Contactează-ne

Actualitate

Scandalul parcărilor, intervenţia Prefecturii

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ prefectul cere modificarea hotărârii de CL, formulând mai multe completări ■ cere ca acest lucru să se întâmple în proxima şedinţă a aleşilor locali ■

Scandalul parcărilor din Piatra Neamţ este departe de deznodământ. Recent, a intervenit şi Prefectura Neamţ, care a cerut Primăriei Piatra-Neamț modificarea şi completarea hotărârii referitoare la parcările de reședință din oraș.

Asta după ce reprezentanţii municipalităţii şi cei ai Parking au purtat un adevărat război al declaraţiilor, acuzându-se reciproc că acţionează pe lângă lege. Concret, Primăria a acuzat Parking că a încheiat contracte cu pietrenii pentru parcări şi după data de 28 februarie, dată de la care societatea în cauză nu mai avea contract cu municipalitatea.

S-a spus iniţial că diferenţa de bani ar trebui recuperată de cetăţeni de la Parking şi tot cetăţenii ar fi trebuit să încheie noi contracte, de data aceasta cu Primăria. Ulterior s-a găsit o formulă care nu i-a mai pus pe drumuri pe pietreni: Primăria s-a „subrogat” Parking în contractele cu cetăţenii şi părea că lucrurile s-au liniştit.

Numai că, pe 15 martie, Prefectura Neamţ emite cu comunicat de presă în care susţine nici mai mult nici mai puţin că „în prima ședință de Consiliu Local trebuie reluate discuțiile pentru intrarea în legalitate în cazul aprobării gestiunii directe a serviciului public de administrare, întreţinere şi exploatare a parcărilor de reşedinţă, precum şi a celui de blocare/deblocare, ridicare, transport, depozitare şi eliberare a autovehiculelor care sunt staţionate sau parcate neregulamentar”.

Iar prefectul Adrian Niţă pune în vedere Primăriei să trateze cu seriozitate problema parcărilor.

„După aprobarea hotărârii referitoare la parcările de reședință din oraș, am fost sesizat de către foarte mulți cetățeni și de grupul de consilieri locali PSD din CL Piatra-Neamț, despre unele aspecte care nu sunt tocmai conforme în acest document. La nivelul Instituției prefectului s-au analizat atât hotărârea cât și sesizările primite și acum suntem în măsură să emitem un răspuns, necesar pentru intrarea în legalitate. Fac precizarea că acest răspuns înaintat administrației locale pietrene constituie procedură prealabilă.

Solicit primarului și secretarului Primăriei Piatra-Neamț să aibă în vedere toate precizările făcute în urma exercitării controlului de legalitate asupra actului administrativ în discuţie și să procedeze la modificarea şi completarea actului administrativ la proxima şedinţă de consiliu local, urmând să ne informeze cu privire la măsurile pe care înţeleg să le ia. Primăria trebuie să trateze cu seriozitate problema parcărilor din oraș, pietrenii merită să beneficieze de o administrație de calitate“, a declarat Vasile-Adrian Niță, prefectul județului Neamț.

Ce „observaţii are Prefectura

Cât priveşte observaţiile Prefecturii la hotărârea de CL, ele sunt numeroase şi „tehnice”, fiind detaliate în comunicatul de presă amintit, pe care vi-l prezentăm în continuare.

„În urma verificării legalității HCL nr. 49/2022, Institutia Prefectului a formulat procedura prealabilă asupra actului administrativ supus controlului, constatându-se următoarele:

  1. art. 4 din Regulament dispune că atribuirea locului de parcare disponibil, în cazul în care există mai multe cereri, se face prin procedura de licitaţie fără însă a cuprinde prevederi referitoare la documentaţia de atribuire; este menţionat caietul de sarcini, dar modelul acestuia nu este cuprins într-o anexă la regulament şi nici nu sunt precizări referitoare la o eventuală aprobare printr-un act administrativ ulterior, eludându-se partea a V-a, titlul I, capitolul 3, secţiunea a 4-a din Codul administrativ;
  2. art. 4 stabileşte în mod eronat componenţa comisiei de licitaţie ce va fi constituită din trei membri cu încălcarea prevederilor art. 338 şi art. 317 din Codul administrativ;
  3. dispoziţiile regulamentului nu definesc clar noţiunea de debite restante, aşa cum dispun prevederile Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative; în acest context se poate afecta derularea contractului prin acţiuni ce pot fi susceptibile de interpretare în unele situaţii ca de exemplu:
  • art. 21 dispune încetarea contractelor în cazul în care nu se face dovada respectării condiţiilor iniţiale de alocare:
  • una din cerinţele iniţiale este dovada plăţii taxelor şi impozitelor şi inexistenţa unor debite; dar, în condiţiile legii, neplata unei tranşe a impozitelor constituie debit restant (a se vedea Codul de procedură fiscală); în consecinţă, în lumina reglementării generale din regulament, titularul unui contract în derulare care a achitat preţul, poate fi considerat rău platnic pentru neplata unei tranşe de impozite. Se pot crea astfel abuzuri şi rezilieri de contracte ai căror titulari de bună credinţă au achitat preţul dar care titulari, se pot afla la un moment dat într-o imposibilitate de a achita o tranșă de impozit sau în situaţia unei întârzieri a plăţii;
  1. în cuprinsul regulamentului se face vorbire repetat la obligaţia titularului de a prezenta reprezentanţilor primăriei, necondiţionat, pe parcursul derulării contractului, dovada unui ITP şi a unei RCA valabile; or, aceste competenţe le au în trafic inspectorii RAR şi Poliţia Rutieră, aşa cum dispun prevederile Codului Rutier şi cele din domeniul organizării RAR; în plus, pot exista situaţii în care proprietarul unei maşini se află în imposibilitate temporară de a achita RCA/ITP; de asemenea pot exista situaţii în care maşina se află în service pentru perioada mai lungă şi în respectivul interval de timp expiră ITP; în aceste situaţii şi altele asemenea ce pot apărea fără reaua-intenţie a titularului, aplicarea sancţiunii rezilierii unui contract creează inechitate între părţile contractuale şi, totodată, suspiciunea unor acţiuni menite să ducă spre rezilierea cu rea intenţie şi fără notificare a contractelor.

Contractul este legea părţilor, iar în cazul de faţă este unul ce nu poate fi negociat; tocmai de aceea apreciem că acesta trebuie să conţină prevederi care să asigure şanse reale titularilor de bună credinţă de a menţine în vigoare prevederile contractuale şi nu trebuie să creeze un dezechilibru între drepturile şi obligaţiile părţilor.

  1. Denumirea contractului nu se încadrează în niciuna din modalităţile de exercitare a dreptului de proprietate publică/privată a unităţii administrativ teritoriale. Contractul de utilizare a locurilor de parcare este în realitate un contract de închiriere. Potrivit art. 297 coroborat cu art. 362 din Codul administrativ, autorităţile prevăzute decid, în condiţiile legii, cu privire la modalităţile de exercitare a dreptului de proprietate publică/privată, respectiv: a) darea în administrare; b) concesionarea; c) închirierea; d) darea în folosinţă gratuită.
  2. Din textul hotărârii nu reiese parcurgerea procedurilor privind participarea cetăţenilor şi a asociaţiilor legal constituite la procesul de elaborare a actelor normative şi la procesul de luare a deciziilor. A se vedea dispoziţiile Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică”.
Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Prefectul de Neamţ ameninţă cu judecata liderii PNL

Știre publicată în urmă cu

în data de

Prefectul de Neamţ, Adrian Niţă, spune că îi va da în judecată pe liderii liberalilor nemţeni, după ce aceştia au făcut public un comunicat de presă în legătură cu lucrările efectuate pe podul de pe drumul naţional DN2, la intrarea în municipiul Roman.

Prefectul s-a declarat deranjat de “minciunile și calomniile pe care semnatarii acestui comunicat le-au făcut la adresa mea” şi face precizarea că “îi voi chema în judecată pentru a răspunde civil pentru prejudiciul de imagine pe care mi l-au produs”.

El mai spune şi care este motivul pentru care a luat această decizie: “Această decizie am luat-o deoarece nemțenii nu sunt datori să asiste la bălăcărelile publice proliferate de politicieni care nu s-au remarcat în activitatea lor politică și administrativă decât prin circ și comportament de mahala”.

În ceea ce priveşte starea şi evoluţia lucrărilor la pod, în comunicatul de presă emis de prefect se fac următoarele precizări:

“Reprezentanții DRPDP Iași ne-au comunicat că această activitate a fost contractată de o firmă specializată respectându-se procedurile legale. Operațiunea constă în demontarea rostului degradat, refacerea suportului, trasarea și realizarea găurilor, montarea rosturilor noi.

Din punct de vedere tehnic, lucrarea de înlocuire a unui rost de dilatație are termen de finalizare de cel puțin 5 zile/fir. Termenul nu poate fi devansat deoarece sunt folosite în procesul tehnologic betoane speciale cu termen strict de întărire și protecție. Având în vedere complexitatea operațiunii și instalațiile folosite, activitatea nu se poate desfășura pe timpul nopții, ci doar pe timpul zilei. Totodată, în procesul tehnologic există și pauze obligatorii în care nu pot fi executate alte operațiuni și nici nu se poate circula pe sectorul respectiv. Termenul contractual de finalizare a lucrării este sfârșitul lunii august a.c.

Se încearcă finalizarea lucrărilor într-un timp mai scurt, dar fără a fi afectate etapele tehnologice”.

Citește știrea

Actualitate

Calvarul va mai dura. Cozi de kilometri pe E-85, din cauza lucrărilor de la podul de Horia

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ neexistînd rută alternativă, cozile de maşini se întind pe 6-7 kilometri în ambele sensuri ■ problema descongestionării traficului nu are soluţie ■ lucrările ar trebui să fie terminate la finalul lunii august ■

Direcţia Regională de Drumuri Iaşi a început reparaţii la mai multe poduri din raza sa de responsabilitate, printre acestea numărîndu- se şi lucrarea de la cel de Horia, care asigură accesul prin Roman, pe E-85, spre Suceava, Iaşi sau Bacău. Numai că, pe ambele sensuri, zilnic, aglomeraţia depăşeşte limitele normalului.

Se formează cozi de 6-7 kilometri pe ambele sensuri, lucru care irită la maxim conducătorii auto, sau pe cei care tranzitează zona, fiind în concediu. Florin Marius Sima, liderul Sindicatului Naţional al Lucrătorilor din Pentinenciare, filiala Bacău, care face naveta, are de fiecare dată probleme, fiind nevoit să plece că cel puţin o oră înainte, pentru a nu întîrzia la serviciu.

„Traficul este îngreunat şi la modul glumeţ aş spune că ar trebui să se aducă un bac care să folosească la traversarea rîului Moldova. Fac naveta de la Roman la Bacău şi de la începutul lunii am mari probleme, pentru că trebuie să iau în calcul un timp suficient pentru a nu întîrzia la serviciu. Luni, 8 august, am stat în trafic 3 ore pentru a ajunge la Bacău, iar astăzi, cînd m-am întors de la Bacău am aşteptat două ore şi jumătate să intru în Roman.

Coada era pînă la Secuieni. În acest timp, la pod nu lucra nimeni. Vreo patru muncitori stăteau în staţia de benzină de la intrarea pe pod, la o cafea şi o ţigară. În coloană erau maşini cu numere din toate judeţele ţării şi foarte multe TIR-uri cu număr de Ucraina. Lumea e nervoasă, iese din maşină, înjură, dar nu are pe cine întreba ce se întîmplă, pentru că nu există cineva care să dirijeze traficul“, a declarat Florin Sima.

Purtătorul de cuvînt al DRDP Iaşi, Neculai Popovici, a declarat că lucrarea are ca termen de execuţie sfîrşitul lunii august: „Operaţiunea constă în demontarea rostului degradat, refacerea suportului, trasarea şi realizarea găurilor, montarea rosturilor noi. Din punct de vedere tehnic, lucrarea de înlocuire a unui rost de dilataţie are termen de finalizare de cel puţin 5 zile/fir.

Termenul nu poate fi devansat, deoarece sînt folosite în procesul tehnologic betoane speciale, cu timp strict de întărire şi protecţie. Avînd în vedere complexitatea operaţiunii şi instalaţiile folosite, activitatea nu se poate desfăşura pe timpul nopţii, ci doar ziua. Totodată, în procesul tehnologic există şi pauze obligatorii în care nu pot fi executate alte operaţiuni şi nici nu se poate circula pe sectorul respectiv. Termenul de finalizare a lucrării este sfârşitul lunii august“.

Poliţia Neamţ cunoaşte problema, dar nu are nici o pîrghie de rezolvare, ţinînd cont că nu există variantă ocolitoare. „În acest moment, valorile de trafic sînt foarte ridicate şi din cauza TIR-urilor din Ucraina, care transportă cereale spre Constanţa. Constructorul are un anumit termen de execuţie şi ne dorim respectarea lui.

Dacă lucrarea se prelungeşte, în septembrie începe şcoala şi traficului existent i se va adăuga cel specific transportului şcolar. E adevărat că nu există poliţişti care să dirijeze traficul, dar vorbind de situaţia complicată. Noi verificăm permanent valorile de trafic, pentru a nu exista incidente, dar nu ajută cu nimic“, a declarat Ramona Ciofu, purtător de cuvînt al Poliţiei Neamţ.

Citește știrea

Actualitate

VIDEO: Turist din Iaşi, accidentat de o stâncă desprinsă din Chei

Știre publicată în urmă cu

în data de

Un bărbat în vârstă de 34 de ani, din judeţul Iaşi, a fost accidentat de o bucată de stâncă desprinsă dintr-un versant muntos din Bicaz-Chei.

“Astăzi, 10 august, în jurul orei 15.50, polițiștii din cadrul Secției de Poliție Rurală Bicaz au fost sesizați cu privire la faptul că, o bucată de stâncă din zona Bicaz-Chei s-a desprins, accidentând o persoană.

Din primele cercetări efectuate de polițiști a reieșit că, în timp ce un bărbat, de 34 de ani, din județul Iași, se afla împreună cu mai multe persoane în zona turistică Bicaz-Chei, ar fi fost accidentat de o bucată de stâncă desprinsă din versantul muntos.

Polițiștii efectuează verificări pentru a stabili, cu exactitate, cum s-a produs acest eveniment”, a declarat subinspector Ciofu Ramona, purtător de cuvânt al IPJ Neamţ.

Conform unor surse neoficiale, în momentul în care s-a produs nedoritul incident, bărbatul era cu soţia şi cei doi copii.

Vom reveni.

UPDATE: Bărbatul a fost preluat de un echipaj medical şi transportat la spital. A fost solicitat un elicopter SMURD pentru a fi transportat la un spital din Iaşi.

UPDATE 2: Victima a suferit traumatisme la nivelul capului și se află într-o stare gravă – sursa ISU Neamţ

FOTO: generica

Citește știrea
Advertisement







Trending