Contactează-ne

Arhivă 2005-2017

Patimi politice pe banii Europei

Știre publicată în urmă cu

în data de

• ministrul integrarii europene, Anca Boagiu, acuza politizarea criteriilor de selectare a proiectelor cu finantare europeana • aceasta si-a propus sa modifice criteriile de selectare a membrilor Consiliilor de Dezvoltare Regionala si sa schimbe directorii de agentii • „este imposibil, in momentul de fata, de a croi alte formule pentru care nimeni nu poate garanta ca si functioneaza. Ar genera un blocaj fantastic atit in ceea ce este, deja, negociat, cit si in derulare“, considera directorul ADRNE, Constantin Apostol, care a subliniat ca acuzele privind imixtiunea politicului sint aberante

Intr-un moment in care Romania are nevoie mai mult ca oricind de stabilitate, de gasirea unor formule viabile pentru absorbirea fondurilor structurale, in contextul apropiatei integrari in Uniunea Europeana, la nivel central au aparut noi framintari. Declaratiile lansate de la virful Ministerului Integrarii Europene denota faptul ca, nici acum, nu exista suficienta maturitate in tratarea aspectelor de care depinde soarta Romaniei in urmatorii ani. Dupa aproape 8 ani in care s-au creat mecanismele dezvoltarii regionale – dupa un model care a primit girul Comisiei Europene – ministrul actual al integrarii, Anca Boagiu, si-a anuntat intentiile de modificare a Legii privind dezvoltarea regionala. Aceasta a acuzat politizarea excesiva a modului in care se face selectia proiectelor, indicind, ca principali vinovati, Consiliile pentru Dezvoltare Regionala (CDR) si directorii Agentiilor pentru Dezvoltare Regionala (ADR), care sint alesi de catre acestea. Potrivit unui cotidian central, ministrul Anca Boagiu a afirmat: „Au existat numeroase cazuri unde au cistigat proiectele celor cu anumita culoare politica. Anumite proiecte care au primit punctaj maxim de la CDR s-au dovedit mai tirziu a fi proaste“. Potrivit aceleiasi surse, ministrul integrarii si-a propus modificarea criteriilor de selectie a membrilor CDR si schimbarea directorilor ADR: „Voi cere schimbarea sefilor ADR. Cel mai politizat este de departe cel de la Calarasi“. Mentionam ca judetul Calarasi – care face parte din Regiunea Sud-Muntenia – se afla in portofoliul PNL. De asemenea, cu exceptia Prahovei (Partidul Conservator) si Calarasiului – toate celelalte judete componente poarta marca PSD. Toate aceste declaratii au fost facute in contextul scandalului fondurilor ISPA alocate Constantei pentru construirea unei statii de epurare, printr-un program in valoare de 17 milioane de euro. Fondurile au fost blocate, existind suspiciunea unei fraude a banilor europeni primiti de CJ Constanta, condus de Nicusor Constantinescu. Ce legatura exista intre fondurile ISPA si Agentiile pentru Dezvoltare Regionala? Niciuna, iar asta in contextul in care ADR-urile nu au gestionat, in cei aproape 8 ani de functionare, decit fonduri PHARE, bani alocati de Guvernul Romaniei – prin diverse programe nationale, si fonduri ale unor finantatori gen Banca Mondiala. ISPA este gestionat de catre Ministerul Mediului si de catre cel al Transporturilor. Astfel, apare o intrebare fireasca: de ce atita incrincenare in aruncarea acuzelor si lansarea de amenintari spre teritoriu? Evident, miza este foarte mare: fondurile structurale care vor fi alocate Romaniei dupa integrare. Daca in regiuni mai reduse ca suprafata si populatie – cum ar fi cele de Vest, Nord-Vest si Centru – avind si o coloratura politica favorabila, exista un standard de viata mai ridicat, cele mai nenorocite sub aspect economico-social ramin Regiunea Sud-Vest Oltenia, Sud-Muntenia, Sud-Est si Nord-Est, unde, dupa alegerile locale, majoritatea judetelor au intrat sub sigla PSD. De aici, se poate trage o concluzie: nu depolitizarea este obiectivul pe care si l-a propus conducerea Ministerului Integrarii, ci supercentralizarea fondurilor si alocarea lor pe criterii pe care nu sintem in masura sa le comentam. Pina la urma, de la vorbe, pina la fapte este cale lunga. Insa, o modificare brusca a legislatiei care reglementeaza functionarea regiunilor de dezvoltare ar atrage, pe fondul pierderii credibilitatii, blocaje dezastruoase pentru Romania.

Unde si-a bagat politicul coada?

Acuzele privind selectarea pe criterii politice a proiectelor sint absurde, potrivit lui Constantin Apostol, directorul Agentiei pentru Dezvoltare Regionala Nord-Est si presedinte al Asociatiei Nationale a Regiunilor de Dezvoltare din Romania. Mecanismul de selectare este unul foarte complex, deciziile finale apartinind Ministerului Integrarii si Delegatiei Comisiei Europene. „Evaluarea este un proces care respecta atit principiile, cit si normele europene. Ea se desfasoara pe mai multe niveluri. Sint evaluatori din cadrul agentiei, evaluatori numiti de catre Delegatia Comisiei Europene, dar si observatori de la ministere, in functie de domeniul pe care este programul. Obligatoriu, sint implicati si reprezentantii Ministerului Integrarii Europene. In prima faza, evaluarea este supusa Consiliului de Dezvoltare Regionala, pentru aprobare. Mai departe, urmeaza o noua treapta de evaluare a proiectului, la nivelul Ministerului Integrarii. Se da un aviz si, apoi, acest raport este evaluat atit tehnic, cit si financiar, la nivelul Delegatiei Comisiei Europene care da ultima aprobare. Dupa aceea, proiectele respective sint aprobate de catre Consiliul National de Dezvoltare Regionala, unde, la paritate, sint 8 presedinti si tot atitia vicepresedinti din cadrul Consiliilor de Dezvoltare Regionala, 16 secretari de stat si presedintele acestui Consiliu National de Dezvoltare Regionala, care este ministrul integrarii. Deci, iata, cine ar putea, in tot acest demers, sa promoveze niste proiecte pe criterii politice? Sint trei etape tehnice de evaluare si de aprobari ale unor organisme colective. Mai mult, proiectele de infrastructura mare sint evaluate de catre experti straini angajati de Ministerul Integrarii Europene. Deci, cum putem, la nivelul Agentiilor de Dezvoltare Regionala, sa selectam proiecte pe criterii politice? Este cel putin o aberatie“, a subliniat Constantin Apostol. Nu poate fi negat faptul ca structurile de decizie de la nivelul regiunilor, Consiliile de Dezvoltare Regionala, sint eminamente politice, la fel ca si Consiliul National de Dezvoltare Regionala, ministrul integrarii fiind numit, de asemenea, tot prin algoritm politic. Consiliul de Dezvoltare Regionala Nord-Est este format din cei 6 presedinti ai Consiliilor Judetene din judetele componente ale regiunii, cite un reprezentant al primariilor municipiilor – inca 6, tot atitia reprezentanti ai primariilor de orase, carora li se adauga, in numar egal, exponentii primariilor de comune. „In aceasta regiune, in afara de UDMR si Frontul Democrat German, toate culorile politice sint reprezentate in Consiliul de Dezvoltare Regionala. Eu nu tin minte ca, vreodata, sa fi fost avantajat cineva, pe criterii politice, in promovarea proiectelor. Nu am avut niciodata vreo discutie, ori vreun vot negativ, atunci cind s-a supus aprobarii vreun raport de evaluare. Si n-au fost putine rapoarte de evaluare, ci exact 19, atit pe fonduri europene, cit si romanesti. Dar, ministerul este condus de un om politic care este numit de catre un partid care se afla la Putere. Acest reprezentant nu trece prin nici un fel de alegeri, spre deosebire de primari care sint alesi uninominal, deci au o reprezentare a populatiei, si de presedintii de CJ – care sint alesi indirect, dar tot de catre populatie. Iata ca afirmatiile privind apropierea directorilor de politica este o falsa premiza. Ar trebui sa oprim aceasta marota si sa ne ocupam de lucrurile care sint importante, in acest moment, inainte cu o suta si ceva de zile de integrare si sa cream mecanismele care sa si functioneze la nivel central, regional, pentru a pune in opera fondurile care sint alocate atit pe programul operativ regional, cit si pe cele 5 programe operative sectoriale“, a adaugat presedintele Apostol.

„Noi ne impiedicam intotdeauna de niste sintagme politice“

Modificarea, cu atit de putin timp inainte de momentul integrarii europene, a legislatiei care reglementeaza dezvoltarea regionala ar insemna, pentru Romania, un pas gresit care ar produce mari blocaje. Asta in contextul negocierilor purtate, pina acum, cu partenerii europeni. „Daca vrem sa schimbam aceste structuri, va trebui sa modificam legea dezvoltarii regionale. Or, in momentul de fata, Romania – cel putin pe programul operativ regional – are incheiat un acord cu Comisia Europeana, potrivit caruia regiunile nu vor suporta modificari administrative cel putin pina in anul 2010, iar ADR-urile, cele care au lucrat pe fonduri PHARE – de preaderare – si alte programe romanesti generate, la diverse momente, de catre Guvernul Romaniei, sint definite ca organisme intermediare, unitatea de management fiind in cadrul Ministerului Integrarii Europene. In momentul de fata, lucrurile – in definirea atributiilor, a metodologiilor de lucru, a portofoliilor de proiecte – inca treneaza, pentru ca niciodata nu se pune pe masa un program clar care sa fie facut pentru o perioada de timp“, considera Constantin Apostol. In opinia sa, orice modificari, in acest moment, ar fi in detrimentul Romaniei: „Ar atrage un blocaj, iar partenerii europeni ne-ar spune: dumneavoastra ne-ati propus aceste formule, acum vreti sa le modificati. Este imposibil, in momentul de fata, de a croi alte formule pentru care nimeni nu poate garanta ca si functioneaza. Ar genera un blocaj fantastic atit in ceea ce este, deja, negociat, cit si in derulare. La noi s-a tot discutat de cele 4 stegulete rosii din agricultura, dar nu si de cele 45 de stegulete galbene care sint pe toate cele 30 de capitole de negociere, in care anumite procese sint in anumite stadii si procente de realizare, fata de angajamentele pe care ni le-am asumat. Eu cred ca acolo este problema cea mai mare. Si, pina la urma, nu ar trebui sa ne mintim singuri: am rezolvat problemele formal, dar fara a avea, practic, vreo relevanta“. Acesta sustine ca, in momentul de fata, misiunea factorilor responsabili, de la toate nivelurile, este de gasire a celei mai potrivite formule pentru absorbtia fondurilor structurale. Pentru aceasta, ar fi nevoie, in primul rind, de o insanatosire a mentalitatii. „Cred ca ar trebui sa avem curajul sa despartim politicul de tehnic. Este necesar sa gindim tehnic, iar mai apoi sa vedem cum rezolvam problemele politice“, a opinat presedintele Apostol.

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Advertisement








Trending