Contactează-ne

Actualitate

Cine are de câştigat din distrugerea reţelei de troleibuz din Piatra Neamţ?

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ aproximativ 1.700 de persoane au semnat o petiţie pentru a opri acţiunea ■ „eliminarea rețelei de fir-contact a sistemului de troleibuz de pe stâlpi este o decizie greșită și nesustenabilă în contextul în care aceasta se prezintă într-o stare bună de funcționare și ușor de reactivat“, spun reprezentanţii Asociaţiei “Metrou Uşor” ■

Dezafectarea reţelei pentru troleibuze, în Piatra Neamţ, o decizie luată fără o consultare publică, a determinat reacţii de protest. Reprezentanţii Aociaţiei “Metrou Uşor” cer oprirea acestei acţiuni şi anunţă că aproximativ 1.700 de persoane au semnat o petiţie în acest sens. Distrugerea reţelei de troleibuz din Piatra Neamţ trebuie oprită spun reprezentanţii asociaţiei. Şi vorbesc despre “dorința de a valorifica economic materialul feros al consolelor și tonele de cabluri din cupru”.

“În numele celor aproximativ 1.700 de sematari ai petiției cetățenești “Salvăm Troleibuzul” care are ca scop reactivarea troleibuzului din Municipiul Piatra Neamț, Asociația „Metrou Ușor” a trimis Primăriei Piatra Neamț, Consiliului Județean Neamț și Prefecturii Neamț solicitarea de a stopa dezafectarea rețelei de fir-contact a troleibuzului și reactivarea sistemului.

După ce în septembrie 2019, sistemul de troleibuz din Piatra Neamț a fost suspendat pe termen nedeterminat, în mod abuziv și nejustificat, contrar prevederilor din Planul de Mobilitate Urbană Durabilă agreat de Uniunea Europeană pentru dezvoltarea transportului public din oraș, am luat act de anunțul recent al Primăriei, conform căruia o societate comercială se va ocupa între 23.10.2020 și 18.12.2020 de eliminarea de pe stâlpi a rețelei de fir-contact din tot orașul. Aceste știri sunt în deplină contradicție cu răspunsul Consiliului Județean Neamț (adresa nr.20568/04.10.2019) în care este precizat expres faptul că, cităm: „Achiziția de autobuze electrice NU presupune desființarea liniilor de troleibuz”. În prezent, însă, asistăm întocmai la desființarea propriu-zisă a rețelei. Odată desființată infrastructura de fir-contact, distrugerea troleibuzului va fi ireversibilă și ireparabilă.

Eliminarea rețelei de fir-contact a sistemului de troleibuz de pe stâlpi este o decizie greșită și nesustenabilă în contextul în care aceasta se prezintă într-o stare bună de funcționare și ușor de reactivat. Soluția corectă, până la luarea unei decizii transparente asupra viitorului troleibuzului pietrean este păstrarea în conservare a rețelei, pe stâlpi. Având în vedere starea bună a rețelei, inaugurată în 1995 (unul dintre cele mai tinere sisteme de transport electric din România), dezafectarea acesteia nu presupune doar casarea unui bun public, ci efectiv distrugerea voită din motive și interese obscure a unui sistem de transport public ecologic, sustenabil, larg răspândit în lume și în România.

Singura justificare pe care o găsim în ceea ce privește lipsa totală de transparență și dezbatere publică privind deciziile de suspendare a serviciului comercial de transport cu troleibuzul și de dezafectare a rețelei este dorința de a valorifica economic materialul feros al consolelor și tonele de cabluri din cupru. Potențialul incontestabil al rețelei de transport cu troleibuzul și ținta pentru reducerea urgentă a poluării și congestiei traficului în Municipiul Piatra Neamț utilizând mijloace de transport electrice de mare capacitate trebuie să primeze sub orice formă înaintea unui interes economic pe termen scurt.

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă al Municipiului Piatra Neamț prevede modernizarea și extinderea sistemului de troleibuz. Dezafectarea rețelei fără scopul precis de a o moderniza contravine P.M.U.D. Autobuzele electrice care vor fi achiziționate conform promisiunilor trebuie să înlocuiască vehiculele diesel, şi nu sistemul de troleibuz. Autobuzele electrice sunt complementare sistemului de troleibuz existent. Exemple de bune practici în acest sens se regăsesc în Municipiile Brașov și Cluj-Napoca, unde autoritățile derulează în paralel achiziții de troleibuze moderne cu autonomie și de autobuze electrice pe fonduri nerambursabile. Autobuzele electrice și troleibuzele nu trebuie să se excludă reciproc, mai ales în contextul în care zona metropolitană a orașului Piatra Neamț este puternic poluată, cu toate că deține o vastă rețea de troleibuz perfect funcțională. În timp ce orașele din vest se întrec în cursa spre un transport public 100% electric, decizia de a desființa troleibuzul pietrean nu surprinde pe nimeni, fiind ultima „stație” pentru un troleibuz ce în ultimii ani a suferit de pe urma competiției cu operatorii privați de microbuze, desființărilor de trasee, reducerilor de program, vechimii parcului activ și în final, a lipsei de investiții și de viziune sustenabilă, europeană.

Cele mai recente demersuri venite din partea autorităților nemțene au fost exclusiv în favoarea autobuzelor diesel, în timp ce programul de circulație al troleibuzelor a fost redus treptat, fapt ce denotă dorința autorităților de a înlocui transportul electric sustenabil cu unul poluant, în profundă antiteză cu politica europeană de mobilitate urbană durabilă.

Dacă la Piatra Neamț troleibuzele erau lente și soseau la intervale foarte mari, atrăgând antipatia publicului, rețelele occidentale de troleibuz sunt caracterizate prin infrastructură întreținută corespunzător, viteze superioare de deplasare și intervale mici de așteptare. Praga a reintrodus în 2017 troleibuzul desființat în 1972 iar la Zurich sau Linz circulă troleibuze dublu-articulate. Pentru a rezolva inconvenientul principal al troleibuzelor, respectiv dependența de rețeaua electrică în cazul unor avarii sau extinderi de trasee, operatorii profită de ultimele tehnologii disponibile: troleibuzele cu autonomie, care pot circula zeci de km fără a fi conectate la rețea și care se pot încărca din mers din rețeaua de contact acolo unde aceasta există.

Piatra Neamț este singurul oraș din România care derulează desființarea unei forme de transport sustenabil și ecologic, în loc să o modernizeze și să o extindă. Însă, nu este prea târziu pentru Municipiul Piatra Neamț.

Situația juridică, de fapt, a troleibuzului din zona metropolitană Piatra Neamț este o anomalie, incomparabilă cu niciun alt sistem la nivel național. Mai precis, Municipiul Piatra Neamț este singurul oraș din România care nu este proprietarul sistemului de transport electric de suprafața de care beneficiază și care nu are în gestionare operatorul de transport public al rețelei electrice. Patronajul defectuos, managementul neperformant, interesele obscure și deciziile total netransparente și contrare trendului național și european în ceea ce privește troleibuzul din Municipiul Piatra Neamț, au adus sistemul în pragul unei desființări artificiale.

Din acest motiv, considerăm că este imperios necesară reformarea administrativă a transportului public local prin transferul rețelei de troleibuz (infrastructură de fir-contact, substațiile de alimentare electrică și vehicule) în subordinea Primăriei Piatra Neamț, așa cum se întâmplă deja în toată țara. Scăderea poluării și încurajarea deplasării cu transportul public ecologic prin păstrarea în circulație a troleibuzelor este în primul rând interesul Primăriei Municipiului Piatra Neamț.

Amintim faptul că societatea civilă s-a mobilizat și a derulat o campanie de strângere de semnături online, petiția numărând astăzi aprox. 1700 de semnatari unici care susțin cauza. Lista completă a semnatarilor petiției a fost trimisă instituțiilor în cauză de la care Asociația așteaptă răspunsurile oficiale”, se precizează într-un comunicat de presă transmis de Asociaţia “Metrou Uşor”.

Citește știrea
Un comentariu

Un comentariu

  1. FLORIN

    4 noiembrie 2020 at 4:32 PM

    O alta hotie marca Chitic la final de mandat si inainte de condamnare.
    Bineinteles ca acest lucru nu se putea intampla daca am fi avut in CL/CJ oameni onesti si nu numai hoti.
    Sistemul politic in aceasta tara este falimentar.
    Numai hoti si analfabeti care fac”politica”doar sa se imbogateasca.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Frig şi ninsori la munte

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ a fost emisă o informare de lapoviţă la munte şi intensificări ale vîntului ■ în judeţ au fost temperaturi sub media perioadei ■

Săptămîna aceasta a fost vreme deosebit de rece pentru acest moment al anului, iar meteorologii au emis o informare de vreme rea, ce a intrat în vigoare de ieri, 22 septembrie 2021, de la ora 10:00 şi expiră azi, 23 septembrie, la aceeaşi oră.

Specialiştii spun că la altitudini de peste 1.700 m vor fi ninsori şi lapoviţă, vremea va fi deosebit de rece şi vor fi şi intensificări ale vîntului. În intervalul menţionat la munte, în general la altitudini mai mari de 1.700 m, vor fi precipitaţii sub formă de lapoviţă şi ninsoare moderate cantitativ, în special pe crestele Carpaţilor Meridionali (10…15 l/mp), unde pe arii restrînse se va depune strat de zăpadă.

Vremea se va menţine deosebit de rece în toată ţara, iar în timpul nopţii în depresiunile intramontane şi în dealurile subcarpatice din sud vor fi temperaturi minime de 0…3 grade, favorizînd izolat producerea brumei. Temporar, vîntul va avea intensificări în regiunile estice, sud-estice şi în extremitatea de sud-vest, cu viteze de 40…50 km/h, iar în zona montană înaltă, de peste 60 km/h“, conform Administraţiei Naţionale de Meteorologie.

Specialiştii mai spun că, joi şi vineri, 23 şi 24 septembrie, vremea se va menţine deosebit de rece în cea mai mare parte a ţării. Vîntul se va intensifica în majoritatea regiunilor, iar la munte va sufla tare. Aşa stînd lucrurile, trebuie spus că în noaptea de 21/22 septembrie, în judeţ au fost valori termice de -3,6 grade la staţia meteo de pe Ceahlău – Toaca, 6,6 grade au fost la Piatra Neamţ şi Tîrgu Neamţ, iar la Roman mercurul din termometre s-a oprit la 7,5 grade.

Ieri, 22 septembrie, la ora 11:00, pe munte erau temperaturi negative, de -3 grade, la Piatra Neamţ şi Tîrgu Neamţ se înregistrau 10 grade, iar la Roman erau 12 grade. Din cauza vîntului, pe munte se resimţeau -5 grade, în reşedinţa de judeţ erau 7 grade şi 10 grade se resimţeau în restul teritoriului. Deosebit de rece va fi şi astăzi, 23 septembrie, cînd pe fondul unui cer variabil cu soare nu vor fi mai mult de 12 grade la amiază. Minima nocturnă va fi de vreo 6 grade, conform previziunilor.

De vineri, 24 septembrie, începe să se încălzească uşor şi pentru că soarele va fi la datorie, avem promisiunea unei maxime de 17 grade. Urmează o noapte sensibil mai blîndă decît precedenta, iar mercurul din termometre se opreşte la 8 grade. Dacă previziunile de acum ale meteorologilor se adeveresc, va fi ceva mai bine din punct de vedere termic în week-end-ul care urmează.

Astfel, sîmbătă, 25 septembrie, se anunţă cer variabil cu soare, iar în cel mai cald moment ne vom bucura de temperaturi ce saltă pînă la 21 de grade. Noaptea va fi încă răcoroasă, cu 7 grade. Şi mai bine va fi duminică, 26 septembrie, cînd va fi soare şi cam 23 de grade la prînz. După lăsarea întunericului se ajunge la o minimă nesperată, de 12 grade.

Citește știrea

Actualitate

Cronica pisălogului: Straşnic frig

Știre publicată în urmă cu

în data de

Constantin Bîrjoveanu (1934-2000), scriitor, pictor, caricaturist, deltaplanist  şi vorbitor de esperanto romaşcan, dădea viaţă , în urmă cu două decenii şi ceva, nemuritoarelor tablete umoristice publicate în hebdomadarul vremii, Gazeta de Roman. În numărul de astăzi iată o nouă „cronicuţă”, de mare actualitate, în care „Pisălogul” pare a fi anticipat, în urmă cu două decenii, ceea ce li se va întîmpla românilor în această iarnă, după liberalizarea preţurilor la energie electrică şi gaz metan. Adică revenirea frigului de sorginte ceauşistă, din „Epoca dee Aur”. La care se va adăuga din plin şomajul, generator de sărăcie lucie, la majoritatea românilor. Adevăr grăita-i, nea Costică!

„Ianuarie, martie, aprilie”. De ce o fi fost sărită luna ţiganului? De bună ce-i! Mai ales ieri ne-au lins iepurii – dacă cunoaşteţi expresia. E un ger de streche mîţa. Mulţi filosofi, savanţi, scriitori au elaborat tot soiul de teorii, de idei, de maxime, despre o samă de rele de care nu ducem nici noi lipsă, ca de pildă de foame, sărăcie, mîndrie, viciu, invidie, viclenie şi tot aşa mai departe.

Dar puţini au scris despre frig, chiar dacă unii dintre ei l-au cunoscut îndeaproape, ca noi. Nu vorbesc de frigul din inimile înguste, ci de cel din vastele apartamente de la bloc. Pe plan  local s-a vorbit adesea  că multor străzi le plîngi de milă şi că mai de plîns sînt maşinile care merg pe acolo şi trec din groapă în groapă. S-a mai vorbit – tot aşa – că unele firme aplică un adaos comercial de te sperii. De asemenea s-a mai scris mult despre valul de violenţă şi tîlhării, dar nimic despre valul de frig care a venit din Cîmpia Rusă, s-a cuibărit în apartamentele noastre şi nu se mai dă dus, pentru că,  din partea caloriferului rece, nu primeşte nici un ultimatum şi ne îngheaţă mai departe măduva-n ciolane. Nea Cutare n-a plecat la slujbă că i-a rămas mîna lipită pe clanţa uşii.

După ce a desfăcut-o, a aflat între timp că a fost trimis în şomaj şi abia atunci l-au trecut toate căldurile. Da, tată ! E o problemă în faţa căreia nu poţi rămîne rece. Şi bietul om asta-i mai lipsea: copiulul său, îmbrăcat subţire, tremură din gros lîngă caloriferul de la care parcă cerşeşte puţină căldură. La fel suferim toţi, vorba ceea: „de,  boier! Fii şi boier, dar tot dîrdîi cînd e ger!”. Se spune că la cea mai scăzută temperatură, de-i zice zero absolut, mişcarea browniană se linişteşte, atomii stau liniştiţi în banca lor.

Cred că nu mai avem mult pînă acolo. Cel puţin la mine e un frig de-ţi stă mintea. Ni s-au dat asigurări că o să fie bine şi la vară cald, dar după ce-ţi degeră urechea degeaba mai pui căciula. Noroc că afară e mai cald! Cînd în apartament se tremură, îmi trimit copiii la joacă. Poate de aceea cineva mi-a spus că am copii sănătoşi şi zdraveni, se cunoaşte că-s crescuţi în aer curat. Ştiu de la şedinţele de partid că prin discuţie se face lumină. Căldură cum s-ar putea face? Straşnic frig!

Citește știrea

Actualitate

Urmărit internaţional pentru că şi-a bătut concubina

Știre publicată în urmă cu

în data de

Un bărbat în vîrstă de 35 de ani, din Girov, s-a ales cu belele penale în străinătate, după ce şi-a smintit în bătaie concubina. S-a întîmplat în Italia, iar, după agresiune, bărbatul a plecat acasă. Autorităţile judiciare străine nu s-au dat bătute şi au încercat să-l identifice pe agresor.

Cînd au aflat identitatea au făcut toate demersurile necesare, au emis pe numele lui un mandat european de arestare şi l-au dat în urmărirere internaţională. Aşa stînd lucrurile, pe 21 septembrie 2021 oamenii legii din cadrul Serviciului de Investigaţii Criminale din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Neamţ, cu sprijinul poliţiştilor din cadrul Postului de Poliţie Girov l-au depistat pe bărbatul de 35 de ani, în Girov. Pe numele acestuia era emis de autorităţile judiciare din Italia un mandat european de arestare.

„Din cercetări a reieşit că, în cursul anului 2015, aflîndu-se în Italia, pe fondul unor neînţelegeri familiale, a exercitat acte de violenţă asupra concubinei sale, producîndu-i leziuni care au necesitat pentru vindecare un număr de 25 de zile îngrijiri medicale“, conform unui comunicat al Poliţiei Neamţ. Acesta a fost prezentat de poliţişti procurorului din cadrul Parchetului de pe lîngă Curtea de Apel Bacău, care a dispus reţinerea acestuia pentru 24 de ore, fiind încarcerat în Centrul de Reţinere şi Arestare Preventivă din cadrul I.P.J. Bacău.

Individul urmează să fie prezentat în faţa magistraţilor de la Curtea de Apel Bacău pentru confirmarea mandatului european de arestare.

Citește știrea

Trending