Prima pagină
Piatra Neamţ, de la „Oraşul castanilor”, la „Oraşul semafoarelor“

Încă din campania electorală din 2020, actualul primar, Andrei Carabelea, ne povestea că jucăria lui preferată este cea a „mobilităţii urbane”, în variantă liberală, deşi se vedea de la o poştă că nu prea ştia cu ce se mănâncă subiectul şi care sunt consecinţele. Realitatea o dovedeşte. Cu această poveste, candidatul liberal Carabelea, a câştigat susținerea a circa 8% dintre pietrenii cu drept de vot, care i-au acordat mandatul de primar.
O astfel de anomalie este rodul acelei legi idioate, care prevede alegerea primarului într-un singur tur. Un astfel de primar reprezintă voinţa unei minorităţi şi atât. Uniunea Europeană, din care şi România face parte, a stabilit că, până în anul 2035, toate autovehiculele cu motoare cu ardere internă să dispară din circulație şi să fie înlocuite cu autovehicule electrice. Ceea ce este o utopie, ca şi asigurarea funcţionării siderurgiei şi metalurgiei numai pe bază de energie electrică.
Sub pretextul acestei viziuni europene, Guvernul Ciucă a lansat proiectul de lege privind „Mobilitatea urbană durabilă” în procedură de urgenţă, pe care un Parlament obedient, l-a aprobat prin Legea nr. 155 din 30 mai 2023. Despre prevederile nocive ale acestei legi, merită să vorbim cu altă ocazie, pentru ca pietrenii să fie bine informaţi asupra a ceea ce li se pregăteşte românilor. Legea liberalului Ciucă ne precizează şi modul de operare privind eliminarea autoturismelor din trafic, care se va realiza în etape.
În primul rând, se vor scumpi carburanţii şi se vor limita rațiile de consum. În al dolea rând, se vor elimina treptat locurile de parcare sau taxele pentru închirierea acestora vor deveni prohibitive. Deja în Piatra Neamţ, chiria pentru un loc de parcare a ajuns la suma de 10.760 lei pe an. În paralel, se va reduce numărul benzilor de circulaţie pentru autovehicule, existente pe principalele culoare de mobilitate urbană, măsură dublată cu suplimentarea restricţiilor de circulaţie şi cu o semaforizare excesivă.
Mijloacelor de transport în comun li se vor asigura benzi de circulaţie exclusive, într-un oraş ca Piatra Neamţ, care nu este prea generos cu benzile de circulaţie pe un sens. Ca obiectiv important, Primaria impune asigurarea pistelor de circulaţie pentru biciclete şi trotinete electrice. Apar, de la o zi la alta, noi piste pentru biciclete, care îngustează trotuarele pietonale, la care se adaugă multele staţii bike-sharing, dotate cu aplicaţii pentru închiriat biciclete.
Sunt necesare aceste amenajări, dar din raţiuni clientelare sunt exagerat de multe, de parcă armatele de pietoni, în care predomină pensionarii, abia aşteaptă să zburde prin oraş cu bicicletele. Toate aceste moduri de operare ale „mobilităţii urbane” care se pregăteşte, nu vi se par deja cunoscute? Etapele modului de operare, stabilite de Legea nr. 155 privind mobilitatea urbană, au fost anticipate de primarul Carabelea, fiind demarate înainte de apariţia Legii şi a normelor de aplicare.
Nebunia instalată în oraş poartă amprenta grabei, a lipsei de experienţă şi a managementului dezastruos aplicat. Pentru tot ce se întreprinde acum, nu ne-a întrebat nimeni nimic. Când vom ieşi într-o dimineaţă din casă vom constata că suntem într-un oraş străin, modelat după gândirea utopiştilor bruxellezi, nu după gândirea noastră. Nu se poate spune că unele lucrări care se execută nu erau urgente, cum ar fi reparaţia unor poduri. Aceste lucrări au decurs în condiţii lăudabile, fapt pentru care primăria merită aplauze la scena deschisă.
Dar circulaţia rutieră a devenit un coşmar, iar lucrările aferente mobilităţii urbane nu vor diminua acest coşmar, ci îl vor accentua, după cum se vede situaţia din teren. La acest capitol, primarul Carabelea nu va rămâne corijent, ci repetent de-a dreptul. Acest „Plan de mobilitate urbană”, girat de primar, este un concept pe care pietrenii au început să-l înţeleagă abia acum, când calcă prin gropile marelui şantier municipal.
Pe 8 noiembrie a fost sărbătorită, la nivel mondial, „Ziua Urbanismului”, cu care ocazie s-a discutat atât despre iniţiativele promovate în numele urbanismului, cât mai ales despre efectele acestor iniţiative asupra comunităţilor şi a mediului. În numele „mobilităţii urbane”, administraţia locală nu este interesată de efectele ei asupra noastră, dar ne obligă să ne remodelăm modul de viaţă, renunţând la confortul tradiţional, pentru a ne înscrie în trendul progresist al primarului Carabelea, un liberal cu apucături neomarxiste.
„Planul de mobilitate urbană” pregăteşte intrarea pe uşa din dos a unui alt plan, idiot de-a dreptul, cel privind „Oraşul de 15 minute”, care prevesteşte „noul iad” care ni se pregăteşte. Prin „Mobilitatea urbană durabilă”, cu anexa sa „Oraşul de 15 minute”, se instituie un control total al statului asupra unor activități din viața noastră privată. Este proiectat să ne deplasăm prin oraş doar în cerc, precum se deplasa ursul în cuşca Parcului Cozla, locaţie asigurată de primărie.
„Planul de mobilitate urbană durabilă” urmăreşte eliminarea autoturismelor din viaţa noastră şi implicit îngrădirea libertăţii de mişcare, care se va limita la mişcarea în cerc. La intrarea în municipiul Piatra Neamţ, urarea de „Bine aţi venit!” adresată celor care intră, trebuie înlocuită cu urarea „Fericiţi cei fără de maşină!”, sloganul neomarxist al vremurilor care ni se proiectează.
Capcanele de pe culoarele de mobilitate urbană din Piatra Neamţ
Un culoar de mobilitate urbană de referinţă, care este aproape ca finalizat, este cel de pe strada Mihai Viteazu, cuprins între sensul giratoriu din apropierea Sălii Polivalente şi intrarea pe Petru Rareş, după podul de pe Cuiejdi. Traseul care are o lungime de circa 800 de metri, este aşa de aiuritor amenajat, că va constitui o permanentă capcană pentru conducătorii de vehicule, care îşi vor burduşi cazierele rutiere cu puncte de amendă şi puncte penalizare.
Capcana este proiectată să aibă dublul efect, acela de a rări fluxul de vehicule, rămânând în circulaţie doar cei cu nervii tari, dar şi acela de a asigura un flux substanţial de venituri către bugetul local, provenit din amenzile aplicate în circulaţie. Strada Mihai Viteazu, este proiectată de primărie, sub atenta supraveghere a primarului Carabelea, ca să devină o vacă de muls pentru bugetul local, dar şi pentru scopul de a provoca, treptat-treptat, lehamitea şoferilor de a-şi mai scoate autovehiculele din garaje şi din parcări, preferând să se deplaseze pe jos, cu bicicletele sau cu trotinetele.
Pe traseul respectiv, până acum, circulaţia se desfăşoară pe câte două benzi pe sens, care deşi aglomerate, stresul provocat era suportabil. Puzderia de semafoare, plasate din dărnicia primăriei faţă de constructor, au fost blocate, pentru a permite în continuare circulaţia fluentă a vehiculelor. În una din zilele trecute s-a petrecut inevitabilul, prorocit de un amic din poliţia rutieră, care văzându-mă nedumerit de cascada de semafoare plantate, m-a avertizat „să vezi ce vă aşteaptă, atunci când vor funcţiona”.
Autoritatea locală a decis ca în ziua respectivă, la vreme de flux maxim şi coşmar moderat, să pună semafoarele în funcţiune. Efectul a fost invers faţă de cel scontat. În scurt timp, ambuteiajul creat în zona Orion a luat proporţii, coşmarul a fost ridicat la cote superioare, şoferii au ignorat interdicţia de a claxona şi şi-au reactivat repertoriul de înjurături cu adrese personalizate. Nebunia instalată nu a fost curmată decât după o intervenţie energică de specialitate, pentru dezactivarea funcționării semafoarelor.
Primăria şi primarul trebuie să înveţe din acest episod, că şi-au făcut de treabă, montând cascade de semafoare pe toate culoarele de mobilitate urbană ale oraşului. Cu cât sunt mai multe semafoare, cu atât este mai ridicat riscul ca circulaţia să fie gâtuită din cauza nefuncţionării sau a dereglării acestora. Opţiunile de viitor ale primăriei nu sunt multe. Ori renunţă la majoritatea semafoarelor, recuperând şi banii totodată, ori îşi angajează o echipă permanentă de intervenţie, care 24 din 24 şi 7 din 7, să asigure intervenția pentru eliminarea disfuncţionalităţilor.
Episodul petrecut a fost un semnal, şi nu întâmplător, care a arătat cât de şubred este un astfel de model de mobilitate urbană, deşi realizat pe bani grei. Trebuie precizat că acest episod a avut loc în condiţiile în care se putea circula pe toate benzile, fără restricţii. Dar devine îngrijorător faptul că în acest plan de mobilitate urbană, primăria a proiectat ca banda nr. 1, de pe fiecare sens, să fie rezervată exclusiv doar circulaţiei puţinelor mijloace de transport public de persoane, în timp ce pentru majoritatea vehiculelor din trafic este rezervată doar banda a doua.
Este o soluţie proastă, care se potrivește unui oraş ca Piatra Neamţ, ca nuca în perete. Soluţia s-ar justifica doar atunci când ar exista un flux masiv de mijloace de transport public de persoane sau când pe sens ar fi funcţionale cel puţin trei benzi. În municipiul Piatra Neamţ nu sunt îndeplinite niciuna din cele două condiţionalităţi, nu prea există trei benzi pe sens, iar autobuzele trec rar şi cu puţini călători. Se dovedeşte astfel ca măsura de a limita circulația rutieră curentă, doar la o singură bandă este o măsură voit abuzivă, pe care primăria nu a popularizat-o suficient de transparent, pentru a obţine şi susţinerea posesorilor de autovehicule.
Abuzul primăriei este accentuat de faptul că banda 1 a fost despărţită de banda 2 cu dispozitive care blochează trecerea de pe o bandă pe alta, atât de necesară în unele ocazii. În calitate de contribuabili, am aşteptat îndreptățiți ca investiţiile şi deranjul suportat să ne asigure o mobilitate crescută în trafic. Paradoxal, dar scopul urmărit de primar a fost contrar interesului nostru, cheltuind din banii noştri ca să ne pună beţe în roate cu noul sistem creat.
Incovenientele unui astfel de sistem sunt majore şi au efect contrar, primarul dovedind că ne-a întins o capcană, când sub pretextul „mobilităţii urbane” a cheltuit banii pe „imobilitatea urbana”, pentru care militează în realitate. „Imobilitatea urbană” a devenit marota predilectă a primarului, semn că drumurile noastre se despart. Nu înainte de a lipi pe uşa biroului său eticheta de „primarul imobilităţii urbane”, alături de eticheta existentă cu „primarul semafor”, semnalată în „Ziarul de Iaşi”.
Dacă tot a venit vorba de cheltuirea banului public, nu-mi pot reprima o nedumerire firească. De ce primarul Carabelea, în loc să includă în Planul de mobilitate urbană investițiile inutile privind remodernizarea trotuarelor şi bordurilor, abia modernizate de primarul Gheorghe Ştefan, nu a continuat iniţiativa lăudabilă a acestuia de a plafona albia Cuiejdiului până la podul de la Orion, chiar mai departe, pentru a asigura locuri de parcare.
Se putea asigura astfel, cu supra de măsură, acoperirea necesarului de locuri de parcare, atât pentru pietreni, cât şi pentru turiştii atât de râvniţi. Nu a făcut-o domnul primar, probabil nu a vrut să se contrazică pe sine. A ajuns subiect de băşcălie a ieşenilor, faptul că Piatra Neamţ, sub primarul Andrei Carabelea, şi-a schimbat titulatura de „Oraş al castanilor”, în „Oraş al semafoarelor”. Au fost numărate aproape 800 de semafoare, dintre care, culmea recordului, 15 dintre ele sunt plasate la o singură Trecere de pietoni, din vecinătatea Pieței Centrale.
Este momentul şi locul să pomenim și de opera de schilodire a pomilor ornamentali din oraş, de către „peisagiștii” primăriei. Cu schilodirea sau tăierea castanilor, primăria şi-a luat-o în barbă de la pietreni, fiind obligată să planteze alţii în loc. Urmează runda a doua de pumni în barbă, declanşată de o nouă operă de schilodire a sălciilor de pe marginea Cuiejdiului, cărora peisagiştii primăriei le-a pus gând rău. Aceste sălcii aveau un rol ornamental, mascând decrepitudinea albiei Cuiejdiului.
Astăzi, imaginea ornamentală a sălciilor este înlocuită cu imaginea de coşmar a sălciilor amputate, care se adaugă la coşmarul circulaţiei rutiere de pe culoarul mobilităţii urbane din vecinătate. Cu ce au greşit pietrenii în septembrie 2020, de au parte de o aşa suită de coşmaruri? Este mai evident ca niciodată, că pietrenii au nevoie de un primar care să introducă democratizarea planificării urbane, unde ei să vadă că tot ce se realizează este conform vrerii lor, nu a unor teoreticeni, visători de cai verzi pe pereţi.
Autonomia locală nu înseamnă dictatura unui decident sau a unui grup restrâns. Ce vrea Primarul Carabelea? Vrea ca evoluţia istorică a aşezării, de la „Piatra lui Crăciun” să nu se oprească la „Piatra Neamţ”, ci să continue prin „Piatra lui Carabelea”? Că a mai existat un primar, care în megalomania sa a dorit să fie un al doilea Ştefan cel Mare, dar n-a fost la fel de sfânt.
Banda destinată circulaţiei autobuzelor, doar sursă permanentă de venituri la bugetul local
Gradul redus de încărcare a programelor de circulaţie a autobuzelor nu justifică în niciun caz rezervarea unei benzi pentru aceste autovehicule. Măsura demonstrează mai mult snobism decât utilitate, şi are un caracter utopic, având în vedere că efectul declarat este contrar efectului obţinut. Semnalizarea acestor benzi rezervate pe strada Mihai Viteazu s-a realizat prin indicatoare şi marcajul „BUS”.
Semnalizarea este parţial neconformă şi parţial nu este pusă în acord cu alte prevederi ale Codului Rutier (OUG 195/2002 şi Regulament). Indicatoarele plantate nu sunt conforme, fiind o compilaţie dintre un indicator de obligare şi unul de orientare, ceea ce nu există în Codul Rutier. Până la clarificare, acestea au fost acoperite cu huse. De reţinut este ceva mai grav, faptul că semnalizarea respectivă a fost plantată fără avizul Poliţiei Rutiere, lucru recunoscut şi de primărie.
Nu se ştie precis de unde începe zona de acţiune a unui astfel de indicator, dar ştim că se termină la prima intersecţie. Rămâne constantă doar semnalizarea marcajului „BUS”, atâta timp cât nu-l acoperă zăpada sau noroiul. Conform semnificaţiei semnalizării dorite de Primărie, niciun alt vehicul nu are voie să circule pe banda de lângă bordură. Din necunoaştere, se ignoră faptul că în Codul Rutier există prevederi care contravin.
La articolul 137, aliniatele (1) şi (2) există prevederea imperativă care precizează că „în intersecţii, conducătorul de vehicul care virează la dreata, trebuie să se încadreze pe banda din dreapta a direcţiei de mers, cu cel puţin 50 de metri înainte de intersecţie. ”Uneori, distanţa dintre două intersecţii succesive este în jur de 50 metri, sau chiar mai mică. Cum ar trebui să procedeze un conducător auto, pentru a nu fi sancţionat contravenţional?
Pe strada Mihai Viteazu, pe partea dreaptă, există o parcare autorizată pentru autoturisme. În zona respectivă, axa dintre cele două benzi pe sens este blindată cu dispozitive de blocare a traversării benzii. Cum vor intra sau ieşi din parcare autoturismele respective? Cu noua reglementare în zonă a dispărut posibilitatea depășirii a unui vehicul lent, care se deplasează în faţă pe unica bandă aflată la dispoziţie, flancată în dreapta de linie continuă sau dispozitive de blocare a traversării şi flancată în stânga de linie simplă sau dublă continuă.
Cum poate fi definită această mobilitate urbană, altfel decât o batjocoră? Normal ar fi, ca într-un astfel de caz, axa care desparte cele două sensuri de circulaţie să fie linie discontinuă, pentru a facilita depăşirea pe cele două sensuri. Axa dintre cele două sensuri, ca linie continuă, avea logică doar atunci când vehiculele se puteau deplasa pe mai multe benzi pe un sens. O situaţie neclarificată este cazul în care un autovehicul se oprește involuntar pe unica banda de circulaţie.
Codul Rutier precizează că acesta trebuie scos cât mai urgent la marginea din dreapta a drumului sau în afara acestuia. Cum procedează un astfel de conducător auto, ca să nu aibă discuţii în contradictoriu cu agentul de circulaţie? În tot acest timp, vehiculele care circulă din spate vor fi ca prinse într-o capcană. Probabil, frământat de aceleaşi întrebări, dacă nu de mai multe, primarul Andrei Carabelea ne anunţă public că a decis să acorde o derogare majoră tuturor conducătorilor de vehicule şi va da ordin autorităților competente să ignore existența indicatoarelor şi marcajelor, care dau câştig de cauză autobuzelor, permiţând circulaţia pe toate benzile existente, până la jumătatea anului viitor.
Ba mai mult, primarul a suplimentat de la el derogarea cu încă un termen de graţie, pentru a lăsa şoferilor posibilitatea de a se familiariza cu interdicţia de a circula pe banda întâi. Prevederile Codului Rutier sunt aplicabile unitar pe tot teritoriul țării. Derogările sunt acordate de lege, nu de primari. Este exclus să instalezi semne de circulație doar pentru familiarizare, atâta timp cât acestea sunt destinate dirijării imperative a circulației.
Dacă Primăria a pus huse pe indicatoare, să le pună și pe marcajele „BUS”. Pun pariu că termenul de graţie acordat de primar se va lungi până după alegerile din 2024. Până la data alegerilor locale, primarul Carabelea are posibilitatea să aleagă o altă variantă a mobilităţii urbane, în caz contrar noi vom avea posibilitatea să ne alegem un alt primar. Breff: Acest articol am vrut să fie un pamflet, dar nu m-am putut abţine. Am maşină şi permis de conducere.

-
Actualitateo săptămână,
MARSAT SA Roman
-
Actualitateo săptămână,
Ratis Serv – angajează
-
Eveniment2 zile,
Numai la Piatra Neamț: senzori de monitorizare a calității aerului în țevile de eșapament !?!
-
Prima paginăo săptămână,
Camelia Stoean: o viață pentru copiii nimănui
-
Politicao săptămână,
Ucraina: scaunul Puterii stă într-un picior
-
Actualitateo săptămână,
Schimbare la vârful Publiserv Piatra Neamț
-
Actualitate2 săptămâni,
Condoleanțe
-
Prima pagină2 săptămâni,
De frică, o femeie s-a aruncat de la etajul IV. Date din ancheta crimei de la Roman