Contactează-ne

Educatie

Neamţ: Constelaţia Zimbrului, surprinsă cu o dronă

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ aproximativ 100 de copii şi profesori de la şcolile din zonă au luat parte, la Parcul Natural Vînători Neamţ, la Noaptea Zimbrului ■ Constelaţia Zimbrului a fost creată la lăsarea întunericului din dovleci cu lumînări aprinse aşezate pe conturul unui desen ce reprezenta legendarul mamifer ■ imagini inedite de la manifestare au fost surprinse de o dronă ■

La Parcul Natural Vînători Neamţ continuă seria activităţilor dedicate copiilor. Recent s-a organizat Noaptea Zimbrului, un eveniment care a inclus diferite concursuri cu premii, oferindu-le copiilor şi prilejul de a se întrece în sculptura dovlecilor. Anul acesta s-a apelat şi la o dronă care a imortalizat momentele din program, cea mai spectaculoasă imagine fiind cea a „Constelaţiei Zimbrului“, creată la lăsarea întunericului de dovlecii cu lumînări aprinse aşezate pe sol, pe conturul unui desen ce reprezenta legendarul mamifer. Şi pentru că se aproprie Sărbătorile de iarnă, la final copiii au primit în dar cîte un puiet de molid de care să aibă grijă, aceasta şi pentru a conştientiza că pentru pomul de Crăciun e mai bine să folosească un brad la ghiveci. „Ne-au fost alături aproape 100 de copii şi profesori provenind din comunităţile aflate în raza Parcului Vînători sau în imediata apropiere. Concursuri în aer liber, voie bună, activităţi educaţionale, premii pentru cei mai merituoşi. Toţi copiii au repicat un puiet de molid, pe care şi l-au luat acasă, spre aducere aminte şi pentru a avea grijă de el“, ne-a spus Elena Curea, unul dintre membrii echipei Parcului. Tot pentru şcolarii din zonă este în derulare campania-concurs Ana are mere pentru zimbri. Acţiunea va continua pînă la finalul lunii noiembrie, iar clasa care va dona cea mai mare cantitate de furaje va fi declarată cîştigătoare şi va fi recompensată cu un premiu constînd în rechizite. Este a şaptea ediţie a competiţiei organizată de Parcul Vînători, care invită în fiecare toamnă copiii să contribuie la hrana legendarelor mamifere cu fructe, legume de sezon sau cereale. Drept răsplată, elevii au acces gratuit în Centrul de vizitare şi miniparcul de aventură. Scopul campaniei este de a suplimenta hrana zimbrilor liberi şi a celor din ţarcul de aclimatizare cu aşa numitele suculente, gen mere, pere, cartofi, sfeclă furajeră, dovleci, pentru a le asigura mamiferelor vitaminele necesare şi a le întări pentru iarnă. Nu au fost de neglijat nici ştiuleţii de porumb, boabele de grîu, orz, ovăz, secară, care constituie un excelent supliment pentru zimbri, înainte de intrarea în sezonul rece. Prima ediţie a concursului Ana are mere pentru zimbri, desfăşurată în anul 2013, s-a încheiat cu circa o tonă de furaje adunate. La a doua, din 2014, au fost colectate circa 4 tone. În anul 2015, şase tone de suculente şi cereale au făcut deliciul turmei de zimbri de la Vînători-Neamţ. În 2016, au fost implicate15 unităţi de învăţămînt, prin intermediul a 48 de clase care au donat în total 4,5 tone de furaje. Cam tot acelaşi a fost şi bilanţul din 2017, cînd în campania Ana are mere pentru zimbri au fost implicate 13 unităţi de învăţămînt (12 din judeţul Neamţ şi Şcoala Gimnazială Bogdăneşti -Suceava). În 2018, aşteptările organizatorilor au fost cu mult depăşite, ediţia fiind una a recordurilor: cea mai mare cantitate de furaje colectate – 15,4 tone; cele mai multe unităţi de învăţămînt implicate – 20; cei mai mulţi participanţi – peste 2.000 de elevi şi cadre didactice. Parcul Natural Vînători Neamţ este unul dintre cele 22 de parcuri naţionale şi naturale administrate de Regia Naţională a Pădurilor – Romsilva. Are o suprafaţă de 30.631 hectare şi se suprapune peste ocoalele silvice Tîrgu Neamţ, Văratec şi Ocolul Silvic Bisericesc Neamţ.

Naş basarabean pentru un pui de zimbru

Un alt concurs, care atrage sute de participanţi, este cel organizat de Parcul Naţional Vînători pentru găsirea unui nume pentru puii de zimbri veniţi pe lume în ţarcul de aclimatizare. Anul acesta, la ediţia a VII-a, o micuţă femelă a fost botezată Rovidenia, cîştigător fiind ales, dintre cei peste 170 de participanţi, Ruslan Vascan, primarul comunei Vatici, raionul Orhei, Republica Moldova. Regula impune ca numele să înceapă cu particula Ro, indicativul României. În august 2019, edilul basarabean a fost prezent la Ziua Zimbrului, pentru a-şi ridica premiul, iar cînd a spus povestea din spatele numelui a demonstrat că merită, impresionînd pe cei prezenţi prin cunoştinţele despre legendarele locuri din zonă, despre care aflase de copil, din scrierile lui Creangă şi Sadoveanu. „Rovidenia! Pentru că alături se află Schitul Vovidenia, iar zimbrii Neamţului parcă ar sta la straja acestui sfânt lăcaş din Poiana Liniştii…“, a spus primarul Ruslan Vascan, amintind şi de Mihail Sadoveanu, care a locuit o vreme în imediata vecinătate a Schitului Vovidenia şi a scris inclusiv despre zimbrii din vremea marilor voievozi. „Cu sprijinul publicului, am botezat pînă în prezent zece viţei: şase masculi (Românaşul, Rovin, Robur, Romaşcan, Ronică şi Rovan) şi patru femele (Rozana, Rolline, Romi, Roltea). În acest an botezăm o femelă ce a venit pe lume în iunie 2019. S-au primit peste 200 de propuneri“, a mai declarat Elena Curea.

Actualitate

Bani cu… condiţii pentru acţiuni remediale în şcoli

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ ministrul Educaţiei a anunţat că sînt 30 milioane euro pentru plata orelor suplimentare, pe care dascălii le vor face în semestrul II ■ cadrele didactice trebuie să demonstreze că elevii şi-au însuşit cunoştinţele predate on-line ■ e obligatoriu e ca orele să se desfăşoare sîmbăta, în afara programului şcolar, după ce elevii se vor întoarce în bănci ■

La video-conferinţa cu inspectorii şcolari generali, susţinută on-line de conducerea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, care a avut loc, luni, 11 ianuarie, s-au discutat principalele probleme cu care se confruntă învăţămîntul înaite de încheierea situaţiei şcolare a elevilor, care au studiat on-line.

La întrevedere au participat ministrul Sorin Cîmpeanu, secretarul de stat Sorin Ioan şi directorul general Corina Marin, de la Direcţia învăţămînt preuniversitar.

„Principalele probleme care s-au dezbătut la această video- conferinţă, au fost cele legate de încheierea situaţiei şcolare, pe semestrul I. Există o evidenţă, la nivelul Ministerului Educaţiei, cu elevii aflaţi în situaţii de risc, respectiv în situaţia de a nu li se putea încheia mediile. Această documentaţie este actualizată şi la noi, la Neamţ. Din datele pe care le avem nu există diferenţe majore cu situaţia din semestrul I al anului şcolar precedent.

În acest sens, domnul ministru Cîmpeanu ne-a anunţat că avem şi un proiect la nivelul MEN, cu fonduri europene. Este vorba de un proiect destinat acţiunilor remediale, avînd ca ţintă elevii cărora nu li se pot încheia mediile. Valoarea acestuia este de 30 milioane euro, în care sînt incluse inclusiv costurile legate de salariile cadrelor didactice care vor efectua ore suplimentare cu elevii, în condiţiile în care acestea vor trebui să fie susţinute, în afara programului şcolar, respectiv sîmbăta.

Un calcul sumar arată că este vorba de 100 euro de elev, aflat în riscul de a nu i se încheia situaţia şcolară pe semestrul I. Astfel de acţiuni remediale nu se pot însă desfăşura decît după întoarcerea fizică a elevilor în bănci, adică în semestrul al II-lea. În acest sens au existat şi discuţii în legătură cu perioada de încheiere a situaţiei şcolare pe semestrul I“, a declarat Mihai Obreja, inspector şcolar general la ISJ Neamţ.

Condiţia pentru ca dascălii să fie remuneraţi, suplimentar, e legată de demonstrarea faptului că elevii şi-au însuşit cunoştinţele predate, după o evaluare sumativă a cunoştinţelor, care se va face în timpul semestrului II, cînd se speră că elevii se vor întoarce fizic la şcoală.

Citește știrea

Actualitate

Capcanele din PC şi „inteligenţa on-line“

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ psihologii apreciază că sistemul educaţional, în forma sa clasică, este încă unul viabil ■ ei atrag atenţia părinţilor că trebuie să fie foarte atenţi cu cei mici, pentru a supraveghea cu cine intră în contact, atunci cînd navighează pe reţelele de socializare ■

Psihologii şcolari vorbesc despre pericolul pe care îl reprezintă învăţămîntul on-line pentru elevi şi mai ales pentru cei de vîrstă şcolară mică.

Gabriela Pricope, psiholog la Colegiul Naţional Roman-Vodă din oraşul de la malurile Moldovei şi Siretului, apreciază că ceea ce de acum se poate numi „Era Covid“ demonstrează, cu prisosinţă, că sistemul educaţional, în forma sa clasică, ce părea învechit, îşi demonstrează pe deplin viabilitatea şi că se simte, din ce în ce mai mult, nevoia de interacţiune, în sistemul faţă în faţă, a elevilor cu profesorii, a profesorilor cu cei mici şi cu părinţii acestora.

„Putem aprecia faptul că perioada Covid poate fi considerată ca momentul zero pentru sistemul de educaţie din România. Deşi au existat mulţi care apreciau că sistemul clasic de educaţie din ţară era învechit, iată că, de la izbucnirea pandemiei de coronavirus el îşi dovedeşte, din ce în ce mai mult, viabilitatea demonstrînd nevoia contacului direct între copii şi dascălii lor. Asta pentru că dincolo de tehnologie e nevoie de interacţiunea directă dintre elev şi profesorul sau învăţătorul său şi al acestora cu părinţii. Este vorba despre «acel ceva», emoţional, care nu poate fi înlocuit de învăţămîntul on-line“, a declarat Gabriela Pricope.

Aceasta atrage atenţia asupra numărului mare de pericole care se pot ascunde în spatele ecranului de calculator, al tabletei sau telefonului, în condiţile în care nu există o implicare asumată a responsabililor cu politicile educaţionale din România, în conştientizarea fenomenului. Este nevoie, în opinia specialiştilor, de a se face distincţie între inteligenţa umană şi ceea ce s-ar putea defini ca „inteligenţă on-line“.

Riscurile pentru copilul care se „mişcă“ în mediul on-line încep, în opinia psihologului romaşcan, la primul contact al acestuia cu tableta, calculatorul sau telefonul mobil, în spatele căruia se pot întîlni, cu fel de fel de persoane dubioase. „În aceste condiţii, responsabilitatea de a-i feri pe copii de aceste contacte periculoase revine nu doar şcolii, ci şi părinţilor care trebuie să-şi supravegheze în permanenţă copiii atunci cînd navighează pe internet“, mai spune psihologul şcolar.

Citește știrea

Educatie

Tristeţea măştilor şi tristeţea unui dascăl

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ educatoarea Angela Tăbăcaru vorbeşte despre „tristeţea“ măştilor pandemice ■ ea spune că este cea mai grea perioadă a vieţii sale, acum cînd nu mai are voie să îmbrăţişeze un copilaş ■ fostul inspector şcolar crede că „Generaţia şcolii online este privată de dreptul la educaţie“ ■

Angela Tăbăcaru, educatoare pensionară, fost inspector şcolar pentru învăţămîntul preprimar, face o serie de consideraţii pe tema măsurilor de închidere a învăţămîntului şi despre purtarea măştilor.

„Nu am nici o apartenenţă politică, dar ceea ce văd în jurul meu, acum, îmi provoacă o imensă tristeţe. Şcolile, în opinia mea, trebuiau lăsate deschise, după modelul altor ţări. Copiii mei lucrează în Norvegia, au rămas în izolare, dar copiii merg la şcoală, unde sînt mult mai în siguranţă ca acasă. Tristeţea mea cea mai mare nu e aceea că sîntem obligaţi să purtăm măşti, pentru că o mască ne apără şi pe noi, şi pe cei din jur, în caz de strănut, tuse, vorbit.

Tristeţea mea, repet, e legată de închiderea grădiniţelor şi şcolilor. Eu ţineam locul unei colege, educatoare, aflată în concediu de maternitate. Şi tristeţea mea a devenit şi mai mare în momentul în care un copilaş m-a întrebat: «Doamna, de ce nu am voie să te mai îmbrăţişez?» dar, şi ei, mititeii, au înţeles că nu mai au voie să-ţi sară în braţe ca altădată. M-am gîndit cît de trist este acest lucru, pentru că şi eu, la vîrsta mea, am nevoie de dragoste, de îmbrăţişări, de pace, iubire, înţelegere. De la fereastra bucătăriei, mă uitam la zecile de copii care veneau la Şcoala Mihai Eminescu. Fiecare purta o mască: unul albă, altul neagră, altul albastră, altul roşie. I-am urmărit şi pe adulţii care purtau mască. Şi am citit sentimentul de tristeţe şi îngrijorare de sub aceste măşti. Atunci mi- am amintit de perioada Sărbătorilor de iarnă, petrecute la părinţii mei, la Bozieni, cînd ne treceau pragul casei, cetele de mascaţi care veneau cu Capra şi Ursul de la Crăciun şi pînă la Anul Nou. După ce urau, ei îşi descopereau feţele. Acum nu mai e posibil acest lucru şi nu mai ştii ce se ascunde în spatele unei măşti“, ne-a mărturisit Angela Tăbăcaru.

Aceasta este însă dezamăgită şi de faptul că, în plină pandemie de coronvirus, parlamentarii se folosesc de această temă în mod politicianist, atacîndu-se unii pe alţii, incapabili să găsească o soluţie viabilă de limitare a tragediei care ne înconjoară.

„Ceea ce mă înspăimîntă, cu adevărat, în aceste vremuri grele, de neînţeles, este ceea ce se va întîmpla cu «Generaţia online», metoda de studiu nefiind o soluţie. Un copilaş de 6-7 anişori este greu să înveţe să scrie şi să citească în acest regim. Aceşti copii, obligaţi să stea cu nasul în calculator ore întregi, nu numai că nu vor învăţa cum trebuie să scrie, să citească şi să socotească, dar în cîţiva ani, sigur, vor purta cu toţii ochelari. Inteligenţa nativă a românilor va scădea şi ea. Şi mă întreb cui servesc dezbinările politice la care asistăm?

Măsurile lor, ale politicienilor, indiferent de culoare, ar trebui să fie în folosul oamenilor şi să nu mai fie atît de pripite“, a mai spus, îngîndurată, Angela Tăbăcaru.

Citește știrea

Trending