Contactează-ne

Actualitate

Cine are de câştigat din distrugerea reţelei de troleibuz din Piatra Neamţ?

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ aproximativ 1.700 de persoane au semnat o petiţie pentru a opri acţiunea ■ „eliminarea rețelei de fir-contact a sistemului de troleibuz de pe stâlpi este o decizie greșită și nesustenabilă în contextul în care aceasta se prezintă într-o stare bună de funcționare și ușor de reactivat“, spun reprezentanţii Asociaţiei “Metrou Uşor” ■

Dezafectarea reţelei pentru troleibuze, în Piatra Neamţ, o decizie luată fără o consultare publică, a determinat reacţii de protest. Reprezentanţii Aociaţiei “Metrou Uşor” cer oprirea acestei acţiuni şi anunţă că aproximativ 1.700 de persoane au semnat o petiţie în acest sens. Distrugerea reţelei de troleibuz din Piatra Neamţ trebuie oprită spun reprezentanţii asociaţiei. Şi vorbesc despre “dorința de a valorifica economic materialul feros al consolelor și tonele de cabluri din cupru”.

“În numele celor aproximativ 1.700 de sematari ai petiției cetățenești “Salvăm Troleibuzul” care are ca scop reactivarea troleibuzului din Municipiul Piatra Neamț, Asociația „Metrou Ușor” a trimis Primăriei Piatra Neamț, Consiliului Județean Neamț și Prefecturii Neamț solicitarea de a stopa dezafectarea rețelei de fir-contact a troleibuzului și reactivarea sistemului.

După ce în septembrie 2019, sistemul de troleibuz din Piatra Neamț a fost suspendat pe termen nedeterminat, în mod abuziv și nejustificat, contrar prevederilor din Planul de Mobilitate Urbană Durabilă agreat de Uniunea Europeană pentru dezvoltarea transportului public din oraș, am luat act de anunțul recent al Primăriei, conform căruia o societate comercială se va ocupa între 23.10.2020 și 18.12.2020 de eliminarea de pe stâlpi a rețelei de fir-contact din tot orașul. Aceste știri sunt în deplină contradicție cu răspunsul Consiliului Județean Neamț (adresa nr.20568/04.10.2019) în care este precizat expres faptul că, cităm: „Achiziția de autobuze electrice NU presupune desființarea liniilor de troleibuz”. În prezent, însă, asistăm întocmai la desființarea propriu-zisă a rețelei. Odată desființată infrastructura de fir-contact, distrugerea troleibuzului va fi ireversibilă și ireparabilă.

Eliminarea rețelei de fir-contact a sistemului de troleibuz de pe stâlpi este o decizie greșită și nesustenabilă în contextul în care aceasta se prezintă într-o stare bună de funcționare și ușor de reactivat. Soluția corectă, până la luarea unei decizii transparente asupra viitorului troleibuzului pietrean este păstrarea în conservare a rețelei, pe stâlpi. Având în vedere starea bună a rețelei, inaugurată în 1995 (unul dintre cele mai tinere sisteme de transport electric din România), dezafectarea acesteia nu presupune doar casarea unui bun public, ci efectiv distrugerea voită din motive și interese obscure a unui sistem de transport public ecologic, sustenabil, larg răspândit în lume și în România.

Singura justificare pe care o găsim în ceea ce privește lipsa totală de transparență și dezbatere publică privind deciziile de suspendare a serviciului comercial de transport cu troleibuzul și de dezafectare a rețelei este dorința de a valorifica economic materialul feros al consolelor și tonele de cabluri din cupru. Potențialul incontestabil al rețelei de transport cu troleibuzul și ținta pentru reducerea urgentă a poluării și congestiei traficului în Municipiul Piatra Neamț utilizând mijloace de transport electrice de mare capacitate trebuie să primeze sub orice formă înaintea unui interes economic pe termen scurt.

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă al Municipiului Piatra Neamț prevede modernizarea și extinderea sistemului de troleibuz. Dezafectarea rețelei fără scopul precis de a o moderniza contravine P.M.U.D. Autobuzele electrice care vor fi achiziționate conform promisiunilor trebuie să înlocuiască vehiculele diesel, şi nu sistemul de troleibuz. Autobuzele electrice sunt complementare sistemului de troleibuz existent. Exemple de bune practici în acest sens se regăsesc în Municipiile Brașov și Cluj-Napoca, unde autoritățile derulează în paralel achiziții de troleibuze moderne cu autonomie și de autobuze electrice pe fonduri nerambursabile. Autobuzele electrice și troleibuzele nu trebuie să se excludă reciproc, mai ales în contextul în care zona metropolitană a orașului Piatra Neamț este puternic poluată, cu toate că deține o vastă rețea de troleibuz perfect funcțională. În timp ce orașele din vest se întrec în cursa spre un transport public 100% electric, decizia de a desființa troleibuzul pietrean nu surprinde pe nimeni, fiind ultima „stație” pentru un troleibuz ce în ultimii ani a suferit de pe urma competiției cu operatorii privați de microbuze, desființărilor de trasee, reducerilor de program, vechimii parcului activ și în final, a lipsei de investiții și de viziune sustenabilă, europeană.

Cele mai recente demersuri venite din partea autorităților nemțene au fost exclusiv în favoarea autobuzelor diesel, în timp ce programul de circulație al troleibuzelor a fost redus treptat, fapt ce denotă dorința autorităților de a înlocui transportul electric sustenabil cu unul poluant, în profundă antiteză cu politica europeană de mobilitate urbană durabilă.

Dacă la Piatra Neamț troleibuzele erau lente și soseau la intervale foarte mari, atrăgând antipatia publicului, rețelele occidentale de troleibuz sunt caracterizate prin infrastructură întreținută corespunzător, viteze superioare de deplasare și intervale mici de așteptare. Praga a reintrodus în 2017 troleibuzul desființat în 1972 iar la Zurich sau Linz circulă troleibuze dublu-articulate. Pentru a rezolva inconvenientul principal al troleibuzelor, respectiv dependența de rețeaua electrică în cazul unor avarii sau extinderi de trasee, operatorii profită de ultimele tehnologii disponibile: troleibuzele cu autonomie, care pot circula zeci de km fără a fi conectate la rețea și care se pot încărca din mers din rețeaua de contact acolo unde aceasta există.

Piatra Neamț este singurul oraș din România care derulează desființarea unei forme de transport sustenabil și ecologic, în loc să o modernizeze și să o extindă. Însă, nu este prea târziu pentru Municipiul Piatra Neamț.

Situația juridică, de fapt, a troleibuzului din zona metropolitană Piatra Neamț este o anomalie, incomparabilă cu niciun alt sistem la nivel național. Mai precis, Municipiul Piatra Neamț este singurul oraș din România care nu este proprietarul sistemului de transport electric de suprafața de care beneficiază și care nu are în gestionare operatorul de transport public al rețelei electrice. Patronajul defectuos, managementul neperformant, interesele obscure și deciziile total netransparente și contrare trendului național și european în ceea ce privește troleibuzul din Municipiul Piatra Neamț, au adus sistemul în pragul unei desființări artificiale.

Din acest motiv, considerăm că este imperios necesară reformarea administrativă a transportului public local prin transferul rețelei de troleibuz (infrastructură de fir-contact, substațiile de alimentare electrică și vehicule) în subordinea Primăriei Piatra Neamț, așa cum se întâmplă deja în toată țara. Scăderea poluării și încurajarea deplasării cu transportul public ecologic prin păstrarea în circulație a troleibuzelor este în primul rând interesul Primăriei Municipiului Piatra Neamț.

Amintim faptul că societatea civilă s-a mobilizat și a derulat o campanie de strângere de semnături online, petiția numărând astăzi aprox. 1700 de semnatari unici care susțin cauza. Lista completă a semnatarilor petiției a fost trimisă instituțiilor în cauză de la care Asociația așteaptă răspunsurile oficiale”, se precizează într-un comunicat de presă transmis de Asociaţia “Metrou Uşor”.

Citește știrea
Un comentariu

Un comentariu

  1. FLORIN

    4 noiembrie 2020 at 4:32 PM

    O alta hotie marca Chitic la final de mandat si inainte de condamnare.
    Bineinteles ca acest lucru nu se putea intampla daca am fi avut in CL/CJ oameni onesti si nu numai hoti.
    Sistemul politic in aceasta tara este falimentar.
    Numai hoti si analfabeti care fac”politica”doar sa se imbogateasca.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Sfîrşitul lui Brumar a ofilit piaţa muncii

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ în ultima săptămînă din noiembrie sînt disponibile doar 247 de locuri de muncă în tot judeţul ■ la Roman, se caută 127 de noi salariaţi, iar la Tîrgu Neamţ este nevoie doar de 22 ■

Ultima săptămînă din luna lui Brumar a ofilit piaţa muncii, iar cu puţin timp înainte de debutul toamnei calendaristice nici 250 de nemţeni nu au şanse de găsire a unui nou loc de muncă. Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Neamţ raportează ca fiind disponibile numai 247 de job-uri, din care cele mai multe şanse le au cei din Roman şi comunele limitrofe care pot alege unul din cele 127 de posturi disponibile.

La polul opus se află cei de la Tîrgu Neamţ care nu au la dispoziţie decît 22 de job-uri, în timp ce patronii din zona reşedinţei de judeţ au nevoie numai de 98 de noi salariaţi. La fel ca şi în săptămînile anterioare personalul de înaltă calificare nu are prea mari şanse, pentru ei posturile fiind puţine, în timp ce angajatorii au nevoie, în principal, de salariaţi cu studii medii. Defalcat, la Piatra Neamţ cererea de licenţiaţi este diversă, şi-ar putea găsi de lucru 6 persoane cu diverse calificări.

Se recrutează un economist, un contabil cu studii superioare, dar ar mai fi nevoie de uin inginer chimist şi un inginer zootehnist. Se mai caută un medic veterinar dar şi un psihopedagog. La polul opus, pentru cei fără nici un fel de calificare sînt libere 27 de locuri de muncă pentru necalificaţi în mai multe domenii, de la silvicultură la panificaţie. În restul ocupaţiilor sînt cereri mai puţine, lista completă putînd fi studiată la sediul Agenţiei Locale pentru Ocuparea Forţei de Muncă Piatra Neamţ.

Chiar dacă la Roman este cea mai mare cerere de personal, nimeni nu are nevoie de licenţiaţi, iar pentru aceştia nu este nici un loc de muncă disponibil. Cel mai mult este de lucru în industria uşoară unde se recrutează 10 operatori confecţii şi 24 de confecţioneri – asamblori articole din textile. La nivel de zonă, ce include şi comunele limitrofe, ar mai fi nevoie de agent situaţii de urgenţă, dulgheri, electricieni, faianţari, frezori universali, precum şi lucrători comerciali sau electricieni auto.

La Tîrgu Neamţ ar fi nevoie de doi licenţiaţi, un inginer silvic şi un consultant proiect. În reste este de lucru pentru cei care pot presta în ocupaţii cum ar fi vînzător, tractorist, şofer, mecanic întreţinere, sau confecţioner textilist.

Citește știrea

Actualitate

Agoniseala de-o viaţă, mistuită într-un incendiu

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ un puternic incendiu s-a produs la Ghindăoani ■ o bătrînă de 65 de ani a fost scoasă din casa în flăcări de către pompieri ■ din fericire, a avut răni uşoare ■

Un puternic incendiu ce a avut loc în zorii zilei de ieri, 23 noiembrie 2020, a lăsat o femeie din Ghindăoani fără acoperiş deasupra capului, în prag de iarnă.

O femeie de 65 de ani a fost scoasă din foc de pompieri, dar a avut noroc, pentru că s-a ales cu arsuri uşoare. Apelul pentru ajutor a venit prin numărul unic de urgenţă 112, iar militarii au fost anunţaţi că arde o locuinţă particulară din localitatea Ghindăoani.

La locul solicitarii s-au deplasat pompierii din cadrul Detaşamentului Tîrgu Neamţ, cu două autospeciale pentru stingere şi o ambulanţă SMURD. Forţele profesioniste au fost sprijinite de pompierii voluntari din cadrul SVSU Ghindăoani. Cînd militarii au ajuns la locul indicat, incendiul se manifesta generalizat la nivelul unei locuinţe.

„Pompierii au scos din locuinţa cuprinsă de flăcări o femeie de aproximativ 65 de ani, cu uşoare arsuri şi atac de panică“, se arată într-un comunicat al ISU Neamţ. Victima a primit primul ajutor la locul evenimentului de la paramedicii SMURD, după care a fost transportată la Centrul de Primiri Urgenţe din cadrul Spitalului Tîrgu Neamţ.

După localizarea şi lichidarea incendiului, pompierii au stabilit că „vinovat“ de producerea nenorocirii a fost coşul de fum deteriorat. Alte două intervenţii ale pompierilor nemţeni au avut loc pe parcursul zilei de duminică, 22 noiembrie 2020.

Primul apel pentru ajutor, tot prin numărul unic de urgenţă 112, a fost înregistrat în dispeceratul ISU – Ambulanţă Neamţ în jurul orei 18:40. Militarii au fost chmeţi la o locuinţă din Roman, pe strada Mihai Viteazu.

Focul se manifesta în interiorul unei camere, existînd posibilitatea propagării la întreaga locuinţă. Pînă la final, flăcările au transformat în scrum bunurile materiale din camera afectată şi au ars obiecte de mobilier, îmbrăcăminte şi aparate electrocasnice. Cauza probabilă de producere a fost stabilită ca fiind efectul termic produs de amplasarea necorespunzătoare a materialelor combustibile faţă de sobă.

Din fericire acest incident nu s-a soldat cu victime. Un alt incendiu s-a produs pe strada Păstrăvului din Piatra Neamţ, în aceeaşi zi, cînd s-au aprins mai multe resturi menajere, existînd posibilitatea propagării focului la cîteva clădiri, care se aflau la o distanţă de aproximativ 20 de metri. Incendiul în care au ars circa 600 kilograme de deşeuri a fost lichidat de pompierii pietreni. La final specialiştii au ajuns la concluzia că totul a fost provocat de focul deschis în spaţii deschise.

Citește știrea

Actualitate

Nemţean de 32 de ani, sarabandă infracţională

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ un tînăr a lovit cu portiera un pieton, apoi l-a luat la bătaie ■ anterior, băut fiind, a intrat cu maşina într-un gard de beton şi-a continuat drumul şi s-a oprit într-un şanţ ■

Un tînăr de 32 de ani, din Bîra, s-a ales cu nu mai puţin de trei acuze penale, după un întreg şir de nereguli. A lovit o persoană cu portiera de la maşină, apoi s-a dat jos şi i-a aplicat o corecţie mai serioasă. Cercetînd acest incident, oamenii legii au constatat că era băut la volan, iar ceva mai devreme fusese implicat într-un eveniment rutier soldat cu pagube materiale.

Totul s-a întîmplat duminică, 22 noiembrie, cînd oamenii legii din cadrul Secţiei de Poliţie Rurală Sagna l-au identificat şi reţinut pe un nemţean din Bîra pe care l-au pus sub acuzare pentru săvîrşirea infracţiunilor de lovire sau alte violenţe, conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului şi distrugere.

Din investigaţiile efectuate de poliţişti a reieşit că, în timp ce acesta conducea un autoturism pe DJ 280, în satul Negreşti, ar fi oprit vehiculul în apropierea unei societăţi comerciale şi ar fi deschis portiera în dreptul unui bărbat de 55 de ani, moment în care l-ar fi lovit pe cel din urmă. Totodată, pe fondul unor neînţelegeri, ar fi coborît din autoturism şi ar fi exercitat acte de violenţă asupra acestuia.

„În cursul aceleiaşi zile, bărbatul ar fi condus un autoturism pe o stradă din Staniţa, iar pe un sector de drum în curbă la stînga, a pierdut controlul asupra direcţiei de deplasare, intrînd în coliziune cu gard din beton, pe care l-a distrus. Nu s-a oprit, ci şi-a continuat drumul dar la scurt timp s-a oprit într- un şanţ. Din fericire, în urma evenimentului rutier au rezultat doar pagube materiale, nefiind înregistrate victime.

Întrucît emana halenă alcoolică, conducătorul auto a fost testat cu aparatul etilotest, rezultatul indicînd o concentraţie de peste 0,90 mg/l alcool pur în aerul expirat. Acesta a fost condus la spital, unde i-au fost prelevate mostre biologice, în vederea stabilirii, cu exactitate, a alcoolemiei. Individul a fost condus la sediul poliţiei, iar în baza probatoriului administrat, a fost reţinut pentru 24 de ore. El va fi prezentat în faţa unui procuror din cadrul Parchetului de pe lîngă Judecătoria Roman, cu propunere de luare a unei măsuri preventive.

FOTO: generica

Citește știrea

Trending