Contactează-ne

Actualitate

“Filmul” complet: Pe întuneric, blocaţi la zeci de metri în gondole

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ între cei 16 oameni care au rămas suspendaţi la zeci de metri de pămînt era şi un sugar de 3 luni ■ acesta şi părinţii lui veniseră pentru prima dată în vizită la Piatra Neamţ şi au încercat şi telegondola ■ la intervenţie au participat militari ISU, salvamontişti şi jandami ■ în final, instalaţia a fost repornită cu un motor auxiliar ■

Ziua de 27 august 2018 va rămîne cel mai probabil în memoria celor care au vrut să vadă panorama oraşului Piatra Neamţ din telegondolă ca una plină de adrenalină după ce instalaţia s-a defectat, iar 16 oameni, între care şi un sugar de numai 3 luni, au rămas blocaţi la zeci de metri de pămînt cînd instalaţia s-a blocat. S-a întîmplat în jurul orei 20, cînd toate cele 20 de cabine ale instalaţiei pe cablu au rămas înţepenite şi eforturile iniţiale ale celor de la firmă nu au dat roade. A fost momentul în care apelurile la numărul unic de urgenţă 112 ale celor care erau în cabine, dar şi a aparţinătorilor la care victimele sunaseră şi le spuseseră ce s-a întîmplat, au alertat autorităţile. Din primele informaţii de la acel moment s-a stabilit că un ax al instalaţiei de cablu s-a defectat, iar cabinele au rămas înţepenite. Imediat s-au moblizat pompierii din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Neamţ iar lor li s-au adăugat salvatorii din cadrul Serviciului Salvamont Neamţ, dar şi forţe de ordine, jandami şi poliţişti. Iniţial s-a ştiut de 15 persoane care fi rămas blocate în cabine, la ceas de seară, însă numărul celor care au rămas suspendaţi a fost de 16. Prima dată autorităţile implicate în misiunea de salvare au blocat Bulevardul Republicii, în zona bisericii de la gară, în cea mai apropiată cabină de staţia de plecare a telegondolei fiind doar un bărbat. Simultan, cei de la ISU dar şi primarul Dragoş Chitic au luat legătura telefonic cu cei din telegonodole pe care au încercat să-i liniştească, dîndu-le asigurări că se va face tot ce este omeneşte posibil pentru a-i aduce, în siguranţă, la sol. Primul care a fost coborît din instalaţia de cablu a fost un bărbat aflat singur în una din cabinele aflate în apropierea staţiei de plecare a telegondolei de lîngă gară. Muncitorii de la firma care administrează instalaţia au reuşit să tragă cabina mai aproape de coborîre şi să-l dea jos pe cel rămas captiv pentru puţin timp. Au mai rămas în aer, la propriu, 15 persoane care se aflau în cinci din cabinele instalaţiei, aceştia aflîndu-se la zeci de metri de pămînd pe distanţa de deasupra străzilor Alexandru cel Bun, lîngă DGASPC Neamţ şi pînă în zona de deal a traseului telegondolei. Prima din seria intervenţiilor din acea seară a avut loc în curtea Direcţiei pentru Tineret şi Sport din Piatra Neamţ, vizavi de Grădina Zoologică. Acolo o macara din dotarea pompierilor a urcat cu o nacelă pînă la o înălţime de 42 de metri. Cînd a ajuns în dreptul cabinei, forţele de intervenţie au stabilit că efortul a fost inutil, deoarece cabina era goală.

Încercări cu reuşite şi nereuşite

Următoarea cabină era undeva deasupra sediului DGASPC Neamţ, unde intervanţia era în plină desfăşurare în jurul orei 21.30. La acel moment poarta instituţiei era închisă şi blocată, astfel că forţele de intervenţie au fost nevoie să spargă poarta, au dat jos o parte din gard şi au fost nevoie să distrugă parţial şi gardul unei locuinţe pentru a monta macaraua cu nacelă, o instalaţie de mari dimensiuni. A fost ridicat braţul care a ajuns foarte aproape de cabina de în care erau patru persoane, un pietrean cu o familie de prieteni de la Bucureşti, aceştia avînd cu ei copilul de numai 3 luni. Jos, lîngă curtea DGASPC se afla tată pietreanului, Emil Neagoe, care aştepta cu sufletul la gură să-i vadă lîngă ei pe cei dragi. „E acolo fiul meu, pietrean care lucrează la Bucureşti şi care a venit acasă cu prietenii lui, o familei de tineri cu un copil mic, de 3 luni. Sînt speriaţi şi nu ştiu cît mai durează pînă se termină totul, că stau acolo de atîta mar de timp, de vreo 2 ore. Nu ştiu, probabil şi ei au sunat la 112, eu eram acasă cînd au sunat şi au spus ce s-a întîmplat. A venit cu prietenul lui şi familia acestuia de la Bucureşti, să le arate oraşul şi au mers şi cu telegondola. Am fost şi la gară, iar cei de telegondolă au spus că au făcut comandă de piese din Austria. Fiul meu spune că l-au sunat şi i-au spus că vor da drumul la telegondolă, da eu îi văd aici, cu macaralele“, a declarat Emil Neagoe. Pompierii au ajuns pînă aproape de cabina cu pricina, la cîţiva metri apoi s-a aşteptat intervenţia salvamontiştilor. Între timp a venit şi soluţia salvatoare, iar specialiştii de la telegondolă au reuşit să repornească instalaţia. „Iniţial, intervenţia de salvare începuse sus, pe munte, unde erau jandami dar şi lucrători ISU; oamenii erau în dreptul telegondolei dar i-am întors pentru că s-au eliminat nişte roţi şi încearcă să-i tragă pe cablu pornind telegondola cu un motor auxiliar. E varianta cea mai sigură şi de asta am oprit operaţiunea de salvare atît cu salvamontiştii pregătiţi să urce pe stîlpul de la Tabere, partea de sus a telegondolei, cît şi cu jandamii urcaţi la o gondolă să-i dea jos. Nu contează timpul estimat ci contează să-i aducem jos, în siguranţă, pe toţi“, a declarat şeful ISU Neamţ, colonelul Ioan Niţică. Misiunea s-a încheiat în jurul orei 23.30 cînd toţi cei blocaţi în telegondole au ajus în siguranţă la staţia de sosire şi cei care au avut nevoie au primit sprijin medical. Plin de suspans a fost momentul în care a ajuns în siguranţă la staţia de sosire cei aflaţi în cabina cu sugarul de 3 luni. „Am fost blocaţi sus de la ora 19.45, dar, din fericire, copilul a dormit mai tot timpul. Orele au trecut greu pentru toţi, dar mai mult pentru soţul meu. Sîntem pentru prima dată la Piatra Neamţ, dar sîntem bucuroşi că totul s-a terminat cu bine“, a spus mama sugarului. „Pînă s-a identificat o soluţie tehnică şi a reuşit să fie pusă în practică, s-a intervenit cu sprijinul ISU, ulterior şi cu sprijinul alpiniştilor. Important e că s-a găsit această soluţie tehnică şi că a funcţionat şi a permis funcţionarea în regim de avarie a telegondolelor pentru a aduce călătorii pe peron, în siguranţă. Urmează să am o discuţie cu cei care administrează telegondola, să vedem dacă sînt lucruri care trebuie corectate şi cum putem evita astfel de situaţii pentru că eu, ca primar al acestui oraş, nu sînt deloc fericit atunci cînd se întîmplă o situaţie de genul acesta, cu menţiunea că telegondola este administrată de o societate comercială“, a declarat primarul Dragoş Chitic

„Oamenii au fost tot timpul în siguranţă pe cablu“

Despre acţiunea de salvare detalii a oferit şi Cornel Brohanschi, şef mentenanţă şi administrator special Perla Invest, firma în „curtea“ căreia e telegondola. „Eu sînt în concediu, dar am ajutat cît am putut băieţii ca să poată să mişte gondola în staţie. Pe jumătate din staţie nu se mai putea mişca gondola şi atunci le-am spus că singura soluţie este să dea jos un tronson de cauciucuri şi pe urmă au împins cu mîna gondola pe jumătate din staţie. Mai întîi le-am spus băieţilor să taie o curea şi să încerce să tragă cabina cu mîna; aşa s-a procedat pentru cabina de la stîlpul 2. Apoi nu a mai mers. Le-am spus să dezumfle cauciucurile, tot nu a mers şi atunci le-am spus că singura soluţie este să dea jos cauciucurile şi să mişcăm instalaţia cu mîna şi asta a fost. În momentul în care se constată că este defecţiune majoră, se anunţă toate forurile, inclusiv Salvamont cu care avem contract, ca să intervină, iar, între timp, băieţii au încercat tot posibilul: prima dată au adus cabina cu o persoană care era la stîlpul 2, apoi, cînd au văzut că nu se mai poate deplasa au trecut la procedura pe care am descris-o. Nu sînt proceduri standard referitoare la demontat/montat, asta a fost o manevră pe care am făcut-o noi, gîndind şi analizînd că altă soluţie nu este pentru a aduce oamenii în staţie. Ca să-i coboare cu frînghia din cabine după procedura de salvare care este aprobată e mai dificil, era noaptea, dura mai mult. A cedat un ax pe partea de intrare, care acţionează tot transportorul. Oamenii au fost tot timpul în siguranţă pe cablu, nu a fost nici o problemă, numai că intră oamenii în panică şi aici e problema cea mai spinoasă. A mai fost o problemă în iunie anul acesta, tot la sistemul ăsta, dar la partea de sus, cînd din cele trei curele de acolo, una a cedat şi a întrerupt tot transportul. Atunci a fost mai uşor, am rezolvat cam în 20 de minute. A fost altceva decît acum. Mă bucur pentru băieţii mei care s-au descurcat, altfel trebuia să intervină salvamontiştii, singurii autorizaţi pentru salvare la înălţime pe cablu. Motorul auxiliar se foloseşte pentru deplasarea gondolelor, dar se face foarte încet. Durează aproape o oră să facă o cabină de sus, pînă jos. Cînd e o situaţie de avarie, se foloseşte acest motor. A fost ceva neprevăzut total. Este a treia avarie de 10 ani de cînd e instalaţia – prima a fost chiar în anul de punere în funcţiune cînd un indicator de nivel de la rezervorul de ulei din staţia de sus dădea informaţia eronată că n-ar fi avut lichid în rezervor şi instalaţia se blochează automat.

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Autostrada Unirii a fost, este și va fi o prioritate a PNL! Au început etapele pregătitoare ale tronsonului Târgu Neamț – Iași – Ungheni!

Știre publicată în urmă cu

în data de

Partidul Național Liberal a început investițiile în dezvoltarea rețelelor de transport, bazându-se pe finanțare europeană. În ultimul an, Guvernul PNL a deblocat lucrări și proiecte majore de infrastructură importante pentru regiunea Moldovei: Autostrada Unirii  A8 (Tg. Mureș – Iași – Ungheni) și Autostrada Moldovei A7 (cu traseul Nord-Sud). Parlamentarii din județul Neamț au susținut în mod activ demararea proiectului Autostrăzii Unirii. Dată fiind importanța majoră a acestui proiect și Guvernul PNL a venit în susținerea lui.

Nemțenii au dreptul să știe că au fost începute etapele pregătitoare ale tronsonului din autostrada A8 care traversează regiunea Moldovei, adică Târgu Neamț – Iași – Ungheni. Săptămâna trecută au fost depuse trei oferte pentru realizarea studiului de fezabilitate, un pas esențial pentru buna desfășurare a proiectului. Câștigătorul licitației va fi anunțat la anul, când va și începe lucrul la acest studiu.

Și celelalte două loturi ale A8 sunt deja în etapele de obținere ale autorizațiilor și avizelor. Pentru tronsonul Târgu Mureș – Târgu Neamț se lucrează deja la studiul de fezabilitate, acesta fiind și cel mai greu de realizat, deoarece autostrada va traversa munții. În celălalt capăt al A8, la intrarea în Republica Moldova, este podul peste Prut de la Ungheni, care își așteaptă acordul de mediu și – după primirea lui – se va trece la emiterea Hotărârii de Guvern cu indicatorii tehnico-economici în baza cărora se va realiza proiectul.

Pentru cealaltă autostradă care va traversa Moldova – adică A7 – au fost încheiate, în acest an, contractele și pentru studiile aferente ultimelor două secțiuni (Pașcani – Suceava și Suceava – Siret). Termenul final de predare al documentațiilor tehnice este 2022. Primele patru loturi ale A7 (de la Ploiești la Pașcani) sunt acum în faza de elaborare a documentațiilor, iar la anul va fi lansată licitația pentru construcția efectivă a autostrăzii. Acest proiect va avea 428 kilometri și un preț de 3 miliarde euro.

Mai mult chiar, miercuri, 2 decembrie,  a fost inaugurat primul tronson al A7, respectiv 16 kilometri cu profil de autostradă din totalul de 31 de kilometri, cât are centura ocolitoare a Bacăului. După 30 de ani de promisiuni făcute de toate forțele politice care s-au succedat la guvernare, doar Guvernul PNL a reușit să îndeplinească un obiectiv strategic pentru Moldova. Deschiderea circulației pe acest tronson are loc cu 1 an înaintea termenului prevăzut în contract, ceea ce ne dovedește – o dată în plus – că antreprenorii români pot derula contracte de succes în colaborare cu un guvern care pune investițiile pe primul loc.

Toate aceste costuri (studiile de fezabilitate și costul efectiv al construirii autostrăzilor) au deja finanțarea asigurată. În mare parte este vorba despre bani europeni, restul sumelor provenind de la bugetul național sau din diferite parteneriate cu instituții financiare internaționale.

Echipa PNL Neamț va susține în continuare realizarea Autostrăzii Unirii (A8). Este o promisiune făcută nemțenilor, pe care o vom respecta! Vom avea parte de sprijinul Guvernului PNL, dar și al parlamentarilor liberali. Pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere din județul Neamț votați duminică PNL, poziția 6 pe buletinul de vot!

Citește știrea

Actualitate

Se mai încălzeşte, dar vin precipitaţii

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ în week-end sînt aşteptate valori termice diurne de pînă la 7 grade ■ meteorologii anunţă precipitaţii, întîi ploaie, apoi ninsoare ■ minimele nocturne vor fi rezonabile ■

Luna decembrie a debutat cu temperaturi sub media perioadei şi cel puţin în zona Neamţului a fost mai rece decît ne-am fi aşteptat. Mai bine a fost în vîrf de munte, pe Toaca, din cauza unui fenomen denumit inversiune termică.

Pe 3 decembrie, la ora 11 termometrele indicau 1 grad la Roman, -1 grad era la Piatra Neamţ şi Tîrgu Neamţ, iar la acelaşi moment la staţia meteorologică de pe Ceahlău – Toaca specialiştii au măsurat temperaturi pozitive de 3 grade. Tot acolo este şi strat de nea ce măsoară 6 centimetri. Indicele de răcire era mai coborît în teritoriu, iar dacă pe munte nu era nici o schimbare, 3 grade cu plus, la Piatra Neamţ şi Roman se resimţeau -1 grad, în timp ce la Tîrgu Neamţ era un indice de răcire de -6 grade.

Meteorologii spun că în week-end se mai încălzeşte, dar vin precipitaţii care, la început vor fi sub formă de ploaie, iar săptămîna viitoare debutează cu ninsoare. Aşa stînd lucrurile trebuie spus că pe 4 decembrie va fi mai cald, se anunţă cer variabil cu soare şi o maximă care ajunge la 6 grade. Noaptea rămînem cu valori termice negative, de -2 grade. Una din cele mai calde zile din această lună pare a fi cea de sîmbătă, 5 decembrie, cînd ziua se ajunge la temperaturi nesperate, de 7 grade. Din păcate se adună norii şi va ploua.

Şi noaptea regimul termic se apreciază nesperat, iar minima se opreşte la 4 grade, cu plus. Duminică, 6 decembrie, mercurul din termometre coboară niţel, iar în cel mai cald moment al zilei nu vor fi mai mult de 5 grade, motiv pentru care ploaia se poate transforma în lapoviţă. Şi noaptea se face mai rece, iar minima se opreşte la 1 grad. De săptămîna viitoare nu mai avem parte de zile calde.

Luni, 7 decembrie, cerul va fi acoperit şi sînt aşteptat ninsori la o maximă diurnă de doar 1 grad. După lăsarea întunericului vor fi temperaturi negative, de -2 grade. Frig va fi si marţi, 8 decembrie, 0 grade ziua, cînd din nou sînt aşteptaţi fulgi de nea, iar peste noapte rămînem cu minima cantonată la -2 grade. Mijlocul săptămînii aduce o apreciere a regimului termic şi scăpăm de precipitaţii, nu şi de cerul acoperit. Maxima diurnă ajunge la 2 grade, iar minima nocturnă va fi de -2 grade. Ziua de joi, 10 decembrie, aduce din nou nori, dar şi precipitaţii, ploaie sau lapoviţă.

Valorile termice diurne ajung la 3 grade, iar după lăsarea întunericului va fi 1 grad, cu plus. Cer acoperit ne aşteaptă şi vineri, 11 decembrie, dar fără precipitaţii. Valori termice nu suferă modificări, o maximă diurnă de 3 grade şi 1 grad peste noapte. Cam la fel va fi vremea şi în week-end-ul viitor, iar în perioada 11 – 12 decembrie va fi cer acoperit şi nu mai mult de 3 grade. Noaptea rămînem cu valori pozitive, dar modeste, de 1 grad.

Citește știrea

Actualitate

Ce naţionalităţi mai vieţuiesc în Neamţ

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ în Planul Local de Acţiune pentru Dezvoltarea Învăţămîntului Profesional şi Tehnic sînt precizate şi date referitoare la naţionalităţile conlocuitoare ■ în judeţ, 439.834 persoane s-au declarat români, 6.398 romi şi sub 0, 05% de alte naţionalităţi ■

Inspectoratul Şcolar Judeţean Neamţ, prin Comitetul Local pentru Dezvoltarea Parteneriatelor Sociale a structurat Planul Local de Acţiune pentru Dezvoltarea Învăţăm=ntului Profesional şi Tehnic (PLAI), document prin care se fac referiri la aspecte importante ale vieţii din judeţ.

Din unul din capitolele documentului aflăm cam ce naţionalităţi mai vieţuiesc în unităţile administrativ teritoriale ale judeţului, cu specificaţia că la ultimul recensămînt al populaţiei, din 2011, înregistrarea etniei, limbii materne şi religiei au fost benevole, aşa că numărul real de conjudeţeni aparţinînd diverselor naţii conlocuitoare este irelevant, fiind dat de doar ceea ce şi-au asumat liber consimţit persoanele recenzate.

Altă parte de informaţii de la acest ultim recensămîn al populaţiei, susţin semnatarii documentului de care vorbim, provind din informaţii furnizate de unităţile administrativ teritoriale. Astfel, ca urmare a datelor prezentate cu referire la etnie, limbă maternă şi religie, în judeţul Neamţ ar trăi 439.834 de români, adică 93,43%.

De etnie romă s-au declarat doar 6.398 de nemţeni, ceea ce reprezintă 1,35%, ştiut fiind că numărul etnicilor romi este mult mai ridicat în realitate. Alte etnii, lipoveni, italieni, maghiari, germani, evrei, turci şi tătari, reprezintă în ponderea etniilor conlocuitoare în Neamţ un procent nesemnificativ, de sub 0,05% .

De remarcat şi faptul că pentru un număr de 23.852 de persoane, ceea ce înseamnă 5,07%, aceste informaţii sînt indisponibile, persoanele respective nefiind recenzate pentru că nu au fost găsite la domiciliu la recensămîntul din anul 2011.

Citește știrea

Trending