Contactează-ne

Educatie

În educaţie vor fi schimbări radicale

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ legea care prevede învăţămîntul obligatoriu de 15 ani a fost promulgată de preşedintele Iohannis ■ grădiniţa devine şi ea obligatorie, pe grupe ■ sindicaliştii sînt sceptici ■ ministerul a lansat în dezbatere publică proiectul de BAC diferenţiat pe 4 tipuri de programe: ştiinţe, socio-umaniste, vocaţionale şi profesional ■

Sînt modificări importante în învăţămînt şi începînd de anul viitor, cel tîrzu pînă în anul 2030, grădiniţa devene obligatorie. Asta după ce, pe 1 aprilie 2019, preşedintele Klaus Iohannis a promulgat prevederea pentru modificarea Legii educaţiei naţionale 1/2011. Noul act normativ prevede că învăţămîntul obligatoriu va ajunge la 15 clase, incluzînd grupa mică, grupa mijlocie şi grupa mare din învăţămîntul preşcolar. „Alineatele (1) şi (2) ale articolului 16 se modifică şi vor avea următorul cuprins: «Art. 16. – (1) Învăţămîntul general obligatoriu cuprinde învăţămîntul primar, învăţămîntul gimnazial şi primii 2 ani ai învăţămîntului secundar superior. Învăţămîntul secundar superior şi grupa mare din învăţămîntul preşcolar devin obligatorii pînă cel mai tîrziu în anul 2020, grupa mijlocie pînă cel mai tîrziu în anul 2023, iar grupa mică pînă în anul 2030. (2) Frecventarea învăţămîntul obligatoriu poate înceta la forma cu frecvenţă la 18 ani». Alineatul (1) al articolului 24 se modifica şi va avea următorul cuprins: «Art. 24. – (1) Învăţămîntul general obligatoriu cuprinde învăţămîntul primar, învăţămîntul gimnazial şi primii 2 ani ai învăţămîntului secundar superior. Învăţămîntul secundar superior şi grupa mare din învăţămîntul preşcolar devin obligatorii pînă cel mai tîrziu în anul 2020, grupa mijlocie pînă cel mai tîrziu în anul 2023, iar grupa mică pînă în anul 2030.»“, conform Mediafax. Sindicaliştii susţin însă că la acest moment nu există dotări, suficient personal, bani pentru investiţii sau strategi în educaţie, pentru a implementa noile norme. „Este foarte bine că a fost luată această decizie de extindere a învăţămîntului obligatoriu. Dar trebuie să înţelegem, măcar acum, de ce este importantă creşterea finanţării sistemului de educaţie din România. Nu e suficient că aduci nişte copii în grădiniţe, şcoli sau licee, pe care îi aşezi în bănci şi îi ţii ocupaţi. Educaţia trebuie să dezvolte, iar acest lucru înseamnă locuri suficiente, pentru un acces egal al tuturor copiilor în grădiniţe şi şcoli; unităţi de învăţămînt dotate cu materiale didactice care să ofere o nouă perspectivă a stilului de predare şi de învăţare – unul modern, nu unul tern care oboseşte elevii; readaptarea programelor şcolare la cerinţele de pe piaţa muncii, pentru a avea tineri absolvenţi cu şanse reale de angajare şi funcţionali din punct de vedere profesional. Şi, da, trebuie spus, pentru toate acestea avem nevoie de strategi buni în educaţie şi de bani pentru investiţii. Altfel, nu facem decît să îngrămădim nişte copii sau tineri în săli de clase”, a declarat preşedintele FSLI, Simion Hăncescu. În plus, se doreşte bacalaureat diferenţiat, iar Ministerul Educaţiei a lansat în dezbatere publică un proiect prin care diferenţiază examenul în 4 tipuri de programe: ştiinţe, studii socio-umaniste, studii vocaţionale şi bacalaureatul profesional. Fiecare program va avea propriul examen de absolvire ce duce la obţinerea unei diplome. Potrivit proiectului cu titlul „Educaţia ne uneşte – Viziune asupra viitorului educaţiei în România“, ciclul secundar superior începe la vîrsta de 15 sau 16 ani şi are durata de 3 sau 4 ani, care se organizeaza în programe de studii profesionale, studii liceale vocaţionale, studii liceale de ştiinţe şi socio-umaniste. Fiecare din cele patru programe de studii va avea propriul examen de absolvire, care duce la obţinerea unei diplome de bacalaureat. Examenele de absolvire pentru programele de ştiinţe şi socio-umaniste (Bacalaureat A1 şi A2) şi pentru programul vocaţional (Bacalaureat V) vor include probe specifice fiecarui program şi o probă de maturitate care evaluează capacitatea absolventului de a folosi, în mod practic, competenţele dobîndite pe parcursul întregului parcurs şcolar obligatoriu, creativitatea, cunoştinţele, abilităţile şi aptitudinile absolventului.

Citește știrea
Un comentariu

Un comentariu

  1. Haralambie

    3 aprilie 2019 at 7:51 AM

    Nu sunt de acord cu gradiita obligatorie de la 3 ani….Asta ar trebui sa fie optional,pt ca la copii mici sunt probleme.Apoi si cu bacul diferentiat mi se pare o miciună.Ne furăm căciula,pentru că după mine cine are bac,e om capabil,cine nu,să rămână doar absolvet de liceu,fără bac și gata…

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Şcolile, se pregătesc de învăţămînt on-line?

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ în perioada pandemiei, în judeţul Neamţ au fost achiziţionate 1.000 de tablete pentru elevi ■ asta reprezintă 20% din necesar ■ Ministerul Educaţiei va avea o întîlnire cu inspectorii şcolari generali, în care se vor analiza nevoile reale din teritoriu ■

Criza sanitară provocată de pandemia de coronavirus a determinat Uniunea Europeană să analizeze procesul de digitalizare din instituţiile statelor membre.

Pe 2 iulie, în şcolile din judeţ a ajuns o adresă a minister prin care se solicită un „Plan de acţiune pentru educaţia digitală“, care să sintetizeze experienţele dobîndite pe perioada crizei pandemice, cînd şcolile şi universităţi au desfăşurat sistemul de învăţămînt on-line.

„Astăzi şi în România , ca în întreaga lume, se impune aproape în mod obligatoriu, eficientizarea activităţii din instituţiile statului, cele centrale şi locale, care au nevoie de digitalizare, pentru eficientizarea activităţilor. Digitalizarea în învăţămînt nu este o noutate.

Ea a început odată cu intrarea României în Uniunea Europeană, în 2007, cînd s-au produs schimbări majore şi în învăţămînt. Trebuie să recunaoştem însă că, s-au făcut o serie de eforturi şi în ceea ce priveşte dotarea şcolilor cu echipamente informatice, pentru acele şcoli care au depus proiecte.

Cu cît au fost mai multe proiecte, cu atît au venit mai multe dotări. Anul acesta, în perioada în care şcoala s-a mutat în mediul on-line şi mă refer aici la evenimentele petrecute după 11 martie, s-au făcut eforturi uriaşe de adaptare la situaţie. Ministerul Educaţiei, inspectoratele şcolare, conducerile de şcoli, părinţii şi primăriile s-au imlicat în această chestiune.

Atunci am aflat că, de fapt, nu stăm chiar aşa de bine la capitolul dotări cu infrastructură informatică. Cînd spun lucrul acesta am în vedere anumite zone şi anumite categorii de populaţie şcolară. Mă refer în primul rînd la învăţămîntul rural, unde s-a constatat că nu toţi copiii au aceleaşi şanse la educaţie, dacă privim această educaţie prin prisma digitalizării.

S-au făcut nişte eforturi în acest sens şi mulţumim cadrelor didactice, părinţinţilor şi autorităţilor locale, în sensul în care au fost achiziţionate în această perioadă 1.000 de tablete, ceea ce reprezintă cam 20% din necesarul real, echipamente procurate într-un timp relativ scurt, de o lună jumătate. În realitate avem nevoie de 5.000 tablete.

Guvernul României a alocat 150.000 de lei şi în perioada următoare vor urma achiziţii de astfel de echipamente pentru elevii care nu au posibilităţi să şi le procure. Se vor da tablete inclusiv cadrelor didactice. Ne vom concentra exact acolo unde sînt nevoile reale“, a declarat Mihai Obreja, inspector general.

Acesta a spus că, deoarece nu se ştie cum va evolua pandemia pe teritoriul României, pentru anul şcolar 2020- 2021 se discută mai multe scenarii. „Ne aflăm în plină pandemie, cu o explozie a cazurilor de coronavirus, mai mare de la o zi la alta. Dacă nu vom fi atenţi, se pare că, se va impune ca din toamnă învăţămîntul să se desfăşoare tot on-line. Pe 24-26 iulie vom avea o întîlnire la Ministerul Educaţiei, unde ni se vor cere date concrete despre aceste dotări din fiecare judeţ.

Se vor analiza cu această ocazie toate scenariile posibile: învăţămînt faţă în faţă, integral, învăţămînt combinat sau învăţămînt în totalitate on-line, dacă lucrurile vor evolua prost din punct de vedere pandemic“, a mai spus mai marele peste învăţămîntul nemţean.

Citește știrea

Actualitate

Dascălimea intră şi ea în emoţiile examenelor

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ aproximativ 500 de cadre didactice sînt aşteptate să se înscrie la Definitivat şi Titularizare

Dascălii vor intra de joi, 9 iulie şi ei în febra examenelor care este obligatoriu a se desfăşura în aceleaşi condiţii de respectare a unor reguli sanitare severe.

Inspectorul şcolar general, Mihai Obreja, a făcut cîteva precizări referitoare la etapa de pregătire a acestor concursuri, pe care le vor susţine circa 500 cadre didactice din Neamţ.

„Ministerul Educaţiei a publicat în Monitorul Oficial ordinul prin care se modifică calendarul privind mişcarea personalului şi ne referim aici la :concursul de ocupare a posturilor şi catedrelor vacante şi la examenul de Definitivat. Începînd de pe 9 iulie şi pînă pe 16 au loc înscrierile.

Noi am postat pe site-ul inspectoratului modelele de cerere şi fişă de înscriere şi toţi paşii ce trebuie parcurşi pînă în ziua examenului, care va avea loc pe 22 iulie, precum şi a celui de ocupare a posturilor şi catedrelor vacante, care va avea loc pe 29 iulie.

Aceste examene vor avea loc în patru centre din Piatra Neamţ, aceleaşi ca în anii anteriori. Deja am parcurs paşii legaţi de completarea comisiei de organizare a concursului de Titularizare şi au fost completate şi comisiile din cele patru centre. Lucrările cadrelor didactice se vor transporta la comisiile de evaluare din alte judeţe, prin poşta specială. Spun asta pentru că era o sarcină dificilă aceea de asigurare a securităţii transportului“, a precizat Mihai Obreja, inspector şcolar general al ISJ Neamţ.

Acesta a spus că Serviciul de Resurse Umane al instituţiei pe care o conduce stă la dispoziţia tuturor candidaţilor pentru a le oferi informaţiile necesare susţinerii în bune condiţii a examenelor.

În 22 iulie va avea loc examenul de Defintivat la care vor participa peste 100 cadre didactice, iar în 29 iulie se va desfăşura examenul de Titularizare în învăţămînt la care sînt aşteptaţi în jur de 400 dascăli de diverse specialităţi.

Directorii şcolilor din cele patru centre de examen au sarcina de a realiza o igienizare corespunzătoare a spaţiilor de examen, prin care să se evite riscurile infectării cu virusul SARS Cov2.

Citește știrea

Actualitate

Din băncile şcolii, aşteptaţi în şomaj

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ absolvenţii care au cel puţin 16 ani, pot beneficia de sprijin de la stat ■ ajutorul de şomaj este în valoare de 250 de lei şi se acordă pe o perioadă de 6 luni ■ actele trebuie depuse în 60 de zile de la data încheierii cursurilor ■

Absolvenţii institutiilor de învăţămînt în vîrsta de minimum 16 ani pot beneficia de o indemnizaţie de şomaj în cuantum de 250 lei/ lună, pentru o perioadă de 6 luni, dacă se înregistrează la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă din raza căreia îşi au domiciliul, în termen de 60 de zile calendaristice de la data absolvirii, ca persoană în căutarea unui loc de muncă.

Acest din urmă demers, înregistrarea ca persoană aflată în căutarea unui loc de muncă e o etapă prealabilă şi obligatorie în vederea obţinerii facilităţilor acordate potrivit Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă.

În cazul absolvenţilor de liceu, indiferent dacă au promovat sau nu au promovat examenul de Bacalaureat, termenul pentru înscrierea la agenţiile teritoriale ANOFM este de 60 de zile de la încheierea cursurilor claselor terminale din învăţămîntul liceal. Elevii care nu au situaţia şcolară încheiată la toate materiile, se pot înregistra în evidenţele agenţiei în termen de 60 de zile de la data promovării examenului de corigenţă, dată înscrisă în adeverinţa eliberată de instituţia de învăţămînt.

„În cazul absolvenţilor de studii superioare, termenul de 60 de zile în interiorul căruia trebuie să se înregistreze la agenţiile de ocupare începe de la finalizarea studiilor anului terminal sau de la data promovării examenului de licenţă (dacă persoana promovează examenul de licentă în termen de 12 luni de la finalizarea studiilor)“, anunţă ANOFM.

Actele necesare pentru înregistrarea absolvenţilor în evidenţele agenţiilor teritoriale ale ANOFM ca persoane aflate în căutarea unui loc de muncă, sînt: carte de identitate; actele de studii / adeverinţă eliberată de la secretariatul institituţiei şcolare care atestă absolvirea; declaraţie pe proprie răspundere, sub sancţiunile aplicate faptei de fals în declaraţii, că persoana nu are restricţii medicale care o împiedică sa presteze muncă sau că are eventuale restricţii medicale care o împiedica să presteze o anumită muncă.

Prin absolvent al unei instituţii de învăţămînt se înţelege persoana care a obţinut o diplomă sau un certificat de studii, în condiţiile legii, în una dintre instituţiile de învăţămînt gimnazial, profesional, special, liceal, postliceal sau superior, de stat ori particular, autorizat sau acreditat în condiţiile legii.

Absolvenţii instituţiilor de învăţămînt şi absolvenţii şcolilor speciale, în vîrstă de minimum 16 ani, care în termen de 60 de zile de la absolvire se înregistrează la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă şi în acest termen se angajează cu normă întreagă pentru o perioadă mai mare de 12 luni, beneficiază de o primă de inserţie egală cu de 3 ori valoarea indicatorului social de referinţă în vigoare la data încadrării (1.500lei). Plata se efectuează în două tranşe: prima după încadrare şi a doua după cele 12 luni.

Citește știrea

Trending