Contactează-ne

Arhivă 2005-2017

ROMATSA, SATELITUL SI NAVA ESUATÃ ÎN LAC

Știre publicată în urmă cu

în data de

• lucrãtorii de la ISU au fost trimisi de Romatsa sã caute o navã în derivã, care s-ar fi aflat la coada lacului de acumulare Bicaz • autoritãtile nemtene si-au fãcut datoria si au constatat cã la mijloc este vorba de o alarmã falsã • „vina“ ar apartine satelitului care ar fi transmis coordonatele gresite celor de la Romatsa • în cele din urmã s-a constatat cã nava cu probleme se afla la Marsilia •

Autoritãtile din Neamt, si în special lucrãtorii din cadrul Inspectoratului pentru Situatii de Urgentã Petrodava, nu vor uita repede noaptea de 4/5 februarie, cînd în urma unei erori de localizare, au intrat în stare de alertã pentru a identifica o navã aflatã în derivã pe lacul Bicaz. „Vina“ ar apartine satelitului care ar fi dat coordonate gresite, însã nu este exclusã nici o eroare de „citire“ a coordonatelor. Cert este cã în ecuatie apare din nou Romatsa, institutia care coordoneazã semnalele primite, via satelit, de la ambarcatiunile sau avioanele care se aflã în dificultate. Colonelul Ioan Niticã, seful ISU Neamt, a confirmat cele întîmplate în noaptea de 4/5 februarie, concluzia sa fiind aceea cã cineva a cîstigat din toatã aceastã poveste. Ofiterul se referã la subordonatii sãi care au avut posibilitatea sã facã un antrenament adevãrat. „Nu a fost o situatie de urgentã, a fost un mesaj venit la noi, o informare despre faptul cã s-a primit un mesaj cã o navã, o ambarcatiune ar fi în pericol si cã satelitul o semnaleazã pe zona noastrã. Însã a fost o gresealã de la satelit, imediat s-a dat corectarea si am fost scosi din situatie. Nu a fost altceva pentru noi decît un exercitiu de a stabili coordonata, atîta tot. Conform datelor oferite de satelit era o probabilitate de 50% ca ambarcatiunea sã fie la noi. Asa a dat satelitul, n-are nimeni nici o vinã“, a declarat colonelul Ioan Niticã. Pînã cînd cei de la Romatsa au revenit cu rectificarea, spunînd cã a fost vorba de o eroare, salvatorii si-au luat treaba în serios si au plecat la locul indicat de satelit, respectiv coada lacului Bicaz, în comuna Poiana Teiului, pentru a cãuta o ambarcatiune aflatã în pericol. „Problema a stat în felul urmãtor: ei (n.r. – cei de la Romatsa) au spus cã apare un mesaj, o balizã, iar eu m-am gîndit cã nu ar fi prima datã cînd, asa cum stim, se transportã ambarcatiuni spre lacul Bicaz cu mijloace auto, cu trailere etc. M-am gîndit cã cineva si-a cumpãrat o ambarcatiune si o duce sã o lanseze pe lac, sã se plimbe. Am crezut, fiind în zona viaductului, cã s-a întîmplat ceva, a cãzut ambarcatiunea de pe mijlocul de transport, s-a împotmolit, pentru cã în zona aia era semnalul. Nu puteam sã nu tratãm problema serios. Am trimis sã se verifice, am vãzut cã nu se confirmã, dupã care a venit mesajul cã este o eroare. Ne-au comunicat cã ne-au dat informatia în scop de antrenament, pentru a o verifica“, a mai sustinut colonelul Niticã.

Vaporul era de fapt pe Coasta de Azur

Dupã ce s-a fãcut corectarea coordonatelor s-a constatat cã vasul cu probleme, înmatriculat în Malta, se afla de fapt la Marsilia, pe Coasta de Azur. „Nava a fost identificatã imediat în zona Marsiliei, dar a apãrut mesajul. Eu am zis sã-l verificãm, cã asa era corect. Am verificat coordonatele, iar pentru noi a fost un antrenament bun. Prima datã, satelitul a oferit douã locatii, fiecare cu probabilitate de 50%. Una dintre ele era pe teritoriul României, în zona noastrã, a Neamtului. Ne-am fãcut treaba în dispecerat, am fãcut localizarea. Cei de la Romatsa si-au fãcut datoria si au retransmis mesajul si la Centrul de Marinã Constanta“, am mai aflat de la sursa citatã. Probabil cã cei în drept se vor sesiza si vor stabili ce s-a întîmplat cu exactitate. Si asta pentru cã, dacã este sã luãm în considerare varianta erorii de satelit, astfel de lucruri ar trebui îndreptate. Nu de alta, însã existã posibilitatea ca, la un moment dat, niste persoane aflate într-adevãr în dificultate, sã zicem în Muntii Apuseni, sã fie cãutate prin Marea Nordului. Trebuie spus cã vasele si aeronavele sînt dotate cu echipamente care au drept scop detectarea, localizarea si identificarea lor atunci cînd se aflã în dificultate. Echipamentele respective pot emite semnale radio, frecventa fiind monitorizatã de sistemul satelitar COSPAS-SARSAT care determinã pozitia emitãtorului si o transmite automat punctelor de contact. În România, punctul de contact este Romatsa.

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Advertisement








Trending