Contactează-ne

Actualitate

O creşă, bani duşi pe Apa Sîmbetei?

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ deşi lucrările de modernizare la o creşă au început în mandatul ex-primarului Lucian Micu, în 2016, clădirea pare a avea destule inconveniente ■ costurile au ajus la 2,5 milioane lei ■ neajusurile ţin, în opinia viceprimarului Samson, de faptul că la proiectul de reabilitare nu s-a ţinut cont de multe aspecte ■

Redeschiderea Creşei din Smirodava este aşteptată cu nerăbdare, unitatea fiind de mai bine de cinci ani în proces de modernizare, cu donduri ale primăriei provenite dintr-un împrumut bancar. Se pare că părinţii care doresc să-şi dea copiii la creşă mai au ceva de aşteptat, deoarece nici recepţia acestei lucrări, ca şi a investiţiei de la corpul B a Şcolii Vasile Alecsandri nu pot fi făcute la timp, din motive independente de voinţa actualei conduceri a administraţiei locale.

O parte din cauzele care vor conduce la aceste întîrzieri le-am aflat de pe pagina de Facebook a viceprimarului Radu Samson, care deşi se află în concediu pe malurile Bosforului, pare preocupat şi de problemele de serviciu. „Am fost întrebat, în ultima perioadă, cînd se deschide creşa cea nouă din clădirea care se renovează pe strada Smirodava. Subiectul a căpătat amploare şi în spaţiul public.

Cum stau, în fapt, lucrurile? Pe 27 iulie a.c, am fost invitat, pentru prima dată, la o şedinţă pe acest subiect de către domnul primar. Au mai participat administratorul public, Aldo Pellegrini, directorul Direcţiei Tehnice şi de Investiţii, Ovidiu Bojescu şi directoarea Direcţiei de Asistenţă Socială, Sorina Vieru. S-a stabilit atunci că pînă pe 29 septembrie, cînd e programată recepţia lucrării de amenajare, reprezentanţii DAS să identifice un furnizor de echipamente profesionale de bucătărie şi un alt furnizor pentru mobilier şi celelalte echipamente necesare funcţionării Centrului de zi pentru copii antepreşcolari aflaţi în situaţii de risc, adică imobilul creşei de la Roman.

Tot pînă pe 29 septembrie cei 2 furnizori ar fi trebuit să monteze bucătăria şi să producă, respectiv să monteze mobilierul, pentru ca mai apoi să obţinem avizele necesare funcţionării. Totul trebuia să fie pregătit pentru ca la 1 noiembrie să putem deschide activitatea creşei, cu 54 de copii. Centrul e proiectat pentru 90 de locuri, dar prin aplicarea normelor de prevenire a răspîndirii virusului SARS Cov 2, capacitatea se reduce. În decurs de o săptămînă, colegii de la DAS, împreună cu mine, am identificat furnizori şi am livrat ofertele Direcţiei Administrative, care urma să se ocupe de achiziţionare.

După două săptămîni de linişte pe subiect în primărie, reprezentanţii DAS au solicitat pe rînd, din proprie iniţiativă, vizite ale unor angajaţi de la Direcţia de Sănătate Publică, Direcţia Sanitar Veterinară şi de Siguranţa Alimentelor şi de la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă, care să ne spună ce modificări mai trebuie aduse clădirii pentru a putea obţine avizele de funcţionare. Vizitele au fost informale, cu scopul de a ne putea pregăti, pentru ca atunci cînd solicităm formal avizele să le primim repede, avînd deja implementate măsurile specifice“, a consemnat viceprimarul.

Economii şi la dotări

Acesta recunoaşte că reprezentanţii instituţilor amintite au făcut nişte recomandări, care au fost puse pe hîrtie de către directoarea de la DAS, care le-a comunicat Direcţiei de investiţii: „După o discuţie mai aprinsă în 3, pe care am avut-o cu directorul DTI si cu administratorul public, am ajuns la concluzia că nu putem modifica nimic la clădire, amplasa mobilă şi solicita avizele de funcţionare, pînă nu predă constructorul clădirea, pe 29 septembrie“. Viceprimarul trage şi nişte concluzii pe acest subiect:

„La proiectarea reabilitării clădirii nu s-a cerut părerea unor experţi în domeniul sănătăţii. Pe avizul obţinut de la DSP pentru autorizaţia de construcţie scrie «obiect de activitate: reabilitare energetică». Adică scopul n-a fost creşa ci, vorba cîntecului «termopane, termopane…» şi ceva polistiren. Dacă s-ar fi dorit începerea activităţii de la 1 noiembrie în clădirea nouă trebuia să începem discuţii şi demersuri cel tîrziu la începutul lunii iunie şi ar fi trebuit discutat cu reprezentanţii constructorului să termine/predea lucrarea mai devreme de finalul lunii septembrie“. Radu Samson spune că proiectul de reabilitare a fost demarat în mandatul fostului primar, Lucian Micu, în 2016, fără a fi gîndit în detaliu.

Din acestă cauză, clădirea nu are, susţine vicele, toate circuitele necesare funcţionării, nu are suficiente chiuvete în bucătărie, nu are prevăzută o instalaţie de ventilaţie adecvată, nu are plase de insecte la geamuri, nu are gaură pentru hotă sau spălătorie pentru vase şi multe alte minusuri, care vor trebui remediate. „După toate astea, încă se încearcă a se face economii la dotări, chiar şi acum, în ultimul ceas. De exemplu, s-au tăiat din deviz, fără nicio explicaţie, dozatoarele automate pentru săpun de la băile copiilor. Cel puţin asta era situaţia săptămâna trecută, cînd am intrat eu în concediu“, mai spune vicele.

Rugat să dea un punct de vedere faţă de afirmaţiile viceprimarului, purtătorul de cuvînt al primăriei, Dragoş Toma, a precizat că edilul oraşului, Leonard Achiriloaei, a explicat situaţia creşei în ultima conferinţă de presă şi nu doreşte să comenteze ceea ce vicele postează pe Facebook. Creşa va continua să funcţioneze în clădirea de pe strada Primăverii, închiriată de la un particular şi pentru care primăria plăteşte, de 5 ani, o chirie de 1.500 euro pe lună.

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Eugen Țapu-Nazare (PNL): ”Măsuri concrete de sprijin pentru locuitorii din zonele montane”

Știre publicată în urmă cu

în data de

Comisia pentru antreprenoriat și turism, din Senatul României, a avizat favorabil o serie de măsuri pentru încurajarea înființării de centre de colectare și/sau prelucrare a laptelui, fructelor de pădure, ciupercilor, plantelor medicinale și aromatice. Aceste măsuri au ca principale obiective dezvoltarea localităților rurale, crearea de noi locuri de muncă și stoparea migrației populației către zone mai dezvoltate. Promovarea unui lanț alimentar este, de asemenea, un alt obiectiv bine definit.

Termenul final până la care se aplică schema de ajutor este 31 decembrie 2022, iar plățile aferente vor fi efectuate până la 29 decembrie 2023.

Pentru înființarea centrelor de colectare și/sau prelucrare a laptelui, bugetul alocat schemei de ajutor, pentru anul 2022, este 60 de milioane euro. Beneficiarii programului pot primi maximum 40% din cheltuielile necesare înființării de centre de colectare, iar ajutorul poate ajunge la 50% în cazul înființării și componentei de prelucrare.

Pentru fermierii care doresc să înființeze centre de colectare și prelucrare primară a ciupercilor, fructelor de pădure, plantelor medicinale și aromatice, bugetul total este 65,5 de milioane euro, iar valoarea ajutorului acordat este de maxim 40% din totalul cheltuielilor eligibilepentru înființarea de centre de colectare și de maxim 50% pentru prelucrarea primară a ciupercilor, fructelor de pădure, plantelor medicinale și aromatice.

Valoarea ajutorului oferit poate crește până la 90% din valoarea cheltuielilor eligibile în cazul tinerilor fermieri, a investițiilor colective (asociative) și a investițiilor realizate în zone cu constrângeri naturale.

Eugen Țapu-Nazare, președintele Comisiei pentru antreprenoriat și turism, din Senatul României

Citește știrea

Actualitate

Sistemul de management inteligent al traficului – de ce avem mai multe semafoare în oraş?

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ în Piatra Neamţ se implementează un proiect de management adaptiv al traficului, care are o valoare de 35 de milioane de lei ■ până la finalizarea lui vor funcţiona vechile semafoare, iar la final vor rămâne doar cele noi ■

În vederea menţinerii unei fluenţe a circulaţiei pentru vehiculele private, asigurarea priorităţii pentru vehiculele de transport public la trecerea prin intersecţiile semaforizate, precum şi pentru creşterea siguranţei deplasărilor pentru toate tipurile de participanţi la trafic (şoferi, pietoni, biciclişti), se implementează un proiect de management adaptiv al traficului.

Acesta vine în completarea proiectelor de modernizare a principalelor artere din oraşul nostru şi asigură eficienţa lor. Valoarea totală a proiectului este de 35 de milioane de lei, iar implementarea lui se va realiza corelat cu celelalte proiecte de mobilitate urbană aflate în execuţie.

Străzile care sunt cuprinse în proiect sunt următoarele: Bd. Decebal, Piaţa Mihail Kogălniceanu, Bd. Traian, Bd. 9 Mai, str. Dimitrie Leonida, str. Mihai Viteazu, str. Petru Rareş, reprezentând un total de 53 intersecţii înfiinţate sau modernizate. Sistemul de gestiune inteligentă a traficului este implementat pentru a îndeplini următoarele funcţii importante:

  1. Asigurarea priorităţii pentru vehiculele de transport public în intersecţiile semaforizate şi a adaptării în timp real a ciclurilor de semaforizare în funcţie de informaţiile referitoare la poziţia vehiculelor de transport public.

  2. Asigurarea unui management adaptiv al traficului prin capacitatea de modificare a timpilor de semaforizare în funcţie de informaţiile în timp real asupra traficului; 3. Monitorizarea video în locaţiile semaforizate, în vederea creşterii siguranţei pentru toţi participanţii la trafic; 4. Oferirea de informaţii relevante pentru şoferi, cu efectul alegerii unor rute optime.

„În acest moment, sunt montate în paralel atât semafoarele vechi, cât şi cele noi. Până la finalizarea proiectului vor funcţiona vechile semafoare, iar la final vor rămâne în funcţiune doar cele noi, care fac parte din sistemul de management inteligent al traficului. Important de menţionat este şi că nu toţi stâlpii montaţi în prezent sunt pentru sistemul de semaforizare, ci pentru mai multe echipamente: camere, radare şi panouri de informare“, se arată într- un comunicat al Primăriei Piatra Neamţ.

Pentru asigurarea funcţionării optime a sistemului de management al traficului este necesară şi controlarea trecerilor de pietoni dintre intersecţiile semaforizate, astfel încât sistemul să poată calcula cu o predictibilitate suficientă corelarea semafoarelor din locaţii aflate în apropiere una de alta.

Trecerile de pietoni sunt prevăzute cu butoane de cerere pentru pietoni/biciclişti, după caz, astfel încât acestea să poată fi corelate cu diagramele de semaforizare din intersecţiile alăturate şi să asigure o perturbare cât mai mică a fluxului de vehicule, dar şi o traversare în condiţii de siguranţă de către pietoni.

În mod similar, pentru intersecţiile cu străzi laterale cu trafic redus, sistemul va asigura un timp de verde pentru ieşirea de pe străzile laterale doar în momentele în care sunt sesizate vehicule care vor să execute această mişcare. Prin aceste funcţionalităţi, fluxul de vehicule de pe direcţia principală va fi oprit în locaţiile respective doar dacă este sesizată o cerere din partea pietonilor sau a vehiculelor de pe străzile laterale.

Creşterea vitezei de circulaţie în special pentru transportul public şi respectarea graficelor de circulaţie sunt corelate cu alte măsuri de promovare a acestui mod de transport: achiziţia de vehicule ecologice şi implementarea de staţii inteligente de transport, care să permită planificarea călătoriei, comunicarea în timp real a momentului sosirii în staţie a vehiculelor de transport public, precum şi un confort sporit al aşteptării.

Toate acestea sunt măsuri care au rolul de a creşte gradul de utilizare a transportului public, prin renunţarea la deplasările cu vehicule personale. Scăderea traficului pe principalele artere rutiere ale municipiului şi implementarea sistemului adaptiv de management al traficului vor conduce la menţinerea unei fluenţe bune a circulaţiei pentru traficul general, conducând astfel la reducerea poluării, a gazelor cu efect de seră şi creşterea calităţii vieţii cetăţenilor municipiului.

Citește știrea

Actualitate

Investiții în rețeaua de apă

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ la Roman se lucrează, de zor, la înlocuirea conductelor din str. Anton Pann ■ viceprimarul și-ar dori plecarea Romanului de la ApaServ ■ el critică lentoarea celorlate investiții asumate de municipalitate, făcînd supoziția că se vrea finalizarea lor înainte de viitoarea campanile electorală, din 2024 ■

După scandalul imens din această vară legat de avariile repetate care au lăsat Romanul fără apă zile întregi, după furnizarea în continuare a apei potabilie în regim de oprire a acesteia pe timp de noapte, la presiunile Primăriei Roman s-a trecut la programul de schimbare a rețelelor de apă, în zonele unde acestea au și cea mai mare vechime. Viceprimarul Radu Samson a anunțat că în aceste zile se lucrează la schimbarea conductelor de aducțiune în cartierul cel mai vechi al municipiului, pe strada Anton Pann.

”În octombrie 2021 am participat la o negociere între Primărie și ApaServ, unde am stabilit cine și ce își asumă dintr-o listă de probleme urgente. Noi, Primăria, ne-am asumat un proiect de sectorizare a rețelei de apă, adică să construim 8 cămine noi de sectorizare și să montăm debitmetre la cele 6, care deja există. Totodată, am agreat să reparăm rezervorul care este nefuncțional, respectiv cel de la autogară. Celelalte puncte din listă au fost asumate de ApaServ. Din primăvară, de cînd coordonez activitatea de furnizare a apei, am avut, periodic, discuții cu reprezentanții tehnici și conducerea companiei ApaServ, despre soluțiile optime și despre stadiul proiectelor”. “Contrar unor opinii, activitatea mea nu se rezumă la a-mi face poze lîngă gropile de la avarii”, spune viceprimarul Radu Samson, ca răspuns la admonestările unor romașcani, de pe paginile de socializare, cînd a fost ironizat că-i place să se fotografieze lîngă locurile în care se lucrează la remedierea avariilor.

Edilul șef adjunct trece apoi în revistă investițiile în rețeaua de apă a municipiului, cu referire la cele de la Stația de captare Pildești, de înlocuire în acestă vară a 360 metri de conductă în zona de captare pentru eliminarea pierderilor din acest sector. „Punctele 4 și 5 vizează înlocuirea conductelor de transport a apei, pe străzile Anton Pann și Libertății. Conductele mari de transport duc apa din rezervoare în diferite zone ale orașului, iar din acestea apa trece în conductele mai mici, de distribuție, la care sînt branșate casele noastre. Majoritatea conductelor de transport au între 30 și 100 de ani vechime și se sparg frecvent. Săptămîna trecută a început lucrarea de înlocuire a conductei de transport pe strada Anton Pann, cu foraj orizontal dirijat. Se fac găuri la distanță de 180 de metri, se execută forajul și apoi se introduce conducta. Curat, eficient și modern, fără să întoarcem strada pe dos. În maxim 3 săptămîni va fi gata lucrarea de pe Anton Pann (720 metri), după care utilajele se mută pe Libertății”, a mai spus viceprimarul Radu Samson.

Acesta nu ezită însă să critice lentoarea cu care se derulează celelalte investiții asumate de Primărie. ”Sub coordonarea domnului primar abia s-au montat 2 debitmetre și se lucrează la al 3-lea. Despre cămine pentru sectoare noi nu există nicio discuție. Pentru rezervor abia e gata studiul de fezabilitate și e aprobată finanțarea lucrării cu fonduri de la Guvern, mai urmează, proiect, avize, autorizație, licitație și apoi execuție. Adică o să-l termine domnul primar de reparat aproape de alegerile din 2024, numai bun de o inaugurare electorală. Sau poate domnul primar consideră că dacă dumnealui nu face mare lucru în legătură cu problema apei mă sabotează politic pe mine. Dacă aș avea ocazia să votez plecarea de la ApaServ, încă aș vota cu două mîini PENTRU. Părerea mea rămâne neschimbată pînă cînd o să avem apă non-stop, echipă de mentenanță și intervenții destinată doar municipiului Roman, nu întregii zone de operațiuni (Roman + 9 comune),” mai spune Radu Samson.

Citește știrea
Advertisement









Trending