Contactează-ne

Actualitate

Tristeţea Parcului Cozla

Știre publicată în urmă cu

în data de

Se împlinesc aproape doi ani de zile, de când  ne aflăm sub  asediul unei  pandemii, în numele căreia am fost obligaţi să stăm mai mult în case, iar când am ieşit în fugă, să stăm cât mai departe unii de alţii.

Nu am fost niciodată mai dornici de a fi aproape de ceva sau de cineva, pentru a scăpa de stresul izolării. Şansa noastră, a pietrenilor, ar fi fost ca pădurea să ne fie un refugiu de recreere, amintindu-ne din „Doina“ lui Eminescu, că la vremuri  de restrişte „codru-i frate cu românul“.

Pentru că, har Domnului, dacă astăzi Piatra Neamţ nu prea mai are mare lucru de oferit, în afară de supermarketuri, are în schimb pădure cât pentru un judeţ întreg. Cozla, Cernegura, Pietricica, Doamna şi Cîrlomanul ar putea oferi  locuri de  promenadă şi relaxare, dacă ar fi fost  amenajate în acest scop. Ori, tocmai aceasta nu a fost preocuparea administraţiei locale în ultimii doi ani, preocupare care s-ar fi impus prioritar pentru combaterea unuia din efectele pandemiei, stresul provocat de izolare.

Timp de aproape doi ani de zile, autorităţile noastre locale nu au excelat decât în preocuparea de a ne hăitui prin locurile publice şi prin carantine, aplicându-ne amenzi şi ameninţări cu dosare penale, fără a-şi pune o clipă problema că avem nevoie acută de mişcare şi relaxare în mediu natural, singurul prietenos. Suntem datori să ne amintim că, încă din anul 1904, când nu era nici o pandemie, primarul liberal Nicu Albu a reuşit să dea în folosinţă  pietrenilor Parcul Cozla, un excelent loc de promenadă şi recreere.

În Parcul Cozla erau amenajate sumedenie de trasee, cu pavilioane şi chioşcuri, care au fost menţinute, cât de cât, chiar în perioada  comunistă. Din toate acestea, astăzi nu mai există decât vagi urme, ici şi acolo, ca nişte vestigii care ne amintesc că a fost odată un Parc Cozla. Din acel parc a rămas doar o caricatură, operă postrevoluţionară a unor primari nevolnici, din păcate liberali, a căror principală preocupare a fost să devină clienţii Justiţiei, făcând urbea de râsul României.

Cei care am petrecut pe vremuri în Parcul Cozla, relaxându-ne mergând pe traseele lui minuţios întocmite, astăzi nu mai întâlnim decât pădure tristă, mutilată de drumuri tăiate cu buldozere şi cu hogaşe săpate de apele ploilor, care ocolesc şanţurile betonate aiurea, mutilată şi de traseul stâlpilor telegondolei subvenţionate, dar şi ai telescaunului inutil. Bomboana pe colivă, în vârful de la Trei Coline zac nişte clădiri pustii şi la fel de inutile, care se apropie cu paşi repezi de casare, fără să li se fi tăiat  panglica.

Tocmai în vârful  Cozlei, în vecinătatea „inutilităţilor“, un uriaş panou publicitar ne înştiinţează, cu vizibilă făloşenie, că a existat o intenţie de proiect, intitulat  ambiţios „Dezvoltare a infrastructurii turistice pe masivul Cozla“. De pe panou aflăm că proiectul a fost demarat la 01.10.2009 şi a fost finalizat la 01.02.2013. Să ne fie clar, intenţia a fost finalizată, nu şi proiectul. Cu toate acestea, lucrarea a costat 58 milioane lei, dintre care 23 milioane contribuţie UE şi 35 milioane contribuţie municipală, adică din buzunarele noastre.

Astăzi, lucrarea zace în paragină, nefinalizată, de vreo opt ani. Ar fi fost de bun simţ, ba chiar de bună practică, ca actualul primar să-şi fi început  mandatul, propunându-şi să continue şi să finalizeze, cât mai grabnic acest proiect abandonat, pentru a oferi un refugiu prielnic de promenadă şi relaxare pietrenilor asediaţi de pandemie. Se impunea această continuitate, cu atât mai mult, cu cât aveam dreptul de a şti în acest caz, pe ce naibii s-au cheltuit banii şi unde s-au dus aceştia.

Noroc cu Curtea de Conturi, care a ajuns pe siajul unei părţi din bani, tocmai prin Franţa. Cică ar fi vorba despre o sută de milioane de lei. Rolul actualului primar s-a limitat la soluţia cea mai facilă, închiderea şi lichidarea grădinii zoologice, pentru ca animalele şi  păsăretul să nu preia Covidul de la vizitatori. Mai urma închiderea şi lichidarea Parcului Cozla, ca să se piardă definitiv urma jafului practicat în stil liberal. Prin cablurile Telegondolei, oraşul s-a racordat la tristeţea Parcului Cozla, devenind la fel de trist, tristeţe indusă şi acelor pietreni, care  nu se dau în vânt, ca papuaşii, pentru sclipiciurile oferite de aşa-zişii noi cârmuitori.

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, marota oricărui primar rătăcit prin cetate

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă a fost demarat în întreaga Românie în anul 2015, ca model unic de mascat incompetenţa unor administraţii urbane. Plecând de la definiţie, ca să nu rămână cineva corigent la această materie, PMUD este o modalitate de planificare strategică teritorială prin care să fie satisfăcută nevoia de mobilitate şi transport a persoanelor, bunurilor şi mărfurilor.

Aceasta presupune interconectarea eficientă a diferitelor moduri de transport, care pentru pietreni însemnau trenul, troleibuzul, autobuzul, taxiul, autoturismul personal, motocicleta, bicicleta cu derivatele şi bineînţeles telegondola. Pentru a elimina din start orice speculaţie, susţin ca un PMUD este necesar, dar să fie aplicat proportional cu mărimea localităţii şi a nevoii de mobilitate a populaţiei. Nevoia de mobilitate se determină, nu se presupune. Pe parcurs a intervenit criza în Piatra Neamţ şi transportul feroviar de persoane, cu care a fost justificată construcţia telegondolei, diminuându-se considerabil, a rămas de domeniul amintirilor.

Pe ruta marilor rute feroviare, astăzi Piatra Neamţ nu se mai regăseşte, transportul feroviar nedevenind preocuparea vreunuia dintre primari. Până şi ruta autostrăzii proiectate ocoleşte Piatra Neamţ. Am asistat doar la reabilitarea cu succes, dar fără folos, a clădirii gării, pentru a-i pregăti doar statutul de „Gară muzeu“. Pentru primari, partea cea mai atractivă a marotei PMUD o constituie achiziţia de mijloace de transport, de regulă electrice, că sună bine. Achiziţia variază de la un municipiu la altul.

Dacă municipiul Cluj achiziţionează vagoane de metrou, la pachet cu infrastructura aferentă, municipiul Piatra Neamţ a achizitionat nişte staţii de autobuz „inteligente“, la pachet cu nişte autobuze electrice, care vor veni mai târziu. Nu că Piatra Neamţ nu ar fi avut tradiţia transportului cu autobuze electrice, dar flota de troleibuze a fost vândută la şmelţ, iar zecile de tone de cablu din cupru, ale reţelei electrice, au avut acelaşi traseu, spre bucuria  producătorilor de cazane de ţuică.

Una din îngrijorările majore ale cetăţenilor unei urbe este poluarea provocată de emisiile mediului industrial şi al transportului auto. Preocupată doar de această provocare, primăria pietreană şi-a propus să achiziţioneze autobuze electrice, deşi acestea sunt mai scumpe decât  troleibuzele. Problema achiziţionării a devenit o marotă, deşi la mijloc nu se justifica pentru reducerea poluării invocate, aceasta fiind o falsă problemă. Graţie politicilor liberale, lansate imediat după 1990, în România s-a trecut la liberalizarea şi demolarea industriei de sorginte comunistă. Astfel, în Piatra Neamţ, dar şi în împrejurimi, ameninţarea poluării a dispărut odată cu industria, devenind de domeniul trecutului.

Avem cel mai curat aer. Rămâne doar să ne întrebăm ca proştii, dacă poluarea  a dispărut, de ce o invocăm ca să justificăm o marotă? Răspunsul este simplu, dacă avem în vedere că principala sursă financiară, pentru realizarea PMUD în România, a fost asigurată de Uniunea Europeană, în valoare de 16,3 miliarde euro, pentru perioada  2014 – 2020, este de la sine înţeles că administraţiile urbane s-au  călcat în picioare, pentru a pune mâna pe aceşti bani, invocând urgenţa accesării PMUD-ului.

Culmea ciudăţeniei este că în 2020, după şase ani de experimentul PMUD, la nivelul UE nu s-au evidenţiat indicii că mobilitatea urbană s-ar fi îmbunătăţit  semnificativ, deşi banii au fost cheltuiţi în totalitate. Mai toate administraţiile urbane şi-au limitat PMUD-ul doar la soluţiile cele mai facile, respectiv, mai lipsite de interoperabilitate tehnică şi mai incoerente, dar mai costisitoare, care să achite obligaţiile prin toate robinetele. Astăzi, unul din proiectele de suflet ale primarului Andrei  Carabelea este legat de PMUD-ul aprobat de fosta administraţie, demonstrând astfel continuitate doar în această direcţie.

În celelalte direcţii prioritare, pot descoperi marote şi alţi primari. Ar fi corect să nu închei acest mic expozeu, despre PMUD-ul pietrean, fără a mai  completa cu două trimiteri de interes. Prima, este o informaţie venită din partea Conferinţei Naţiunilor Unite, aceea că începând cu 1990, timp de 30 de ani, România şi-a  redus emisiile de CO2 cu 77%, dublu faţă de media globală.

Astfel că la acest capitol, România ar putea bate pasul pe loc până în 2030, pentru a fi ajunsă din urmă, fără a se apela la vreun PMUD pe bază de electricitate. A doua, primăria este pornită să procure vreo 41 de autobuze electrice, 28 de staţii pentru încărcare şi aproape 95 de staţii „inteligente“ pentru călători. Anvergura şi înalta tehnologie pe care o reclamă aceste investiţii este asigurată de un dealer de top din Ciorogârla, judeţul Ilfov. Dealerul a ieşit în întâmpinarea unor suspiciuni, transmiţând că: „n-aveţi voi bani, câte autobuze vă putem da noi“.

La o aşa provocare, să sperăm că prin Primăria Piatra Neamţ nu va bântui o nouă marotă. Aceea a înfiinţării zonei metropolitane Piatra Neamţ, pentru a justifica dotarea proiectată cu lungimea traseelor, că justificarea cu reducerea poluării nu ţine.

Concluzia finală se impune. La Piatra Neamţ, primarii au marote fixe şi profitabile, dar susţinute cu false argumente. Marota Telegondolei a fost susţinută cu argumentul cohortelor de turişti debarcate din trenurile intrate în gara Piatra Neamţ. Marota PMUD-ului a fost susţinută cu argumentul necesităţii reducerii gradului de poluare, când în realitate ar trebui să ţină numai de managementul transportului. Suntem în aşteptarea următoarei marote, să vedem cu ce va fi  argumentată. Până atunci, argumentele reale nu au nicio şansă să justifice vreo marotă de utilitate imediată.

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Când ar trebui să încep să cumpăr haine de gravidă?

Știre publicată în urmă cu

în data de

Ura – ești însărcinată! Felicitări! Ești pe cale să te îmbarci într-o călătorie extrem de interesantă. Probabil că ești, de asemenea, puțin uimită de schimbările care se produc în corpul tău și îți pui zilnic întrebări de genul: „Este normal?”, „Ar trebui să se întâmple asta?”, „Ce să fac când…”. Destul de curând te vei întreba, de asemenea, „Când trebuie să îmi cumpăr haine de gravidă?”

Una dintre primele întrebări pe care și le pun majoritatea femeilor atunci când fac primul lor drum în departamentul de rochii, pantaloni sau bluze de gravide este – „ce mărime îmi trebuie?”. Este o concepție greșită frecventă că trebuie să mărim o mărime mai mare pentru a ne acomoda cu burta în creștere. Cu toate acestea, toate hainele de maternitate bune sunt concepute ținând cont de tine și de burta ta în creștere! Așadar, îți recomandăm întotdeauna să începi cu mărimea de dinainte de sarcină. Această mărime ar trebui să îți ajungă până la sfârșit. Pe măsură ce sarcina avansează, dacă observi o mică retenție de lichide înseamnă că trebuie să crești cu o mărime, atunci fă asta! Reține, de asemenea, că, în cazul tuturor hainelor, mărimea între branduri poate varia ușor, așa că este întotdeauna cel mai bine să verifici de două ori măsurile unei bluze de gravide cu un tabel de mărimi.

Primul trimestru

S-ar putea să observi că te simți puțin mai balonată sau că în primele 3 luni nu există cu adevărat prea multe schimbări în corpul tău. S-ar putea chiar să te trezești că te uiți în oglindă în fiecare zi întrebându-te dacă îți crește burtica sau dacă nu cumva ai mâncat prea mult la cină cu o seară înainte. Cel mai bun lucru pe care îl poți face este să iei fiecare zi așa cum vine și să nu te stresezi dacă experiența ta de sarcină este „normală” – ce înseamnă normal?

De obicei, primul lucru din care vei crește sunt pantalonii. Dacă începi să simți că talia pantalonilor tăi se înfige pe măsură ce talia ta se mărește, dar nu ești sigură că ești pregătită pentru blugi de gravide, atunci poate că o pereche de colanți este un bun punct de plecare. Câteva bluze de gravide sau un tricou fără cusături este o altă idee, pentru a oferi un pic de sprijin suplimentar. Topurile de maternitate sunt, de asemenea, concepute cu o lungime suplimentară, așa că sunt perfecte pentru a le suprapune peste pantalonii care nu mai sunt la fel de confortabili ca altădată sau peste pantalonii descheiați!

Al doilea trimestru

Mărimea sânilor tăi va fluctua probabil pe parcursul sarcinii și vei putea evalua când simți că nu te mai încape sutienul. Ca un ghid, majoritatea femeilor trebuie să se echipeze pentru un sutien de maternitate între 12 – 16 săptămâni, iar apoi din nou între 29 – 32 de săptămâni. Când ajungi acasă seara și nici măcar nu ai pus jos pungile de cumpărături înainte de a arunca sutienul, acesta este un semn sigur că este timpul să renunți la el! Sau cel puțin optează pentru un sutien de maternitate cu bretele mai moi decât un sutien obișnuit.

Poți găsi o selecție de sutiene de maternitate cu aspect minunat, care sunt potrivite și dacă decizi să alăptezi, deoarece au bretele cu clips de eliberare pentru un acces ușor la alăptare. Un sutien de alăptare fără cusături este fabricat dintr-o țesătură moale și frumoasă, încât probabil că vei simți ca și cum nu porți nimic (cu excepția suportului suplimentar, desigur!).

În jurul datei de 13 – 16 săptămâni, probabil că vei fi pregătită pentru blugii de maternitate care arată la fel de bine ca vechii tăi blugi, dar au un tip de talie foarte diferit! De la blugii skinny, la blugi boyfriend, cu talie peste burtă și sub burtă, deschiși sau închiși și cu aspect deșirat, online poți găsi cea mai extinsă gamă de blugi de maternitate disponibilă.

Așadar, cum alegi blugii cu o talie care să ți se potrivească? Nu există o modalitate mai bună decât să le încerci pe amândouă și să vezi cum se simt. De multe ori, femeile care preferă în cazul în care pantalonii cu talie mai înaltă înainte de sarcină vor opta pentru banda de peste burtă, deoarece nu sunt obișnuite cu senzația de talie așezată sub burtă. Există, de asemenea, opțiunea de a plia banda de talie în jos în timpul acelor luni timpurii și apoi, odată ce simți că ai nevoie de o acoperire și susținere suplimentară, o poți trage în sus și purta peste burtă.

Al treilea trimestru

Lucrurile devin reale acum! Este timpul să începi să te gândești la hainele de alăptare. Chiar dacă nu te-ai gândit încă prea mult la alăptare, nu este niciodată prea devreme să începi să investești în bluze de gravide care vor face ca alăptarea în public să fie puțin mai ușoară! Știai că modelele de bluze de alăptare sunt de fapt concepute pentru a fi purtate în orice etapă a sarcinii și chiar și după aceea? Accesul pentru alăptare este atât de discret încât poți purta aceste modele în orice moment, și nimeni nu ar ști ce se întâmplă sub acel al doilea strat sau fermoar invizibil!

Citește știrea

Actualitate

Accidentată pe trecerea pentru pietoni

Știre publicată în urmă cu

în data de

O femeie în vârstă de 42 de ani, din Piatra Neamţ, a fost victima unui accident rutier produs vineri, 21 ianuarie, pe un bulevard din Piatra Neamţ.

Un şofer neatent, în vârstă de 71 de ani, a accidentat-o în timp ce traversa strada pe o trecere pentru pietoni.

“Astăzi, în jurul orei 10.00, polițiștii Biroului Rutier Neamț au fost sesizați cu privire la producerea unui eveniment rutier, pe bulevardul 9 Mai, din municipiul Piatra Neamț.

Din primele cercetări a reieșit că, un conducător auto, de 71 de ani, din Borlești, a surprins și accidentat o femeie, în vârstă de 42 ani, din Piatra Neamț, care era angajată în traversarea străzii, pe trecerea pentru pietoni. În urma evenimentului rutier, a rezultat rănirea pietonului.

Conducătorul auto a fost testat cu aparatul etilotest, rezultatul fiind negativ. În cauză, polițiștii continuă cercetările sub aspectul săvârșirii infracțiunii de vătămare corporală din culpă, în vederea stabilirii cauzelor și condițiilor în care a avut loc evenimentul rutier”, a transmis subinspector Ramona Ciofu, purtător de cuvânt al IPJ Neamţ.

Citește știrea

Actualitate

Vremuri rele. Ninsori şi ger

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ pînă pe 22 ianuarie, jumătatea de vest a judeţului este sub cod galben de viscol ■ ieri dimineaţă pe Ceahlău indicele de răcire era de -40 de grade ■ meteorologii spun că revin ninsorile şi gerul ■

A fost emisă o avertizare cod galben, meteorologii anunţînd că revin ninsorile, dar şi gerul.

Ieri, 20 ianuarie, vîntul şi-a făcut de cap şi din nou în Neamţ a fost polul frigului din ţară. La ora 10:00 termometrele indicau 0 grade la Tîrgu Neamţ, -1 grad la Piatra Neamţ, -3 grade erau la Roman, iar la staţia meteo de pe Ceahlău – Toaca erau valori la limita gerului, -10 grade.

Din cauza vîntului indicele de răcire era de 0 grade la Tîrg, -3 grade la Piatra, -5 grade erau la Roman, însă în vîrf de munte indicele de răcire era de -40 de grade, cea mai scăzută valoare din ţară. De ieri, 20 ianuarie, de la ora 12:00 şi pînă sîmbătă, 22 ianuarie, la ora 10:00 jumătatea de vest a judeţului este sub cod galben de viscol ce se va manifesta la altitudini de peste 1.600 m.

„În intervalul menţionat, la munte, în special la altitudini de peste 1600 m, vîntul va avea intensificări, cu rafale ce vor depăşi 80…100 km/h, va fi viscol, vizibilitatea redusa şi zăpada troienită“, conform ANM.

De astăzi, 21 ianuarie, se schimbă condiţiile meteo, se face mai frig, iar în a doua parte a zilei sînt anunţate precipitaţii sub formă de nea. Ziua va fi 1 grad, iar noaptea se vor înregistra -4 grade. Sîmbătă, 22 ianuarie, cerul se degajează, dar se face mai rece şi maxima ajunge la 0 grade, în timp ce minima rămîne cantonată la -4 grade.

De duminică, 23 ianuarie, trecem la valori termice diurne negative, de -1 grad, iar cerul va fi acoprit şi va ninge. După lăsarea întunericului se vor înregistra -5 grade. Luni, 24 ianuarie, va fi sesin în prima parte, apoi vin nori şi ninge. Maxima va fi de -4 grade, iar minima coboară la -9 grade.

Marţi, 25 ianuarie, cerul va fi acoperit dar nu mai sînt precitaţii şi va fi cam -1 grad. Urmează însă cea mai rece noapte de pe final de lună şi va fi ger la -11 grade. Miercuri, 26 ianuarie, revedem soarele, dar nu va fi cald. Rămînem cu valori termice negative, iar dacă maxima diurnă va fi de -1 grad, peste noapte mercurul din termometre coboară la -6 grade.

Cam la fel va fi vremea şi joi, 27 ianuarie, cu excepţia faptului că cerul va fi acoperit. Peste zi se vor înregistra valori de -1 grad, iar noaptea aduce -6 grade. Ziua de vineri, 28 ianuarie, nu aduce nici o schimbare în registrul meteo. Ceva noutăţi ar fi în week-end-ul viitor. În perioada 29 – 30 ianuarie se anunţă cer variabil cu soare, scăpăm de maximele negative şi se ajunge a temperaturi diurne de 0 grade, în timp ce minima nocturnă va fi de -5, poate -6 grade.

Citește știrea

Trending