Contactează-ne

Actualitate

Cine are de câştigat din distrugerea reţelei de troleibuz din Piatra Neamţ?

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ aproximativ 1.700 de persoane au semnat o petiţie pentru a opri acţiunea ■ „eliminarea rețelei de fir-contact a sistemului de troleibuz de pe stâlpi este o decizie greșită și nesustenabilă în contextul în care aceasta se prezintă într-o stare bună de funcționare și ușor de reactivat“, spun reprezentanţii Asociaţiei “Metrou Uşor” ■

Dezafectarea reţelei pentru troleibuze, în Piatra Neamţ, o decizie luată fără o consultare publică, a determinat reacţii de protest. Reprezentanţii Aociaţiei “Metrou Uşor” cer oprirea acestei acţiuni şi anunţă că aproximativ 1.700 de persoane au semnat o petiţie în acest sens. Distrugerea reţelei de troleibuz din Piatra Neamţ trebuie oprită spun reprezentanţii asociaţiei. Şi vorbesc despre “dorința de a valorifica economic materialul feros al consolelor și tonele de cabluri din cupru”.

“În numele celor aproximativ 1.700 de sematari ai petiției cetățenești “Salvăm Troleibuzul” care are ca scop reactivarea troleibuzului din Municipiul Piatra Neamț, Asociația „Metrou Ușor” a trimis Primăriei Piatra Neamț, Consiliului Județean Neamț și Prefecturii Neamț solicitarea de a stopa dezafectarea rețelei de fir-contact a troleibuzului și reactivarea sistemului.

După ce în septembrie 2019, sistemul de troleibuz din Piatra Neamț a fost suspendat pe termen nedeterminat, în mod abuziv și nejustificat, contrar prevederilor din Planul de Mobilitate Urbană Durabilă agreat de Uniunea Europeană pentru dezvoltarea transportului public din oraș, am luat act de anunțul recent al Primăriei, conform căruia o societate comercială se va ocupa între 23.10.2020 și 18.12.2020 de eliminarea de pe stâlpi a rețelei de fir-contact din tot orașul. Aceste știri sunt în deplină contradicție cu răspunsul Consiliului Județean Neamț (adresa nr.20568/04.10.2019) în care este precizat expres faptul că, cităm: „Achiziția de autobuze electrice NU presupune desființarea liniilor de troleibuz”. În prezent, însă, asistăm întocmai la desființarea propriu-zisă a rețelei. Odată desființată infrastructura de fir-contact, distrugerea troleibuzului va fi ireversibilă și ireparabilă.

Eliminarea rețelei de fir-contact a sistemului de troleibuz de pe stâlpi este o decizie greșită și nesustenabilă în contextul în care aceasta se prezintă într-o stare bună de funcționare și ușor de reactivat. Soluția corectă, până la luarea unei decizii transparente asupra viitorului troleibuzului pietrean este păstrarea în conservare a rețelei, pe stâlpi. Având în vedere starea bună a rețelei, inaugurată în 1995 (unul dintre cele mai tinere sisteme de transport electric din România), dezafectarea acesteia nu presupune doar casarea unui bun public, ci efectiv distrugerea voită din motive și interese obscure a unui sistem de transport public ecologic, sustenabil, larg răspândit în lume și în România.

Singura justificare pe care o găsim în ceea ce privește lipsa totală de transparență și dezbatere publică privind deciziile de suspendare a serviciului comercial de transport cu troleibuzul și de dezafectare a rețelei este dorința de a valorifica economic materialul feros al consolelor și tonele de cabluri din cupru. Potențialul incontestabil al rețelei de transport cu troleibuzul și ținta pentru reducerea urgentă a poluării și congestiei traficului în Municipiul Piatra Neamț utilizând mijloace de transport electrice de mare capacitate trebuie să primeze sub orice formă înaintea unui interes economic pe termen scurt.

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă al Municipiului Piatra Neamț prevede modernizarea și extinderea sistemului de troleibuz. Dezafectarea rețelei fără scopul precis de a o moderniza contravine P.M.U.D. Autobuzele electrice care vor fi achiziționate conform promisiunilor trebuie să înlocuiască vehiculele diesel, şi nu sistemul de troleibuz. Autobuzele electrice sunt complementare sistemului de troleibuz existent. Exemple de bune practici în acest sens se regăsesc în Municipiile Brașov și Cluj-Napoca, unde autoritățile derulează în paralel achiziții de troleibuze moderne cu autonomie și de autobuze electrice pe fonduri nerambursabile. Autobuzele electrice și troleibuzele nu trebuie să se excludă reciproc, mai ales în contextul în care zona metropolitană a orașului Piatra Neamț este puternic poluată, cu toate că deține o vastă rețea de troleibuz perfect funcțională. În timp ce orașele din vest se întrec în cursa spre un transport public 100% electric, decizia de a desființa troleibuzul pietrean nu surprinde pe nimeni, fiind ultima „stație” pentru un troleibuz ce în ultimii ani a suferit de pe urma competiției cu operatorii privați de microbuze, desființărilor de trasee, reducerilor de program, vechimii parcului activ și în final, a lipsei de investiții și de viziune sustenabilă, europeană.

Cele mai recente demersuri venite din partea autorităților nemțene au fost exclusiv în favoarea autobuzelor diesel, în timp ce programul de circulație al troleibuzelor a fost redus treptat, fapt ce denotă dorința autorităților de a înlocui transportul electric sustenabil cu unul poluant, în profundă antiteză cu politica europeană de mobilitate urbană durabilă.

Dacă la Piatra Neamț troleibuzele erau lente și soseau la intervale foarte mari, atrăgând antipatia publicului, rețelele occidentale de troleibuz sunt caracterizate prin infrastructură întreținută corespunzător, viteze superioare de deplasare și intervale mici de așteptare. Praga a reintrodus în 2017 troleibuzul desființat în 1972 iar la Zurich sau Linz circulă troleibuze dublu-articulate. Pentru a rezolva inconvenientul principal al troleibuzelor, respectiv dependența de rețeaua electrică în cazul unor avarii sau extinderi de trasee, operatorii profită de ultimele tehnologii disponibile: troleibuzele cu autonomie, care pot circula zeci de km fără a fi conectate la rețea și care se pot încărca din mers din rețeaua de contact acolo unde aceasta există.

Piatra Neamț este singurul oraș din România care derulează desființarea unei forme de transport sustenabil și ecologic, în loc să o modernizeze și să o extindă. Însă, nu este prea târziu pentru Municipiul Piatra Neamț.

Situația juridică, de fapt, a troleibuzului din zona metropolitană Piatra Neamț este o anomalie, incomparabilă cu niciun alt sistem la nivel național. Mai precis, Municipiul Piatra Neamț este singurul oraș din România care nu este proprietarul sistemului de transport electric de suprafața de care beneficiază și care nu are în gestionare operatorul de transport public al rețelei electrice. Patronajul defectuos, managementul neperformant, interesele obscure și deciziile total netransparente și contrare trendului național și european în ceea ce privește troleibuzul din Municipiul Piatra Neamț, au adus sistemul în pragul unei desființări artificiale.

Din acest motiv, considerăm că este imperios necesară reformarea administrativă a transportului public local prin transferul rețelei de troleibuz (infrastructură de fir-contact, substațiile de alimentare electrică și vehicule) în subordinea Primăriei Piatra Neamț, așa cum se întâmplă deja în toată țara. Scăderea poluării și încurajarea deplasării cu transportul public ecologic prin păstrarea în circulație a troleibuzelor este în primul rând interesul Primăriei Municipiului Piatra Neamț.

Amintim faptul că societatea civilă s-a mobilizat și a derulat o campanie de strângere de semnături online, petiția numărând astăzi aprox. 1700 de semnatari unici care susțin cauza. Lista completă a semnatarilor petiției a fost trimisă instituțiilor în cauză de la care Asociația așteaptă răspunsurile oficiale”, se precizează într-un comunicat de presă transmis de Asociaţia “Metrou Uşor”.

Citește știrea
Un comentariu

Un comentariu

  1. FLORIN

    4 noiembrie 2020 at 4:32 PM

    O alta hotie marca Chitic la final de mandat si inainte de condamnare.
    Bineinteles ca acest lucru nu se putea intampla daca am fi avut in CL/CJ oameni onesti si nu numai hoti.
    Sistemul politic in aceasta tara este falimentar.
    Numai hoti si analfabeti care fac”politica”doar sa se imbogateasca.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Zilele Orașului Piatra-Neamț 2021 Piatra Fest și Piatra Food Fest

Știre publicată în urmă cu

în data de

Primăria Municipiului Piatra-Neamț organizează în perioada 23-27 iunie 2021 evenimentul „Piatra Fest”, prilejuit de Zilele Orașului Piatra-Neamț. Pe parcursul celor cinci zile de sărbătoare vor avea loc manifestări cultural-artistice, concerte, un festival gastronomic și evenimente religioase dedicate sărbătorii Nașterii Sfântului Ioan Botezătorul, patronul spiritual al orașului. Festivalul gastronomic Piatra Food Fest se va desfășura în Piața Ștefan cel Mare, zona din fața Parcului  Central, ce va fi transformată în acea perioadă în pietonal, iar spectacolele la scenă vor fi organizate în Piața Curtea Domnească.

Duminică, pe scena de la Curtea Domnească va avea loc Gala Generațiilor, eveniment în cadrul cărora vor fi premiați șefii de promoție din anii terminali de la unitățile de învățământ din municipiu, dar și cuplurile care în acest an au împlinit 50 de ani de la căsătorie.

Toate manifestările se vor organiza cu respectarea măsurilor de prevenire Covid în vigoare.

Pregătim  programul detaliat al evenimentului și vom face publice toate detaliile în zilele următoare!

Citește știrea

Actualitate

Se încălzeşte spectaculos!

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ meteorologii anunţă valori termice de 30 de grade ■ din a doua parte a săptămînii viitoare se mai răcoreşte ■ vestea proastă este că nu scăpăm de instabilitate atmosferică ■

Ultima decadă a lunii iunie aduce o apreciere considerabilă a reistrului termic, iar meteorologii anunţă valori de pînă la 30 de grade. Acest lucru se va întîmpla pînă la mijlocul săptămînii viitoare, iar în a doua parte a intervalului se mai răcoreşte niţel. Acelaşi trend îl cunosc şi valorile termice nocturne.

Vestea proastă este că nu scăpăm de instabilitate şi va ploua, cam în fiecare zi, cel puţin pînă la final de Cireşar, conform prognozei. Pînă atunci, trebuie spus că toată ţara, inclusiv judeţul Neamţ, este sub o informare meteo de vreme rea, ce intră în vigoare de azi, 18 iunie, de la ora 12:00 şi expiră pe 20 iunie, la ora 22:00, anunţîndu-se cantităţi de apă însemnate cantitativ şi instabilitate atmosferică accentuată.

„În sudul, estul şi centrul ţării va ploua abundent şi vor fi perioade cu instabilitate atmosferică accentuată. În intervale scurte de timp sau prin acumulare, cantităţile de apă vor depăşi 25-50 l/mp“, conform ANM. Şi ziua de azi, 18 iunie, va fi plăcută din punct de vedere termic şi ne vom bucura de o maximă de 24 de grade, dar nu scăpăm de furtuni. Noaptea va fi cea mai caldă din ultimul timp, iar minima va fi de 18 grade. Furtuni vor avea loc şi sîmbătă, 19 iunie, cînd sînt prognozate numai 19 grade.

Peste noapte mercurul din termometre ajunge la 17 grade. Duminică, 20 iunie, vor fi 24 de grade, însă nu scăpăm de instabilitate, furtuni cu toată suita de fenomene caracteristice, vînt, descărcări electrice şi poate grindină. Aprecierea regimului termic începe de luni, 21 iunie, iar meteorologii dau asigurări că în zona noastră mercurul din termometre saltă la 28 de grade, în timp ce minima nocturnă va fi de 17 grade.

Sînt posibile furtuni atît luni, cît şi marţi, 22 iunie, cînd va fi cea mai caldă zi din acest sezon şi vom avea parte de valori estivale de pînă la 30 de grade. Regimul termic diurn îl va influenţa şi pe cel nocturn, astfel că minima va fi de 18 grade. Miercuri, 23 iunie, va fi la fel de cald şi se vor înregistra 30 de grade, dar din nou vor fi furtuni. Urmează cea mai caldă noapte din vara aceasta şi minima se opreşte la valoarea de 21 de grade. Din a doua parte a intervalului se mai răcoreşte, iar joi, 24 iunie, vor fi doar 25 de grade, cu furtuni după amiază.

Noaptea aduce temperaturi în scădere, 19 grade. Vineri, 25 iunie, cerul va fi degajat în prima parte, apoi după amiază vin ploi consistente. Maxima diurnă nu trece de 26 de grade, iar minima nocturnă va fi de 20 de grade. Week-end-ul viitor, în perioada 26 – 27 iunie, vor fi temperaturi diurne de 25 de grade, cu furtunile de rigoare, iar peste noapte se vor înregistra 18 grade.

Citește știrea

Actualitate

Pene de curent, furnizorul taxat

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ în cazul întreruperior neanunţate, furnizorul poate acorda despăgubiri ■ apelurile clienţilor trebuie preluate mai repede de reprezentanţii firmelor de distribuţie ■ în caz contrar, amenzile pot ajunge la 200.000 lei ■

Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energieie a stabilit că de acum înainte furnizorii îşi vor despăgubi clienţii în cazul întreruperilor care nu au fost anunţate. Cele scurte, între 3 secunde şi 3 minute, au fost incluse în categoria întreruperilor care se monitorizează şi pentru care operatorii de distribuţie sînt obligaţi să acorde compensaţii la depăşirea numărului maxim stabilit prin standard.

Pentru fiecare astfel de depăşire operatorii de distribuţie vor acorda compensaţii tuturor utilizatorilor afectaţi, astfel: înalta tensiune: 300 lei peste 10 întreruperi pe an; medie tensiune: 10 lei peste 10 întreruperi pe săptămînă; joasa tensiune: 5 lei peste 10 întreruperi pe săptămînă. Impactul acestei măsuri este unul pozitiv pentru utilizatori deoarece includerea monitorizării întreruperilor scurte şi prevederea acordării de compensaţii utilizatorilor la depăşirea numărului maxim stabilit de standard, contribuie la obligarea operatorului de a lua măsuri rapide şi eficiente pentru remedierea disfuncţionalităţilor care în prezent se manifestă în diferite zone de reţea de joasă tensiune şi care pot provoca deprecierea echipamentelor electrocasnice, precum şi generarea de disconfort clienţilor.

O altă noutate constă în aceea că apelurile efectuate de clienţi către furnizorul de energie electrică, trebuie preluate de acesta din urmă într-un timp mai scurt. Astfel, au fost stabilite intervale privind preluarea apelurilor telefonice efectuate de utilizatorii reţelei prin centrele de telefonie gestionate de operatorii de distribuţie, şi anume: maximum 30 de secunde de la iniţierea apelului de către utilizator pînă la preluarea acestuia, fără intervenţia operatorului uman; maximum 180 de secunde de la preluarea apelului pentru posibilitatea utilizatorului de a selecta opţiunea de a transfera apelul la un operator uman; maximum 20 de minute de la preluarea apelului pentru începerea convorbirii utilizatorului cu un operator uman.

Prin această măsură se urmăreşte îmbunătăţirea comunicarii între utilizator şi operatorul de distribuţie astfel încît evenimentele semnalate de utilizatori să poată fi preluate cît mai rapid în scopul remedierii, precum şi reducerea timpilor de aşteptare în beneficiul utilizatorilor. „Deşi numărul de apeluri telefonice pentru care nu sînt respectate intervalele de timp menţionate anterior este doar monitorizat, nerespectarea acestor valori poate fi sancţionată conform prevederilor Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, aplicabile în situaţia nerespectării de către operatorul de distribuţie a prevederilor standardului de performanţă cu amendă de la 10.000 lei pînă la 200.000 lei“, conform ANRE.

Pentru nerespectarea indicatorilor de performanţă privind calitatea curbei de tensiune operatorul e obligat să acorde compensaţii, după cum urmează: pentru persoane juridice: 270 lei, la 110 kV, respectiv 130 lei la joasă tensiune şi medie tensiune pentru fiecare perioadă de monitorizare; pentru persoane fizice: 270 lei 110kV, respectiv 70 lei la joasă tensiune şi medie tensiune pentru fiecare perioadă de monitorizare.

Racordarea unui client trebuie să se realizeze în maxim 90 zile, în cazul clienţilor casnici şi finali noncasnici ale căror locuri de consum sînt alimentate prin instalaţii de racordare cu lungimi de pînă la 2.500 metri. Cuantumul compensaţiei cuvenite în această situaţie este de 100 lei. ANRE a reglementat şi un calendar de implementare a unor echipamente cu rol de monitorizare a continuităţii în alimentarea cu energie electrică şi a calităţii tehnice a energiei electrice. Pînă la finele anului 2026, România trebuie să aibă capacitatea de monitorizare a tuturor staţiilor electrice.

Citește știrea

Trending