Contactează-ne

Arhivă 2005-2017

Reactii nemtene la reforma din sãnãtate

Știre publicată în urmă cu

în data de

Recenta repunere în drepturi a doctorului Sorin Oprescu, rãbufnirea lui Bãsescu în legãturã cu încãlcarea legilor de cãtre ministrul Nicolãescu, dar si numeroasele critici din partea unor politicieni strãini dovedesc, dacã mai era nevoie, cît de fragil, imperfect, neconstitutional, antisocial si antieuropean este pachetul de legi din sãnãtate. Într-o declaratie anterioarã, bazatã pe argumente ale specialistilor din domeniu, îmi exprimam nedumerirea fatã de aceste prevederi normative care sînt departe de a solutiona problemele din sistemul sanitar românesc. La imperfectiunile deja semnalate, voi adãuga cîteva contra-argumente venite din partea medicilor nemteni care protesteazã vehement împotriva acestor inovatii absolut aberante. Referindu-se la caracterul antisocial al legilor lui Nicolaescu se semnaleazã deficiente, precum: extinderea bazei de impozitare la persoanele cu venituri insuficiente, respectiv agricultorii si pensionarii, coplata serviciilor medicale, pachetul minim de servicii redus la cote derizorii, noua listã de medicamente gratuite si compensate, care întîrzie sã aparã, pachetul de servicii pentru care asiguratii au plãtit contributia de 6,5% si care nu include gratuitãti la analize scumpe ori la operatii mai speciale. De asemenea, cadrele medicale din Neamt semnaleazã unele prevederi ilegale si neconstitutionale care vizeazã lipsa transparentei decizionale, recentralizarea sistemului sanitar si subordonarea fatã de factorul politic. Prin acest proiect se desfiinteazã consiliile de administratie din spitale, iar ministrul este singurul care numeste si destituie directorii, în conditiile în care Ministerul Sãnãtãtii nu mai este proprietarul unitãtilor spitalicesti, aflate în subordinea comunitãtilor locale. Deci, prin noua formã a legii se încalcã dreptul la proprietate, lucru absolut neconstitutional, dar si în contradictie cu doctrina liberalã a ministrului-contabil. Proiectul de lege stabileste unele incompatibilitãti menite sã deprofesionalizeze organele de conducere ale unitãtilor sanitare. Directorii, dar si sefii de sectie nu mai pot avea altã functie publicã sau privatã si nici nu mai pot face parte din cadrul structurilor profesionale ori stiintifice, încãlcîndu-se astfel dreptul la muncã, prevãzut în Constitutie. De ce, totusi, medicilor care ocupã functii publice în Ministerul Sãnãtãtii ori la Casa Nationalã de Asigurãri le este permis sã desfãsoare activitãti medicale în timpul liber si le sînt aplicabile dispozitiile din Codul Muncii privind cumulul de functii?

„Cer respingerea aprobãrii legilor sãnãtãtii prin asumarea rãspunderii guvernamentale si dezbaterea lor în Parlament“ Alte critici si reprosuri se referã la urmãtoarele aspecte: numirea pe criterii politice a presedintelui Casei Nationale de Asigurãri Sociale de Sãnãtate de cãtre Primul-Ministru, la propunerea ministrului sãnãtãtii; încãlcarea principiului autonomiei corpurilor profesionale si a comunitãtilor locale; acordarea de privilegii persoanelor cu statut de demnitar si a celor din minister care primesc asistentã medicalã în unitãti sanitare nominalizate prin ordinul ministrului sãnãtãtii; lipsa negocierilor în cazul contractului-cadru si al normelor de aplicare cu reprezentantii corpurilor profesionale; în situatia în care bugetul Casei Nationale de Sãnãtate nu este aprobat de cãtre Adunarea Generalã – asa cum ar fi normal si logic – ci de cãtre Parlament, la propunerea Guvernului, autonomia Casei este una pur declarativã; privarea de atributii decizionale a Consiliului de Administratie si mai ales a organului suprem care este Adunarea Generalã; interdictia ca medicii care au rude în cadrul Comisiei Nationale de Acreditare a Spitalelor sã-si poatã înfiinta cabinete medicale, chiar dacã acestea nu sînt acreditate de cãtre respectiva comisie; încãlcarea dreptului la viata intimã si privatã a sefilor de sectie care sînt obligati sã publice pe site-ul spitalului lista rudelor pînã la gradul IV; excluderea, prin noul sistem de incompatibilitãti, a profesionistilor de la functia de sef de sectie, principalul responsabil de calitatea actului medical si de coordonarea activitãtii din sectia pe care o conduce; ignorarea dreptului la libera asociere, prevãzut în Constitutie, prin interdictia de a face parte din orice structurã asociativã, profesionalã ori stiintificã. În conditiile în care în Europa se vorbeste tot mai mult despre o descentralizare masivã în toate domeniile, centralizarea excesivã a deciziei, aflatã la dispozitia ministrului sãnãtãtii, cît si înlocuirea directorilor de spitale de profesie medici cu manageri-nemedici, dar si sfidarea cu nerusinare a specialistilor de mare valoare ori încãlcarea autonomiei unitãtilor spitalicesti si abordarea strict financiarã a actului medical – toate acestea sînt prevederi în contradictie cu practica europeanã si care pericliteazã integrarea României în structurile europene. Însã, principala consecintã a acestor reglementãri amatoriste este legatã de încãlcarea dreptului de îngrijire a cetãtenilor nevoiasi, bãtrîni si bolnavi, care nu se regãsesc deloc în cele peste 200 de pagini ale acestui pachet legislativ. De aceea, în numele colegilor din Partidul Social Democrat, cer respingerea aprobãrii legilor sãnãtãtii prin asumarea rãspunderii guvernamentale si dezbaterea lor în Parlament, cu atît mai mult cu cît odatã prezentate si aprobate prin aceastã procedurã, respectivele legi nu mai pot suporta nici o modificare.

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Advertisement








Trending