Contactează-ne

Actualitate

Covid, efectele asupra justiţiei

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ anul trecut, la Tribunalul Neamţ au fost 14 îmbolnăviri cu noul coronavirus, iar nouă persoane au fost în carantină ■ acest lucru a crescut numărul hotărîrilor redactate peste termen ■ starea de urgenţă şi de alertă au adus noi provocări ■ numărul de persoane din sălile de judecată a fost redus ■

Criza sanitară a afectat toate domeniile de activitate, iar dacă unele au fost închise, în cele esenţiale au fost provocări necunoscute pînă acum. Un exemplu în acest sens este Tribunalul Neamţ, afectat de criza sanitară după cum reiese din sinteza bilanţului de activitate pe anul trecut al celei mai mari instanţe de judecată din judeţ.

„La Tribunalul Neamţ au fost înregistrate 14 cazuri de îmbolnăviri din cauza infectării cu virusul SARS COV 2 (din numărul de 105 angajaţi în activitate), iar un număr de nouă persoane au fost în carantină. Această situaţie nu a afectat activitatea de judecată, neexistînd cazuri de încetare sau de restrîngere a activităţii de judecată“, conform instanţei.

Cu toate acestea, starea urgenţă a dus la întîrzîeri mari în redactarea hotărîrilor judecătoreşti. „Ca urmare a reluării activităţii de judecată şi a repunerii pe rol a cauzelor suspendate pe durata stării de urgenţă, a crescut numărul dosarelor pe fiecare şedinţă de judecată şi numărul dosarelor în care s-a procedat la regularizarea cererilor înregistrate în primă instanţă şi a celor înaintate de instanţele de fond, situaţie care a determinat însă şi creşterea numărului hotărîrilor neredactate în termenul legal, dar şi înregistrarea de întîrzieri în întocmirea lucrărilor de către personalul auxiliar de specialitate.

Astfel, dacă la data de 30 iunie 2020 numărul hotărîrilor judecătoreşti neredactate în termen a fost de 133, la data de 31 decembrie 2020 numărul acestora era de 513“, se arată în acelaşi document. Pe perioada stării de urgenţă dar şi a celei de alertă au fost luate măsuri sporite pentru proţectia salariaţilor şi a justiţiabililor: s-au asigurat intrări şi culoare speciale de acces în clădire şi de circulaţie pentru angajaţi, justiţiabili, avocati şi procurori; s-a efectuat delimitarea în pardoseli cu benzi colorate a sensurilor de circulaţie şi a locurilor în bănci în salile de judecată; s-a interzis accesul în instanţă al persoanelor care prezentau simptome de infectare; s-au achizitionat termometre digitale şi s-au desemnat dintre angajati şi jandarmii care asigură paza, persoane care să verifice temperatura tuturor celor care intră în instituţie; s-a asigurat triajul observaţional al angajatilor; s-au asigurat măşti de protecţie, dezinfectanţi şi covoraşe dezinfectante; s-au amenajat sălile de judecată astfel încît să se poată păstra distanţa fizică între angajaţi, justiţiabili, avocaţi şi procurori; s-a respectat distanţa socială de minimum 1,5 m, şi evitarea unor contacte directe care nu respectă distanţa socială recomandată, pentru o perioada mai mare de 15 minute; s-au dezinfectat balustradele, mînerele uşilor şi ferestrelor din instanţă, precum şi alte zone intens folosite (de două ori pe zi sau de cîte ori a fost necesar); circulaţia documentelor în instituţie s-a realizat preponderent prin mijloace electronice; s-au montat panouri de plexiglas transparente în toate compartimentele de arhivă şi sălile de judecată, pentru protejarea personalului instanţei, precum şi la toate judecătoriile pentru care Tribunalul Neamţ este ordonator de credite.

Arestaţii au fost audiaţi prin videoconferinţă

Au mai fost şi alte măsuri pentru prevenirea răspîndirii virusului ucigaş între care achiziţionarea de lămpi duble sterilizante UVC şi ozon în toate sălile de judecată şi arhivele cu public; dezinfecţia tuturor spaţiilor de firme specializate, atunci cînd au apărut cazuri de contaminare a unor angajaţi.

În plus, s-a asigurat studierea dosarelor de către avocaţi/consilieri juridici, practicieni în insolvenţă şi de către justitiabili, pe baza programării telefonice prealabile la compartimentul arhivă.

„În cadrul procedurilor penale s-a asigurat prezenţa persoanelor private de libertate prin videoconferinţă şi s-a recomandat părţilor, apărătorilor acestora şi celorlalţi participanţi la procesul civil ca înaintarea/comunicarea actelor de procedură sa fie realizată exclusiv pe cale electronică, cu obligativitatea menţionării unor adrese de e mail de către părţi“, se mai arată în bilanţul de activitate al instanţei.

S-au stabilit intervale orare pentru sedinţele de judecată, iar participanţilor la procese li s-a permis accesul în instanţă cu 10 minute înainte. Pe perioada stării de urgenţă judecătorii au redactat parte din hotărîrile restante, iar dacă la 31 decembrie 2019 hotărîrile neredactate în termen erau în număr de 658, la 30 iunie 2020 numărul acestora a scăzut la 133.

Activitatea Tribunalului a fost semnificativ redusă începînd cu data de 16 martie 2020, ca urmare a instituirii stării de urgenţă. „În total, la Tribunalul Neamţ, pe durata stării de urgenţă au fost înregistrate 1.267 dosare noi, au fost rulate 4.764 dosare, 335 dosare au fost soluţionate, iar 1.658 dosare au fost suspendate“, se arată în document.

S-a menţinut audiere a părţilor în cauzele penale prin videoconferinţă şi programarea judecării dosarelor pe intervale orare, stabilite de fiecare complet de judecată în funcţie de capacitatea sălii de judecată, de numărul părţilor care se estimează ca vor fi prezente şi de posibilitatea avocaţilor de a fi prezenti şi a asigura asistenţa judiciară, ceea ce a dus la degajarea sălilor.

Citește știrea
Un comentariu

Un comentariu

  1. GARCEA

    4 februarie 2021 at 7:01 AM

    Blestemele….???!!!

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Undă verde în procesul unui traficant de arme

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ judecătorii nemţeni au pus punct procedurii de Cameră preliminară, iar judecata intră în linie dreaptă ■ inculpatul a scos la vînzare un Kalaşnikov, muniţie şi o grenadă pentru 1.500 de euro ■ el ascunsese totul într-o groapă, la Cluj, dar nu a mai găsit locul ■

Magistraţii din cadrul Tribunalului Neamţ au pus punct procedurii de Cameră preliminară şi au dispus începerea procesului în care Gheorghiţă Purice, de 28 de ani, din Borleşti, a fost inculpat pentru infracţiunea de nerespectarea regimului armelor şi muniţiilor.

„În temeiul art. 346 alin. 1 Cod procedură penală, constată legalitatea sesizării instanţei cu Rechizitoriul nr. 51/D/P/2020 din 16.07.2021 al D.I.I.C.O.T. – Biroul Teritorial Neamţ, prin care a fost trimis în judecată inculpatul P G pentru săvîrşirea infracţiunilor de nerespectarea regimului armelor şi al muniţiilor, prev. de art. 342 alin.1 şi 5 din Cod penal, cu aplicarea art. 41 Cod penal şi nerespectarea regimului armelor şi al muniţiilor în formă continuată, prev. de art. 342 alin.1 şi 5 din Cod penal, cu aplicarea art. 41 Cod penal şi art. 35 Cod penal (2 acte materiale), cu aplicarea art. 38 alin. 1 Cod penal (2 fapte). Dispune începerea judecăţii în dosarul nr. 1729/103/2021, privind pe inculpatul P G.“, conform instanţei.

Cercetările în acest caz au stabilit că bărbatul a intrat în posesia unei arme Kalaşnikov (AK 47), două încărcătoare, 63 de cartuşe şi o grenadă defensivă, undeva în perioada 2012 – 2013. Le-ar fi achiziţionat de la Bucureşti, iar de acolo s-a deplasat la Cluj, cu marfa la el, a ales un teren viran, a săpat o groapă, ascunzînd arma, încărcătoarele, cartuşele şi grenada. O vreme nu s-a mai întîmplat nimic, dar la începutul lunii august 2020, Purice a plecat la Bucureşti. A căutat un cumpărător, l-a găsit, dar era un investigator sub acoperire, înţelegîndu-se pentru 1.500 de euro.

Pe 16 august 2020, nemţeanul a mers la Cluj, iar la adăpostul întunericului a căutat locul unde îngropase „comoara“, dar se pare că între timp peisajul s-a schimbat şi nu a mai dat de groapa în care avea marfa. Aceasta a fost decoperită recent de un clujean, a fost predată autorităţilor, astfel că ancheta s-a finalizat cu punerea sub acuzare. Pe 27 mai 2021 a fost prezentat în faţa magistraţilor de la Tribunalul Neamţ cu propunere de arestare preventivă, măsură care a fost admisă, ulterior fiind prelungită succesiv.

Purice nu este uşă de biserică, în mai 2009, cînd avea numai 17 ani, fiind condamnat la 4 ani de închisoare pentru omor. Fapta a avut loc pe 16 octombrie 2008. Minorul locuia sub acelaşi acoperiş cu părinţii, sora mai mare şi soţul acesteia, Constantin Marin, care avea 43 de ani. Între adolescent şi cumnat exista o stare conflictuală mai veche legată de faptul că Marin stătea în casa socrilor şi nu fusese în stare să aibă propria lui locuinţă. În ziua crimei a izbucnit iar un scandal, Purice reproşîndu-i din nou cumnatului că nu are grijă de sora lui, că el este „măritat“ şi nu însurat atît timp cît stă în casa lor. Marin a abandonat cearta şi s-a dus la culcare. Viitorul criminal a rămas în bucătăria de vară cu tatăl lui.

La o vreme cei doi s-au luat la ceartă, din cauza faptului că tatăl nu-l lăsase să-i arate cumnatului unde îi este locul. Marin s-a trezit din cauza gălăgiei şi a ieşit să vadă ce se întîmplă. A mers în bucătăria de vară, iar cînd minorul a dat cu ochii de el şi-a amintit de vechile animozităţi. A înşfăcat un cuţit şi l-a lovit o singură data, în zona toraco-abdominală, victima decedînd în scurt timp. Înainte de venirea oamenilor legii Purice a spus că pleacă să se predea, dar s-a oprit la un bar, acolo unde a şi fost găsit de anchetatori.

FOTO: generica

Citește știrea

Actualitate

Adresabilitate scăzută la centrele de vaccinare din Roman

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ primarul municipiului le cere romaşcanilor să se prezinte la cele trei centre de vaccinare ■ DSP intenţionează reanalizarea programului acestora ■

Primarul municipiului Roman, Leonard Achiriloaei, a început conferinţa săptămînală de presă, de vineri, 17 septembrie printr-un nou apel adresat romaşcanilor neimunizaţi anti Covid, de a se prezenta la cele trei centre de vaccinare, atrăgînd atenţia asupra virulenţei cu care atacă varianta Delta, în cel de-al patrulea val dezlănţuit în această toamnă.

„Aş vrea să încep conferinţa de presă de astăzi (17 septembrie n.r) cu rugămintea şi îndemnul adresat romaşcanilor şi nu numai, de a se vaccina, în cele trei centre de imunizare: cel fix de la Colegiul Miron Costin, cel de la Piaţa Centrală şi centrul drive- thru, din parcarea de la Roman Centre Value, centre care îşi menţin, deocoamdată, acelaşi program.

Există, însă, o analiză la nivelul Direcţiei de Sănătate Publică Neamţ, referitoare la posibilitatea unei reaşezări a programului avînd în vedere adresabilitatea foarte mică din ultimele săptămîni şi ţinînd cont de faptul că, în condiţiile în care la aceste centre se vaccinează doar cîteva persoane, zilnic, costurile salariale sînt extrem de ridicate şi consumă foarte multe resurse din bugetul Ministerului Sănătăţii.

De aceea îndemn pe romaşcani să se vaccineze, cu atît mai mult cu cît a început şcoala şi noua tulpină a virusului -Delta- este mult mai agresivă şi contagioasă, iar gravitatea cazurilor este mai mare. Vaccinul este gratuit, aşa cum se ştie, şi e bine să fim mai precauţi cu sănătatea noastră”, a precizat primarul Leonard Achiriloaei.

Citește știrea

Actualitate

Criza apei: Primăria pune tunurile pe Apa Serv şi CJ

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ Romanul a rămas în 2021 peste 20 de zile fără apă din cauza avarilor majore ■ pierderile au fost substanţiale şi sînt plătite de noi toţi ■ reprezerntanţii Primăriei Roman s-au întâlnit cu şefii Apa Serv ■ s-au stabilit, de principiu, obligaţiile asumate de companie şi de municipalitate, ca proprietară a reţelelor de distribuţie ■ primarul susţine că Romanul a fost discriminat la rectificarea bugetară, pentru că a primit din partea Consiliului Judeţean zero lei, asta în timp ce la Tîrgu Neamţ s-au alocat 27 milioane lei ■

Conform monitorizării realizate de Direcţia Tehnică din Primăria Roman în cursul anului 2021 romaşcanii au avut întreruptă apa, din cauza avariilor, timp de 20 de zile, cu neplăcerile respective şi cu pierderile aferente suportate indirect de către noi, toţi. Urmare a numeroaselor avarii apărute la Roman în ultima vreme, la solicitatea Primăriei Roman joi, 16 septembrie, s-a organizat o întîlnire cu managementul companiei ApaServ, pentru a se pune cărţile pe masă şi a se vedea concret care sînt obligaţiile asumate atît de operator, cît şi de municipalitate.

În conferinţa de presă de vineri, 17 septembrie, primarul municipiului Roman a prezentat jurnaliştilor principalele concluzii ale întîlnirii de lucru amintite. ” Întîlnirea am convocat-o ca urmare a multiplelor avarii apărute la Roman în ultima vreme, începînd cu cea de pe strada Tineretului. Am fost asiguraţi de conducerea companiei că, la momentul reluării furnizării cu apă, după remedierea avariilor, s-a ţinut cont de presiunea graduală, cerută de normele tehnice şi cu toate acestea reţeaua a cedat, ducînd la acele avarii, în lanţ.

La discuţiile avute reprezentanţii companiei au venit cu o listă de 8 priorităţi, asumate de ei. E vorba de: partea de captare pe tronsoanele 1 şi 2, reabilitarea tronsonului din zona Autogării, înlocuirea conductelor de transport din zona Anton Pann, înlocuirea reţelei din zona Libertăţii( Femina n.r), unde a avut loc una din avariile grele de săptămîna anterioară şi înlocuirea căminelor cu vană de la staţia de repompare 1 şi 2, cele două rezervoare avînd nevoie de vane şi debitmetre, precum şi efectuarea sectorizării în patru puncte.

În urma discuţiilor avute am constatat, însă că priorităţile lor diferă de ale noastre, pentru că, în timp ce compania e interesată de reţeaua de aducţiune, pe partea de rezervă, noi sîntem interesaţi de partea de sectorizare şi înlocuire a reţelelor pentru a se putea izola partea cu avarii şi pentru ca debitmetrele să indice zonele cu pierderi. În urma discuţiilor am reuşit, însă, să convenim modul de lucru al fiecărei părţi în perioada următoare.

Astfel s-a stabilit ca ApaServ să intervină în zona de captare de la Pildeştri, unde am fost informaţi că s-a demarat deja procedura de achiziţie a materialelor. Apoi se va înlocui conducta de pe strada Libertăţii, unde există, aşa cum s-a văzut, o problemă majoră” a declarat primarul Leonard Achiriloaei.

Romanul discriminat, pe criterii politice

Primăria Roman şi-a asumat investiţii în partea de sectorizare, unde deja a făcut această operaţie în câteva zone, respectiv în Cartierul Muncitoresc, în cartierele Favorit, Lipovenesc, Nicolae Bălcescu, Danubiana şi Dedeman -Gară. „Viitoarele lucrări de sectorizare se vor realiza din fonduri ale bugetului local.

Compania ne-a informat că va face anul acesta proiectul de înlocuire a reţelelor din strada Anton Pann, urmînd ca în 2022 să se treacă la efectuarea lucrării propriu-zise. La Staţia de repompare 1 şi 2 însă există probleme în sensul că nu există fonduri pentru realizarea investiţiei anul acesta.

Noi am solicitat întrunirea CA al companiei şi luarea unor decizii care să fie supuse aprobării conducerii Consiliului Judeţean, în subordinea căruia se află ApaServ, pentru ca cele 8 priorităţi asumate de companie să şi poată fi rezolvate. în cel mai scurt timp posibil” , a declarat primarul Leonard Achiriloaei. Acesta a reamintit şi faptul că Primăria Roman ar urma să primească o redevenţă de 1, 9 milioane lei, sumă pe care doreşte să o investească în totalitate în înlocuirea de reţele.

Primarul a spus că ApaServ a realizat lucrări în Roman de doar 830 mii lei, în zona Toma Stelian, Favorit, Roman-Muşat, Ştefan cel Mare. „Noi am insistat să se găsească resurse pentru că am reamintit faptul că Primăria a reuşit înlocuirea a 35% din aceste reţele în zonele: Petru Rareş, cartier Nicolae Bălcescu, Cuza Vodă şi zonele adiacente, în valoare de 2,8 milioane lei, cofinanţare a proiectului european, prin PID. Şi prin Administraţia Fondului de Mediu s-au realizat investiţii de 1,3 milioane în cartierul Nicolae Bălcescu, tot prin cofinanţare. Compania a realizat investiţii la Roman la Staţia de Epurare şi pe zona de canalizare. Am atras atenţia că nimeni nu stă pe roze cu fondurile şi e de datoria lor să meargă la conducerea CJ să prezinte situaţia.

Am arătat faptul că la ultima rectificare bugetară Romanul a primit zero lei, în timp ce la Tîrgu Neam s-a alocat suma de 1,2 milioane, din cota 6% care ar fi trebuit distribuită echitabil. De altfel, încă de la începutul anului am solicitat CJ fonduri pentru Spitalul Municipal, în vederea reabilitării Policlinicii, ştiut fiind că Romanul a dus greul în timpul pandemiei de coronavirus şi că acest spital asigură, în mod curent, de ani de zile îngrijirea a peste 200.000 de nemţeni, care locuiesc în Zona Metropolitană”, a mai precizat primarul municipiului Roman, Leonard Achiriloaei.

Citește știrea

Trending