Contactează-ne

Actualitate

Drumul strategic al Regelui Carol I în Munţii Stânişoarei

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ DJ 209B uneşte judeţele Neamţ şi Suceava, de la Borca la Mălini ■ străbate o zonă de o frumuseţe neasemuită cu păduri şi pajişti alpine ■ i se mai spune Drumul Talienilor sau Drumul Vitoriei Lipan ■

Regele Carol I, care s-a dovedit a fi total dedicat, cu vorba şi cu fapta, ţării de adopţie prin conjunctura vremurilor, a fost cel care a înţeles rolul strategic al Munţilor Stânişoarei pentru „tânăra“ Românie.

Că avea să fie aşa, referindu-ne la rolul strategic, o demonstrează luptele grele date în zonă spre sfârşitul celui de-al Doilea Război Mondial, poziţia fiind straşnic apărată de trupele germane şi ungare, aflate în retragere spre Ardeal, în încleştarea cu cele române şi ruse.

Revenind la Regele Carol I, acesta a decis construirea unui drum prin munţi, între comuna Borca, judeţul Neamţ şi Mălini (localitatea unde s-a născut Nicolae Labiş), judeţul Suceava, în primul rând din considerente militare, pentru a face legătura între valea Moldovei şi valea Bistriţei şi în al doilea rând comercial. Realizarea lui a durat 12 ani, între 1902 şi 1014, „drumarii“ fiind italieni, de unde şi denumirea de Drumul Talienilor, după cum i-au zis localnicii. Acum, pe hărţile rutiere el figurează ca fiind DJ 209B şi i se mai spune Drumul Vitoriei Lipan, femeia din Tarcăul Neamţului şi eroina din „Baltagul“ lui Mihail Sadoveanu găsindu-şi soţul ucis într-o prăpastie de pe marginea lui.

Calea de acces între cele două judeţe se afla pe Domeniile Coroanei României, instituţie care asigura fondurile necesare Casei Regale, la mică distanţă de Transilvania, adică de frontiera cu Imperiul Austro-ungar. Proiectarea viitorului drum a fost făcută de către specialişti austrieci, iar construcţia efectivă a aparţinut meşterilor italieni, dar a fost folosită şi mână de lucru din localităţile zonei.

„În raport cu tehnologia de la vremea respectivă lucrările de artă rutiere au fost realizate foarte bine din punct de vedere tehnic, astfel că podurile metalice sunt un etalon în ceea ce priveşte o lucrare de calitate“, precizează Wikipedia. Lungimea drumului este este de aproximativ 55 de kilometri, 33 fiind pe teritoriul judeţului Suceava şi 23 pe cel al judeţului Neamţ, iar cel mai înalt punct este în Pasul Stânişoara, la o altidudine de 1.235 de metri, unde cumpăna apelor (linia de demarcare a două bazine hidrografice), separă cele două judeţe. Este locul unde trecătorilor sau turiştilor li se oferă o perspectivă neasemuit de frumoasă. „Lucrările de artă rutiere, bine conservate şi în bună stare de funcţionare şi astăzi pe teritoriul judeţului Suceava, includ poduri metalice de traversare a pârâului Suha din grinzi cu zăbrele şi calea sus, precum şi podeţe în boltă din zidărie de moloane de piatră. Pe partea care aparţine de judeţul Neamţ sunt cinci poduri, atât acestea cât şi zidurile de sprijin fiind construite din piatră de munte, cioplită şi bătută cu ciocanul“, descrie drumul Grigore Pisea, în „Geografia fizică a României“, Ediţia a II-a, Bucureşti, Editura Fundatiei România de Mâine, 2006.

După terminarea lucrărilor, drumarii italieni au construit în Pasul Stânişoara o cruce mare din piatră, cu dimensiunea de 16/18 metri, pentru a dăinui şi a aduce aminte cine a lucrat la edificarea drumului dorit de Carol I, o parte dintre însemnele sculptate pe edificiu fiind inspirate din însemnele regale române. După decizia României de la 23 august 1944, când a fost ruptă alinţa cu Axa, zona montană a şoselei a fost teatrul unor lupte înverşunate între beligeranţii conflagraţiei mondiale. Din Pasul Stânişoara, unde fuseseră construite fortificaţii şi cazemate, trupele germane au executat tiruri de artilerie la mulţi kilometri depărtare, până la aliniamentul văii Moldovei. În timpul confruntărilor, Crucea Talienilor a fost distrusă de bombardamente, iar cazematele au fost aruncate în aer, după ce soldaţii germani şi ungari au fost nevoiţi să se retragă spre Ardeal.

Din monumentul „talienilor“ au mai rămas doar treptele de piatră pe care se urca spre soclul crucii, ulterior fiind montată alta, de metal, fiind construită şi o troiţă. În amintirea soldaţilor din Regimentele 3 Grăniceri, 6 Grăniceri şi a Companiei a 11-a conduse de căpitanul Vasile Teodoreanu ucişi în luptele pentru cucerirea zonei strategice din Pasul Stânişoarei la poalele muntelui a fost construit alt monument, o veche cruce din piatră marcând poiana în care şi-au pierdut viaţa câteva sute de ostaşi. Drumul talienilor a fost puţin folosit pentru a face legătura dintre cele două judeţe din cauza stării proaste, mai circulat fiind pe perioada sezonului cald, în scop turistic. Dar, zona este de un mirific aparte, cei sosiţi aici putând stăbate traseul făcut de Vitoria Lipan în căutarea soţului. În prezent, cea mai mare parte a drumului din judeţul Suceava este asfaltată, dar ample lucrări de reabilitare au început şi pe sectorul din Neamţ. Valoarea lucrărilor este de 65 milioane de lei.

Actualitate

Cadavru găsit într-o fosă

Știre publicată în urmă cu

în data de

Corpul neînsufleţit al unei femei de 74 de ani a fost găsit de pompierii nemţeni într-o fosă, în comuna Gherăieşti, vineri, 16 aprilie.

“Prin apel la 112, în jurul orei 11:04, pompierii au fost solicitați să intervină pentru degajarea unei persoane căzută într-o fosă, în comuna Gherăești.

La locul solicitării s-au deplasat pompieri din cadrul Detașamentului Roman cu o autospecială de stingere cu modul pentru descarcerare și un echipaj cu ambulanță de la SAJ.

Pompierii au scos din interiorul fosei  o femeie de 74 de ani, ce nu prezenta semne vitale”, au transmis reprezentanţii ISU Neamţ.

 

FOTO: generica

Citește știrea

Actualitate

Accident neverosimil: autoturism lovit de roata unui camion

Știre publicată în urmă cu

în data de

Un accident rutier mai puţin obişnuit s-a produs vineri, 16 aprilie, în comuna Bălţăteşti. O femeie a ajuns la spital după ce autoturismul pe care îl conducea a fost lovit de o roată desprinsă de la un autocamion încărcat cu lemne.

“Prin apel la 112, pompierii au fost înștiințati despre producerea unui accident rutier pe raza comunei Bălțătești. La locul solicitării s-au deplasat două echipaje de pompieri cu o autospecială de stingere cu modul pentru descarcerare și o ambulanță SMURD din cadrul Detașamentului Târgu Neamț.

O roată de la un autocamion încărcat cu lemne s-a desprins și a lovit un autoturism. În autoturism se afla doar conducatoarea auto, o femeie de 40 de ani. Aceasta a primit îngrijiri medicale de la echipajul SMURD,  ulterior fiind transportată la CPU Târgu Neamț.

Pompierii au asigurat măsurile de prevenire și stingere a incendiilor și au curățat carosabilul de elementele rezultate în urma accidentului rutier”, au transmis reprezentanţii ISU Neamţ.

Citește știrea

Actualitate

Primăvară … timidă

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ pînă la finele săptămînii viitoare se anunţă temperaturi „călii“ ■ maximele diurne vor oscila între 9 şi 13 grade ■ în cea mai caldă noapte nu vor fi mai mult de 6 grade ■ în cea mai mare parte a intervalului sînt aşteptate ploi ■

Primăvara aceasta a fost capricioasă şi la fel va rămîne vremea chiar dacă am trecut în a doua parte a anotimpului. Cea de-a doua decadă a lui aprilie nu ne aduce timpul bun la care sperăm, iar meteorologii anunţă valori termice sub media perioadei, indiferent dacă vorbim de cele nocturne sau de cele diurne.

Şi mai rău este faptul că în majoritatea intervalului supus analizei sînt aşteptate precipitaţii sub formă de ploaie. Aşa stînd lucrurile trebuie spus faptul că meteorologii de la staţia de pe Ceahlău – Toaca au anunţat faptul că pe munte este un strat consistent de nea, ce măsoară 100 de centimetri de nea, iar o vorbă din popor spune că nu vine primăvara pînă nu se topeşte zăpada de pe munte.

Ieri, 15 aprilie 2021, la jumătatea primăverii, la ora 10:00 erau 2 grade la Tîrgu Neamţ, 3 grade erau la Roman, iar în reşedinţa de judeţ se înregistrau la acelaşi moment 5 grade. Pe munte erau valori negative, de -6 grade. Astăzi, 16 aprilie, am putea zări soarele în răstimpuri, iar la amiază se vor înregistra 11 grade.

Minima nocturnă va fi mult sub media perioadei, doar 2 grade. Ceva mai bine va fi sîmbătă, 17 aprilie, cînd se anunţă cer varoabil cu soare şi pînă la 13 grade. Regimul termic diurn nu-l influenţează şi pe cel nocturn, iar minima rămîne la 2 grade. Duminică, 18 aprilie, se strică vremea. Se readună norii şi plouă destul de mult, iar maxima se opreşte la 12 grade. Singura veste bună este că mai creşte maxima nocturnă care ajunge la 6 grade.

Fix la fel va fi vremea şi luni, 19 aprilie, cînd cerul va fi acopereit, plouă slab întreg intervalul la o maximă diurnă de 12 grade şi o minimă nocturnă staţionară la 6 grade. Cea mai rece zi din întreg intervalul de prognoză pare a fi cea de marţi, 20 aprilie, cînd nu vor fi mai mult de 9 grade şi continuă să plouă. După lăsarea întunericului nu sînt schimbări notabile, iar minima rămîne la 6 grade.

Mai zărim soarele abia miercuri, 21 aprilie, dar vor fi şi ceva nori lipsiţi de importanţă. Se ajunge la valori termice diurne de 11 grade, însă noaptea va fi mai rece şi minima coboară la 5 grade. Joi, 22 aprilie, se readună norii şi reîncep precipitaţiile, chiar dacă ziua se mai încălzeşte şi se ajunge la 13 grade. Se depreciază regimul termic nocturn şi se ajunge la 4 grade. Vineri, 23 aprilie, va fi cer acoperit, dar pare că precipitaţiile încetează.

Maxima zilei nu trece de 13 grade, iar minima nocturnă ajunge la 6 grade. Week-end-ul viitor aduce timp mohorît. Sîmbătă şi duminică, în perioada 24 – 25 aprilie, ploile vor face legea. În ce priveşte temperaturile nu avem mari speranţe, pentru că ziua vor fi cam 12, cel mult 13 grade, iar minima nocturnă va fi de 6 grade.

Citește știrea

Trending