Contactează-ne

Actualitate

La prefecţii Guvernului Cîţu, carnetul de partid va fi competenţă profesională

Știre publicată în urmă cu

în data de

Nu ştiu cum şi-au închipuit actualii guvernanţi că cea mai mare aşteptare a electoratului român, care s-a prezentat la urne pe 6 decembrie 2020, a fost creşterea nivelului politic al prefecţilor şi subprefecţilor şi nu creşterea nivelului de trai al populaţiei.

Drept consecinţă a închipuirii sale, Guvernul Cîţu, nou instalat, a amânat finalizarea urgentă a Bugetului de Stat, pentru a se dedica cu meticulozitate la ,,Marea împărţeală”a funcţiilor din nomenclatoarele Puterii. Funcţii existente în guvern, instituţii, administraţii locale şi judeţene, precum şi în alte structuri, de la miniştri, până la văcarul satului.

Timp de două luni de zile, pline de pandemie, am fost obligaţi să fim martorii în direct a acestui proiect de ţară, intitulat ,,Marea împărţeală”, pentru care coaliţia guvernamentală s-a bătut la propriu să-l aplice. Epopeea acestei bătălii, din care toţi combatanţii trebuiau să câştige, va rămâne scrisă în istoria României, ca fiind cel mai mizerabil model de împărţire a puterii într-o guvernare nou instalată.

Pentru a nu putea  fi confundată ,,Marea Împărţeală” cu o ,,Ciolaniadă” ordinară, coaliţia PNL, USR-PLUS, UDMR, i-a taxat ca incompetenţi pe toţi cei găsiţi pe funcţii, chiar dacă aceştia au fost puşi de Guvernul Orban, cu un an în urmă, pentru a înlocui ,,incompetenţii” puşi de PSD.  Toţi aceşti incompetenţi puşi de Orban, vor fi înlocuiţi cu incompetenţii lui Cîţu, dar, în premieră pe ţară, numai pe criteriile de competenţă enunţate de iniţiatorul proiectului ,,România normală”.

Astfel, asistăm sideraţi cum sunt selectaţi şi promovaţi, pentru funcţii cheie, diverşi indivizi dubioşi, tăietori de frunză la câini, interlopi, contravenienţi, foste secretare, dame de consumaţie, purtători de servietă cu acte sau cu bani, precum şi autori de falimente ori de acte pentru care s-a iniţiat mişcarea ,,Fără penali”.

În  CV-ul acestora, poţi descoperi fel de fel de atestate, dar mai puţine trimiteri concrete la experienţe profesionale probate, care să-i recomande pentru funcţia pe care sunt promovaţi. În schimb, toţi aceştia au o competenţă ca numitor comun, numită ,,Carnetul de partid”.

Sub Guvernul Dăncilă, chiar şi sub Guvernul Orban, pentru ocuparea unei funcţii, bătălia era mai discretă, fiind purtată în interiorul partidului de guvernământ.

Sub Guvernul Cîţu, pentru ocuparea unei funcţii, bătălia este mult mai zgomotoasă, dură şi murdară, deoarece este purtată între partidele coaliţiei de guvernare.

Bătălia, pentru promovarea într-o funcţie a statului, trebuie să fie practic o bătălie pe competenţe ceea ce este absolut normal, chiar obligatoriu. Dar în cazul competenţelor pentru funcţiile de prefect şi subprefect, actuala coaliţie de guvernare a descoperit ,,Cuiul lui Pepelea”. Că pentru a ocupa o astfel de funcţie, legea nu prevede şi îndeplinirea calităţii de membru de partid, ba din contra, o interzice. Legea trebuie corectată, pentru a avea, ce n-am avut, prefecţi şi subprefecţi membri de partid.

Pentru a împinge ţara pe făgaşul unei ,,Românii normale”, actuala coaliţie guvernamentală a luat o decizie briliantă. Nimeni nu va mai accede la funcţia prefect sau de subprefect, dacă nu deţine mai întâi calitatea de membru de partid. Şi nu al oricărui partid, ci doar al partidului de guvernământ, altfel nu pupă funcţia, fiind declarat incompetent.

 Carnetul de partid, obstacol major în depolitizarea administraţiei publice, ca obiectiv al UE

 În ,,Marea Împărţeală”, s-a ajuns ca actul împărţirii prefecturilor, între PNL, USR –PLUS şi UDMR, să fie realizat într-o manoperă tipic ,,ca la uşa cortului”, cu poalele în cap şi în văzul întregii naţiuni. Cea mai penibilă scenă a fost cea dedicată împărţirii aritmetice a funcţiilor între partide, care s-a realizat după lungi târguieli, certuri, plecări şi reveniri la masa aşa-ziselor negocieri. Târguielile au fost supravegheate îndeaproape de Klaus Iohannis, acesta punând la dispoziţie neguţătorilor şi Vila Lac.

Până la urmă, PNL  s-a pricopsit doar cu 23 prefecţi şi 47 subprefecţi, în timp ce USR-PLUS, primea 14 prefecţi şi 28 de subprefecţi, iar UDMR cinci prefecţi şi zece subprefecţi. Regiunea HarCov s-a extins acum peste cinci judeţe.

Nominalizarea definitivă pe funcţii a prefecţilor şi subprefecţilor este deocamdată blocată, până când aceştia nu devin membri de partid cu drepturi depline, conform iniţiativei Guvernului Cîţu de a-i înregimenta politic, după modificarea ,,Codului Administrativ”.

O reformă a administraţiei publice urmăreşte să aibă ca obiectiv şi crearea unui ,,corp de înalţi funcţionari publici”, stabil şi neutru din punct de vedere politic. Pentru a nu intra în conflict cu obiectivul urmărit, coaliţia de guvernare îşi propune să scoată prefecţii din categoria ,,înalţilor funcţionari publici” şi să-i transfere mai jos la categoria ,,funcţionarilor publici”,  care au dreptul să deţină şi carnet de partid.

Preocupaţi mai mult de clientelismul de partid, guvernanţii noştri ignoră faptul că problemele administraţiei publice, centrale şi locale, nu sunt probleme politice, ci mai curând manageriale. Depolitizarea funcţiei publice este impusă de principiile managementului funcţiei publice, urmărindu-se, eficientizarea birocraţiei, nu stabilitatea clientelei politice.

În anul 2005, România era invitată să semneze actul de aderare la UE, în care una din condiţionalităţile de bună guvernare impunea depolitizarea administraţiei publice. Prin lege s-a stabilit atunci, că prefectul şi subprefectul nu pot fi membri ai vreunei formaţiuni politice.

Una din principalele atribuţii ale unui prefect este aceea de a apăra ordinea de drept şi cetăţenii, în faţa eventualelor abuzuri ale organelor alese, locale şi judeţene.

Constituţia României prevede, la aliniatul (5) al articolului 123, că prefectul ,,poate ataca în faţa instanţei de contencios administrativ, un act al consiliului judeţean, al celui local sau al primarului, în cazul în care consideră actul ilegal. Actul atacat este suspendat de drept”.

În Legea nr. 340/2004, privind prefectul şi instituţia prefectului, la articolul 17 se stipulează că ,,prefectul şi subprefectul nu pot fi membri ai unui partid politic”. Simpli funcţionarii publici pot fi şi membri de partid, dar aceştia nu sunt investiţi cu legitimitatea votului popular, precum funcţiile alese. Pe cale de consecinţă, orice implicare a acestei categorii de funcţionari într-un act decizional este mai mult decât neavenită. În această logică, politizarea funcţiei de prefect este, pe cât de aberantă, pe atât de neconstituţională. Singurul izvor al logicii actualei guvernări este ,,Scopul scuză mijloacele”.

Politizarea prefectului – moartea competenţei

 Obligaţiile unui prefect, pentru a se menţine în funcţie sunt de a nu intra în conflict cu cetăţenii şi cu Guvernul. Politizarea funcţiei de prefect, îl va obliga pe acesta să nu intre în conflict nici cu partidul din care face parte, dacă vrea să se menţină pe funcţie. Astfel, relaţia mai largă a prefectului, cu toţi cetăţenii, este sacrificată în favoarea relaţiei, mult mai restrânse, cu partidul şi cu colegii de partid, care va prima. Rolul comunitar al funcţiei de prefect este restrâns astfel, pentru a face loc rolului de executant al deciziilor de partid.

Odată cu înregimentarea politică a instituţiei prefectului, între prefect şi cetăţenii judeţului se va interpune organizaţia partidului respectiv, care reprezintă interesele doar a unor categorii de cetăţeni. Aşteptările celorlalţi cetăţeni vor fi ignorate, după ,,pohta ce-am pohtit” a locatarului de la Cotroceni.

Situaţia explozivă din actuala coaliţie de guvernare, în care cele trei formaţiuni politice se luptă între ele zilnic, face să fim guvernaţi în plan local de trei categorii antagoniste de prefecţi şi subprefecţi. Dacă aceştia mai devin şi membri partidului care îi propune, antagonismul va creşte exponenţial. Având prefectul de la un partid, subprefectul de la alt partid, iar primarii, consiliile locale şi judeţene dominate de alte partide, ,,România normală” are toate şansele să devină o ţară guvernată de nebuni.

Chiar dacă se motivează că aceşti prefecţi şi subprefecţi, deşi nu erau membri de partid, au fost numiţi până acum de guvern, care este o entitate politică, trebuie ţinut cont că aceştia nu erau subordonaţi prevederilor statutare ale vreunui partid. Aveau o relativă independenţă faţă de partidele care îi propuneau. Nu erau obligaţi statutar să participe la şedinţele partidului, să primească sarcini de partid, să răspundă în faţa membrilor pentru neîndeplinirea acestor sarcini. Aberantă va fi situaţia în care printre colegii de partid ai prefectului sau subprefectului se vor afla primari şi consilieri pe care îi controlează administrativ, dar care, la rândul lor, le vor fi şefi pe linie de partid.

Dintre toate atestatele din CV-ul unui prefect sau subprefect, documentul care le va atesta principala competenţă, va fi carnetul de partid. Ca la PCR.

Politizarea prefecturii – accentuarea corupţiei

 Prin instituţia prefectului, guvernul urmăreşte ca în teritoriu să fie respectate legile în vigoare. Atâta timp cât sunt în vigoare, legile nu au culoare politică. Toţi trebuie să le respecte la fel. Pentru a urmări eficient şi echidistant respectarea acestor legi, instituţia prefectului trebuie să beneficieze de o anumită neutralitate politică.

Devenind membru de partid, încorsetat de ,,ascultare” faţă de partid, prefectul va fi obligat să facă anumite compromisuri, pentru a servi şi interesul de partid, alunecând periculos şi uşor pe panta ,,abuzului de autoritate”, care este una din faţetele corupţiei. Astfel, ,,munca de partid” va suplini lipsa unor competenţe, în caz de promovare pe funcţii.

Prin ce urmăreşte să facă actualul guvern, nu face decât să reinstaleze ceea ce coaliţia de guvernare critica până acum un an şi ceva la PSD; satisfacerea clientelei de partid. Satisfacerea clientelei se poate realiza prin desfiinţarea şi reînfiinţarea unor funcţii publice sau multiplicarea lor, ceea ce diminuează ,,stabilitatea funcţionarului public”.

Devenind membri de partid prin lege, prefectul şi subprefectul vor trebui să fie prezenţi în întreaga viaţă de partid. Să plătească cotizaţie, să participe la şedinţele de partid, să primească sarcini, să fie criticaţi şi sancţionaţi pentru nerealizarea lor. Principala lor sarcină, va consta în a fi combativi în raport cu reprezentanţii celorlalte partide din funcţiile alese, acelea de preşedinţi de consilii judeţene, primari sau consilieri locali şi judeţeni.

Ca membri de partid, prefecţii ar putea prelua şefia organizaţiilor judeţene, de la preşedinţii consiliilor judeţene, subordonând astfel guvernului aceste organizaţii.

Legea pentru modificarea Codului Administrativ, propusă de Guvernul Cîţu, va ajunge la promulgare, la Preşedintele României. Promulgarea acestei legi, va fi testul de sinceritate al preşedintelui Klaus Iohannis, care pe 25 ianuarie, după Ziua Unirii, cerea public depolitizarea administraţiei publice şi instalarea principiului meritocraţiei la promovarea în instituţiile statului, ca principală condiţie de a debloca vestitul program ,,România educată”.

Citește știrea
Un comentariu

Un comentariu

  1. Brustureanu

    7 februarie 2021 at 1:41 PM

    Da d-le Bivolaru le ziceți bine din condei dar PSD a fost mai breaz când a fost la guvernare ???va -ți dat jos propriile guverne și ultimul a fost cu viorica dancila care sa făcut de râs în a guverna dar și încăpăținarea de a fi președinte a țării! !!Și uite așa PSD sa dus pe topogan !!!!

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Toamna îşi intră în drepturi

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ meteorologii au emis o informare de ploi şi vijelii ■ de săptămîna viitoare se răceşte dramatic ■ maximele diurne vor fi cuprinse între 13 - 15 grade, iar minimele nocturne scad pînă la 3 grade ■

Vremea schimbă foaia şi de la zile însorite şi temperaturi de 25 de grade, maximele diurne scad săptămîna viitoare pînă la 13 grade. Şi nopţile vor aduce temperaturi mult prea mici pentru acest moment al anului şi avem promisiunea unei minime de infarct, 3 grade.

Toate acestea se vor întîmpla săptămîna viitoare, însă pînă atunci meteorologii au emis o informare de vreme rea, valabilă toată ţara, de ieri, 16 septembrie, de la ora 19:00, care expiră sîmbătă, 18 septembrie, la ora ora 10:00 şi anunţă instabilitate atmosferică temporar accentuată şi intensificări ale vîntului.

„În intervalul menţionat în vestul, centrul şi nordul ţării, precum şi în zonele de munte vor fi perioade în care instabilitatea atmosferică va fi accentuată şi se va manifesta prin averse, descărcări electrice şi izolat căderi de grindină. În intervale scurte de timp sau prin acumulare, cantităţile de apă vor depăşi 15…25 l/mp, iar pe alocuri, 30…40 l/mp, îndeosebi la munte.

Temporar vîntul se va intensifica în majoritatea regiunilor, cu viteze, în general, de 45…50 km/h, iar în zona montană înaltă, de peste 70 km/h. Astfel de fenomene se vor semnala începînd din după-amiaza zilei de vineri (17 septembrie) pe arii restrînse şi în restul teritoriului“, conform ANM.

Chiar de azi, 17 septembrie, vremea intră în declin şi pe lîngă ploi şi furtuni valorile termice scad şi se opresc la 24 de grade ziua şi 15 grade peste noapte. Plouă în aversă şi sîmbătă, 18 septembrie, dar în răstimpuri vedem şi soarele. Maxima diurnă nu mai trece de 21 de grade, în timp ce minima nocturnă scade pînă la 13 grade. Duminică, 19 septembrie, va fi o zi cu cer variabil şi soare, însă se face din ce în ce mai rece, astfel încît toamna îşi intră în drepturi la finele celei de-a doua decade a lunii, iar la amiază nu vor fi mai mult de 18 grade. Şi noaptea se răcoreşte binişor şi vor fi minime de 10 grade.

Frigul adevărat vine de la începutul săptămînii viitoare. Aşa se face că luni, 20 septembrie, va fi soare, dar cu dinţi, pentru că în cel mai cald moment nu vor fi mai mult de 13 grade. Acest lucru influenţează şi regimul termic nocturn, iar minima scade la doar 7 grade. Nu sînt schimbări notabile nici pe parcursul zilei de marţi 21 septembrie. Va fi tot o zi cu soare, dar nu mai mult de 14 grade în termometre.

Noaptea va fi deosebit de rece, cu o minimă de 4 grade. Cam la fel se anunţă vremea şi miercuri, 22 septembrie, cer variabil cu soare, dar o maximă care ajunge cu greu la 13 grade. Urmează cea mai rece noapte din intervalul de prognoză, iar minima scade dramatic pînă la 3 grade. Pînă spre finele săptămînii nu sînt noutăţi, 13 grade ziua, cer acoperit şi 3 pînă la 6 grade se anunţă peste noapte. Mai bine va fi duminică, 26 septembrie, cînd va fi soare şi cam 17 grade la prînz.

Citește știrea

Actualitate

Fraude cu subvenţii la angajare, fără clemenţă

Știre publicată în urmă cu

în data de

Cei trei inculpaţi arestaţi preventiv pentru fraudă cu subvenţii pentru angajare nu s-au consolat cu cătuşele şi au contestat privarea de libertate la Curtea de Apel Bacău. Nu au convins instanţa care i-a păstrat după gratii, iar demersul inutil i-a costat pe fiecare dintre inculpaţi cîte 250 de lei.

„În baza art.425/1 alin.7 pct.1 lit.b C.pr.pen., raportat la art.204 C.pr.pen., respinge contestaţiile formulate de contestatorii – inculpaţi Samoilă Raul Cristian, Blaj Alin Ionuţ şi Bacoşcă Adrian împotriva încheierii nr. 90/U din 10.09.2021 pronunţată în dosarul nr. 2404/103/2021 al Tribunalului Neamţ. În baza art. 275 alin. 2 C.pr.pen. obligă contestatorii inculpaţi la plata a cîte 250 lei fiecare, cheltuieli judiciare avansate de stat. Definitivă“, conform încheierii de şedinţă de la Curtea de Apel Bacău.

În cauză sînt acuze de fraudare a bugetului de stat prin acordarea de subvenţii pentru angajări fictive. Pentru 140 de noi angajaţi doar pe hîrtie, acuzaţii ar fi obţinut ilegal 1,44 milioane de lei. Pe 9 septembrie 2021, poliţişti Serviciului Economic din Poliţia Neamţ, sub supravegherea unui procuror de la Parchetul Judeţean, au efectuat 9 percheziţii, din care 4 avînd loc în Neamt, 3 în Dîmboviţa şi cîte una la Iaşi şi Ilfov. În vizor au fost persoane bănuite de constituirea unui grup infracţional organizat, obţinerea ilegală de fonduri şi tentativă la această acuzaţie şi fals în înscrisuri sub semnatură privată.

„Au fost puse în executare cinci mandate de aducere, iar după audieri trei persoane au fost reţinute pentru 24 de ore. Persoanele bănuite s-ar fi constituit într-un grup infracţional organizat care, în perioada octombrie 2020 – iunie 2021, ar fi înfiinţat trei societăţi cu sedii în Neamţ, Dîmboviţa şi Ilfov, în cadrul cărora ar fi angajat fictiv 140 de persoane“, a transmis Poliţia Neamţ. Ulterior, membrii grupului ar fi solicitat de la agenţii pentru ocuparea forţei de muncă din Neamţ, Dîmboviţa şi Ilfov subvenţii în baza prevederilor legle. Prin activitatea infracţională s-ar fi cauzat un prejudiciu estimat la peste 1.439.000 lei.

Citește știrea

Actualitate

„Profii de sex”, înapoi la catedră?!

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ începînd cu 13 septembrie profesorul Constantin Pipirigeanu s-a întors la catedră ■ instanţa a decis reintegrarea în învăţămînt şi plata retroactivă a salariilor ■ şi profesorul de sport de la Rediu a participat la concursul de ocupare a unui post prin suplinire ■ el are nevoie de un certificat de integritate comportamentală ■

Sistemul de învăţămînt românesc se confruntă cu imposibilitatea de a înlătura de la catedră cazurile de cadre didactice care, prin comportamentul lor inadecvat, au adus prejudicii de imagine grave sistemului de educaţie şi au revoltat, la culme, părinţii. La nivelul judeţului Neamţ este de notorietate sentinţa dată de instanţa de judecată în cazul profesorului de matematică Constantin Pipirigeanu, implicat în scandalul cu tentă sexuală de la Liceul „Dimitrie Leonida” din Piatra Neamţ.

El a fost reclamat de o elevă de la seral pentru avansurile sexuale pe care i le-ar fi făcut pe o reţea de socializare. De la liceul în cauză se ştie că a demisionat, imediat după izbucnirea scandalului, dar titular fiind la Şcoala Dumbrava Roşie şi la Şcoala „Regina Maria” din Bicaz, i s-a desfăcut contractul de muncă fiind înlăturat din învăţămînt, încă de anul trecut. Surprinderea tuturor a fost aceea că instanţa de judecată a dispus reîntoarcerea sa la catedră, începînd cu data de 13 septembrie, precum şi plata retroactivă a salariilor pentru perioada în care a fost înlăturat din învăţămînt, instanţa constatînd faptul că membrii CA-urilor de la cele două şcoli nu ar fi respectat prevederile Codului Muncii, de sancţionare graduală, ceea ar fi presupus, mai întîi, diminuarea cu 15% a salariului şi ulterior alte sancţiuni care ar fi condus la desfacerea contractului de muncă.

Atît conducerile celor două şcoli cît şi Inspectoratul Şcolar şi-au rezervat dreptul de a ataca cu recurs sentinţa Tribunalului Neamţ apreciind, în continuare, că faptele care i-au fost puse în sarcină profesorului Pipirigeanu sînt incompatibile cu prevederile Statutului cadrelor didactice. Inspectorul şcolar general Mihai Obreja a declarat că, pentru moment, îşi rezervă dreptul de a nu comunica mai mult pe acest subiect delicat.

Reamintim că în spaţiul public a apărut informaţia că profesorul îi cerea elevei sale poze nud. „Doar sîntem adulţi, Sîntem discreţi, ce naiba. Ai peste 18 ani? Şi eu! Ce coincidenţă! De ce te ascunzi după deget? O poză „incendiară” ar mai înfrumuseţa zilele mele de om trecut de 45. Mai am oleacă… vreo 20 de de ani şi aştept pensia”. În schimb i se sugera elevei că nu va avea probleme la matematică: „La mate nu am pus niciodată 2 şi 3 la elevele frumoase. Cel puţin nota 6, întotdeauna”. Şi revine cu alt mesaj: „Mulţumesc, apreciez… dacă vorbeai sincer, deja trimiteai o poză. Dar aşa… Ţi-e frică de mine, probabil. Sau de soţ. Sau de amant… Eu ştiu?”. Răspunsul e următorul: „Nu mi-e frică de nimeni”, replica fiind: „Atunci?… eu de ce nu văd nici o poză?”. La un moment dat, exasperată de insistenţele cadrului didactic, tînăra l-a reclamat la conducerea şcolii, iar cazul a devenit ulterior public.

Şi proful de sport vrea înapoi la catedră

Nici în cazul profesorului de sport de la Şcoala Rediu, Ştefan Burlacu, acuzat şi el că a hărţuit sexual, tot prin interemediul unei reţele de socializare, mai multe fetiţe, cu vîrste cuprinse între 10- 11 ani, care au primit de la cadrul didactic mai multe mesaje ce aveau conotaţii sexuale şi care chiar a fost arestat preventiv, în data de 5 iulie, lucrurile nu sînt mai simple.

Deşi nu e titular şi nici nu a promovat examenul de definitivat, învăţămîntul nu poate scăpa aşa uşor nici de el, întrucît acesta s-a prezentat la concursul de selecţie, din această toamnă, pentru suplinire. Reintegrarea acestuia în învăţămînt depinde, însă, în cazul său, de un certificat de integritate, pe care acesta trebuie să-l obţină de la Poliţie. La solicitarea redactorilor Monitorul, Serviciul de comunicare al IJP Neamţ ne-a informat că a fost eliberat un asemenea document.

„Urmare a solicitării adresate Serviciului Cazier Judiciar, Statistică şi Evidenţe Operative, persoanei în cauză i-a fost eliberat certificatul de integritate comportamentală, ce conţine măsurile penale, dispuse în conformitate cu dispoziţiile Legii 118 din 2019 privind Registrul Naţional automatizat cu privire la persoanele care comit infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor”.

Pe fondul unei legislaţii neunitare pe acest subiect, legiuitorii cred că este nevoie de acte normative mai clare, care să facă lumină în astfel de situaţii delicate. „A trecut de Senat şi a ajuns la Camera Deputaţilor o iniţiativă legislativă a PNL potrivit căreia va exista tolereanţă zero pentru orice fel de abuzuri de natură sexuală sau fizică asupra minorilor.

Numai că trebuie foarte mult atenţie în elaborarea legii pentru a nu permite abuzuri în desfacerea contractului de muncă al unor cadre didactice, de exemplu. Trebuie făcută clar distincţia între astfel de persoane cu un comportament deviant şi majoritatea cadrelor didactice, oameni devotaţi sistemului, cu merite în formarea unor generaţii întregi de copii”, a precizat deputatul nemţean Dan Laurenţiu Leoreanu.

Citește știrea

Trending