Contactează-ne

Actualitate

Medicii se plîng de birocraţie

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ s-a modificat mecanismul de acordare a concediilor medicale ■ medicii de familie susţin că noua reglementare adaugă un surplus de birocraţie unui sistem deja birocratizat ■ noile măsuri "îngroaşă cozile" de la uşa medicilor ■

Urmare a constatării faptului că în timpul celor doi ani de pandemie cauzată de virusul SARS Cov 2 s-a înmulţit numărul de concedii medicale acordat, printr-un ordin comun al Ministrului Sănătăţii (MS) şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate(CNAS), care funcţionează de o lună, a fost introdus un nou mecanism de acordare a concediilor medicale, fără consultarea medicilor din sistem despre repercusiunile unei asemenea decizii, cu o încărcătură birocratică, fără precedent, care înseamnă de fapt plimbarea pacientului de la “Ana la Caiafa”, că doar-doar s-o lăsa păgubaş de concediu.

Dr. Angela Bica, vicepreşedinta Patronatului Medicilor de Familie Neamţ, dezvăluie aceste realităţi. “Că nu mai are CNAS bani de concedii medicale se ştia de mai multă vreme. Dar de ce să suprabirocratizezi şi aşa un sistem medical sufocat de hîrţogăraie şi să ameninţi cu amenzi atît medicul cît şi pacientul? A inventa tot soiul de oprelişti şi a plimba pacientul de colo-colo pentru un drept al său nu e corect. În ce priveşte medicul de familie am resimţit aceste presiuni de mai bine de o lună de cînd a intrat ordinul în vigoare, în sensul că s-au aglomerat la maxim cabinetele, cu cei veniţi la evaluare pentru concedii medicale.

Noi ca medici de familie în loc de 10 zile, ce se acordau pînă acum, putem da maxim 7 zile şi în loc de 30 de zile, maxim de concediu cît puteam da pînă acum, se vor putea da maxim 28 de zile într-un an calendaristic. Pe de altă parte orice concediu medical poate fi acordat în maxim două ture. Primul concediu medical nu poate fi mai mare de 4 zile, indiferent de gravitatea bolii, după care va putea primi diferenţa. În plus medicul de familie sau medicul specialist din ambulatoriu este obligat să întocmească un plan minuţios de recuperare a pacientului, în care acesta trebuie întrebat, zilnic, cum se simte, lucru care se consemnează în documente. Dacă pacientul este grav, medicul de familie va trebui să se deplaseze la domiciliul său, pentru a-l evalua. E o muncă titanică, în condiţiile în care şi aşa eram îngropaţi în hîrtii.

Oricum fiecare medic de familie avea, lunar, cîteva zeci de concedii medicale. Să suni zilnic atîţia pacienţi e de treabă, nu glumă. De unde personal? Cînd noi lucrăm cu o asistentă? Dacă nu se întocmeşte acel plan de recuperare de către medic, acesta este pasibil de amendă, care s-a majorat de la 5 mii lei la 10 mii lei. În schimb medicul din ambulatoriu are dreptul de a acorda de la început 15 zile de concediu. Din punctul nostru de vedere este clar că în cazul afecţiunilor grave pacientul nu se va putea recupera nici în patru şi nici în 7 zile, în schimb va fi obligat să stea la uşa medicilor. Şi medicul specialist este obligat să întocmească acel plan de recuperare medicală şi să-l urmărească, zilnic, pe pacient, aşa încît, cel mult, cozile se mută de la o uşă la alta”, a declarat dr. Angela Bica.

Concedii medicale “fără număr, fără număr”

Dr. Angela Bica recunoaşte că afirmaţiile CNAS că anul trecut s-au acordat mult prea multe concedii medicale sînt parţial adevărate. “Ceea ce este adevărat este faptul că anul trecut s-au acordat în neştire concedii medicale, dar nu pacienţilor bolnavi de tot felul de boli care s-au agravat în timpul pandemiei.

Ba chiar pacienţii de acest tip chiar au fost reticenţi în a se deplasa la cabinetele noastre, de frica de a nu se îmbolnăvi, aceştia preferînd să primească on-line reţetele. Grosul pacienţilor a fost a celor aflaţi în izolare/ carantină, din cauza epidemiei de Covid. Aceste concedii medicale au fost impuse a se acorda de către medici, prin deciziile de izolare şi carantinare emise de DSP. E clar că procentul de compensare fiind de 100% fondurile de concedii medicale au fost astronomice. Şi să vă mai spun un lucru, noi de cîţiva ani buni ne luptăm cu pacienţii noştri, unii suferinzi de boli grave, să-i lămurim să-şi ia concediu medical. Oamenii preferă să meargă la muncă, aşa bolnavi cum sînt, pentru a nu-şi pierde locul de muncă, mai ales în mediul privat, unde angajatorul vrea să lucreze cu oameni sănătoşi”, a mai adăugat dr.Angela Bica.

Şi angajaţii sînt ameninţaţi de legiuitor cu amenzi. “Constituie contravenţie desfăşurarea activităţii de către persoanele prevăzute la art, 33 la unul dintre angajatori (dacă un angajat are contract de muncă în mai multe locuri n.r), în perioada în care la celălalt/ceilalţi angajatori a prezentat certificate de concediu medical” se precizează în textul actului normativ amintit, sancţiunea fiind “amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei, precum şi neplata/recuperarea indemnizaţiei de asigurări de sănătate”.

Citește știrea
Un comentariu

Un comentariu

  1. Mihai

    6 septembrie 2021 at 3:21 PM

    O mare porcărie. Cum de, brusc, medicii ade familie, care cunosc cel mai bine pacientul, au competente mai reduse!? În fapt, intenția este de a lua cati mai mulți bani pentru asigurari de sănătate din salariul angajatului și de a-i oferi, când e în nevoie, cât mai puțin, trimitandu-l pe fraier sa moara acasă. Pensiile speciale s-au redus? Acolo nu sunt cheltuieli? Astea sunt reformele ce ni se livrează!

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Eugen Țapu-Nazare (PNL): ”Măsuri concrete de sprijin pentru locuitorii din zonele montane”

Știre publicată în urmă cu

în data de

Comisia pentru antreprenoriat și turism, din Senatul României, a avizat favorabil o serie de măsuri pentru încurajarea înființării de centre de colectare și/sau prelucrare a laptelui, fructelor de pădure, ciupercilor, plantelor medicinale și aromatice. Aceste măsuri au ca principale obiective dezvoltarea localităților rurale, crearea de noi locuri de muncă și stoparea migrației populației către zone mai dezvoltate. Promovarea unui lanț alimentar este, de asemenea, un alt obiectiv bine definit.

Termenul final până la care se aplică schema de ajutor este 31 decembrie 2022, iar plățile aferente vor fi efectuate până la 29 decembrie 2023.

Pentru înființarea centrelor de colectare și/sau prelucrare a laptelui, bugetul alocat schemei de ajutor, pentru anul 2022, este 60 de milioane euro. Beneficiarii programului pot primi maximum 40% din cheltuielile necesare înființării de centre de colectare, iar ajutorul poate ajunge la 50% în cazul înființării și componentei de prelucrare.

Pentru fermierii care doresc să înființeze centre de colectare și prelucrare primară a ciupercilor, fructelor de pădure, plantelor medicinale și aromatice, bugetul total este 65,5 de milioane euro, iar valoarea ajutorului acordat este de maxim 40% din totalul cheltuielilor eligibilepentru înființarea de centre de colectare și de maxim 50% pentru prelucrarea primară a ciupercilor, fructelor de pădure, plantelor medicinale și aromatice.

Valoarea ajutorului oferit poate crește până la 90% din valoarea cheltuielilor eligibile în cazul tinerilor fermieri, a investițiilor colective (asociative) și a investițiilor realizate în zone cu constrângeri naturale.

Eugen Țapu-Nazare, președintele Comisiei pentru antreprenoriat și turism, din Senatul României

Citește știrea

Actualitate

Sistemul de management inteligent al traficului – de ce avem mai multe semafoare în oraş?

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ în Piatra Neamţ se implementează un proiect de management adaptiv al traficului, care are o valoare de 35 de milioane de lei ■ până la finalizarea lui vor funcţiona vechile semafoare, iar la final vor rămâne doar cele noi ■

În vederea menţinerii unei fluenţe a circulaţiei pentru vehiculele private, asigurarea priorităţii pentru vehiculele de transport public la trecerea prin intersecţiile semaforizate, precum şi pentru creşterea siguranţei deplasărilor pentru toate tipurile de participanţi la trafic (şoferi, pietoni, biciclişti), se implementează un proiect de management adaptiv al traficului.

Acesta vine în completarea proiectelor de modernizare a principalelor artere din oraşul nostru şi asigură eficienţa lor. Valoarea totală a proiectului este de 35 de milioane de lei, iar implementarea lui se va realiza corelat cu celelalte proiecte de mobilitate urbană aflate în execuţie.

Străzile care sunt cuprinse în proiect sunt următoarele: Bd. Decebal, Piaţa Mihail Kogălniceanu, Bd. Traian, Bd. 9 Mai, str. Dimitrie Leonida, str. Mihai Viteazu, str. Petru Rareş, reprezentând un total de 53 intersecţii înfiinţate sau modernizate. Sistemul de gestiune inteligentă a traficului este implementat pentru a îndeplini următoarele funcţii importante:

  1. Asigurarea priorităţii pentru vehiculele de transport public în intersecţiile semaforizate şi a adaptării în timp real a ciclurilor de semaforizare în funcţie de informaţiile referitoare la poziţia vehiculelor de transport public.

  2. Asigurarea unui management adaptiv al traficului prin capacitatea de modificare a timpilor de semaforizare în funcţie de informaţiile în timp real asupra traficului; 3. Monitorizarea video în locaţiile semaforizate, în vederea creşterii siguranţei pentru toţi participanţii la trafic; 4. Oferirea de informaţii relevante pentru şoferi, cu efectul alegerii unor rute optime.

„În acest moment, sunt montate în paralel atât semafoarele vechi, cât şi cele noi. Până la finalizarea proiectului vor funcţiona vechile semafoare, iar la final vor rămâne în funcţiune doar cele noi, care fac parte din sistemul de management inteligent al traficului. Important de menţionat este şi că nu toţi stâlpii montaţi în prezent sunt pentru sistemul de semaforizare, ci pentru mai multe echipamente: camere, radare şi panouri de informare“, se arată într- un comunicat al Primăriei Piatra Neamţ.

Pentru asigurarea funcţionării optime a sistemului de management al traficului este necesară şi controlarea trecerilor de pietoni dintre intersecţiile semaforizate, astfel încât sistemul să poată calcula cu o predictibilitate suficientă corelarea semafoarelor din locaţii aflate în apropiere una de alta.

Trecerile de pietoni sunt prevăzute cu butoane de cerere pentru pietoni/biciclişti, după caz, astfel încât acestea să poată fi corelate cu diagramele de semaforizare din intersecţiile alăturate şi să asigure o perturbare cât mai mică a fluxului de vehicule, dar şi o traversare în condiţii de siguranţă de către pietoni.

În mod similar, pentru intersecţiile cu străzi laterale cu trafic redus, sistemul va asigura un timp de verde pentru ieşirea de pe străzile laterale doar în momentele în care sunt sesizate vehicule care vor să execute această mişcare. Prin aceste funcţionalităţi, fluxul de vehicule de pe direcţia principală va fi oprit în locaţiile respective doar dacă este sesizată o cerere din partea pietonilor sau a vehiculelor de pe străzile laterale.

Creşterea vitezei de circulaţie în special pentru transportul public şi respectarea graficelor de circulaţie sunt corelate cu alte măsuri de promovare a acestui mod de transport: achiziţia de vehicule ecologice şi implementarea de staţii inteligente de transport, care să permită planificarea călătoriei, comunicarea în timp real a momentului sosirii în staţie a vehiculelor de transport public, precum şi un confort sporit al aşteptării.

Toate acestea sunt măsuri care au rolul de a creşte gradul de utilizare a transportului public, prin renunţarea la deplasările cu vehicule personale. Scăderea traficului pe principalele artere rutiere ale municipiului şi implementarea sistemului adaptiv de management al traficului vor conduce la menţinerea unei fluenţe bune a circulaţiei pentru traficul general, conducând astfel la reducerea poluării, a gazelor cu efect de seră şi creşterea calităţii vieţii cetăţenilor municipiului.

Citește știrea

Actualitate

Investiții în rețeaua de apă

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ la Roman se lucrează, de zor, la înlocuirea conductelor din str. Anton Pann ■ viceprimarul și-ar dori plecarea Romanului de la ApaServ ■ el critică lentoarea celorlate investiții asumate de municipalitate, făcînd supoziția că se vrea finalizarea lor înainte de viitoarea campanile electorală, din 2024 ■

După scandalul imens din această vară legat de avariile repetate care au lăsat Romanul fără apă zile întregi, după furnizarea în continuare a apei potabilie în regim de oprire a acesteia pe timp de noapte, la presiunile Primăriei Roman s-a trecut la programul de schimbare a rețelelor de apă, în zonele unde acestea au și cea mai mare vechime. Viceprimarul Radu Samson a anunțat că în aceste zile se lucrează la schimbarea conductelor de aducțiune în cartierul cel mai vechi al municipiului, pe strada Anton Pann.

”În octombrie 2021 am participat la o negociere între Primărie și ApaServ, unde am stabilit cine și ce își asumă dintr-o listă de probleme urgente. Noi, Primăria, ne-am asumat un proiect de sectorizare a rețelei de apă, adică să construim 8 cămine noi de sectorizare și să montăm debitmetre la cele 6, care deja există. Totodată, am agreat să reparăm rezervorul care este nefuncțional, respectiv cel de la autogară. Celelalte puncte din listă au fost asumate de ApaServ. Din primăvară, de cînd coordonez activitatea de furnizare a apei, am avut, periodic, discuții cu reprezentanții tehnici și conducerea companiei ApaServ, despre soluțiile optime și despre stadiul proiectelor”. “Contrar unor opinii, activitatea mea nu se rezumă la a-mi face poze lîngă gropile de la avarii”, spune viceprimarul Radu Samson, ca răspuns la admonestările unor romașcani, de pe paginile de socializare, cînd a fost ironizat că-i place să se fotografieze lîngă locurile în care se lucrează la remedierea avariilor.

Edilul șef adjunct trece apoi în revistă investițiile în rețeaua de apă a municipiului, cu referire la cele de la Stația de captare Pildești, de înlocuire în acestă vară a 360 metri de conductă în zona de captare pentru eliminarea pierderilor din acest sector. „Punctele 4 și 5 vizează înlocuirea conductelor de transport a apei, pe străzile Anton Pann și Libertății. Conductele mari de transport duc apa din rezervoare în diferite zone ale orașului, iar din acestea apa trece în conductele mai mici, de distribuție, la care sînt branșate casele noastre. Majoritatea conductelor de transport au între 30 și 100 de ani vechime și se sparg frecvent. Săptămîna trecută a început lucrarea de înlocuire a conductei de transport pe strada Anton Pann, cu foraj orizontal dirijat. Se fac găuri la distanță de 180 de metri, se execută forajul și apoi se introduce conducta. Curat, eficient și modern, fără să întoarcem strada pe dos. În maxim 3 săptămîni va fi gata lucrarea de pe Anton Pann (720 metri), după care utilajele se mută pe Libertății”, a mai spus viceprimarul Radu Samson.

Acesta nu ezită însă să critice lentoarea cu care se derulează celelalte investiții asumate de Primărie. ”Sub coordonarea domnului primar abia s-au montat 2 debitmetre și se lucrează la al 3-lea. Despre cămine pentru sectoare noi nu există nicio discuție. Pentru rezervor abia e gata studiul de fezabilitate și e aprobată finanțarea lucrării cu fonduri de la Guvern, mai urmează, proiect, avize, autorizație, licitație și apoi execuție. Adică o să-l termine domnul primar de reparat aproape de alegerile din 2024, numai bun de o inaugurare electorală. Sau poate domnul primar consideră că dacă dumnealui nu face mare lucru în legătură cu problema apei mă sabotează politic pe mine. Dacă aș avea ocazia să votez plecarea de la ApaServ, încă aș vota cu două mîini PENTRU. Părerea mea rămâne neschimbată pînă cînd o să avem apă non-stop, echipă de mentenanță și intervenții destinată doar municipiului Roman, nu întregii zone de operațiuni (Roman + 9 comune),” mai spune Radu Samson.

Citește știrea
Advertisement









Trending