Contactează-ne

Actualitate

Plafonarea salariilor învrăjbeşte primarii

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ aceştia au iniţiat un document, la nivelul ACOR, susţinînd că decizia Guvernului Cîţu de plafonare a salariilor personalului bugetar ar fi ilegală şi abuzivă ■ argumentele edililor de comune ţin şi de faptul că un act normativ guvernamental nu poate modifica o lege organică ■ toţi membrii filialelor teritoriale ACOR urmează a avea consultări cu preşedintele Emil Drăghici, pentru a se pune de acord modalitatea de protest ■ nu este exclusă atacarea OUG şi la Curtea Constituţională, după ce au fost sesizat Guvernul şi Avocatul Poporului pe acest subiect ■

Asociaţia Comunelor din România (ACOR), din care fac parte toţi primarii unităţilor administrativ teritoriale din mediul rural, a iniţiat un protest public, privitor la decizia Guvernului Cîţu de a plafona creşterile salariale, în 2021, din cauza crizei pandemice.

Membrii ACOR apreciază că o asemenea decizie ar fi ilegală, mai ales în condiţiile în care personalul care lucrează în administraţia publică din mediul rural are salarii modeste şi că o asemenea decizie ar încălca prevederile Legii 153, de salarizare a personalului bugetar. Preşedintele ACOR Neamţ, Petrică Şchiopu, primar al comunei Bîrgăoani, susţine că prin decizia Guvernului Cîţu de a plafona majorările salariale ale salariaţilor din administraţiile publice locale este încălcată Legea 153 din 2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.

„Argumentele noastre sînt clare şi atîta vreme cît drepturile salariale sînt incluse în Legea 153 din 2017, lege cadru, ele nu pot fi modificate prin ordonanţă de guvern. Probabil că Guvernul a căutat un motiv să plafoneze salariile din administraţia publică pentru că – vezi, Doamne! – Guvernul actual nu are bani pentru pensii şi salarii. Dar dacă ne-au blocat nouă, în administraţia publică salariile, de ce aceşti bani nu se regăsesc în pensii şi alocaţii?! Aceste majorări salariale erau prevăzute a fi incluse, la întocmirea bugetului anual al fiecărei unităţi administrativ-teritoriale (UAT), fondurile provenind fie din bugetul local, fie din bugetul consolidat al statului. Asta pentru că nu toate primăriile pot să-şi asigure fonduri pentru plata cheltuielilor de funcţionare, din bugetele locale. Foarte multe UAT-uri nu se încadrează cu veniturile pe care le au pentru a acoperi toate cheltuielile dintr-o localitate, pe parcursul unui an financiar”, a declarat, pentru „Monitorul”, preşedintele ACOR Neamţ, Petrică Şchiopu, primar PSD.

OUG încalcă autonomia locală

Preşedintele ACOR Neamţ, Petrică Şchiopu, a mai declarat faptul că, în perioada imediat următoare, toţi membrii acestei structuri asociative urmează a avea consultări, on-line, cu preşedintele Emil Drăghici, primar al comunei Vulcana Băi, pentru a se pune de acord cu seria protestelor ce ar urma să fie făcute de edilii comunelor pe subiectul plafonărilor salariale, dar şi pe alte subiecte de interes local şi general.

Majorările salariale ce urmează a se face se prevăd la întocmirea bugetelor unităţilor administrativ teritoriale, la începutul fiecărui an şi prevăd creşteri salariale punctuale ale angajaţilor din sistemul bugetar. Reprezentanţii ACoR au înaintat o plîngere prealabilă Guvernului Cîţu, ministerelor Finanţelor, Muncii, Dezvoltării şi Avocatului Poporului, referitoare la OUG, în discuţie, ce prevede plafonarea salariilor la nivelul lunii decembrie 2020, iar argumentul edililor de comune este acela că ordonanţa ar fi fost emisă „cu nerespectarea prevederilor legale”, legate de lansarea în dezbatere publică a actului normativ.

Membrii ACOR mai apreciază că Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 226 din 2020, fiind emisă cu nerespectarea prevederilor legale, demonstrează că Guvernul şi- ar fi depăşit competenţa, acţionînd în mod discreţionar, „manifestînd dispreţ faţă de prevederile constituţionale şi legale”, lezînd drepturile administraţiei publice locale, care trebuie să funcţioneze ca autorităţi administrative autonome. Cum acest act normativ încalcă principiul legalităţii şi cel al autonomiei publice locale nu este exclusă decizia de a fi atacat la Curtea Constituţională a României. Veniturile salariale ale angajaţilor dintr-o unitate administrativ-teritorială diferă, de la o comună la alta, de o localitate la alta, şi sînt stabilite în funcţie de coeficientul de ierarhizare angajat de fiecare primărie, la începutul anilor 2019 şi 2020, acesta variind între 1,2 şi 1,6.

„Coeficienţii de ierahizare diferă de la o primărie la alta. Conform Legii 153 s-au făcut majorări salariale cu un coeficient adăugat la salariul minim, negociat la nivelul fiecărei administraţii publice de către reprezentanţii salariaţilor, din fiecare administraţiei publică locală, cu primarul localităţii respective, dar, de regulă, acest coeficient este între 1,2 şi 1,6% din salariul minim de bază, stabilit în funcţie de: complexitatea şi importanţa socială a muncii, complexitatea şi diversitatea activităţilor, responsabilitatea şi impactul deciziilor luate de funcţionarul respectiv, expunerea la factori de risc, incompatibilităţi şi conflicte de interese, etc, condiţii prevăzute în Legea 153 în anexele sale.

Citește știrea
Un comentariu

Un comentariu

  1. Gabi

    11 ianuarie 2021 at 11:10 AM

    Plafonarea salariilor in administratia publica locala e o masura corecta in conditiile actuale de criza sanitara si criza economica. Si in situatia actuala, salariile in primarii sunt mult mai mari decat cele din mediu privat! Faceti restructurare in primarii daca vreti salarii mai mari!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

De Florii şi de Paşte, iată cum va fi vremea

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ nu va fi atît de cald pe cît ne-am dori ■ cu greu se vor atinge 12, respectiv 15 grade ■ nu sînt excluse nici ceva precipitaţii ■

Administraţia de Meteorologie a publicat estimarea valorilor termice şi a precipitaţiilor pînă pe 2 mai, iar conform previziunilor, nu trebuie să ne aşteptăm la vreme spactaculoasă. Specialiştii spun că în Moldova nu va fi prea cald de Florii, dar nici de Paşte, iar în Neamţ ne putem aştepta la 12, respectiv 16 grade.

„Vremea se va încălzi uşor în primele zile ale intervalului, pînă la 18 grade în 22 aprilie, însă spre finalul săptămînii se va reveni la o medie de 14 grade. Pentru sfîrşitul lunii aprilie şi început de mai, sînt estimate valori termice diurne apropiate de normele climatologice, la o medie de 18-20 de grade.

Minimele termice se vor situa între 4 şi 6 grade, valori mai ridicate urmînd a se înregistra spre finalul perioadei, cînd se vor atinge 8-10 grade. Probabilitatea pentru ploi temporare va fi ridicată“, conform ANM. La munte, pînă în 26 aprilie, vremea se va menţine rece, cu valori diurne ce vor oscila între 4 şi 7 şi minime cuprinse între -4 şi 0 grade. Spre sfîrşitul intervalului de prognoză, se va încălzi treptat, media maximelor urmînd să atingă 10-12 grade, iar minimele 2-4 grade.

Temporar vor fi precipitaţii în cea mai mare parte a intervalului, sub formă de ploaie, iar în zona înaltă şi sub formă de lapoviţă şi ninsoare. Azi, 20 aprilie, nu va fi cald, dar măcar va fi cer variabil cu soare, iar la amiază se vor înregistra 11 grade. După amiază ar putea veni ceva stropi de ploaie. Noaptea aduce o minimă de 6 grade. Zărim soarele miercuri, 21 aprilie, dar vor fi şi ceva furtuni cu toată suita de fenomene specifice, tunete şi fulgere.

Se ajunge la valori termice diurne de 13 grade, însă noaptea va fi mai rece şi minima coboară la 4 grade. Joi, 22 aprilie, va fi cer variabil cu soare şi pare că prepitaţiile încetează. Va fi cea mai caldă zi din întreg intervalul, 16 grade. În schimb se depreciază regimul termic nocturn şi se ajunge la o minimă de infarct pentru final de aprilie, doar 2 grade. Vineri, 23 aprilie, va fi cer senin, dar vin ceva ploi în a doua parte a intervalului. Maxima zilei nu trece de 12 grade, iar minima nocturnă ajunge la 5 grade. Sîmbătă, 24 aprilie, va fi cer variabil cu soare, cel mult 11 grade peste zi şi 0 grade peste noapte. Duminica Floriilor, 25 aprilie, nu aduce ploi, dar cerul va fi acoperit, cu cel mult 12 grade.

Citește știrea

Actualitate

Notele de la simularea Evaluării din acest an, mai bune ca în alţii

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ la Neamţ, promovabilitatea este de 65,53% ■ după primirea rezultatelor se va realiza o analiză şi se vor stabili măsurile remediale ■ cei 11 elevi de la Bîra, localitate aflată în carantină, la vremea simulării vor participa la o simulare, separat ■

Conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean Neamţ a realizat o centralizare a rezultatelor obţinute la simularea examenului de Evaluare Naţională, în opinia inspectorului şcolar general, Mihai Obreja, rezultatele din 2021 fiind cele mai bune din ultimii cinci ani.

„La nivel de judeţ, procentul de promovabilitate la simulare este de 65,53%, aproximativ la acelaşi procent înregistrat la nivel naţional, care este de 65,6. Este un procent mai bun ca în alţi ani. La Limba română procentul este de 64,38%, ceea ce însemană mai mulţi elevi care au obţinut note peste 5. La Matematică procentul este de 59,81%.

Sînt, repet, rezultate mai bune ca în alţi ani. După ce vom primi rapoartele din şcoli vom face o analiză şi vom stabili un plan remedial pentru a vedea care sînt paşii ce trebuie urmaţi pînă la examenul propriu-zis. A rămas să mai luăm o decizie cu cei 11 elevi de la Bîra, localitate aflată la data simulării în carantină. Vom vedea dacă simularea va avea loc la aceeaşi dată cu ceilalţi elevi din ţară, care nu au susţinut din aceleaşi motive simularea sau dacă ni se va lăsa independenţa de a organiza în plan local“, a precizat Mihai Obreja, care insistă pe ideea că astfel de simulări pun elevii în situaţia concretă a unui examen şi este un exerciţiu care poate contribui la optimizarea rezultatelor din timpul examenului de Evaluare, propriu-zis.

Cele mai bune rezultate au fost obţinute în municipiul Bucureşti (82,1%) şi în judeţele Cluj (77,6%), Argeş (71,5%), Brăila (71,3%) şi Prahova (69,9%). Comparativ cu simulările din anii precedenţi, rezultatele indică o creştere substanţială a mediilor mai mari sau egale cu 5, după cum urmează: în 2016 – 44,05%, în 2017 – 51,47%, în 2018 – 47%, în 2019 – 53,1 %. În 2020 nu s-au organizat simulări, din cauza pandemiei.

Reamintim şi faptul că subiectele la Evaluarea Naţională 2021 sînt noi faţă de anii precedenţi, avînd ca model testele internaţionale, după o programă nouă, constînd într-o broşură cu 10 pagini care trebuie completată în două ore. Examenul de Evaluare Naţională se va desfăşura în perioda 22-25 iunie 2021.

Citește știrea

Actualitate

Bătălie pentru clienţi de energie electrică

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ trecerea la piaţa liberă nu presupune nici un cost şi nu presupune întreruperea furnizării energiei sau a gazului metan ■ una dintre companii a emis un comunicat în care dă cîteva sfaturi privind operaţia de trecere de la un furnizor la altul ■

De cîteva luni, distribuitorii de energie au ieşit la vînătoare de clienţi, folosindu-se de toate mijloacele de atragere a acestora: prin e-mail-uri, SMS, pe Facebook sau prin angajarea de personal care să bată din uşă în uşă, pentru a încheia noile contracte. Asta în condiţiile în care liberalizarea pieţei de energie înseamnă că preţurile la electricitate şi gaze nu mai sînt stabilite de Autoritatea Naţională de Reglementare a Energiei (ANRE), ci de fiecare furnizor.

Compania E-ON a remis un comunicat de presă prin care dă cîteva sfaturi privind operaţia de trecere de la un furnizor la altul. În acest sens, firma spune că un consumator trebuie să verifice dacă se află sau nu în piaţa liberă. „Dacă pe prima pagină a facturii apare Produs de gaze naturale sau Elecricitate Serviciu Universal înseamnă că acel client nu a optat, încă, pentru o ofertă pe piaţa liberă, care se poate face oricînd.

În cazul furnizării gazelor naturale, termenul de 30 iunie înseamnă că, dacă un consumator va opta pentru ofertă concurenţială, pînă la această dată, clientul va fi trecut automat pe piaţa liberă, începînd cu 1 iulie, fiind notificat în acest sens în perioada următoare (în cazul E-ON – n.r.). În cazul furnizării de electricitate, dacă un client are un contract de serviciu universal, termenul de 30 iunie, se referă la data limită pînă la care se poate opta pentru piaţa concurenţială, situaţie în care poate şi să beneficieze de discountul oferit de furnizor, care reprezintă diferenţa între preţul pentru serviciul universal şi cel mai bun preţ din oferta concurenţială a companiei.

După această dată E-ON va aplica preţul de serviciu universal valabil de la 1 iulie 2021“. Un alt sfat dat de specialiştii companiei este legat de evaluarea nevoilor şi descoperirea ofertelor de pe piaţa liberă prin comparatorul de oferte-tip de furnizare afişat pe site-ul ANRE ( www. anre.ro). Clientul trebuie să fie atent la preţurile de furnizare publicate, la perioada de valabilitate a preţurilor (în condiţiile în care furnizorii noi de servicii se grăbesc să lanseze tot soiul de oferte mincinoase, unele n.r). O mare atenţie trebuie acordată şi condiţiilor în care pot fi modificate preţurile oferite. La E-ON, se mai spune în comunicat, se pot alege oferte cu preţ fix sau variabil, produse cu ambele utilitrăţi pe acelaşi contract, pachete cu asistenţă tehnică sau servicii tehnice incluse.

Trecerea la piaţa liberă nu presupune nici un cost, nu presupune întreruperea furnizării energiei electrice sau a gazului metan, operatorul asigurînd intervenţiile tehnice pentru deranjamente şi incidente. O altă precizare se referă la verificarea capacităţii operaţionale şi financiare a furnizorului. Clienţii trebuie să citească cu mare atenţie şi să înţeleagă toate documentele referitoare la noile contracte, la transparenţa preţurilor, cu toate componentele incluse, la termenele de plată, durata contractului, valoarea termenlor de reziliere şi să fie atenţi să nu existe cîmpuri necompletate în noile contracte, care pot lăsa loc de modificări ulterioare. Compania E-ON a elaborat şi un „ABC al liberalizării“ în secţiunea eon.ro/liberalizare.

Citește știrea

Trending