Contactează-ne

Administrație

Neamţ: Criza politică a apei şi miza ei. Ce declară un membru CA

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ 19 consilieri locali au votat desprinderea Romanului de la ApaServ şi trecerea la ApaVital Iaşi ■ pînă şi Ionel Arsene, preşedintele PSD Neamţ, a cerut destituirea lui Vlad Angheluţă de la şefia ApaServ ■ acest lucru s-a petrecut într-o şedinţă de CA ■ se pare că noul director va fi Ioan Păcală ■

Criza apei politice, izbucnită la Roman undeva la sfîrşitul lunii august, odată cu perforarea magistralei de acţiune a apei pe raza comunei Cordun a ajuns la apogeu joi, 13 februarie 2020, cînd 19 consilieri locali, din 20 cît mai activează în legislativul local, după plecarea lui Leonard Achiriloaei la Ministerul Mediului, au decis trecerea la ApaVital Iaşi.

„Războiul“ apei la Roman a adus în atenţia opiniei publice şi posibile mize exclusiv electorale ale problemei. De menţionat că de la şedinţa din 13 februarie, a lipsit consilierul liberal Bogdan Curcudel, şeful zonei operaţionale Est a companiei ApaServ, care de altfel nici nu ar fi trebuit să voteze aflîndu-se în conflict de interese.

Curios este faptul că la şedinţă au votat pentru şi cei şase consilieri locali PSD, din raţiuni care ţin de frica de a nu fi arătaţi cu degetul de către cetăţeni, acum în prag de campanie electorală că se opun „intereselor comunităţii“.

Proiectele de hotărîre au fost postate pe site-ul primăriei cu 7 minute înainte de şedinţă, fără ca vreun consilier PSD să fi avut timp să le consulte pentru a vota în cunoştinţă de cauză.

La începutul întrunirii, consilierul PSD Constantin Holban a încercat destul de timid să întrebe dacă primăria nu va avea de plătit costurile investiţiilor europene ale modernizării Staţiei de epurare. Imediat după şedinţa consiliului local, primarul Lucian Micu şi deputatul Laurenţiu Leoreanu, au susţinut o conferinţă de presă, în care au motivat decizia de a se renunţa la operatorul judeţean de apă şi aderarea la compania ApaVital Iaşi, decizie aflată în studiu în ultimii doi ani şi motivată de încălcarea, de către operatorul de apă nemţean, a contractului de a furnizare a apei în regim continuu, de preţul ridicat (5,25 lei metrul cub şi 4,14 la canalizare), lipsa unui management performant şi a unui call-center non-stop disponibil pentru Roman.

S-a mai spus că în toată această perioadă ApaServ a invocat cauza scăderii presiunii din puţurile de la captarea de apă de la Simioneşti – Pildeşti, aducîndu-se şi argumentul că şi la Iaşi a fost secetă, ca în întreaga ţară, dar operatorul din judeţul vecun a avut un management performant, spre deosebire de cel dezastruos de la Neamţ.

Aşa cum au fost asiguraţi consilierii în şedinţa de îndată şi în conferinţa de presă, atît primarul Lucian Micu, cît şi deputatul Dan Laurenţiu Leoreanu au făcut precizarea că implementarea proiectelor cu finanţare europeană de reabilitare a infrastructurii de apă şi canalizare a Romanului, aflate în pregătire sau în derulare, vor a fi preluate de Apa Vital. Firma îşi va asuma şi costurile de modificare a proiectelor europene, edilii romaşcani fiind asiguraţi că vor fi finanţate lucrări de modernizare a reţelelor de apă.

În aceeaşi conferinţă de presă s-a atras atenţia şi asupra faptului că întregul proces privind trecerea la noul operator nu va afecta serviciul de furnizare a apei în oraş. S-au dat asigurări şi în privinţa păstrării locurilor de muncă ale actualilor angajaţi la serviciul de apă şi canalizare din municipiul Roman, care vor fi preluaţi de compania ieşeană.

O nouă consultare a romaşcanilor

Deşi anul trecut s-a mai realizat un sondaj de opinie pe chestiunea trecerii la ApaVital, pentru a avea acoperire deplină începînd de ieri romaşcanii sînt consultaţi on-line prin completarea unui chestionar ce trebuie depus în holul primăriei într-o urnă. Cetăţenii trebuie să răspundă la două întrebări: „Sînteţi mulţumit de serviciile oferite de Apa Serv SA Neamţ, actualul operator al serviciilor de apă şi canalizare din municipiul Roman?“ şi „Sînteţi de acord ca municipiul Roman şi Consiliul Local Roman să denunţe unilateral contractul cu Apa Serv SA Neamţ şi să demareze procedurile legale pentru delegarea contractului de servicii de apă şi canal către ApaVital Iaşi?“.

În mod simbolic, atît primarul cît şi deputatul Dan Laurenţiu Leoreanu au votat primii, la urna din holul primăriei, pentru a oferi un exemplu. Ştiind să „mînuiască“ vorbele, deputatul Laurenţiu Leoreanu a declarat la conferinţa de presă:

„Este foarte simplu să priveşti din exterior o problemă, fără a cunoaşte toate detaliile, dar trebuie să înţelegem că realitatea e formată structural tocmai din detalii. La fel de simplu e să te pierzi în declaraţii sterile, de cele mai multe ori dominate de interese electorale, dar mult mai dificil e să construieşti pe soluţii concrete, reale, funcţionale.

Municipiul Roman se află de ceva timp într-o situaţie nefericită ce a rezultat dintr-o proastă administrare a serviciului de furnizare de apă către cetăţeni, situaţie care deja s-a prelungit pe parcursul mai multor luni. În timp ce unii erau preocupaţi să denigreze, să propună sau să promită soluţii total ineficiente, în afara activităţii parlamentare am acţionat la nivel naţional, local şi zonal, împreună cu echipa de la Roman şi primarul Lucian Micu, căutînd soluţii viabile, care să nu rămînă doar vorbe, ci să se coaguleze în rezolvări reale, concrete şi corecte.

Pe lîngă susţinerea obţinută din partea Ministrului Fondurilor Europene pentru viitoare investiţii în înlocuirea şi modernizarea reţelelor de apă învechite din Roman, reabilitarea castelelor de apă existente şi construirea unuia nou, modernizarea zonei de captare, eficientizarea staţiilor de repompare, despre care v-am mai vorbit, am căutat şi o altă soluţie de eficientizare a serviciilor pe care romaşcanii le primesc.

Astfel, joi, prin hotărîre de consiliu local s-a decis demararea demersurilor necesare rezilierii unilaterale a contractului cu ApaServ Neamţ, din culpa acesteia, societatea controlată de Consiliul Judeţean, firmă care şi-a încălcat grav şi pentru o perioadă lungă de timp obligaţiile pe care le avea faţă de romaşcani.

E foarte adevărat că existau nemulţumiri de mult timp, legate de calitatea serviciilor furnizate de ApaServ şi de felul în care aceştia se raportau la clienţii lor, dar măsuri de impunere sau de reziliere a contractului nu s-au putut lua legal, fără repercusiuni financiare, pînă în prezent.

Mai mult decît atît, trebuia găsită o variantă alternativă pentru a prelua furnizarea serviciilor la care facem referire, ceea ce a presupus analize, soluţii, negocieri. Sîntem acum în postura de a putea transfera aceste servicii către societatea ApaVital din Iaşi, concomitent cu lucrările de alimentare suplimentară din sursa Timişeşti, care să ducă în cele din urmă la remedierea problemelor de furnizare din municipiul Roman“, a declarat deputatul Leoreanu.

Este posibil să urmeze procese

Aşa cum se ştie, între timp, a reacţionat şi preşedintele Ionel Arsene, aflat la Bruxelles, trimiţînd un comunicat de presă prin care cere demisia lui Vlad Angheluţă de la conducerea ApaServ. Iuliana Năstase Onu, înainte de a pleca la şedinţa Consiliului de Administraţie desfăşurată vineri, 14 februarie, la Piatra Neamţ, unde s-a decis demiterea lui Vlad Angheluţă a făcut următoarea declaraţie de presă redactorilor Monitorul:

„De ce nu se spune că pe fostul program POIM care priveşte Staţia de Epurare de la Roman, programul de automatizări nu a folosit fondurile europene şi conducerea de atunci şi-a asumat că vor fi folosiţi banii din fondul de dezvoltare a societăţii, lucru care s-a întîmplat şi a împins ApaServ spre dezastru financiar de acum. Nimeni din partea Romanului nu a reacţionat atunci. Acum, pe noul program ApaServ a prezentat un studiu la Autoritatea de management care include modernizarea staţiei de captare şi aducţiunile spre Roman.

În cazul rupturii decise joi, 13 februarie, în Consiliul Local Roman, acest lucru va însemna că investiţia de pe Roman va cădea, pentru că este tîrziu ca ApaVital să mai prindă fonduri de modernizare pentru Roman. Toată investiţia de la captare şi aducţiune va trebui făcută din banii romaşcanilor.

Eu, ca romaşcan care plătesc taxe şi impozite în acest oraş, consider că e nepotrivită această desprindere. Şedinţa de Consiliu Local de la Roman a fost evident tranformată într-o întrunire politică la care a fost prezent doar deputatul PNL, nu şi ceilalţi parlamentari. Consilierii locali PSD au fost sunaţi cu un sfert de oră înainte de şedinţă, ceea ce nu e normal. Ce se cîştigă prin trecerea la ApaVital? Doar electoral, pentru că trecerea nu se va putea face imediat, ţinînd cont că vor urma un lung şir de procese.

De ce nu s-a ţinut cont de propunerea luată în Consiliul de Administraţie al ApaServ, încă din decembrie anul trecut, de a se lua apă din conducta de la Timişeşti, care a aparţinut Romanului şi a fost plătită în aur către Casa Regală a României ?“, a declarat Iuliana Năsase Onul, membră CA ApaServ.

De altfel, şedinţa CA din 14 februarie a fost una furtunoasă, cei şase membri reproşîndu-i lui Vlad Angheluţă faptul că a avut o politică de comunicare dezastruoasă, dar mai ales faptul că nu a ţinut cont de decizia acestui organism colectiv de conducere de a solicita apă de la ApaVital încă din decembrie 2019. Acesta s-a apărat spunînd că în relaţiile cu primarii trebuie dusă o politică diplomatică.

În acelaşi CA, cînd s-a hotărît demiterea lui Angheluţă, Iuliana Năstase Onu a fost împuternicită ca luni, 17 februarie să semneze contractual de mandat provizoriu cu Ioan Păcală, urmînd ca în perioada următoare să se declanşeze procedura de selecţie pentru organizarea unui nou concurs pentru postul de director general.

Revenind la fostul director Vlad Angheluţă, acestuia începuse să-i „fugă scaunul“ încă de la susţinerea examenului pentru un nou mandat, la începutului acestei luni. A picat concursul la interviu, dar după contestaţia depusă a luat 74,19, adică era admis pe postul de director general al companiei ApaServ Neamţ. Numai că, surpriză, el n-a fost validat la şefie de către Consiliul de Administraţie de la ApaServ. Şi a venit demiterea.

Citește știrea
Un comentariu

Un comentariu

  1. Louisa

    14 februarie 2020 at 9:41 PM

    Stimata doamna membru CA,
    Ca un om cu oarecare formatie si experienta tehnica, dar inclinat spre a despica firul, va rog respectuos sa ma lamuriti asupra sensului celor expuse de dvs si cum se leaga ele de asumata decizie luata cu privire la demisia conducerii companiei ce cu acuratete o administrati, nu singura, ofcourse. Deci:
    Ce legatura are finantarea automatizarii SEAU cu problema apei la Roman? Nu era un fost POIM, se chema POS, ati studiat SF-ul si proiectele de atunci, sa aveti exacta justificarea deciziei de autofinantare?
    Era dl Angheluta pe atunci in sistem, sau poate veti fi surprinsa sa aflati ca intre decidenti era cel cu care, spre admiratia cuvenita dvs, aveti prerogativele de a semna contractul, fie el de interimar?
    Nu aveti sedinte de CA periodice in care sa constatati modul de comunicare cu privire la diverse activitati ale Apaserv, in speta acum conectarea la conducta Apavital care ar fi rezolvat problema?
    Nu acolo votati, luati decizii, aprobati, reziliati? E nevoie de postari populiste pe fb in care „marele sef” se dezlantuie si ordona taieri de capete?
    Unde ati fost in toata perioada asta, presupun ca aveti ceva timp in CA, nu puteati gasi si solutii.constructive?
    Sunteti constienta, alaturi de toti colegii dvs din CA, partid si ce-o mai fi, ca toate astea se vor rasfrange tot asupra dvs si a comunitatii pe care, alaturi de marele sef, o slujiti cu atat devotament? Pentru ca e greu de crezut ca o politie ca cea a UE sa inchida ochii la un asa circ si sa va mai puna bani pe tava.
    Vreau sa cred ca in viata personala va mai puteti lua propriile decizii, ca in rest imaginea e a unei papusi pe sfori.
    P.S. Nu zise marele sef „demisie de onoare a echipei de management”? Pai Angheluta e toata echipa? Tehnicii, dezvoltarea, si ce mai aveti prin organigrama, astia-s bebelusi? Nu ei ar fi fost cei mai in masura sa sustina un management bun? Sau il scoateti pe Angheluta si vreun dictator totalitar….n-are cum, unul e asa, si ala e marele dvs sef

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

ATENȚIE: Restricționări ale circulaţiei rutiere în municipiul Piatra-Neamț în perioada următoare

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

În urma solicitării făcute de SC Drupo Neamț SA pentru a putea desfăşura lucrări pentru dezafectarea rețelei electrice aeriene fir contact troleibuze, se va restricționa circulaţia vehiculelor în perioada 23.10.2020 – 18.12.2020 , în intervalul orar 18:00 – 06:00, alternativ pe tronsoane, pe următoarele străzi: Bd. G-ral. N. Dăscălescu, Bd.Traian, Str. Orhei, Str. Mihai Viteazu, Str.Dărmănești, Str.1 Decembrie 1918, Bd. Decebal, Piața M. Kogălniceanu, Bd. Republicii Str. Petru Movilă, Str. Bistriței, Bd. 9 Mai și Piața Gării.

Asigurarea semnalizării rutiere se va face de SC Drupo Neamț SA, iar urmărirea restricționării circulaţiei se face de Biroul Rutier din cadrul Poliţiei Municipiului Piatra-Neamţ şi Poliţia Locală.

Citește știrea

Actualitate

Plăţi în avans către fermierii nemţeni

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ 21.116 fermieri nemţeni vor primi plata subvenţiilor în avans ■ pînă la această dată au fost autorizaţi un număr de 19.500 fermieri ■ plăţile efective au început din 16 octombrie ■

Centrul Judeţean APIA Neamţ a demarat plăţile în avans pentru cei peste 21.116 fermieri, care există în evidenţele instituţiei. Banii au fost alocaţi prin hotărâre de guvern şi plăţile se fac din conturile centrale ale instituţiei. Prima zi de plată a avansului la subvenţii a fost 16 octombrie, dată de la care fermierii nemţeni au început să primească banii în conturi.

”APIA Neamţ a demarat plăţile în avans, aferente cererilor depuse în acest an. Pînă la această dată au fost autorizaţi un număr de 19.500 fermieri, dintr-un total eligibil de 21.116  fermieri. Banii au fost alocaţi prin Hotărîrea de Guvern 819 din 17 octombrie. Plăţile către fermieri se fac on-line de către structura centrală, de aşa manieră încîn în cîteva zile banii vor ajunge în conturile tuturor  fermierilor”, a precizat Mihai Dorneanu, director executiv al APIA Neamţ.

Plăţile în avans pentru subvenţiile acordate fermierilor nemţeni se fac în perioada 13 octombrie – 30 noiembrie, după 1 decembrie urmând a se face plăţile finale către fermieri.

Citește știrea

Actualitate

DREPT LA REPLICĂ

Știre publicată în urmă cu

în data de

Ca urmare a articolului „Bătaie de joc: CJ Neamţ cheltuie în pandemie zeci de mii de euro pe foişoare şi fotografii. La spital, un bolnav mănâncă de 15 lei pe zi“, apărut în cotidianul „Monitorul de Neamț și Roman“, în data de 20.X.2020, facem următoarele precizări: Fondurile necesare construirii foișorului la care faceți referire au fost prevăzute prin proiectul „STEFAN – Susținerea Transversală a Educației prin Acțiuni în Județul Neamț”, finanțat în cadrul Programului Operațional Capital Uman 2014 – 2020, Axa prioritară 6 „Educație și competențe“, Prioritatea de investiție 10(i) „Reducerea și prevenirea abandonului școlar timpuriu și promovarea accesului egal la învățământul preșcolar, primar și secundar de calitate, inclusiv la parcursuri de învățare formale, non formale și informale pentru reintegrarea în educație și formare“, în care Consiliul Județean Neamț are calitatea de Partener 2, conform HCJ nr. 295 din 13.12.2016, cu modificările ulterioare. Proiectul se derulează pe o perioadă de 36 luni, începând cu data de 17.05.2018. De menționat că proiectul este cu finanțare europeană, fondurile fiind nerambursabile, iar beneficiar este Casa Corpului Didactic Neamț. Banii alocați prin acest proiect au o destinație precisă, fiind utilizați conform prevederilor contractuale, neputându-se redirecționa pentru alte cheltuieli așa cum sugerați prin articolul amintit, întrucât s-ar produce deturnare de fonduri, iar proiectul nu și-ar atinge scopul pentru care este implementat. Proiectul care se derulează din mai 2018 urmărește sprijinirea copiilor care provin din medii defavorizate și reducerea abandonului școlar, prin creșterea nivelului de atractivitate al procesului de învățământ, cu accentul pe învățarea activă, învățarea prin joc și promovarea metodelor alternative de învățare, copiii participând la activități de tip after school, activități extra curriculare (concursuri, cercuri). Amenajarea acestui foișor este un real sprijin pentru activitatea școlii, mai ales în conjunctura actuală, când activitățile în aer liber pot constitui un factor esențial în prevenirea răspândirii virusului. Ne vedem nevoiți să facem precizările de mai sus, întrucât în spațiul public au apărut informații eronate din cauza articolului „Bătaie de joc: CJ Neamţ cheltuie în pandemie zeci de mii de euro pe foişoare şi fotografii. La spital, un bolnav mănâncă de 15 lei pe zi“ și vă rugăm să publicați această replică, în virtutea drepturilor legale și pentru corecta informare a cititorilor cotidianului Monitorul de Neamț și Roman!

N.R. În virtutea dreptului la replică, publicăm cele spuse de reprezentanţii CJ. Cu câteva mici comentarii: referitor la banii pentru foişor, dacă sunt europeni, înseamnă că trebuie aruncat cu ei în câini? 20.000 de euro un foişor… o fi vreun chilipir. Iar banii europeni sunt tot bani publici, adică orice cetăţean are dreptul să îşi exprime o opinie asupra oportunităţii şi eficienţei cu care sunt cheltuiţi. Al doilea mic comentariu: CJ nu ne spune nimic despre celelalte zeci de mii de euro aruncaţi pe fotografii, hartă turistică şi tăiat iarbă. Poate într-un alt drept la replică. Iar de sugerat noi nu am sugerat nimic. Doar am calculat câte porţii de mâncare de 15 lei s-ar putea lua cu banii cheltuiţi pe altele. Iar Spitalul Judeţean este şi el în subordinea CJ. Adică întrebarea, formulată, nu sugerată este: E normal ca pentru foişor, fotografii, hartă şi iarbă acelaşi CJ să găsească zeci de mii de euro, iar pentru raţia de hrană a unui bolnav acelaşi CJ să găsească doar 15 lei pe zi? Întrebarea rămâne.

Citește știrea

Trending