în ordine de protecție de instanțele de judecată. În aceeași perioadă, polițiștii au intervenit la 2.930 de cazuri de violență domestică, dintre care 850 în mediul urban și 2.080 în mediul rural.
Din totalul ordinelor de protecție provizorii emise, 195 au fost confirmate de unitățile de parchet (respectiv 95%).
La nivelul județului Neamț, în primele 8 luni ale anului 2024, numărul faptelor penale în domeniul violenței domestice a crescut cu 2,6%, față de primele 8 luni ale anului 2023, de la 725 la 744 de fapte.
Un număr mai mare de infracțiuni din sfera celor de violență domestică arată amploarea fenomenului și necesitatea de a interveni cu toate mijloacele legale pentru diminuarea lui. În același timp, indică faptul că victimele violenței domestice au din ce în ce mai mare încredere să sesizeze Poliția Română.
Au fost înregistrate creșteri, comparativ cu perioada similară din anul 2023, pentru loviri sau alte violențe (de la 438 la 448 de fapte) și nerespectarea ordinelor de protecție (de la 94 la 107 de fapte), precum și scăderi în cazul infracțiunii de amenințare (de la 55 la 52 de fapte).
Cea mai mare pondere în cadrul infracțiunilor o au „lovirea sau alte violențe” – 60,5 % (448 de fapte) și ,,nerespectarea măsurilor dispuse în ordine de protecție” – 15,19% (107 de fapte), acestea împreună reprezentând peste 78,8 % din total.
După locul comiterii, 228 de infracțiuni au fost comise în mediul urban, 516 în mediul rural, 659 la domiciliu și 85 în spațiul public.
În primele 8 luni ale anului 2024, s-a înregistrat o creștere atât a numărului autorilor (763) care comit astfel de fapte, cât și a victimelor acestora (812).
În aceeași perioadă, instanțele judecătorești au emis 257 de ordine de protecție, 96 fiind provenite din ordine de protecție provizorii.
Referitor la nerespectarea ordinului de protecție, au fost sesizate 80 de infracțiuni.
În primele 8 luni ale anului 2024, în 52 de situații, a fost pusă în aplicare măsura „obligarea agresorului de a purta permanent un dispozitiv electronic de supraveghere”, reprezentând aproximativ 13% din totalul ordinelor de protecție provizorii emise și ordinelor de protecție emise de instanțele judecătorești. Din cele 52 de situații, au fost dispuse un număr de 26 ca urmare a măsurilor din ordine de protecție provizorii emise de către polițiști și un număr de 26 ca urmare a măsurilor dispuse de către instanțele de judecată.
În ceea ce privește infracțiunile constatate cu ocazia monitorizării electronice, au fost înregistrate un total 32 de infracțiuni, dintre care 6 de distrugere, 15 pentru săvârșirea infracțiunii de nerespectare a ordinului de protecție și 11 pentru săvârșirea infracțiunii de nerespectare a ordinului de protecție provizoriu. Ca urmare a nerespectării măsurilor dispuse în ordinele de protecție provizorii sau ordinele de protecție a fost luată măsura preventivă de reținere față de 2 persoane. Polițiștii emit ordine de protecție provizorii, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, când constată că există un risc iminent ca viața, integritatea fizică ori libertatea unei persoane să fie puse în pericol printr-un act de violență domestică, în scopul diminuării acestuia.
Doar încălcarea interdicției face vizibilă localizarea persoanei cu dispozitiv de urmărire
Monitorizarea se va realiza automat, fără intervenție umană, sistematic și exclusiv pe teritoriul României, asupra unor dispozitive electronice, pe baza identificatorului acestora și în raport de anumite reguli. Pentru monitorizarea electronică sunt stabilite roluri clare, reguli și proceduri de monitorizare, alertare și intervenție, prin partajarea informațiilor, astfel încât, în cadrul monitorizării, să nu fie cunoscute datele purtătorilor dispozitivelor de supraveghere, ci doar identificatoarele (ID-urile) acestor dispozitive, prin eliminarea intervenției umane, acolo unde este posibil, și înlocuirea acesteia cu reguli obiective.
După introducerea în sistem a semnalării, organul de supraveghere nu va avea acces la datele de localizare ale celui care poartă dispozitivul electronic. Numai în măsura în care va fi generată o alertă (ce notifică încălcarea unei reguli stabilite) va fi posibilă asocierea identificatorului dispozitivului cu datele cu caracter personal existente în cazul de monitorizare, prin preluarea, în mod automat, odată cu generarea alertei și transmiterea acestora, împreună cu alte date de intervenție, către dispeceratul S.I.M.E. și S.N.U.A.U. 112 și astfel, către cel mai apropiat organ de ordine publică, pentru intervenție.
Dispozitivul electronic de supraveghere, pentru persoana supravegheată, în cazul aplicării ordinului de protecție provizoriu și ordinului de protecție, al aplicării ordinului european de protecție, control judiciar și control judiciar pe cauțiune, executării măsurii arestului la domiciliu, supravegherii la distanță, este alcătuit dintr-o componentă de tip brățară, care va fi atașată la glezna sau, prin excepție, la brațul persoanei.
Dispozitivul electronic de supraveghere va avertiza persoana supravegheată de producerea unei alerte. Alertele vizate sunt alerta de apropiere, alerta de părăsire neautorizată a imobilului, alerta de depășire neautorizată a unui perimetru stabilit (zona de incluziune), alerta de intrare neautorizată într-un perimetru stabilit (zona de excluziune), alerta de atingere a nivelului critic de descărcare a acumulatorului și altele.
Inspectoratul General al Poliției Române, în calitate de autoritate contractantă, a semnat, la data de 1 septembrie 2022, acordul-cadru pentru achiziția sistemului informatic și a 15.000 de kituri de monitorizare, în vederea implementării Sistemului Informatic de Monitorizare Electronică.
Acordul-cadru este implementat pe parcursul a 48 de luni, valoarea totală fiind de 165.782.991 de lei fără T.V.A.
Implementarea programului a fost devansată
Pentru a monitoriza persoanele aflate sub control judiciar, control judiciar pe cauțiune și arest la domiciliu, s-a stabilit modificarea Legii 146/2021 privind monitorizarea electronică prin OUG 61/2024, care se aplică deja. În plus, pentru a modifica HG 1025/2022, în vară a apărut și HG 735/2024, care stabilește aspectele tehnice și organizatorice ale Sistemului Informatic de Monitorizare Electronică (SIME).
Prin aceste modificări s-a stabilit accelerarea implementării proiectului de monitorizare electronică la nivel național pentru ordinele de protecție și ordinele de protecție provizorii, devansând data de implementare a acestui sistem la nivelul întregii țări, de la 1 ianuarie 2025 la 1 octombrie 2024.
-
Actualitateo zi,
MARSAT SA Roman
-
Actualitate2 săptămâni,
Erori considerabile în calcularea pensiilor
-
Actualitate2 săptămâni,
Viitura de pe Dunăre va ajunge în România pe 28-29 septembrie
-
Actualitate7 zile,
Demisie surprinzătoare a primarului Cristian Baciu
-
Prima paginăo săptămână,
Diamantele pământului, captură realizată în parcarea unui centru comercial
-
Actualitate3 zile,
21 de milioane de euro pentru pădurea lui Eric Sturza
-
Actualitate2 săptămâni,
Cei 52 de salvatori nemțeni au revenit acasă
-
Actualitate2 săptămâni,
Etapa a II-a a recalculării pensiilor