Contactează-ne

Prima pagină

Piatra Neamţ, invadată cu sloganuri de campanie aberante

Știre publicată în urmă cu

în data de

Proiecte coerente ioc şi sloganuri aberante, fără nicio legătură cu o Piatra Neamţ reală, iată ce marchează debutul campaniei electorale din municipiul situat la confluența Cuiejdiului cu Bistriţa. Potopul alegerilor din anul acesta, care este prognozat a inunda România, nu va reuşi decât să accentueze haosul instalat deja pe întreg teritoriul.

Haosul şi tensiunea, instalate deja în România, nu se datorează numai războiului din Ucraina sau nesăbuinţei cu care liderii noştri se dedică misiunii tembele de a ne plasa cap de listă printre duşmanii Rusiei. O Rusie care nu are niciun gând să se restrângă geografic, dincolo de Urali, şi nici să piară, decât odată cu SUA.

Haosul instalat, în care ne bălăcărim, se datorează şi faptului că România a devenit un freeland, în care parlamentarii, primarii, preşedinţii Consiliilor Judeţene şi consilierii îşi mută valizele de la un partid la altul, târând după ei cohortele de alegători, care pierzându-şi cu totul busola, îi urmează docili ca vitele la tăiere.

Haosul nu ar fi complet zugrăvit, dacă nu am recunoaşte că acesta se datorează şi acelei legi idioate şi antidemocratice, lansate de PSD şi PNL, care permite alegerea primarilor sau a preşedinţilor Consiliilor Judeţene într-un singur tur de scrutin. Cu un astfel de mod de a ne alege administratorii locali sau judeţeni, am ajuns să fim conduşi, în marea majoritate a cazurilor, de primari sau preşedinţi CJ, care nu reprezintă vreo majoritate, ci doar o clientelă minoritară.

Bătălia electorală a candidaţilor, pentru funcţia de primar sau de preşedinte CJ, nu mai are ca ţintă obţinerea unei susţineri majoritare, ci doar să se plaseze pe primul loc între minoritari, lăsând majoritatea electoratului să reziste cu ochii în soare încă patru ani, de acum înainte. Aşa s-a pus cruce meritocraţiei, legitimându-se astfel domnia mediocrităţii şi a clientelismului.

Cât de contemporani ne par astăzi Eminescu şi Caragiale, când zugrăveau clasa politică din vremea lor în culori sumbre, ca acelea de astăzi. În „Convorbiri literare” din 1 august 1876, Mihai Eminescu concluziona la un moment dat că „partidele la noi nu sunt partide de principii, ci de interese personale”.

După răscoala ţărănească din 1907, I.L.Caragiale scria că „Partidele politice, în înțelesul european al cuvântului, întemeiate pe programe, principii şi idei, nu există în România. Cele două aşa numite partide istorice, Partidul Conservator şi Partidul Naţional Liberal, care alternează la putere, nu sunt în realitate decât două mari facțiuni, având fiecare, nu partizani, ci clientelă”.

Nu este aşa că vi se pare cunoscut? În acest an, al campaniilor electorale, frământările politice din interiorul partidelor se limitează la rezolvarea problemelor legate de formarea şi dăinuirea clientelei transpartinice. Dacă deviza Internaţionalei comuniste era „Proletari din toate ţările, uniţi-vă!”, deviza clientelei transpartinice este „La vremuri noi, tot noi!”.

Sloganurile de campanie demască găoșenia candidaţilor nemţeni

În Piatra Neamţ, campania electorală a debutat cu bătălia pentru ocuparea panourilor publicitare, a caroseriilor autobuzelor şi a benerelor dintre stâlpi, cu poze şi sloganuri ale candidaţilor, pentru funcţia de primar sau pentru funcţia de preşedinte al Consiliului Judeţean.

În pozele afişate, candidaţii au atitudini voit ademenitoare, precum sirenele din mitologia greacă, menite să ne atragă spre o anumită urnă de vot. Muțenia candidaților este compensată cu sloganuri alăturate, care ar trebui să reprezinte un succint program electoral, aflat în deplin acord cu ideologia partidului tutelar, care de regulă este PNL sau PSD.

Printre meclele afișate ale candidaţilor este greu să deosebeşti care dintre ei este liberal sadea sau social-democrat sadea. Mai toţi stăpânesc arta clientelismului, mai abitir decât noţiunile de bază ale ideologiei partidului pe care îl reprezintă. Dacă întrebi pe un candidat, care s-a mişcat ca limba clopotului, de la liberali la social-democraţi şi invers, care mai este diferenţa dintre cele două ideologii, acesta se uită stupefiat la tine, apostrofându-te că ţara arde şi ţie îţi arde de ideologii.

Freelandul numit România riscă să devină țara partidelor cu ideologie incertă, comasate pe traiectoria partidului unic, de care abia am scăpat acum vreo 35 de ani. Dacă ai participa la un experiment, în care să ţi se prezinte doar sloganurile de campanie afişate, nici bătut la tălpi nu ai fi în stare să ghiceşti din partea cărui partid este mesajul.

Doar sigla de lângă slogan îţi desluşeşte în ultimă instanţă care partid este titularul mesajului inodor şi incolor. Iar dacă sloganul mai este şi aberant, cum sunt marea majoritate, îţi dai seama şi de valoarea candidatului afişat lângă.

Care este „Alegerea corectă”?

De pe unele panouri publicitare, tandemul Daniel Harpa – Adrian Niță (PSD), candidați la preşedinte şi primar, te anunţă că alegându-i faci „Alegerea corectă”, care este un slogan care se vrea a fi de stânga. Interesant este faptul că cei doi au ocupat, pentru că au putut, autobuzele oraşului cu propriul afiş electoral, plimbându-se astfel amândoi pe acelaşi bilet toată campania.

Un şofer de pe un astfel de autobuz se plângea de un boicot al liberalilor, care refuză să se deplaseze alegând autobuzul lui, de pe afişul căruia tandemul Harpa-Niță îi asigură că fac „Alegerea corectă”. Pentru variaţie, Daniel Harpa şi-a tras singur sloganul „Alege româneşte!”. Pentru prima oară am avut o tresărire şi m-am întrebat dacă o fi trecut şi Harpa la AUR

Cu această ocazie a trebuit să recitesc „Legea alegerilor locale”, să mă dumiresc cum se alege româneşte, pentru a nu aplica ștampila cumva pe UDMR. Cireaşa pe tort au pus-o cei doi candidaţi PSD cu sloganul „Să ne mândrim din nou cu Piatra Neamţ”. Am crezut că memoria îmi joacă feste. Nu puteam să-mi amintesc când mama dracului ne-am mândrit ultima oară cu Piatra Neamţ şi pentru ce, de au lansat cei doi pesediști un aşa de preţios proiect, de revenire la acele vremuri?

După Revoluţie, PSD nu a avut niciodată primar la Piatra Neamţ. De regulă, primarii au fost liberali, care nu ne-au oferit vreun prilej deosebit să ne mândrim. Mi-am adus aminte că au fost câteva episoade de mândrie în perioada interbelică şi în perioada Gheorghiu Dej. La perioadele astea s-au gândit domnii Harpa şi Nită, când şi-au programat „să ne mândrim din nou”? Revenirea la mândria de altădată necesită o clarificare, ca să ştim unde punem ștampila sau dacă o mai punem. Înainte de a pune punct acestui subiect am avut brusc o revelaţie, menită să-i disculpe pe cei doi, care vor să ne invite la o nouă partidă de mândrie locală. Nu cumva cuplul Harpa-Niță vor să ne redeştepte bruma de mândrie reziduală, care ne mai încerca înainte ca primarul Carabelea să facă, la propriu şi la figurat, oraşul praf. Subtil slogan, chiar prea subtil pentru nişte târgoveţi.

Andrei Carabelea ne invită ca împreună să reclădim Piatra Neamţ, după modelul „Bumbești-Livezeni”

Cel mai tare slogan, care a ajuns să ne bântuie şi în coşmarurile de noapte, este „Împreună reclădim Piatra Neamţ”, al actualului primar Andrei Carabelea, care mai vrea un mandat pentru asta. În primul, Carabelea a făcut zob oraşul singur, de capul lui. Acum mai are nevoie de un mandat ca să reclădească oraşul, dar vrea s-o facem împreună, că mintea cea de pe urmă a românului a ajuns, în sfârşit, obiect de studiu în Primărie.

Vorba românului „uşor de dărâmat, greu de clădit”, noi am deprins-o în cei şapte ani de acasă; nu a trebuit să trecem prin Primărie ca să o preţuim. Mare lucru şi cu proprietatea termenilor. A reclădi înseamnă a clădi din nou sau a reface din temelii. Ca primă reacţie la briliantul slogan, nu pot să-mi reprim o nedumerire. Dacă se pune problema să reclădim Piatra Neamţ, domnul actual primar ştie unde vrea să candideze?

Eu unul, declar sincer că nu ştiu să existe vreun oraş Piatra Neamţ prin Ucraina sau Fâşia Gaza. Mă sună un prieten, fost pietrean, plecat din ţară de ceva vreme, care auzise despre „reclădire la Piatra Neamţ” şi mă întreabă ce se întâmplă, au căzut niscaiva drone sau a fost cutremur devastator?

I-am răspuns că mult mai rău, a căzut peste oraş Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, care a făcut zob oraşul, pentru a-l transforma din tradiţional românesc, în globalist-european. Opera este a primarului Carabelea, care vrea ca aceasta să rămână în istorie ca şi „ciuma lui Vodă Caragea”.

Tranformând municipiul Piatra Neamţ în „oraş de 15 minute”, construcţie utopică, artificială, zilnic ne trezim într-un oraş din ce în ce mai nefuncţional, iar primarul vrea s-o ţină langa tot aşa încă un mandat. Acum, primarul ne mobilizează pentru un efort colectiv, gen Bumbești-Livezeni, având două obiective clare, radem tot şi reclădim.

Înţelegând cu greu despre ce este vorba, amicul mă sfătuie la urmă, că dacă aşa stau lucrurile, atunci să-l realegem pe Andrei Carabelea, pentru că este singurul candidat care ne dă de lucru, după prăbuşirea întregii industrii din anii 1990-2000. După îndemnul mesianic la „reclădire”, Andrei Carabelea se cuplează în afişe cu George Lazăr, care candidează pentru preşedinţia Consiliului Judeţean.

Asumări care nu-și au rostul

Tandemul astfel format ne pune în alertă cu sloganul „Spital-extremă urgență!”. Greu de înţeles asumarea celor doi pentru acest obiectiv delicat şi controversat. Oricât am întoarce subiectul cu „Spitalul” pe toate fețele, trebuie să recunoaştem că acesta nu are nicio tangenţă cu primăria, ţinând exclusiv de atribuţiile Consiliului Judeţean.

După acest model, Andrei Carabelea îşi poate asuma şi construirea în regim de urgenţă a Autostrăzii Iaşi – Tg.Mureş. Consiliul Judeţean Neamţ se screme de mulţi ani de zile să pună primul cancioc de beton la temelia unui nou spital. Toţi preşedinţii Consiliului Judeţean au ajuns în fotoliu după ce ne-au ameţit cu promisiunea unui Spital „mai falnic şi mai frumos.”

Nu văd de ce George Lazăr s-ar abate de la tipar. Nimic original în această nouă promisiune, în afară de trecerea execuţiei într-o treaptă superioară de viteză, specifică serviciului ambulanțier de urgenţă. Este de înţeles preocuparea lui George Lazăr, deoarece şi-a tras şi sloganul „100% pentru sănătate!” Nu se poate înţelege de ce se declară Carabelea coechipier cu Lazăr la împins o roabă care nu este în dotarea Primăriei.

Rămâne o enigmă cauza pentru care Carabelea apelează, ca la „112”, cu mesajul „Spital – extremă urgenţă!”. Un posibil răspuns poate fi găsit în sloganul său „100%, pentru sănătate”. Despre corupţia din administraţia locală sau judeţeană, liberală sau social-democrată, s-au scris tomuri şi s-au dat ani grei de puşcărie. Aşa am putut înţelege care a fost destinaţia finală a banului public, din care s-au rotunjit conturile foştilor primari sau preşedinţi de Consiliu Judeţean.

Pentru a rupe tradiţia, dar şi pentru a pune clientela în gardă, tandemul Lazăr-Carabelea îşi asumă implicit, prin slogan, că destinaţia banului public va fi de acum încolo „100% pentru Neamţ”. La asta ne place să credem că s-au referit cei doi. Stăm cu ochii pe voi amândoi, ca pe butelie, că experiența ne dovedeşte că în România, o minune nu ţine mai mult de trei zile.

Hoţul strigă „Hoţii!”

Din pădurea de panouri publicitare, benere şi autobuze cu candidaţi la bord, se ivesc rătăcite câteva panouri publicitare ale „Alianţei Dreapta Unită!” (USR – Forţa Dreptei – PMP), care îl prezintă pe Cătălin Drulă candidat pentru funcţia de Preşedinte al României. Campania electorală pentru prezidenţiale este programată pentru ceva mai târziu, dar Cătălin Drulă a furat startul şi se insinuează cu ranga în subconştientul nostru încă de pe acum.

Şi acum, ţineţi-vă bine! Pentru a fi sigur de izbândă, Drulă candidează în Neamţ, ca de altfel în toată ţara, sub sloganul subliminal „Nu lăsa să-ţi fure viitorul!” Îi asigurăm pe Drulă, de pe acum, că vom fi vigilenţi, nu vom lăsa pe nimeni să ne fure vreun viitor. Nici măcar pe Drulă.

P.S.: A apărut în ultimul moment un nou slogan electoral în Piatra-Neamț, din partea unui partid care își face loc cu coatele pe scena politică locală. Este vorba de PUSL, care incearcă să-l relanseze în politică pe Vasile Panaite, care candidează pentru „funcția de primar garantat 100% de Piedone”, edilul Sectorului 5 București. Sloganul candidatului pietrean al PUSL este „Pentru oameni”, ceea ce îl onorează că ne deosebește de regnul animal.

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Advertisement








Trending