Contactează-ne

Arhivă 2005-2017

Pericol de electrocutare în masivul Ceahlau

Știre publicată în urmă cu

în data de

Unul din principalele trasee montane din masivul Ceahlau (Durau – Fîntînele – Dochia) nu are sanse sa fie omologat de catre Ministerul Turismului, avînd în vedere ca prezinta risc maxim de deces prin electrocutare. Acest lucru se datoreaza faptului ca, în mai multe locuri, cablurile electrice ale liniei care alimenteaza cabanele Fîntînele si Dochia, precum si Statia Meteo au iesit la suprafata. Daca una dintre principalele cauze care au generat o astfel de situatie o reprezinta eroziunea solului din cauza intemperiilor, de altfel, greu de stopat si daca se avea în vedere acest aspect, de la bun început, nu s-ar fi amplasat o instalatie electrica sub o poteca turistica, o alta o reprezinta transporturile de materiale de constructii care se fac la Statia Meteo cu ajutorul cailor. Începînd de anul trecut, aici se executa diverse lucrari de aductiune a apei, reparatii, renovari si chiar constructii. Saci cu ciment, mii de caramizi, zeci de metri cubi de bîrne din lemn au fost transportate la statie de caii de tractiune ce apartin unei firme din Durau. Sub greutatea sarcinilor carate în spinare, caii potcoviti au distrus primele doua straturi de protectie de la nivelul cablurilor electrice. „Daca pe timp de vara cablurile respective sînt la vedere si se pot ocoli, avînd în vedere ca vine iarna, riscurile sînt majore atît pentru turisti, cît si pentru salvamontistii care sînt solicitati în diverse actiuni de salvare, recuperare etc. Daca turistii care sosesc în Ceahlau pentru catarari si vin echipati cu coltari metalici sînt mai rari, salvamontistii folosesc frecvent iarna aceste accesorii confectionate din aliaje puternice de otel. Contactul dintre un astfel de obiect metalic si un fir electric neizolat înseamna, garantat, moarte prin electrocutare. Vreau sa atrag atentia, însa, ca în cazul unui grup de persoane ajuns într-un astfel de punct, riscul este maxim din cauza conductivitatii pe care o asigura apa din stratul de zapada“, a declarat Raul Papalicef, seful Serviciului Salvamont Neamt. Cum distrugerile cablurilor au fost provocate din cauza transporturilor de materiale de constructii, apare întrebarea: care dintre firme plateste si face reparatia – cea de transporturi, sau cea de constructii? Se pare ca transportul este facut de firma „Orhideea“ din Durau, iar executia lucrarii de constructie este realizata de o firma din a carei conducere ar face parte Cristian Simionescu, fost administrator al unui restaurant din Piatra Neamt. Din aceasta ecuatie nu trebuie, însa, eliminata Statia Meteo din masivul Ceahlau care, din punct de vedere al finantarii, tine de Centrul Regional de Meteorologie Iasi. Promisiuni „Am fost informat despre aceste stricaciuni care au aparut din cauza transporturilor de materiale de constructii, ba chiar am avut ocazia sa vad cu ochii mei ce e acolo zilele trecute, cînd, fiind în trecere prin judetul dumneavoastra, am urcat si pe Ceahlau, întrucît sînt un mare iubitor de munte.Vreau sa precizez ca lucrarile care se executa la Statia Meteo de pe Ceahlau sînt autorizate si de catre Inspectoratul în Constructii, dar si de Protectia Mediului. Vom lua legatura atît cu firma care face constructia, cît si cu cea de carausie si vom vedea care si cum plateste. Cred ca reparatiile trebuie facute de firma E-On Moldova, adica de actualul proprietar al acelor cabluri electrice“, a declarat Constantin Dracsineanu, director al Centrului Regional de Meteorologie Iasi. Neomologarea traseelor din masivul Ceahlau înseamna, pentru Parcul National Ceahlau, o mare pierdere din punct de vedere financiar, întrucît aceasta este conditia esentiala care trebuie îndeplinita pentru a putea beneficia de fonduri alocate de minister sau care ar putea veni din afara. Tot ca urmare a lucrarilor de constructii care se executa la statie, dar mai degraba din cauza dezinteresului celor de aici, în spatele cabanei aferente a „crescut“ o halda de gunoi. Aici s-au aruncat si moloz, si saci în care a fost ciment, si resturi menajere, si PET-uri de suc, bere etc. Din acest motiv, salvamontistii care au facut, zilele trecute, un control în masivul Ceahlau, au fost la un pas de a amenda Statia Meteo cu 100 milioane de lei. Manifestînd, însa, destula întelegere, acestia au dat termen ca pîna la 1 octombrie sa dispara mizeriile depozitate în spatele cabanei meteo. Luînd cunostinta si despre acest aspect, conducerea Centrului Regional de Meteorologie Iasi a declarat ca va vorbi cu reprezentantii firmei care face carausie si, dupa un transport de materiale facut catre statia meteo, cînd coboara, caii sa care si sacii în care sa fie încarcate reziduurile. Potrivit precizarilor facute de catre Raul Papalicef, seful Serviciului Public Salvamont Neamt, în ceea ce priveste traseele din masivul Ceahlau, acestea trebuie neaparat reparate în aceasta toamna. Cum în ultimii doi ani nu au mai dispus de finantare pentru reparatii si investitii, acum se impune refacerea balustradelor de protectie, a panourilor de avertizare si a sistemelor de reflectorizare pe timp de noapte. Tocmai de aceea, salvamontistii nemteni si-au pus toata nadejdea într-o rectificare de buget care urmeaza sa vina. Necesarul financiar pe care îl reclama Salvamont Neamt, pentru a face reparatii si investitii absolut necesare, este de 1,5 miliarde de lei.

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Advertisement








Trending