Actualitate
Starea învățământului, concluzii mai mult decât sumbre. Analfabetism funcțional, incompetență, abandon școlar

Educația românească, în colaps sistemic
Un nou raport arată că școala românească produce analfabeți funcționali și devine un risc de securitate națională.
Un studiu, care-i intitulat „Raportul de diagnostic al Educaţiei şi Cercetării din România. Realizările prezente şi implicaţii pentru noi reforme în domeniu (Raportul QX)”, a fost prezentat ieri, 20 mai 2025, de ministrul de resort, Daniel David. Oficialul consideră că starea învățământului lasă mult de dorit. Sistemul nu este eficient și se impun grabnice reforme.
Ministrul trage un semnal de alarmă: „Educația este ineficientă”
Documentul conține părerile ministrului, nefiind un punct de vedere al guvernului sau ministerului, dar este un veritabil semnal de alarmă. „În învățământul preuniversitar, educația este ineficientă, generând absolvenți cu o calitate slabă a competențelor, abandon școlar mare și analfabetism funcțional crescut, aspecte care devin risc de securitate națională”, a declarat ministrul.
Ca urmare a unor reformelor propuse, absolvenții nivelului liceal trebuie să devenă buni specialiști, oameni echilibrați psihologic, pregătiți pentru a intra pe piața muncii sau să-și continue studiile. În învățământul superior sistemul național este fragmentat, cu multe universități, dezvoltate atipic pentru bunele practici internaționale. Menirea academică este neclară, pe alocuri cu organizări interne depășite.
„Ca urmare a reformelor propuse, arhitectura sistemului național de învățământ superior va include universități cu misiuni diferite – satisfăcând astfel mai bine nevoile țării și ale studenților; cu o masă critică mai mare – contând în clasamentele și competițiile internaționale, cu flexibilitate a organizării programelor academice – crescând astfel competitivitatea și eficiența programelor academice”, a transmis oficialul.
Intenția este ca, după reformele propuse, sistemul de învățământ superior să genereze resursă umană înalt calificată (calificările 5/6 – licență; 7 – masterat; 8 -doctorat), care să își păstreze și dezvolte competențe prin învățare pe tot parcursul vieții. În opinia ministrului, calificările 5/6 ar trebui să genereze conexiune directă cu piața muncii existentă în domeniile cu accent vocațional și mai generală în celelalte domenii.
Calificări conectate la piața muncii și învățare pe tot parcursul vieții
Calificările de nivel 7/8 au menirea să accentueze specializările și astfel să dinamizeze și creeze noi segmente ale pieței muncii. Formarea de resursă umană trebuie să se facă în contextul generării și/sau utilizării celei mai avansate cunoașteri științifice. Rămâne de văzut dacă și când se vor materializa propunerile actualului ministru, deoarece învățământul este într-o nesfârșită reformă după 1989, dar fără vreun rezultat mulțumitor.

-
Actualitate2 săptămâni,
PSD la Guvernare, ce nemţeni sunt în cărţi şi pentru ce funcţii?
-
Actualitate2 săptămâni,
PSD intră la guvernare. Pronostic confirmat
-
Actualitate2 săptămâni,
Un deputat de Neamţ e la un pas să fie dat afară din partid. Ce replică dă acesta. Cine a pierdut controlul
-
Actualitate2 săptămâni,
Deversare controlată la barajul Izvoru Muntelui
-
Actualitate2 săptămâni,
Titluri de stat Fidelis în iunie 2025. Câștigă până la 8,35% pe an, fără impozit! Uite ce condiții trebuie să îndeplinești
-
Actualitateo săptămână,
CSM Ceahlăul are o misiune aproape imposibilă. Cu cine se va duela în Liga 2
-
Actualitate2 săptămâni,
Descoperă o „Călătorie subacvatică”: perle, corali și viețuitoare fascinante, într-o expoziție spectaculoasă la Roman
-
Actualitateo săptămână,
Un proiect de lege pentru a susţine performanţa zace în sertarele Parlamentului. Ce spune deputatul de Neamţ care l-a iniţiat