Contactează-ne

Arhivă 2005-2017

Cîteva sfaturi pentru Crãciun

Știre publicată în urmă cu

în data de

Numai astãzi nu-i mîine, si vine Crãciunul. Este momentul sã ne relaxãm, sã ne întîlnim cu prietenii, cu familia si sã uitãm de rutina zilnicã si de grijile ei. Asadar, aceastã perioadã este specialã prin încãrcãtura ei emotionalã, pentru cã din punct de vedere alimentar nu ar trebui sã fie decît, pur si simplu, o perioadã ca oricare alta. Asta teoretic, pentru cã lucrurile stim bine cã stau cu totul altfel: mese multe si copioase, portii mari si gazde care nu se pot refuza. În general, dupa Sãrbãtori, „cîstigul“ ponderal este de 3 pînã la 6 kilograme. Vestea bunã este cã e foarte simplu sã se evite disconfortul gastrointestinal specific acestei perioade si sã ne rãsfãtãm în acelasi timp cu cele mai delicioase preparate de sezon. Divizarea meniului pe mese distantate în timp la cel putin o orã – trebuie dat stomacului un pic de timp sã digere ce s-a consumat la masa anterioarã. Alegerea unor gustãri usoare: bucãti de muschi de pui sau curcan, brînzã degresatã, fructe de mare. Atentie la mãrimea portiei – trebuie sã se urmãreascã aromele si calitatea alimentelor si nu obtinerea unui stomac plin. Evitarea alimentelor grase si prãjite, precum si a sosurilor grele (chiar si în salate) si preferarea preparatelor pe bazã de pui, curcan si peste si a legumelor si fructelor proaspete bogate în fibre (consumate disociat). Limitarea alimentelor care favorizeazã indigestia: suc de portocale sau de rosii, condimentele în exces si, în general, alimentele acide. Mestecarea suficientã a alimentelor combate de asemenea tulburãrile gastrointestinale. Apa – trebuie consumatã pe tot parcursul mesei în cantitãti mici si dese, pentru a mentine sistemul digestiv activ si pentru a evita deshidratarea (care încetineste metabolismul). Evitarea bãuturilor carbogazoase dulci în timpul mesei si chiar dupã masã, pentru a limita balonarea. Alcoolul – consumul acestuia necesitã o atentie sporitã întrucît acesta creeazã o serie de probleme: creste presiunea arterialã a sîngelui, creste cantitatea de enzime hepatice necesare descompunerii acestuia, creste activitatea sistemului nervos central si favorizeazã aparitia tulburãrilor gastrointestinale. Cu toate acestea, de Sãrbãtori se consumã mari cantitãti de alcool sub diverse forme. Vinul rosu este bãutura sezonului si trebuie consumat cît mai natural, fãrã aditivi (pentru a evita migrenele) si de asemenea nu trebuie uitat cã beneficiile sale scad cu cresterea cantitãtii consumate. Vodca este alcool pur si care prin metabolizare se transformã în compusi toxici, deci trebuie monitorizatã cu atentie cantitatea consumatã. Pentru a tine o evidentã a consumului de alcool trebuie sã se evite umplerea continuã a paharului.

Plimbãri, mere, ceaiuri… Dupã petrecere, o plimbare usoarã de o jumãtate de orã ar putea ajuta mult digestia, deoarece asezarea în pozitia culcat dupã masã cauzeazã producerea „arsurilor“. Indicat este si alegerea unor alimente care aduc aport sporit de vitamine si proteine. Dar si un aport minim de lipide, cu numãr cît mai mic de calorii. Mãrul: creste glicemia si, în comparatie cu alte alimente, o mentine la acelasi nivel mai mult timp. Asigurã pe un timp mai îndelungat senzatia de satietate. Mãrul contine cea mai mare cantitate de fibre dizolvabile. Un mãr de mãrime medie contine circa 81 calorii. Nu contine colesterol si, în acelasi timp, are efect de scãdere a colesterolului sanguin si a tensiunii arteriale. Pîinea în sine nu îngrasã ci diferitele alimente pe care le întindem din belsug pe o felie. Statisticile dovedesc cã oamenii care consumã zilnic mai putin de douã felii de pîine au în medie o greutate mai mare cu cinci kilograme decît consumatorii mari de pîine. Esential este însã sã stim ce pîine mîncãm. Pîinea bogatã în fibre ca, de exemplu pîinea integralã sau de ovãz, este un bun suport energetic pentru organism si contine multe proteine. La fel ca despre pîine, si despre cartof se zvoneste cã îngrasã, lucru care nu este întocmai adevãrat. Mîncat simplu cartoful este un aliment recomandat în cura de slãbire. Un cartof de mãrime medie contine aproximativ 85 de calorii, atîta timp cît nu este însotit de corpi grasi. Cartoful are un continut considerabil de fibre si de potasiu, scade nivelul de colesterol, apãrã de hemoragie cerebralã si de boli de inimã. Este foarte important modul în care îl mîncãm, mai ales de Crãciun si Revelion. Asociati-l cu pui fiert sau grãtar, ardei, rosii, iaurt, cas sau mozzarella, fãrã ulei, unt, margarinã sau alte grãsimi, si aruncati peste el zeamã de lãmîie si condimente din belsug. Nu uitati de efectul ceaiurilor! Rostopasca, este indicatã pentru cã folositã în infuzii este depurativã – deci curãtã sîngele si ajutã în acelasi timp la formarea lui. Este un leac de încredere la zile cînd se consumã mîncãruri grase. Are o influentã foarte bunã asupra metabolismul. Dupã mese copioase mai este indicat sãse consume ceaiuri de fructe de pãdure, mentã, sunãtoare sau tei. Pentru calmare.

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Advertisement








Trending