Contactează-ne

Arhivă 2005-2017

Creste piata minciunii

Știre publicată în urmă cu

în data de

Miercuri, într-o salã somptuoasã a Hotelului Marriot, s-a desfãsurat, în fata unei asistente numeroase, asa-zisa „Zi a agentiilor de presã“, în formula agreatã a unei dezbateri. Stiam cã existã ziua pãdurarilor, ziua pescarilor amatori, ziua minerului, dar ziua ziaristului de agentie, ba. Ideea, nevãduvitã de interes si consistentã, a pornit de la Rador, agentie dependentã de societatea publicã de radio. Rolul meu, marcat cu nume întreg pe o etichetã de la masa prezidiului, era sã vorbesc despre A.M.Press, institutie pe care am înfiintat-o acum aproape 16 ani si pe care o pãstoresc. Colegii mei, directori de institutii similare – AFP, Mediafax, Rompres, Rador, un profesor specialist în institutii de presã de la Sorbona – au vorbit doct despre piata informatiilor, concurentã, adaptãri tehnice la viteza de miscare a stirii. Într-un final, toatã lumea a fost de acord cã beneficiarii stirilor noastre au nevoie de adevãr si profesionalism. Stirea trebuie sã fie documentatã si sã nu mintã deloc. Am recapitulat în minte întîmplãri din mereu bulversata noastrã politicã, din ’90 si pînã azi. Multe din ele mi-au arãtat cã beneficiarul sau clientul produselor agentiilor de presã are schepsurile, pretentiile lui, care uneori sînt chiar cusururi. Oricum, ca la taraba cu cartofi sau la talcioc, clientul nostru este stãpînul nostru. Îi dãm marfa pe care o vrea. Dar putem oare? Prin ’92 cred, aveam la Brasov un corespondent, ziarist cu experientã, care lucra cu jumãtate de normã la A.M. Press si cu cealaltã jumãtate de normã la ziarul prezidential „Dimineata“. Într-o zi, aruncîndu-mi privirea pe respectivul ziar, am vãzut o relatare de la Brasov legatã de vizita lui Ion Iliescu în orasul de sub Tîmpa. Stirea, cu totul alt continut si cu totul alte vorbe figura si în fluxurile A.M. Press, trimisã de acelasi corespondent. Ce scria el în „Dimineata“? Cã presedintele Iliescu a fost primit sãrbãtoreste la Brasov, cã femeile s-au umezit de emotie vãzîndu-l în carne si oase, mã rog, cã a fost o fericire generalã pentru brasoveni. Mai ceva ca în povestea cu minerii care plantau flori pe platoul din fata Teatrului National, omitînd amãnuntul cã pe post de hîrlet utilizau cãpãtînile noastre. În stirea de agentie scria cã presedintele fusese huiduit, se scandase vînjos „Jos Iliescu!“, iar bodyguarzii opriserã cu greu persoanele furioase care vroiau sã-i corecteze sefului statului croiala de la costum. L-am sunat enervat pe corespondent si l-am întrebat unde dracu scrie adevãrul. În ziarul „Dimineata“ sau în stirea agentiei pe care o conduc? Fireste cã la tine am scris adevãrul, mi-a rãspuns ziaristul. Iliescu a fost fluierat, huiduit, iar unii au aruncat cu rosii dupã masina prezidentialã. Inutil sã-l bestelesc pe gazetar. Îsi lua banul de la ziarul presedintelui, oferind marfa care convenea clientului, chiar dacã ea n-avea nici o atingere cu realitatea. Adevãrul era ultimul ingredient din compozitia stirii care conta. Constiinta profesionalã? Vorbã în vînt! Vremuri apuse, veti spune. As! În interventia mea de la Marriot, mi-am exprimat îngrijorarea, bazatã pe exemple contemporane, cã numãrul clientilor care vor varianta din „Dimineata“ a stirii brasovene a crescut. Îi intereseazã adevãrul? Sã fim seriosi. Creste alarmant numãrul clientilor politici care cumpãrã, pentru presã sau pentru alte institutii, stirea care le cade mãnusã. Transmitînd azi cele douã variante ale relatãrii pomenite mai sus, în acelasi flux de stiri, mi-e teamã cã – deie Sfîntul sã mã însel – cei mai multi vor prelua varianta rozã cu presedintele bombardat nu cu ouã clocite, ci cu crizanteme, chiar dacã în sufletul lor stiu bine unde e adevãrul.

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Advertisement








Trending