Actualitate
Şomajul tehnic aduce necazuri la… sănătate
■ unii din cei care au revenit din şomaj s-au trezit că nu mai sînt asiguraţi medical ■ CNAS colaborează cu Şomajul pentru restabilirea calităţii de asigurat ■ circa 90.000 de oameni au reintrat în drepturi ■
Parte din românii care au fost în şomaj tehnic au aflat cu stupoare, la revenirea la muncă, faptul că nu mai sînt asiguraţi medical. Pentru că nu era culpa lor, ci una de sistem, Casa Naţională de Sigurări de Sănătate colaborează cu Şomajul pentru restabilirea situaţiei de drept, pînă acum circa 90.000 de persoane redobîndind calitatea de asigurat.
„Pentru a restabili calitatea de asigurat în sistemul asigurărilor sociale de sănătate pentru angajaţii aflaţi în şomaj tehnic, pentru care angajatorii au virat sumele aferente contribuţiilor la asigurările sociale de sănătate, CNAS a solicitat Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă datele cuprinse în listele (…) referitoare la persoanele şi perioadele în care aceste persoane au fost în şomaj tehnic“, anunţă CNAS.
În baza acestor informaţii oficiale, CNAS a operat în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) modificările necesare pentru ca salariaţii care s- au aflat în şomaj tehnic, dar care nu figurau în baza de date ca persoane asigurate în perioadele în care acestea au beneficiar de indemnizaţie de şomaj tehnic, să îşi păstreze calitatea de asigurat.
Prin această procedură, a fost restabilită calitatea de asigurat pentru aproximativ 90.000 de salariaţi. Mai există însă situaţii în care angajatorul a declarat încetarea raporturilor de muncă, prin completarea în Declaraţia 112 a datei lichidării raporturilor de muncă.
În aceste cazuri e necesară depunerea unei declaraţii rectificative din care să rezulte situaţia reală a raporturilor de muncă. Declaraţiile 112 sînt depuse de angajatori la ANAF, iar datele sînt importate de CNAS în SIUI.
„Persoanele care îndeplinesc condiţiile pentru a beneficia de calitatea de asigurat în sistemul de asigurări de sănătate trebuiau repuse în drepturi. Am găsit o formulă care să ajute la acest demers, respectînd reglementările în vigoare, şi mulţumesc conducerii ANOFM pentru sprijinul acordat. Vom continua să rezolvăm punctual toate situaţiile în care persoanele ce îndeplinesc condiţiile necesare pentru a fi asigurat în sistemul de sănătate să beneficieze de acest drept. Principala noastră misiune este de a veghea ca drepturile asiguraţilor să fie respectate”, a declarat Adela Cojan, preşedintele CNAS.
Pentru a evita astfel de situaţii în viitor, angajatorii trebuie să completeze Declaraţia 112 privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate, respectînd reglementările prevăzute în Ordinul comun al ministrului finanţelor publice, al ministrului muncii şi justiţiei sociale şi al ministrului sănătăţii nr. 1942/979/819/2020.
„De asemenea, precizăm că este necesar ca angajatorii care vor beneficia de măsurile fiscale aprobate prin OUG nr.99/2020, prin care se creează posibilitatea amînării plăţii taxelor pînă la data de 25 octombrie 2020, să completeze în Declaraţia 112 constituirea lunară a obligaţiei de plată, indiferent de data la care va fi efectuată efectiv plata contribuţiei la asigurările sociale de sănătate“, mai anunţă CNAS.
-
Actualitate15 ore,
MARSAT SA Roman
-
Actualitate7 zile,
Petrocart Piatra Neamț: o tăcere asurzitoare
-
Prima pagină2 săptămâni,
Catalogul electronic. Iată școlile din Neamț care-l vor folosi
-
Actualitateo săptămână,
PNL Neamț și-a anunțat lista de candidați la alegerile parlamentare
-
Actualitate2 săptămâni,
Starea învățământului nemțean la deschiderea noului an școlar (II)
-
Actualitate2 săptămâni,
Ursul împușcat la Borlești era înregistrat cu GPS
-
Prima pagină2 săptămâni,
Demisie surprinzătoare! Senatorul Liviu Brătescu demisionează din PNL, acuzând „cumetrii politice”
-
Eveniment2 săptămâni,
44 de hectare de teren arse în două zile