Contactează-ne

Actualitate

„Povara“ de pe umerii Spitalului Roman

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ decizia de a declara unitatea sanitară romaşcană drept spital non- Covid a fost una greşită, susţine medicul Dan Arvătescu ■ s-a decis ca aici să fie trataţi aproape toţi bolnavii din judeţ, în condiţiile în care personalul este acelaşi ca înainte de pandemie ■ la un volum de servicii medicale triplu, finanţarea a rămas aceeaşi ca dinainte de criza sanitară ■

Dan Arvătescu, şeful Secţiei Chirurgie de la Spitalului Municipal de Urgenţă Roman şi vicepreşedinte al Colegiului Medicilor Neamţ este unul dintre criticii deciziei politice luate la nivel guvernamental anul trecut, respectiv aceea ca unitatea sanitară să fie spital non- Covid, preluînd astfel tratarea tuturor patologiilor medicale din judeţ.

Medicul apreciază că volumul de servicii medicale pus pe umerii unităţii cu aceeaşi infrastructură, cu aceeaşi anvelopă salarială şi aceleaşi resurse umane, a făcut să apară tot mai dese nemulţumiri din partea nemţenilor care ajung să fie trataţi la Roman.

„Pînă la pandemie, noi, medicii de la spitalul din Roman răspundeam de sănătatea cetăţenilor din 28 de localităţi ale zonei şi a locuitorilor municipiului, lucru pentru care aveam o anumită anvelopă financiară şi umană. Brusc, după declanşarea pandemiei de coronavirus s-a decis ca tot judeţul să fie tratat la Roman, cu aceeaşi bani şi acelaşi personal.

Ni s-a pus pe umeri un volum de muncă de trei ori mai mare. Asta în timp ce Spitalul Judeţean tratează doar patologiile de Covid, care sînt destul de puţine. Cel puţin din punct de vedere chirugical numeri pe degete cîte urgenţe apar la bolnavii de SARS Cov2.

Extrem de puţine: cam trei dintr-o mie de bolnavi. Restul patologiilor au fost dirijate la Roman. La Tîrgu Neamţ nu există ATI, la Bicaz nici atît. Este greu de închipuit ce s-a întîmplat în acest an. O să apelez la un exemplu. Să presupunem că aparatul Primăriei Roman (care numără cam acelaşi număr de personal cu al spitalului, aproximativ 900 n.r) are de rezolvat problemele municipiului şi ale încă a 180.000 de locuitori. E imposibil acest lucru.

Timp de un an, spitalului i s-au transferat toate urgenţele medicale fără a i se transfera fondurile necesare, fără a fi transferate liniile de gardă, care au rămas toate la Piatra Neamţ, fără a avea altceva de îngrijit decît patologie Covid. Ştiţi ce a însemnat acest lucru pentru noi? Simplu: e echivalentul cu a traversa un deşert. Eu şi alţi colegei ne-am luat boceluţa cu schimburi, apă de băut şi ne-am mutat cîte o săptămînă în spital, pentru a rezolva toate urgenţele chirurgicale.

Ştiţi ce înseamnă aceasta pentru mentalul nostru, pentru rezistenţa noastră psihică? Asta este realitatea care trebuia transmisă populaţiei judeţului, prin intermediul presei, în primul rînd“, a declarat Dan Arvătescu.

S-au rezolvat 99% din problemele medicale ale judeţului

Medicul spune că la Roman, în acest an, s-au rezolvat 99% din problemele medicale ale judeţului, în loc de 30%, cît trebuiau realizate în mod normal, ceea ce a presupus o suprasolicitare a unităţii şi epuizarea colectivului medical.

În aceste condiţii, apreciază doctorul, e normal să mai apară atît atitudini nu totdeauna corecte ale personalului faţă de pacienţi, dar şi invers. A cere scuze pentru aceste întîmplări care au apărut în spaţiul public ţine de bunul simţ al personalului şi al pacienţilor.

„Educaţia şi respectul sînt elementele care ar trebui să domine în relaţia medic-pacient. Trebuie să se înţeleagă că personalul pus să lucreze de trei ori mai mult a ajuns la epuizare şi la unele atitudini nu întotdeauna corecte în relaţiile cu pacientul. Colectivul medical s-a străduit în tot acest timp să corecteze toate disfuncţiile apărute. Noi sîntem un spital în care sînt trataţi părinţii noştri, soţiile, fraţii, surorile, bunicii şi toate rudele noastre.

Sînt oamenii cu care ne întîlnim pe stradă şi ne salutăm cu respect. Nu există două lumi: o lume a spitalului şi cea din stradă. Nu percep ca fiind un conflict între noi şi pacienţi. Există imperfecţiuni, e clar acest lucru, dar în care instituţie astăzi nu întîlneşti astfel de imperfecţiuni?! Se cuvine a fi recunoscute şi corectate din mers aceste imperfecţiuni. A nu se uita că un mdic chirurg la Roman a fost obligat, în tot acest timp, să ţină bisturiul în mînă şi cîte 36 de ore, pînă la epuizare. În spital se desfăşoară un volum de muncă uriaş, pe care nu-l face nici o altă categorie profesională“, a adăugat dr. Arvătescu.

Conform Raportului prezentat de conducerea Spitalului, numai în 2020 la Roman numărul de externări a fost de 18.592 de pacienţi, cu un indice crescut de complexitate a cazurilor, care a ajuns la 1,31, majoritatea cazurilor tratate fiind deosebit de grave.

În Ambulatoriul de specilitate al unităţii au fost consultaţi 45.745 pacienţi, iar pe la Centrul Primiri Urgenţe au trecut, tot anul trecut, 40.385 nemţeni. În acelaşi timp, vicepreşedintele Colegiului Medicilor Neamţ susţine că numărul reclamaţiilor de malpraxis faţă de actele medicale din spitalele din judeţ nu este mai mare la adresa medicilor romaşcani, decît în celelalte unităţi sanitare, ci dimpotrivă.

În acelaşi timp, medicul crede că şi spitalul trebuie să facă eforturi mai mari, pentru o comunicare mai eficientă a ceea ce se întîmplă în unitate, mai ales în domenii în care se fac intervenţii medicale de top, realizate în maxim 10 spitale de urgenţă din România, care nu sînt clinici universitare.

Un exemplu în acest sens, spune medicul romaşcan, estedomeniul nefrologiei. Dr. Arvătescu apreciază şi faptul că, anul acesta, conducerea spitalului a reuşit să facă cel mai important volum de achiziţii de aparatură medicală din ultimul deceniu.

Citește știrea
Un comentariu

Un comentariu

  1. Dragos

    1 martie 2021 at 3:10 PM

    Da, asa este. Trebuie sa ne invatam sa traim cu pandemia de covid 19. Fiecare spital ar trebui sa aiba fluxuri separate pentru bolnavii de covid si pentru cei non-covid. In plus, in aceasta perioada de pandemie, multi bolnavi cu boli cronice au evitat serviciile medicale din spitale de teama de a nu se imbolnavi de covid sau de alte boli!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Notele de la simularea Evaluării din acest an, mai bune ca în alţii

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ la Neamţ, promovabilitatea este de 65,53% ■ după primirea rezultatelor se va realiza o analiză şi se vor stabili măsurile remediale ■ cei 11 elevi de la Bîra, localitate aflată în carantină, la vremea simulării vor participa la o simulare, separat ■

Conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean Neamţ a realizat o centralizare a rezultatelor obţinute la simularea examenului de Evaluare Naţională, în opinia inspectorului şcolar general, Mihai Obreja, rezultatele din 2021 fiind cele mai bune din ultimii cinci ani.

„La nivel de judeţ, procentul de promovabilitate la simulare este de 65,53%, aproximativ la acelaşi procent înregistrat la nivel naţional, care este de 65,6. Este un procent mai bun ca în alţi ani. La Limba română procentul este de 64,38%, ceea ce însemană mai mulţi elevi care au obţinut note peste 5. La Matematică procentul este de 59,81%.

Sînt, repet, rezultate mai bune ca în alţi ani. După ce vom primi rapoartele din şcoli vom face o analiză şi vom stabili un plan remedial pentru a vedea care sînt paşii ce trebuie urmaţi pînă la examenul propriu-zis. A rămas să mai luăm o decizie cu cei 11 elevi de la Bîra, localitate aflată la data simulării în carantină. Vom vedea dacă simularea va avea loc la aceeaşi dată cu ceilalţi elevi din ţară, care nu au susţinut din aceleaşi motive simularea sau dacă ni se va lăsa independenţa de a organiza în plan local“, a precizat Mihai Obreja, care insistă pe ideea că astfel de simulări pun elevii în situaţia concretă a unui examen şi este un exerciţiu care poate contribui la optimizarea rezultatelor din timpul examenului de Evaluare, propriu-zis.

Cele mai bune rezultate au fost obţinute în municipiul Bucureşti (82,1%) şi în judeţele Cluj (77,6%), Argeş (71,5%), Brăila (71,3%) şi Prahova (69,9%). Comparativ cu simulările din anii precedenţi, rezultatele indică o creştere substanţială a mediilor mai mari sau egale cu 5, după cum urmează: în 2016 – 44,05%, în 2017 – 51,47%, în 2018 – 47%, în 2019 – 53,1 %. În 2020 nu s-au organizat simulări, din cauza pandemiei.

Reamintim şi faptul că subiectele la Evaluarea Naţională 2021 sînt noi faţă de anii precedenţi, avînd ca model testele internaţionale, după o programă nouă, constînd într-o broşură cu 10 pagini care trebuie completată în două ore. Examenul de Evaluare Naţională se va desfăşura în perioda 22-25 iunie 2021.

Citește știrea

Actualitate

Bătălie pentru clienţi de energie electrică

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ trecerea la piaţa liberă nu presupune nici un cost şi nu presupune întreruperea furnizării energiei sau a gazului metan ■ una dintre companii a emis un comunicat în care dă cîteva sfaturi privind operaţia de trecere de la un furnizor la altul ■

De cîteva luni, distribuitorii de energie au ieşit la vînătoare de clienţi, folosindu-se de toate mijloacele de atragere a acestora: prin e-mail-uri, SMS, pe Facebook sau prin angajarea de personal care să bată din uşă în uşă, pentru a încheia noile contracte. Asta în condiţiile în care liberalizarea pieţei de energie înseamnă că preţurile la electricitate şi gaze nu mai sînt stabilite de Autoritatea Naţională de Reglementare a Energiei (ANRE), ci de fiecare furnizor.

Compania E-ON a remis un comunicat de presă prin care dă cîteva sfaturi privind operaţia de trecere de la un furnizor la altul. În acest sens, firma spune că un consumator trebuie să verifice dacă se află sau nu în piaţa liberă. „Dacă pe prima pagină a facturii apare Produs de gaze naturale sau Elecricitate Serviciu Universal înseamnă că acel client nu a optat, încă, pentru o ofertă pe piaţa liberă, care se poate face oricînd.

În cazul furnizării gazelor naturale, termenul de 30 iunie înseamnă că, dacă un consumator va opta pentru ofertă concurenţială, pînă la această dată, clientul va fi trecut automat pe piaţa liberă, începînd cu 1 iulie, fiind notificat în acest sens în perioada următoare (în cazul E-ON – n.r.). În cazul furnizării de electricitate, dacă un client are un contract de serviciu universal, termenul de 30 iunie, se referă la data limită pînă la care se poate opta pentru piaţa concurenţială, situaţie în care poate şi să beneficieze de discountul oferit de furnizor, care reprezintă diferenţa între preţul pentru serviciul universal şi cel mai bun preţ din oferta concurenţială a companiei.

După această dată E-ON va aplica preţul de serviciu universal valabil de la 1 iulie 2021“. Un alt sfat dat de specialiştii companiei este legat de evaluarea nevoilor şi descoperirea ofertelor de pe piaţa liberă prin comparatorul de oferte-tip de furnizare afişat pe site-ul ANRE ( www. anre.ro). Clientul trebuie să fie atent la preţurile de furnizare publicate, la perioada de valabilitate a preţurilor (în condiţiile în care furnizorii noi de servicii se grăbesc să lanseze tot soiul de oferte mincinoase, unele n.r). O mare atenţie trebuie acordată şi condiţiilor în care pot fi modificate preţurile oferite. La E-ON, se mai spune în comunicat, se pot alege oferte cu preţ fix sau variabil, produse cu ambele utilitrăţi pe acelaşi contract, pachete cu asistenţă tehnică sau servicii tehnice incluse.

Trecerea la piaţa liberă nu presupune nici un cost, nu presupune întreruperea furnizării energiei electrice sau a gazului metan, operatorul asigurînd intervenţiile tehnice pentru deranjamente şi incidente. O altă precizare se referă la verificarea capacităţii operaţionale şi financiare a furnizorului. Clienţii trebuie să citească cu mare atenţie şi să înţeleagă toate documentele referitoare la noile contracte, la transparenţa preţurilor, cu toate componentele incluse, la termenele de plată, durata contractului, valoarea termenlor de reziliere şi să fie atenţi să nu existe cîmpuri necompletate în noile contracte, care pot lăsa loc de modificări ulterioare. Compania E-ON a elaborat şi un „ABC al liberalizării“ în secţiunea eon.ro/liberalizare.

Citește știrea

Actualitate

Bursuc salvat dintr-un subsol

Știre publicată în urmă cu

în data de

Poliţiştii Biroului pentru Protecţia Animalelor au avut o misiune mai puţin obişnuită, iar pe parcursul zilei de ieri, 19 aprilie 2021, au acţionat pentru salvarea unui bursuc. Sălbăticiunea a ajuns, nu se ştie cum, în subsolul unui bloc din Piatra Neamţ.

„Pe 19 aprilie, poliţiştii Biroului pentru Protecţia Animalelor din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Neamţ au fost sesizaţi cu privire la faptul că la subsolul unui bloc din Piatra Neamţ se află un bursuc, ce poate constitui un pericol pentru locuitorii din zona respectivă“, conform unui comunicat al Poliţiei Neamţ. La scurt timp, echipa operativă formată din poliţişti şi jandarmi s-a deplasat la faţa locului, unde „a desfăşurat activităţi specifice necesare pentru salvarea acestuia“.

Poliţiştii au emis un ordin de plasare în adăpost pentru o perioadă de 45 de zile, bursucul fiind preluat şi predat unui adăpost aparţinînd unei asociaţii de protecţie a animalelor.

Citește știrea

Trending