Contactează-ne

Arhivă 2005-2017

Un buget „onest si acoperitor“

Știre publicată în urmă cu

în data de

Desi vizibil stînjenit de interventiile pertinente ale parlamentarilor, premierul si-a regãsit repede nonsalanta si aroganta care-l caracterizeazã pentru a sustine cã bugetul pentru 2006 este unul „onest si acoperitor“. Si, în inconfundabilul sãu stil demagogic, domnul Tãriceanu a lãudat prevederile bugetare, care nu au decît un singur tel: „noi, toti, sã devenim cetãteni europeni în 2007“. În continuare, prim-ministrul a enumerat prioritãtile care „sînt strategice în viziunea Guvernului“ pe care îl conduce: educatia, sãnãtatea, infrastructura, agricultura. Formulãrile din discurs sînt si ele dintre cele mai „oneste“: „beneficiarul final este cetãteanul, contribuabilul la bugetul de stat“, „niciodatã pînã acum un guvern al României nu a fãcut atîtea eforturi“, „este pentru prima oarã din 1990 cînd Guvernul vizeazã rezolvarea problemei …“, „guvernul acordã toatã atentia categoriilor sociale care au nevoie de sprijin“… Si, totusi, în ciuda eforturilor de lãmurire fãcute de cãtre reprezentantul Guvernului, pãrerea generalã este cã bugetul pentru 2006 este nerealist si „neacoperitor“, fiind constituit pe premise false, pe fictiune si pe minciunã. Iatã doar cîteva argumente în acest sens. Vorbind despre învãtãmînt, premierul spunea: „vrem sã punem accent pe calitatea învãtãmîntului, trebuie sã finantãm cu prioritate proiecte pentru reformarea Educatiei“. În realitate, bugetul învãtãmîntului a ajuns în Parlament în forma initialã, fãrã nici un ban în plus; dimpotrivã, acest domeniu „prioritar“ va primi doar 80% din fondurile de care a dispus în 2005. Asa cum a reiesit din discutiile purtate, cresterea la 5% se va aplica pe mãsurã ce apar venituri suplimentare sau se fac rectificãri pe anumite pozitii de cheltuieli. Ceea ce este sigur, e faptul cã, deocamdatã, e vorba de doar 3,76 din PIB, iar domnul Tãriceanu nu stie cã orice cheltuialã trebuie prevãzutã în buget. Dacã, totusi, aceste resurse se vor gãsi (e vorba de peste 1,1 miliarde de euro!), ele nu vor putea fi cheltuite, pentru cã nu sînt prinse în bugetul de stat. Chiar dacã aceste 1,1 miliarde euro ar proveni din privatizarea BCR sau din programe externe, nu existã temei legal pentru preluarea sumelor, care rãmîn simple promisiuni pentru a-i trimite pe profesorii grevisti la ore. (De fapt, Tãriceanu a spus tot timpul cã nu existã resurse pentru acest 5%, lucru repetat si în sedinta Parlamentului, cînd a pasat rãspunderea acestui procent Ministrului de Finante, scãpînd astfel de implicarea directã.) Cã acest proiect de buget nu este nici onest, nici acoperitor, ci ambiguu si nerealist o dovedeste si faptul cã de la preluarea guvernãrii au fost ratate destule capitole, care rãmîn, si în continuare, deficitare. Astfel, în 2006, cresterea economicã va fi de doar 4% si nu de 7%, conform prevederilor, inflatia va fi de 8-9% si nu de 7%, deficitul extern nu va fi de 7%, ci de 9%, iar deficitul bugetar va atinge 1% si nu 0,5%. Vorbind despre cel de-al patrulea domeniu prioritar, agricultura, Tãriceanu spune cã în 2007 vom avea o agriculturã competitivã pe piata europeanã. Ce nu stie sau nu vrea însã sã spunã ministrul liberal este faptul cã de atît lãudatul program „Fermierul“ va beneficia un numãr foarte mic de persoane (unele aflate în imediata apropiere a puterii), care vor epuiza întreaga subventie rezervatã agriculturii. Alte prevederi nerealiste din actualul proiect: veniturile bugetare de 31,3% din PIB sînt insuficiente (Bulgaria are 41%); proiectia de deficit de 0,5% nu este fezabilã, iar cursul valutar de 3,5 lei/euro nu este realist. Politica cotei unice, agreatã de actualul guvern, a servit doar celor putini si bogati, nu si celor multi si sãraci. Desi FMI a prognozat o pierdere prin aceastã cotã unicã de peste un miliard de dolari, desi guvernarea anterioarã era criticatã pentru slaba crestere economicã, în anul 2005 nu s-a realizat decît 4%, adicã jumãtate fatã de anul anterior. Indiscutabil, dezbaterea bugetului reprezintã cel mai important moment politic al anului, iar responsabilitatea parlamentarilor este una deosebitã. Si, fãrã îndoialã, cuvîntul unui prim-ministru ar trebui sã fie o garantie a ceea ce va urma. Totusi, discursul premierului n-a convins deloc, punînd sub semnul întrebãrii aplicarea proiectului prezentat. De aceea, din punct de vedere al continutului „onest si acoperitor“, aceastã tentativã de buget este un produs de proastã calitate si defineste un guvern ale cãrui zile sînt numãrate.

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Advertisement








Trending