Contactează-ne

Actualitate

Cronica pisălogului: Insomniile romaşcanului

Știre publicată în urmă cu

în data de

Constantin Bîrjoveanu (1934 – 2000), scriitor, pictor, caricaturist şi vorbitor de esperanto dădea viaţă, în urmă cu vreo două decenii, unor apreciate tablete umoristice, publicate în hebdomadarul vremii, Gazeta de Roman. În numărul de astăzi, iată o nouă cronicuţă în care, ca şi în cea de săptămîna trecută, cu ironia fină ce-l caracteriza, satirizează cotidianul mărunt, de care fiecare dintre noi se loveşte de la ieşirea din casă şi pînă la întoarcerea de la treburile zilnice. În acestă tabletă vorbeşte, din nou, despre cîteva fenomene post-decembriste care ar provoca insomnii românilor: de la dispariţia apetitului pentru muncă al tinerilor, la proasta creştere a unora din aceeaşi generaţie, despre indolenţa unor autorităţi faţă de problemele cotidiene ale cetăţeanului, despre scumpiri de tot felul, de la alimente, la utilităţi ca gaze sau electricitate. Nu este trecută sub tăcerea nici îmbogăţirea unor categorii nou apărute după Revoluţie: bişniţa în ţări ca Turcia fiind modul în care s-a creat capital pentru începutul unor afaceri sau spălarea banilor prin ceea ce se cheamă turismul sexual.

Despre poetul, filozoful şi legendarul grec de-i zicea Epimenide se spune că a dormit jumătate de secol fără întrerupere, după care s-a trezit şi a mai trăit pînă la 300 de ani. Legendă. Expresia „Somnul lui Epimenide“ se aplică unei persoane care a stat vreme îndelungată departe de lume, dar nu e cazul nostru, care locuim în centrul universului şi ne lovim de greutăţi şi de întrebări fără răspuns şi nu ne putem bucura nici măcar de somnul unei nopţi întregi.

Poate că aţi auzit după Revoluţie, despre insomniile românului, poate că le-aţi trăit. Acestea, în genere, sînt generate de cauze generale şi nu vreau să mai ofer o noapte de nesomn amintindu-vă aceste cauze. Problema este puţin confuză şi nu pot preciza dacă atunci cînd nu dorm am insomnie sau dacă atunci cînd am insomnie nu dorm. Chiar dacă ar fi o sindrofie, care să se lase cu bătută, aş putea dormi butuc, dacă nu mi-ar veni în cap fel de fel de probleme.

Aşa bunăoară, mă întreb de ce unii tineri şomeri, care au pămînt, casă şi părinţi la ţară, văzînd că meseria pe care au învăţat-o la tîrg (dacă au învăţat-o!) nu mai are căutare, de ce nu merg să înveţe de la cei bătrîni una din meseriile specifice satului şi care sînt pe cale de dispariţie, cum ar fi olăritul, cojocăritul, dogăritul, ţesutul scoarţelor şi cîte şi mai cîte?! Încerc să dorm şi gîndul iarăşi o ia razna.

De ce, domnule, nu ies tinerii să dea puţin cu mătura în faţa blocului, ori să se îngrijească de spaţiul verde şi aşteaptă totul de la cei bătrîni? Pînă cînd, domnule? După ce aceştia din urmă nu vor mai fi, pe cei dintîi îi vor mînca cîinii. Mă întorc pe partea cealaltă şi încerc să aţipesc. Ţi-ai găsit! Duminică-după amiază toţi tinerii care ocupau băncile din jurul statuii lui Roman-Muşat erau cocoţaţi pe spătarul acestora iar cu picioarele stăteau unde ar fi trebuit să şadă cu şezutul. Abia acum pricep de ce un bătrîn a rugat o domnişoară să-l ajute să se cocoaţe şi el. De ce? Ca să fie în rînd cu oamenii.

Da, cu oamenii. Chiar dacă unii din aceşti tineri nu se comportă civilizat, sînt totuşi oameni şi nu au nici o vină că părinţii nu s-au ocupat de ei, pentru că pe vremuri stăteau tot timpul, ba la şedinţe, de tot soiul, ba la cozi. Pe vremea Revoluţiei timpul şi-l petreceau în faţa televizorului, iar după Revoluţie timpul s-a consumat în manifestaţii pro sau contra Guvernului, în greve, în bişniţoturism, în aşteptarea unor trenuri care să-i ducă acasă după revendicarea problemelor ceferiştilor, etc.

Cînd să mai dea educaţie copiilor? Pic de somn şi n-am pic de somn. Oare dacă domnul primar nu ar fi efectuat recenta excursie în Franţa, strada Bogdan Dragoş ar mai fi înconjurată de conducătorii auto (şi nu numai ea şi nu numai de ei). De ce s-o fi scumpit din nou carnea? S-a spus la început că fiecare poate să ceară ce vrea şi acum nu-i mai poate opri nimeni. Halal de cei care lucrează la RENEL, Gaze şi la Transporturi! Acestora, zic gurile rele, li se dau şi prime, ba la Paşti, se spune, că s-ar putea să le dea şi carne de miel.

Halal! Încerc să număr, dar la 23 mi-am adus aminte ce purican mare avea pe guler Nea Cutare. Şi el care se teme că la noul stăpîn particular la care s-a angajat n-o să facă purici. Domnule, chiar dacă s-ar constata că aceste goange, carnivore sînt pe cale de dispariţie, s-ar lua măsuri? Nu vă impacientaţi! S-au creat deja rezervaţii naturale, nu prin grija statului, ci a unor întreprinzători particulari. Pac! Te-am prins, „jigodie păroasă!“ Care va să zică matale eraţi acela care nu m-a lăsat să dorm, iar eu, păcătosul, dădeam vina pe guvern şi pe conducerea locală. Am sacrificat biata insectă ca să consatat după aceea că nu puricii sînt cei care ne sug.

Nota Redacţiei: Rubrică realizată cu sprijinul cabinetului parlamentar al senatorului PNL, Eugen Nazarie Ţapu.

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Eugen Țapu-Nazare (PNL): ”Măsuri concrete de sprijin pentru locuitorii din zonele montane”

Știre publicată în urmă cu

în data de

Comisia pentru antreprenoriat și turism, din Senatul României, a avizat favorabil o serie de măsuri pentru încurajarea înființării de centre de colectare și/sau prelucrare a laptelui, fructelor de pădure, ciupercilor, plantelor medicinale și aromatice. Aceste măsuri au ca principale obiective dezvoltarea localităților rurale, crearea de noi locuri de muncă și stoparea migrației populației către zone mai dezvoltate. Promovarea unui lanț alimentar este, de asemenea, un alt obiectiv bine definit.

Termenul final până la care se aplică schema de ajutor este 31 decembrie 2022, iar plățile aferente vor fi efectuate până la 29 decembrie 2023.

Pentru înființarea centrelor de colectare și/sau prelucrare a laptelui, bugetul alocat schemei de ajutor, pentru anul 2022, este 60 de milioane euro. Beneficiarii programului pot primi maximum 40% din cheltuielile necesare înființării de centre de colectare, iar ajutorul poate ajunge la 50% în cazul înființării și componentei de prelucrare.

Pentru fermierii care doresc să înființeze centre de colectare și prelucrare primară a ciupercilor, fructelor de pădure, plantelor medicinale și aromatice, bugetul total este 65,5 de milioane euro, iar valoarea ajutorului acordat este de maxim 40% din totalul cheltuielilor eligibilepentru înființarea de centre de colectare și de maxim 50% pentru prelucrarea primară a ciupercilor, fructelor de pădure, plantelor medicinale și aromatice.

Valoarea ajutorului oferit poate crește până la 90% din valoarea cheltuielilor eligibile în cazul tinerilor fermieri, a investițiilor colective (asociative) și a investițiilor realizate în zone cu constrângeri naturale.

Eugen Țapu-Nazare, președintele Comisiei pentru antreprenoriat și turism, din Senatul României

Citește știrea

Actualitate

Sistemul de management inteligent al traficului – de ce avem mai multe semafoare în oraş?

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ în Piatra Neamţ se implementează un proiect de management adaptiv al traficului, care are o valoare de 35 de milioane de lei ■ până la finalizarea lui vor funcţiona vechile semafoare, iar la final vor rămâne doar cele noi ■

În vederea menţinerii unei fluenţe a circulaţiei pentru vehiculele private, asigurarea priorităţii pentru vehiculele de transport public la trecerea prin intersecţiile semaforizate, precum şi pentru creşterea siguranţei deplasărilor pentru toate tipurile de participanţi la trafic (şoferi, pietoni, biciclişti), se implementează un proiect de management adaptiv al traficului.

Acesta vine în completarea proiectelor de modernizare a principalelor artere din oraşul nostru şi asigură eficienţa lor. Valoarea totală a proiectului este de 35 de milioane de lei, iar implementarea lui se va realiza corelat cu celelalte proiecte de mobilitate urbană aflate în execuţie.

Străzile care sunt cuprinse în proiect sunt următoarele: Bd. Decebal, Piaţa Mihail Kogălniceanu, Bd. Traian, Bd. 9 Mai, str. Dimitrie Leonida, str. Mihai Viteazu, str. Petru Rareş, reprezentând un total de 53 intersecţii înfiinţate sau modernizate. Sistemul de gestiune inteligentă a traficului este implementat pentru a îndeplini următoarele funcţii importante:

  1. Asigurarea priorităţii pentru vehiculele de transport public în intersecţiile semaforizate şi a adaptării în timp real a ciclurilor de semaforizare în funcţie de informaţiile referitoare la poziţia vehiculelor de transport public.

  2. Asigurarea unui management adaptiv al traficului prin capacitatea de modificare a timpilor de semaforizare în funcţie de informaţiile în timp real asupra traficului; 3. Monitorizarea video în locaţiile semaforizate, în vederea creşterii siguranţei pentru toţi participanţii la trafic; 4. Oferirea de informaţii relevante pentru şoferi, cu efectul alegerii unor rute optime.

„În acest moment, sunt montate în paralel atât semafoarele vechi, cât şi cele noi. Până la finalizarea proiectului vor funcţiona vechile semafoare, iar la final vor rămâne în funcţiune doar cele noi, care fac parte din sistemul de management inteligent al traficului. Important de menţionat este şi că nu toţi stâlpii montaţi în prezent sunt pentru sistemul de semaforizare, ci pentru mai multe echipamente: camere, radare şi panouri de informare“, se arată într- un comunicat al Primăriei Piatra Neamţ.

Pentru asigurarea funcţionării optime a sistemului de management al traficului este necesară şi controlarea trecerilor de pietoni dintre intersecţiile semaforizate, astfel încât sistemul să poată calcula cu o predictibilitate suficientă corelarea semafoarelor din locaţii aflate în apropiere una de alta.

Trecerile de pietoni sunt prevăzute cu butoane de cerere pentru pietoni/biciclişti, după caz, astfel încât acestea să poată fi corelate cu diagramele de semaforizare din intersecţiile alăturate şi să asigure o perturbare cât mai mică a fluxului de vehicule, dar şi o traversare în condiţii de siguranţă de către pietoni.

În mod similar, pentru intersecţiile cu străzi laterale cu trafic redus, sistemul va asigura un timp de verde pentru ieşirea de pe străzile laterale doar în momentele în care sunt sesizate vehicule care vor să execute această mişcare. Prin aceste funcţionalităţi, fluxul de vehicule de pe direcţia principală va fi oprit în locaţiile respective doar dacă este sesizată o cerere din partea pietonilor sau a vehiculelor de pe străzile laterale.

Creşterea vitezei de circulaţie în special pentru transportul public şi respectarea graficelor de circulaţie sunt corelate cu alte măsuri de promovare a acestui mod de transport: achiziţia de vehicule ecologice şi implementarea de staţii inteligente de transport, care să permită planificarea călătoriei, comunicarea în timp real a momentului sosirii în staţie a vehiculelor de transport public, precum şi un confort sporit al aşteptării.

Toate acestea sunt măsuri care au rolul de a creşte gradul de utilizare a transportului public, prin renunţarea la deplasările cu vehicule personale. Scăderea traficului pe principalele artere rutiere ale municipiului şi implementarea sistemului adaptiv de management al traficului vor conduce la menţinerea unei fluenţe bune a circulaţiei pentru traficul general, conducând astfel la reducerea poluării, a gazelor cu efect de seră şi creşterea calităţii vieţii cetăţenilor municipiului.

Citește știrea

Actualitate

Investiții în rețeaua de apă

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ la Roman se lucrează, de zor, la înlocuirea conductelor din str. Anton Pann ■ viceprimarul și-ar dori plecarea Romanului de la ApaServ ■ el critică lentoarea celorlate investiții asumate de municipalitate, făcînd supoziția că se vrea finalizarea lor înainte de viitoarea campanile electorală, din 2024 ■

După scandalul imens din această vară legat de avariile repetate care au lăsat Romanul fără apă zile întregi, după furnizarea în continuare a apei potabilie în regim de oprire a acesteia pe timp de noapte, la presiunile Primăriei Roman s-a trecut la programul de schimbare a rețelelor de apă, în zonele unde acestea au și cea mai mare vechime. Viceprimarul Radu Samson a anunțat că în aceste zile se lucrează la schimbarea conductelor de aducțiune în cartierul cel mai vechi al municipiului, pe strada Anton Pann.

”În octombrie 2021 am participat la o negociere între Primărie și ApaServ, unde am stabilit cine și ce își asumă dintr-o listă de probleme urgente. Noi, Primăria, ne-am asumat un proiect de sectorizare a rețelei de apă, adică să construim 8 cămine noi de sectorizare și să montăm debitmetre la cele 6, care deja există. Totodată, am agreat să reparăm rezervorul care este nefuncțional, respectiv cel de la autogară. Celelalte puncte din listă au fost asumate de ApaServ. Din primăvară, de cînd coordonez activitatea de furnizare a apei, am avut, periodic, discuții cu reprezentanții tehnici și conducerea companiei ApaServ, despre soluțiile optime și despre stadiul proiectelor”. “Contrar unor opinii, activitatea mea nu se rezumă la a-mi face poze lîngă gropile de la avarii”, spune viceprimarul Radu Samson, ca răspuns la admonestările unor romașcani, de pe paginile de socializare, cînd a fost ironizat că-i place să se fotografieze lîngă locurile în care se lucrează la remedierea avariilor.

Edilul șef adjunct trece apoi în revistă investițiile în rețeaua de apă a municipiului, cu referire la cele de la Stația de captare Pildești, de înlocuire în acestă vară a 360 metri de conductă în zona de captare pentru eliminarea pierderilor din acest sector. „Punctele 4 și 5 vizează înlocuirea conductelor de transport a apei, pe străzile Anton Pann și Libertății. Conductele mari de transport duc apa din rezervoare în diferite zone ale orașului, iar din acestea apa trece în conductele mai mici, de distribuție, la care sînt branșate casele noastre. Majoritatea conductelor de transport au între 30 și 100 de ani vechime și se sparg frecvent. Săptămîna trecută a început lucrarea de înlocuire a conductei de transport pe strada Anton Pann, cu foraj orizontal dirijat. Se fac găuri la distanță de 180 de metri, se execută forajul și apoi se introduce conducta. Curat, eficient și modern, fără să întoarcem strada pe dos. În maxim 3 săptămîni va fi gata lucrarea de pe Anton Pann (720 metri), după care utilajele se mută pe Libertății”, a mai spus viceprimarul Radu Samson.

Acesta nu ezită însă să critice lentoarea cu care se derulează celelalte investiții asumate de Primărie. ”Sub coordonarea domnului primar abia s-au montat 2 debitmetre și se lucrează la al 3-lea. Despre cămine pentru sectoare noi nu există nicio discuție. Pentru rezervor abia e gata studiul de fezabilitate și e aprobată finanțarea lucrării cu fonduri de la Guvern, mai urmează, proiect, avize, autorizație, licitație și apoi execuție. Adică o să-l termine domnul primar de reparat aproape de alegerile din 2024, numai bun de o inaugurare electorală. Sau poate domnul primar consideră că dacă dumnealui nu face mare lucru în legătură cu problema apei mă sabotează politic pe mine. Dacă aș avea ocazia să votez plecarea de la ApaServ, încă aș vota cu două mîini PENTRU. Părerea mea rămâne neschimbată pînă cînd o să avem apă non-stop, echipă de mentenanță și intervenții destinată doar municipiului Roman, nu întregii zone de operațiuni (Roman + 9 comune),” mai spune Radu Samson.

Citește știrea
Advertisement









Trending