Contactează-ne

Administrație

Neamţ: Criza politică a apei şi miza ei. Ce declară un membru CA

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ 19 consilieri locali au votat desprinderea Romanului de la ApaServ şi trecerea la ApaVital Iaşi ■ pînă şi Ionel Arsene, preşedintele PSD Neamţ, a cerut destituirea lui Vlad Angheluţă de la şefia ApaServ ■ acest lucru s-a petrecut într-o şedinţă de CA ■ se pare că noul director va fi Ioan Păcală ■

Criza apei politice, izbucnită la Roman undeva la sfîrşitul lunii august, odată cu perforarea magistralei de acţiune a apei pe raza comunei Cordun a ajuns la apogeu joi, 13 februarie 2020, cînd 19 consilieri locali, din 20 cît mai activează în legislativul local, după plecarea lui Leonard Achiriloaei la Ministerul Mediului, au decis trecerea la ApaVital Iaşi.

„Războiul“ apei la Roman a adus în atenţia opiniei publice şi posibile mize exclusiv electorale ale problemei. De menţionat că de la şedinţa din 13 februarie, a lipsit consilierul liberal Bogdan Curcudel, şeful zonei operaţionale Est a companiei ApaServ, care de altfel nici nu ar fi trebuit să voteze aflîndu-se în conflict de interese.

Curios este faptul că la şedinţă au votat pentru şi cei şase consilieri locali PSD, din raţiuni care ţin de frica de a nu fi arătaţi cu degetul de către cetăţeni, acum în prag de campanie electorală că se opun „intereselor comunităţii“.

Proiectele de hotărîre au fost postate pe site-ul primăriei cu 7 minute înainte de şedinţă, fără ca vreun consilier PSD să fi avut timp să le consulte pentru a vota în cunoştinţă de cauză.

La începutul întrunirii, consilierul PSD Constantin Holban a încercat destul de timid să întrebe dacă primăria nu va avea de plătit costurile investiţiilor europene ale modernizării Staţiei de epurare. Imediat după şedinţa consiliului local, primarul Lucian Micu şi deputatul Laurenţiu Leoreanu, au susţinut o conferinţă de presă, în care au motivat decizia de a se renunţa la operatorul judeţean de apă şi aderarea la compania ApaVital Iaşi, decizie aflată în studiu în ultimii doi ani şi motivată de încălcarea, de către operatorul de apă nemţean, a contractului de a furnizare a apei în regim continuu, de preţul ridicat (5,25 lei metrul cub şi 4,14 la canalizare), lipsa unui management performant şi a unui call-center non-stop disponibil pentru Roman.

S-a mai spus că în toată această perioadă ApaServ a invocat cauza scăderii presiunii din puţurile de la captarea de apă de la Simioneşti – Pildeşti, aducîndu-se şi argumentul că şi la Iaşi a fost secetă, ca în întreaga ţară, dar operatorul din judeţul vecun a avut un management performant, spre deosebire de cel dezastruos de la Neamţ.

Aşa cum au fost asiguraţi consilierii în şedinţa de îndată şi în conferinţa de presă, atît primarul Lucian Micu, cît şi deputatul Dan Laurenţiu Leoreanu au făcut precizarea că implementarea proiectelor cu finanţare europeană de reabilitare a infrastructurii de apă şi canalizare a Romanului, aflate în pregătire sau în derulare, vor a fi preluate de Apa Vital. Firma îşi va asuma şi costurile de modificare a proiectelor europene, edilii romaşcani fiind asiguraţi că vor fi finanţate lucrări de modernizare a reţelelor de apă.

În aceeaşi conferinţă de presă s-a atras atenţia şi asupra faptului că întregul proces privind trecerea la noul operator nu va afecta serviciul de furnizare a apei în oraş. S-au dat asigurări şi în privinţa păstrării locurilor de muncă ale actualilor angajaţi la serviciul de apă şi canalizare din municipiul Roman, care vor fi preluaţi de compania ieşeană.

O nouă consultare a romaşcanilor

Deşi anul trecut s-a mai realizat un sondaj de opinie pe chestiunea trecerii la ApaVital, pentru a avea acoperire deplină începînd de ieri romaşcanii sînt consultaţi on-line prin completarea unui chestionar ce trebuie depus în holul primăriei într-o urnă. Cetăţenii trebuie să răspundă la două întrebări: „Sînteţi mulţumit de serviciile oferite de Apa Serv SA Neamţ, actualul operator al serviciilor de apă şi canalizare din municipiul Roman?“ şi „Sînteţi de acord ca municipiul Roman şi Consiliul Local Roman să denunţe unilateral contractul cu Apa Serv SA Neamţ şi să demareze procedurile legale pentru delegarea contractului de servicii de apă şi canal către ApaVital Iaşi?“.

În mod simbolic, atît primarul cît şi deputatul Dan Laurenţiu Leoreanu au votat primii, la urna din holul primăriei, pentru a oferi un exemplu. Ştiind să „mînuiască“ vorbele, deputatul Laurenţiu Leoreanu a declarat la conferinţa de presă:

„Este foarte simplu să priveşti din exterior o problemă, fără a cunoaşte toate detaliile, dar trebuie să înţelegem că realitatea e formată structural tocmai din detalii. La fel de simplu e să te pierzi în declaraţii sterile, de cele mai multe ori dominate de interese electorale, dar mult mai dificil e să construieşti pe soluţii concrete, reale, funcţionale.

Municipiul Roman se află de ceva timp într-o situaţie nefericită ce a rezultat dintr-o proastă administrare a serviciului de furnizare de apă către cetăţeni, situaţie care deja s-a prelungit pe parcursul mai multor luni. În timp ce unii erau preocupaţi să denigreze, să propună sau să promită soluţii total ineficiente, în afara activităţii parlamentare am acţionat la nivel naţional, local şi zonal, împreună cu echipa de la Roman şi primarul Lucian Micu, căutînd soluţii viabile, care să nu rămînă doar vorbe, ci să se coaguleze în rezolvări reale, concrete şi corecte.

Pe lîngă susţinerea obţinută din partea Ministrului Fondurilor Europene pentru viitoare investiţii în înlocuirea şi modernizarea reţelelor de apă învechite din Roman, reabilitarea castelelor de apă existente şi construirea unuia nou, modernizarea zonei de captare, eficientizarea staţiilor de repompare, despre care v-am mai vorbit, am căutat şi o altă soluţie de eficientizare a serviciilor pe care romaşcanii le primesc.

Astfel, joi, prin hotărîre de consiliu local s-a decis demararea demersurilor necesare rezilierii unilaterale a contractului cu ApaServ Neamţ, din culpa acesteia, societatea controlată de Consiliul Judeţean, firmă care şi-a încălcat grav şi pentru o perioadă lungă de timp obligaţiile pe care le avea faţă de romaşcani.

E foarte adevărat că existau nemulţumiri de mult timp, legate de calitatea serviciilor furnizate de ApaServ şi de felul în care aceştia se raportau la clienţii lor, dar măsuri de impunere sau de reziliere a contractului nu s-au putut lua legal, fără repercusiuni financiare, pînă în prezent.

Mai mult decît atît, trebuia găsită o variantă alternativă pentru a prelua furnizarea serviciilor la care facem referire, ceea ce a presupus analize, soluţii, negocieri. Sîntem acum în postura de a putea transfera aceste servicii către societatea ApaVital din Iaşi, concomitent cu lucrările de alimentare suplimentară din sursa Timişeşti, care să ducă în cele din urmă la remedierea problemelor de furnizare din municipiul Roman“, a declarat deputatul Leoreanu.

Este posibil să urmeze procese

Aşa cum se ştie, între timp, a reacţionat şi preşedintele Ionel Arsene, aflat la Bruxelles, trimiţînd un comunicat de presă prin care cere demisia lui Vlad Angheluţă de la conducerea ApaServ. Iuliana Năstase Onu, înainte de a pleca la şedinţa Consiliului de Administraţie desfăşurată vineri, 14 februarie, la Piatra Neamţ, unde s-a decis demiterea lui Vlad Angheluţă a făcut următoarea declaraţie de presă redactorilor Monitorul:

„De ce nu se spune că pe fostul program POIM care priveşte Staţia de Epurare de la Roman, programul de automatizări nu a folosit fondurile europene şi conducerea de atunci şi-a asumat că vor fi folosiţi banii din fondul de dezvoltare a societăţii, lucru care s-a întîmplat şi a împins ApaServ spre dezastru financiar de acum. Nimeni din partea Romanului nu a reacţionat atunci. Acum, pe noul program ApaServ a prezentat un studiu la Autoritatea de management care include modernizarea staţiei de captare şi aducţiunile spre Roman.

În cazul rupturii decise joi, 13 februarie, în Consiliul Local Roman, acest lucru va însemna că investiţia de pe Roman va cădea, pentru că este tîrziu ca ApaVital să mai prindă fonduri de modernizare pentru Roman. Toată investiţia de la captare şi aducţiune va trebui făcută din banii romaşcanilor.

Eu, ca romaşcan care plătesc taxe şi impozite în acest oraş, consider că e nepotrivită această desprindere. Şedinţa de Consiliu Local de la Roman a fost evident tranformată într-o întrunire politică la care a fost prezent doar deputatul PNL, nu şi ceilalţi parlamentari. Consilierii locali PSD au fost sunaţi cu un sfert de oră înainte de şedinţă, ceea ce nu e normal. Ce se cîştigă prin trecerea la ApaVital? Doar electoral, pentru că trecerea nu se va putea face imediat, ţinînd cont că vor urma un lung şir de procese.

De ce nu s-a ţinut cont de propunerea luată în Consiliul de Administraţie al ApaServ, încă din decembrie anul trecut, de a se lua apă din conducta de la Timişeşti, care a aparţinut Romanului şi a fost plătită în aur către Casa Regală a României ?“, a declarat Iuliana Năsase Onul, membră CA ApaServ.

De altfel, şedinţa CA din 14 februarie a fost una furtunoasă, cei şase membri reproşîndu-i lui Vlad Angheluţă faptul că a avut o politică de comunicare dezastruoasă, dar mai ales faptul că nu a ţinut cont de decizia acestui organism colectiv de conducere de a solicita apă de la ApaVital încă din decembrie 2019. Acesta s-a apărat spunînd că în relaţiile cu primarii trebuie dusă o politică diplomatică.

În acelaşi CA, cînd s-a hotărît demiterea lui Angheluţă, Iuliana Năstase Onu a fost împuternicită ca luni, 17 februarie să semneze contractual de mandat provizoriu cu Ioan Păcală, urmînd ca în perioada următoare să se declanşeze procedura de selecţie pentru organizarea unui nou concurs pentru postul de director general.

Revenind la fostul director Vlad Angheluţă, acestuia începuse să-i „fugă scaunul“ încă de la susţinerea examenului pentru un nou mandat, la începutului acestei luni. A picat concursul la interviu, dar după contestaţia depusă a luat 74,19, adică era admis pe postul de director general al companiei ApaServ Neamţ. Numai că, surpriză, el n-a fost validat la şefie de către Consiliul de Administraţie de la ApaServ. Şi a venit demiterea.

Citește știrea
Un comentariu

Un comentariu

  1. Louisa

    14 februarie 2020 at 9:41 PM

    Stimata doamna membru CA,
    Ca un om cu oarecare formatie si experienta tehnica, dar inclinat spre a despica firul, va rog respectuos sa ma lamuriti asupra sensului celor expuse de dvs si cum se leaga ele de asumata decizie luata cu privire la demisia conducerii companiei ce cu acuratete o administrati, nu singura, ofcourse. Deci:
    Ce legatura are finantarea automatizarii SEAU cu problema apei la Roman? Nu era un fost POIM, se chema POS, ati studiat SF-ul si proiectele de atunci, sa aveti exacta justificarea deciziei de autofinantare?
    Era dl Angheluta pe atunci in sistem, sau poate veti fi surprinsa sa aflati ca intre decidenti era cel cu care, spre admiratia cuvenita dvs, aveti prerogativele de a semna contractul, fie el de interimar?
    Nu aveti sedinte de CA periodice in care sa constatati modul de comunicare cu privire la diverse activitati ale Apaserv, in speta acum conectarea la conducta Apavital care ar fi rezolvat problema?
    Nu acolo votati, luati decizii, aprobati, reziliati? E nevoie de postari populiste pe fb in care “marele sef” se dezlantuie si ordona taieri de capete?
    Unde ati fost in toata perioada asta, presupun ca aveti ceva timp in CA, nu puteati gasi si solutii.constructive?
    Sunteti constienta, alaturi de toti colegii dvs din CA, partid si ce-o mai fi, ca toate astea se vor rasfrange tot asupra dvs si a comunitatii pe care, alaturi de marele sef, o slujiti cu atat devotament? Pentru ca e greu de crezut ca o politie ca cea a UE sa inchida ochii la un asa circ si sa va mai puna bani pe tava.
    Vreau sa cred ca in viata personala va mai puteti lua propriile decizii, ca in rest imaginea e a unei papusi pe sfori.
    P.S. Nu zise marele sef “demisie de onoare a echipei de management”? Pai Angheluta e toata echipa? Tehnicii, dezvoltarea, si ce mai aveti prin organigrama, astia-s bebelusi? Nu ei ar fi fost cei mai in masura sa sustina un management bun? Sau il scoateti pe Angheluta si vreun dictator totalitar….n-are cum, unul e asa, si ala e marele dvs sef

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Biruri în dezbatere publică, sub Cetate

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ locuitorii pot trimite propuneri în ceea ce priveşte impozitele şi taxele prin poştă, fax sau e-mail pînă la data de 29 octombrie

Primăria Târgu Neamţ a supus dezbaterii publice proiectul de hotărîre privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2022.

Proiectul poate fi studiat la sediul administraţiei publice locale, cît şi la adresa de internet www.primariatgneamt.ro, la rubrica Dezbateri publice – Proiecte de hotărîre supuse dezbaterii publice. Recomandările scrise ale cetăţenilor cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice pot fi depuse la Serviciul Comunicare şi Relaţii Publice din cadrul Primăriei-camera 5, transmise la numărul de fax 0233790508, sau în format electronic, la adresa de e-mail: tgnt@primariatgneamt.ro, pînă pe data de 29 octombrie.

Toate propunerile primite vor fi analizate, iar proiectul privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2022 va ajunge ulterior pe masa Consiliului Local, care îl va dezbate în cadrul comisiilor sale de specialitate, hotărînd forma definitivă.

„Persoanele sau organizaţiile interesate care transmit în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de hotărîre supus dezbaterii publice vor specifica articolul sau articolele din proiectul de hotărîre, menţionînd data trimiterii şi datele de contact ale expeditorului. Opiniile tuturor factorilor interesaţi de acest proiect vor fi prelucrate pentru a definitiva o formă finală a proiectului ce va fi înaintat Consiliului Local al oraşului Târgu Neamţ“, se precizează în anunţul postat pe pagina de internet a instituţiei.

În dezbatere se află şi proiectul privind aprobarea chiriilor şi redevenţelor pentru imobilele aparţinînd domeniului public şi privat al oraşului, precum şi a taxei de intervenţie pe domeniul public şi privat, pentru anul 2022. şi acest proiect a fost postat la adresa de internet www.primariatgneamt.ro, la rubrica Dezbateri publice- Proiecte de hotărîre supuse dezbaterii publice, cu menţiunea că perioada de trimitere a eventualelor propuneri şi recomandări din partea cetăţenilor se încheie pe 25 octombrie.

Citește știrea

Actualitate

PERICOL – 35.000 de pietreni şi Spitalul Judeţean riscă să rămână fără apă. Se cer bani de la Guvern

Știre publicată în urmă cu

în data de

Primarul municipiului Piatra Neamţ, Andrei Carabelea, a convocat în ședință extraordinară Comitetul Local pentru Situații de Urgență Piatra-Neamț.

Ședința a fost generată de necesitatea analizării stării conductei care alimentează cu apă potabilă din zona de captare Vaduri atât Spitalul Județean de Urgență Neamț, cât și o parte din cetățenii orașului Piatra Neamț.

Având în vedere vechimea acesteia și durata de exploatare normală depășită, există riscul să fie suspendat serviciul de utilitate publică de alimentare cu apă potabilă a unui număr de aproximativ 35.000 de pietreni și a peste 140 de instituții printre care Spitalul Județean de Urgență, școli și grădinițe.

„Este o temă care a fost lăsată deoparte, uitată ani de zile și care, cel puțin în contextul de acum al pandemiei, nu mai poate fi ignorată. În acest moment necesarul de apă este asigurat de o magistrală cu pierderi foarte mari, de aproximativ 70% și care poate oricând să cedeze. Aceste pierderi de apă se regăsesc în facturile de apă ale pietrenilor, dar grav este și că pierderile de apă provoacă eroziuni ale solului în zonele respective. Și nimeni nu poate anticipa când poate apărea o nouă avarie majoră.  Am propus astăzi Comitetului pentru Situații de Urgență să analizeze potențialul de risc în această situație și am propus înlocuirea de urgență a rețelei de alimentare cu apă de pe tronsonul: intersecția Bd. Decebal cu Str. Eroilor – Piața Mihail Kogălniceanu, până la sensul giratoriu de la Spitalul Județean, pe o lungime de aproximativ 2.000 m” a declarat la finalul întâlnirii primarul Andrei Carabelea.

Hotărârea de constatare a potențialului de risc și propunerea de înlocuire a conductei a fost votată în unanimitate de către cei prezenți, urmând ca ea să fie înaintată Comitetului Județean pentru Situații de Urgență în vederea aprobării și solicitării de sprijin financiar guvernamental pentru implementarea unei soluții rapide, au mai transmis reprezentanţii municipalităţii.

Citește știrea

Actualitate

Eugen Țapu-Nazare, PNL Neamț: ”Plafonarea prețurilor la energie și gaz, adoptată de Senat, în unanimitate”

Știre publicată în urmă cu

în data de

Senatul a adoptat, în unanimitate, mai multe amendamente la Ordonanța de Urgență 118/2021 care vin în sprijinul consumatorilor casnici și noncasnici, pe fondul creșterii prețurilor la energia electrică și gazelor naturale. Măsurile de sprijin se vor aplica în perioada 1 noiembrie 2021 – 31 martie 2022.

Printre cele mai importante se numără majorarea cu 50% a limitei de consum pentru care li se acordă compensare consumatorilor casnici și introducerea plafonării prețurilor la distribuitorii de energie electrică și gaze naturale, la maxim 0,525 lei/Kwh preț final pentru energia electrică și 0,37 lei/kWh la gaze naturale. Sumele plătite de la bugetul de stat pentru compensarea facturilor se vor majora, pentru acordarea unei subvenții de 0,291 lei/Kwh la energia electrică și de 33% din prețul gazelor naurale, conform contractului de furnizare.

Compensarea se va acorda direct în factura clientului, fără a mai fi necesare niciun fel de demersuri din partea acestuia, fără cereri, fără drumuri în plus, fără birocrație. Sumele compensate vor fi evidențiate clar, cu minus, în factura clientului casnic. Pentru a putea beneficia de această schemă de ajutor, clienții casnici trebuie să se încadreze în anumite limite de consum, adică maxim 1.500 kWh la energie electrică și echivalentul a 1.000 mc de gaze naturale, pentru întreaga perioadă, plus o abatere de maxim 10% din aceste cuantumuri.

Amânarea cu șase luni a plății facturilor de către consumatorii vulnerabili, la cerere, este o altă prevedere importantă adoptată.

Pentru consumatorii noncasnici (IMM-uri, PFA-uri, meserii liberale), TVA-ul va scădea de la 19% la 5%, se va aplica măsura exceptării de la plata contravalorii certificatelor verzi și a contribuției pentru cogenerare și a accizei pentru energia electrică, precum și exceptarea de la plata accizei pentru gaze. .

Totodată, am decis și supraimpozitarea, cu 80%, a producătorilor de energie electrică pentru venitul suplimentar rezultat din diferența dintre prețul de vânzare și prețul de 450/Mwh. În ceea ce privește profitul furnizorilor, acesta a fost plafonat la maximum 5% din costurile de furnizare.

Premierul Florin Cîțu s-a exprimat foarte clar: nimeni nu rămâne în urmă. Am luat astăzi o serie de decizii care vin în sprijinul consumatorilor, persoane fizice și juridice. Inițiativele au aparținut în mare parte PNL și UDMR, ulterior s-au alăturat și PSD și USR. Mă bucur că aceste amendamente au fost votate în unanimitate și că s-a înțeles nevoia de măsuri clare și ferme, așa cum s-a întâmplat și anterior, în comisiile de specialitate.

Modificările adoptate în plenul Senatului vor fi înaintate, în regim de urgență, Camerei Deputaților, astfel încât să poată fi adoptate și să intre în vigoare cât mai repede, respectiv la data de 1 noiembrie.

Eugen Țapu-Nazare, chestor al Senatului României

Citește știrea

Trending