Contactează-ne

Actualitate

Pregătiri de şcoală, preţurile-s măricele

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ pentru începutul acestui an şcolar un părinte trebuie să pună la bătaie între 100 lei şi 250 lei doar pentru ghiozdan şi rechizite ■ o uniformă costă 500 lei ■ la acestea se adaugă alte cheltuieli neprevăzute ■

Cu doar două săptămîni înainte de începerea cursurilor şcolare, părinţii constată faptul că preţurile la rechizite şi altele au luat-o razna, diferind de la o librărie la alta sau de la magazin la magazin, aşa că, deocamdată nu se îngrămădesc să le cumpere.

„Oamenii intră şi se interesează de preţuri, dar nu cumpără. Acest lucru este explicat de două situaţii: una şi cea mai importantă e legată de incertitudinea decizilor referitoare la modul în care se va desfăşura şcoala:cu prezenţa fizică a elevilor sau on-line. Cea de a doua situaţie e legată de faptul că nu toţi învăţătorii de la clasele I-IV au dat listele cu rechizitele pe care le va întrebuinţa în acest an un şcolar, probabil din aceleaşi cauze. Politica noastră de preţuri este de a nu forţa majorarea acestora, obţinînd diverse discount-uri de la furnizori, prin negocieri“, a precizat Lilia Tiron, manager al Librăriei Vasile Alecsandri.

În Roman există trei librării specializate în vînzarea de rechizite şcolare, plus supermarketurile. De regulă, părinţii preferă, mai ales la clasele I-IV să cumpere rechizite de la librării, unde sînt pregătite, în cunoştinţă de cauză, ghiozdanele, potrivit clasei.

„Preţurile la ceea ce ne-am obişnuit a numi ghiozdanul elevului diferă de la o clasă la alta, dar şi de calitatea ghiozdanului şi a ceea ce se pune în el. Dacă la clasa I un ghiozdan conţinînd strictul necesar începe de la 150 de lei în sus, la clasa a II-a 150 lei, la clasa a III-a 140, la claas a V-a 130 lei. O să vă spun un lucru care, poate o să vă mire: în general costurile unui ghiozdan sînt mai mari la clasele I-IV şi se reduce la gimnaziu, devenind minimalist la liceu, mai ales de la izbucnirea pandemiei cînd sînt preferate tabletele sau telefoanele performante în locul rechizitelor“, a mai spus Lili Tiron.

Luate separat, costurile unui ghiozdan încep de la 40 lei, continuînd cu 65 de lei un ghiozdan şi putînd ajunge, dacă e de firmă şi pînă la 150 de lei. Un penar costă şi el de la 10 lei în sus. 35 de lei pot costa 10 caiete A5, 16 lei pentru două caiete cu spirală, 15 lei pentru măcar 5 coperţi, 10 lei un set de pixuri, 10 lei stiloul, 12 lei acuarelele, 7 lei cariocile, 6 lei un set de gume de şters, 9 lei rigla, 9 lei setul compax, un set de post-it-uri (7 lei), un capsator (8 lei), un calculator (4 lei), cîteva caiete dictando (4 lei), un set de coli A4 (13 lei) şi, gata, s-au dus 250 de lei.

Dacă mai punem la socoteală hăinuţele sau, în unele cazuri, uniforma, suma sare la 500 de lei şi la acestea se adaugă cîteva zeci de lei tunsoarea, plus alte cheltuieli neprevăzute. Acesta este minimul pe care trebuie să-l scoată din buzunar un părinte care are un copil de trimis la şcoală. În familiile cu mai mulţi copii lucrurile devin de-a dreptul dramatice. Cert este că stocul de rechizite cumpărate la începutul anului şcolar trebuie refăcut pe parcursul semestrului al II-lea. Administratorul librăriei Vasile Alecsandri a mai adăugat faptul că în timpul pandemiei din 2020-2021 vînzările au scăzut dramatic şi cu 40-45 %, ceea ce a pus greu la încercare afacerea, în condiţiile în care librăria a accesat un proiect european de reparaţie capitală a sediului din strada Ştefan cel Mare.

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Eugen Țapu-Nazare (PNL): ”Măsuri concrete de sprijin pentru locuitorii din zonele montane”

Știre publicată în urmă cu

în data de

Comisia pentru antreprenoriat și turism, din Senatul României, a avizat favorabil o serie de măsuri pentru încurajarea înființării de centre de colectare și/sau prelucrare a laptelui, fructelor de pădure, ciupercilor, plantelor medicinale și aromatice. Aceste măsuri au ca principale obiective dezvoltarea localităților rurale, crearea de noi locuri de muncă și stoparea migrației populației către zone mai dezvoltate. Promovarea unui lanț alimentar este, de asemenea, un alt obiectiv bine definit.

Termenul final până la care se aplică schema de ajutor este 31 decembrie 2022, iar plățile aferente vor fi efectuate până la 29 decembrie 2023.

Pentru înființarea centrelor de colectare și/sau prelucrare a laptelui, bugetul alocat schemei de ajutor, pentru anul 2022, este 60 de milioane euro. Beneficiarii programului pot primi maximum 40% din cheltuielile necesare înființării de centre de colectare, iar ajutorul poate ajunge la 50% în cazul înființării și componentei de prelucrare.

Pentru fermierii care doresc să înființeze centre de colectare și prelucrare primară a ciupercilor, fructelor de pădure, plantelor medicinale și aromatice, bugetul total este 65,5 de milioane euro, iar valoarea ajutorului acordat este de maxim 40% din totalul cheltuielilor eligibilepentru înființarea de centre de colectare și de maxim 50% pentru prelucrarea primară a ciupercilor, fructelor de pădure, plantelor medicinale și aromatice.

Valoarea ajutorului oferit poate crește până la 90% din valoarea cheltuielilor eligibile în cazul tinerilor fermieri, a investițiilor colective (asociative) și a investițiilor realizate în zone cu constrângeri naturale.

Eugen Țapu-Nazare, președintele Comisiei pentru antreprenoriat și turism, din Senatul României

Citește știrea

Actualitate

Sistemul de management inteligent al traficului – de ce avem mai multe semafoare în oraş?

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ în Piatra Neamţ se implementează un proiect de management adaptiv al traficului, care are o valoare de 35 de milioane de lei ■ până la finalizarea lui vor funcţiona vechile semafoare, iar la final vor rămâne doar cele noi ■

În vederea menţinerii unei fluenţe a circulaţiei pentru vehiculele private, asigurarea priorităţii pentru vehiculele de transport public la trecerea prin intersecţiile semaforizate, precum şi pentru creşterea siguranţei deplasărilor pentru toate tipurile de participanţi la trafic (şoferi, pietoni, biciclişti), se implementează un proiect de management adaptiv al traficului.

Acesta vine în completarea proiectelor de modernizare a principalelor artere din oraşul nostru şi asigură eficienţa lor. Valoarea totală a proiectului este de 35 de milioane de lei, iar implementarea lui se va realiza corelat cu celelalte proiecte de mobilitate urbană aflate în execuţie.

Străzile care sunt cuprinse în proiect sunt următoarele: Bd. Decebal, Piaţa Mihail Kogălniceanu, Bd. Traian, Bd. 9 Mai, str. Dimitrie Leonida, str. Mihai Viteazu, str. Petru Rareş, reprezentând un total de 53 intersecţii înfiinţate sau modernizate. Sistemul de gestiune inteligentă a traficului este implementat pentru a îndeplini următoarele funcţii importante:

  1. Asigurarea priorităţii pentru vehiculele de transport public în intersecţiile semaforizate şi a adaptării în timp real a ciclurilor de semaforizare în funcţie de informaţiile referitoare la poziţia vehiculelor de transport public.

  2. Asigurarea unui management adaptiv al traficului prin capacitatea de modificare a timpilor de semaforizare în funcţie de informaţiile în timp real asupra traficului; 3. Monitorizarea video în locaţiile semaforizate, în vederea creşterii siguranţei pentru toţi participanţii la trafic; 4. Oferirea de informaţii relevante pentru şoferi, cu efectul alegerii unor rute optime.

„În acest moment, sunt montate în paralel atât semafoarele vechi, cât şi cele noi. Până la finalizarea proiectului vor funcţiona vechile semafoare, iar la final vor rămâne în funcţiune doar cele noi, care fac parte din sistemul de management inteligent al traficului. Important de menţionat este şi că nu toţi stâlpii montaţi în prezent sunt pentru sistemul de semaforizare, ci pentru mai multe echipamente: camere, radare şi panouri de informare“, se arată într- un comunicat al Primăriei Piatra Neamţ.

Pentru asigurarea funcţionării optime a sistemului de management al traficului este necesară şi controlarea trecerilor de pietoni dintre intersecţiile semaforizate, astfel încât sistemul să poată calcula cu o predictibilitate suficientă corelarea semafoarelor din locaţii aflate în apropiere una de alta.

Trecerile de pietoni sunt prevăzute cu butoane de cerere pentru pietoni/biciclişti, după caz, astfel încât acestea să poată fi corelate cu diagramele de semaforizare din intersecţiile alăturate şi să asigure o perturbare cât mai mică a fluxului de vehicule, dar şi o traversare în condiţii de siguranţă de către pietoni.

În mod similar, pentru intersecţiile cu străzi laterale cu trafic redus, sistemul va asigura un timp de verde pentru ieşirea de pe străzile laterale doar în momentele în care sunt sesizate vehicule care vor să execute această mişcare. Prin aceste funcţionalităţi, fluxul de vehicule de pe direcţia principală va fi oprit în locaţiile respective doar dacă este sesizată o cerere din partea pietonilor sau a vehiculelor de pe străzile laterale.

Creşterea vitezei de circulaţie în special pentru transportul public şi respectarea graficelor de circulaţie sunt corelate cu alte măsuri de promovare a acestui mod de transport: achiziţia de vehicule ecologice şi implementarea de staţii inteligente de transport, care să permită planificarea călătoriei, comunicarea în timp real a momentului sosirii în staţie a vehiculelor de transport public, precum şi un confort sporit al aşteptării.

Toate acestea sunt măsuri care au rolul de a creşte gradul de utilizare a transportului public, prin renunţarea la deplasările cu vehicule personale. Scăderea traficului pe principalele artere rutiere ale municipiului şi implementarea sistemului adaptiv de management al traficului vor conduce la menţinerea unei fluenţe bune a circulaţiei pentru traficul general, conducând astfel la reducerea poluării, a gazelor cu efect de seră şi creşterea calităţii vieţii cetăţenilor municipiului.

Citește știrea

Actualitate

Investiții în rețeaua de apă

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ la Roman se lucrează, de zor, la înlocuirea conductelor din str. Anton Pann ■ viceprimarul și-ar dori plecarea Romanului de la ApaServ ■ el critică lentoarea celorlate investiții asumate de municipalitate, făcînd supoziția că se vrea finalizarea lor înainte de viitoarea campanile electorală, din 2024 ■

După scandalul imens din această vară legat de avariile repetate care au lăsat Romanul fără apă zile întregi, după furnizarea în continuare a apei potabilie în regim de oprire a acesteia pe timp de noapte, la presiunile Primăriei Roman s-a trecut la programul de schimbare a rețelelor de apă, în zonele unde acestea au și cea mai mare vechime. Viceprimarul Radu Samson a anunțat că în aceste zile se lucrează la schimbarea conductelor de aducțiune în cartierul cel mai vechi al municipiului, pe strada Anton Pann.

”În octombrie 2021 am participat la o negociere între Primărie și ApaServ, unde am stabilit cine și ce își asumă dintr-o listă de probleme urgente. Noi, Primăria, ne-am asumat un proiect de sectorizare a rețelei de apă, adică să construim 8 cămine noi de sectorizare și să montăm debitmetre la cele 6, care deja există. Totodată, am agreat să reparăm rezervorul care este nefuncțional, respectiv cel de la autogară. Celelalte puncte din listă au fost asumate de ApaServ. Din primăvară, de cînd coordonez activitatea de furnizare a apei, am avut, periodic, discuții cu reprezentanții tehnici și conducerea companiei ApaServ, despre soluțiile optime și despre stadiul proiectelor”. “Contrar unor opinii, activitatea mea nu se rezumă la a-mi face poze lîngă gropile de la avarii”, spune viceprimarul Radu Samson, ca răspuns la admonestările unor romașcani, de pe paginile de socializare, cînd a fost ironizat că-i place să se fotografieze lîngă locurile în care se lucrează la remedierea avariilor.

Edilul șef adjunct trece apoi în revistă investițiile în rețeaua de apă a municipiului, cu referire la cele de la Stația de captare Pildești, de înlocuire în acestă vară a 360 metri de conductă în zona de captare pentru eliminarea pierderilor din acest sector. „Punctele 4 și 5 vizează înlocuirea conductelor de transport a apei, pe străzile Anton Pann și Libertății. Conductele mari de transport duc apa din rezervoare în diferite zone ale orașului, iar din acestea apa trece în conductele mai mici, de distribuție, la care sînt branșate casele noastre. Majoritatea conductelor de transport au între 30 și 100 de ani vechime și se sparg frecvent. Săptămîna trecută a început lucrarea de înlocuire a conductei de transport pe strada Anton Pann, cu foraj orizontal dirijat. Se fac găuri la distanță de 180 de metri, se execută forajul și apoi se introduce conducta. Curat, eficient și modern, fără să întoarcem strada pe dos. În maxim 3 săptămîni va fi gata lucrarea de pe Anton Pann (720 metri), după care utilajele se mută pe Libertății”, a mai spus viceprimarul Radu Samson.

Acesta nu ezită însă să critice lentoarea cu care se derulează celelalte investiții asumate de Primărie. ”Sub coordonarea domnului primar abia s-au montat 2 debitmetre și se lucrează la al 3-lea. Despre cămine pentru sectoare noi nu există nicio discuție. Pentru rezervor abia e gata studiul de fezabilitate și e aprobată finanțarea lucrării cu fonduri de la Guvern, mai urmează, proiect, avize, autorizație, licitație și apoi execuție. Adică o să-l termine domnul primar de reparat aproape de alegerile din 2024, numai bun de o inaugurare electorală. Sau poate domnul primar consideră că dacă dumnealui nu face mare lucru în legătură cu problema apei mă sabotează politic pe mine. Dacă aș avea ocazia să votez plecarea de la ApaServ, încă aș vota cu două mîini PENTRU. Părerea mea rămâne neschimbată pînă cînd o să avem apă non-stop, echipă de mentenanță și intervenții destinată doar municipiului Roman, nu întregii zone de operațiuni (Roman + 9 comune),” mai spune Radu Samson.

Citește știrea
Advertisement









Trending