Contactează-ne

Educatie

Sistemul de educație obligat să răspundă unor noi realități: violență și analfabetism funcțional

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ inspectorul școlar general adjunct, Dana Păiuș, punctează care sunt plusurile și minusurile sistemului, raportate la necesitatea adaptării la realitățile de zi cu zi ■ în școlile din România, ca și în societate, violența escaladează de la o zi la alta ■ asistența psihologică în școli nu poate fi făcută dacă nu există acordul scris al părinților, de regulă,  reticenți în asemenea situații ■ la Ministerul Educației se lucrează la descongestionarea programelor școlare, lucru care va schimba cunoștințele ce vor fi predate în școală ■

Continuăm ”radiografierea” sistemului de educație din România, din punct de vedere al celor care au lucrat sau lucrează la Inspectoratul Școlar Județean,  în funcții de conducere, cu opiniile Danei Păiuș, inspector școlar general adjunct în funcție. Absolventă a Facultății de litere, specializarea Limba și Literatura Franceză, secundar Limba și Literatura Română, cu un masterat în Drept și administrație publică europeană, actualul inspector școlar general adjunct are o vechime de 23 de ani în învățământ, fiind titulară la Colegiul Național ”Roman-Vodă” și Colegiul Tehnic ”Petru Poni”. Ea a înlocuit-o în funcție din 2 iunie 2020 pe Elena Laiu al cărei mandat de inspector școlar general adjunct expirase din luna mai. Dana Păiuș este și președinta Organizației de Femei a PNL Roman dar și consilier local municipal.

Membră a Corpului Naţional al Experţilor Educaţionali şi timp de 10 ani inspector metodist al Inspectoratului Şcolar, profesoara Dana Păiuș are o altă viziune privind sistemul de educație, aflat – în opinia acesteia – în continuă schimbare, din motive care țin de obligația de a se adapta noilor realități din societatea românescă.

”Dacă este să ne referim  la câteva dintre realitățile din școala românească aș dori să abordez în primul rând un aspect important, acela referitor la escaladarea violenței în școli, aspect întâlnit zilnic în toate unitățile de învățământ din întreaga țară. Pot să vă spun că pentru a sprijini școlile în gestionarea cazurilor de violență și pentru menținerea unui mediu sigur și la nivelul ISJ Neamț a fost creat  un pachet de infografice pentru aplicarea <<Procedurii privind managementul cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor și a personalului unității de învățământ, precum și al altor situații corelate în mediul școlar și a suspiciunii de violență asupra copiilor în afara mediului școlar>>>, aprobată în septembrie 2023. Deciziile corecte luate la momentul potrivit pot face diferența dintre siguranță și risc, de aceea cunoașterea tuturor procedurilor este esențială. În cel mai scurt timp se vor realiza și în județul Neamț instruiri ale directorilor și cadrelor didactice pentru managementul unor situații de criză, în ceea ce privește violența și consumul de droguri. Trebuie luate măsuri rapide, aplicate, pentru a diminua fenomenul violenței în școli, care ia amploare. Am elaborat și o scrisoare metodică către toate unitățile de învățământ, în vederea realizării unui jurnal pentru a vedea în ce măsură o școală se confruntă cu violențe repetate și pentru a vedea dacă sunt implicați aceeași elevi sau a ști tipul de violență din acea școală”, declară Dana Păiuș, care susține că la ISJ Neamț există și o preocupare constantă de respectare a normei de încadrare a unui psiholog( 1 la 500 elevi n.r), în județul Neamț existând normate 80 de astfel de posturi.  ”În ceea ce privește activitatea psihologilor există ceea ce eu aș numi <<o slăbiciune >>legislativă și anume aceea legată de obligativitatea acordului părinților ca un copil să fie  consiliat psihologic. Ori părinții noștri sunt reticenți în a-și da un asemenea acord, din cauza prejudecăților existente la noi față de asistența psihologică. Și asta din cauză că nu se face o diferență între psiholog și psihiatru”, a mai spus Dana Păiuș.

Descongestionarea programelor școlare,  o realitate care va schimba multe în învățământul românesc

Inspectorul școlar general adjunct recunoaște că putem vorbi și de o anume reținere a vechilor generații de cadre didactice, față de reformele din învățământ, dar trebuie să se țină cont și de faptul că în școală sunt educate și altfel de generații de elevi, care se află la un clik distanță, generațiile actuale luându-și, din ce în ce mai multe informații, de pe internet.

Revenind la reformele din sistemul de învățământ românesc, din ultimii ani, Dana Păiuș susține că sistemul nostru de educație se află și în etapa în care cadrele didactice se străduiesc să treacă de la însușirea de către elevi a unor noțiuni concrete cu aplicabilitate în viața de zi cu zi, fiind vorba de o conectare a noțiunilor teoretice cu aplicabilitate în viața cotidiană. Acest aspect al activității didactice ține și de eforturile de diminuare a analfabetismului funcțional, din păcate și el în creștere alarmantă. ”Cadrele didactice fac efortul de a-i arăta copilului de ce acesta trebuie să învețe și la ce-i folosesc lucrurile acumalate în școală. Și am să vă dau un exemplu simplu. Elevul trebuie să învețe la școală,de exemplu, ce nu trebuie să facă acasă pentru a nu produce  un scurt circuit electric și exemplele pot continua”, mai spune Dana Păiuș.

Un alt aspect ridicat de inspectorul școlar general adjunct, Dana Păiuș, este preocuparea specialiștilor din Ministerul Educației de descongestionare, după atâția ani, a planurilor cadru (programelor școlare n.r) care se află în stadiul de definitivare și vor intra în vigoare, posibil, în anul școlar viitor, după ce vor fi ”periate” de specialiști, în așa fel încât elevul să rămână doar cu informațiile esențiale, folositoare în viața de zi cu zi.

 

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Advertisement








Trending