Contactează-ne

Economie

Cică se dau 1,2 miliarde de euro pentru autostradă

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ anunţul a fost făcut de premier, înainte de şedinţa de guvern de vineri ■ s-a vorbit însă numai de sectorul Iaşi - Tîrgu Neamţ, vreo 68 de kilometri, nu şi de cel pînă la Tîrgu Mureş ■ perioada de proiectare şi realizare ar fi, minune, de 48 de luni ■

O veste cu adevărat bună ar fi cea făcută de premierul Dăncilă în cadrul şedinţei de guvern de vineri cu referire la Autostrada Unirii, Iaşi – Tîrgu Neamţ – Tîrgu Mureş, dacă nu o fi vreo altă gogoriţă cu iz electoral, că tot se apropie alegerile europarlamentare şi prezidenţiale. Prim-ministrul a spus că se vor aloca fonduri de la bugetul de stat, nici mai mult, nici mai puţin decît 1,2 miliarde euro, pentru construirea în parteneriat public-privat a autostrăzii Tîrgu Neamţ- Iaşi, perioada de proiectare şi realizare a autostrăzii fiind preconizată să dureze patru ani. „Alocăm fonduri de la bugetul de stat, luăm măsuri pentru atragerea de fonduri UE şi dezvoltarea proiectelor în parteneriat-public privat, astfel încît să realizăm obiectivele de infrastructură aşteptate de mulţi ani de către români. Aprobăm studiul de fundamentare al proiectului strategic de investiţii în parteneriat public-privat autostrada Tîrgu-Neamţ – Iaşi, vital pentru regiunea Moldovei. Valoarea totală a investiţiei este estimată la 1,2 miliarde de euro, iar perioada de proiectare şi realizare a autostrăzii este preconizată să dureze 48 de luni. Proiectul are în vedere realizarea a 68 km de autostradă, iar efectele economice de atragere a investiţiilor în această regiune, dar şi sociale sînt evidente mai ales că autostrada se racordează la drumul de mare viteză Bucureşti-Suceava aflat în pregătire la Ministerul Transporturilor“, a afirmat Viorica Dăncilă, la începutul şedinţei guvernului. Oficialul a mai menţionat că la începutul lunii următoare proiectul va fi deschis investitorilor care doresc să aloce sume pentru construirea autostrăzii: „La începutul lunii aprilie proiectul va fi oferit investitorilor care doresc să îşi asume proiectarea şi construcţia acestei autostrăzi. Aşa cum am menţionat, voi monitoriza cu prioritate ca şi la acest obiectiv toate procedurilor să se realizeze cu rapiditate“. Dincolo de această declaraţie, curios este faptul că nu s-a pomenit nimic despre restul autostrăzii, de la Tîrgu Neamţ spre Tîrgu Mureş, pentru că despre acest coridor de transport s-a vorbit că va fi realizat pe tot traseul. Declaţia premierului vine după alte precizări despre Autostrada Iaşi – Tîrgu Neamţ – Tîrgu Mureş, de la începutul lunii trecute, anunţîndu-se că investiţia beneficiază de fonduri în proiectul de buget pentru acest an. Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a transmis către Ministerul Transporturilor textul propus pentru a fi inclus ca articol distinct în Legea Bugetului pentru 2019, în vederea asigurării sumelor necesare autostrăzii A8. „Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a transmis către Ministerul Transporturilor textul propus pentru a fi inclus ca articol distinct în Legea Bugetului de Stat pentru anul 2019, în vederea asigurării bugetului pe anul 2019 aferent elaborării documentaţiilor tehnico – economice pentru obiectul de investiţie Autostrada Uniri – tronsonul Tîrgu Mureş – Tîrgu Neamţ, care este repartizat astfel: credite de angajament 2019: 37.380 mii lei; credite bugetare 2019: 9.309 mii lei. În prezent, CNAIR a finalizat documentaţia de atribuire aferentă licitării contractului de servicii privind completarea studiului de fezabilitate pentru Autostrada Tîrgu Mureş – Tîrgu Neamţ. Aceasta a fost transmisă către ANAP (Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice – n.r.) în vederea analizării şi validării, urmînd publicarea anunţului de participare“, se arata într-un comunicat al ministerului.

Traseul magistralei

Magistrala de transport ar urma să înceapă la graniţa României cu Republica Moldova printr-un nou pod peste rîul Prut şi să se termine printr-o conexiune cu autostrada A3 Braşov – Borş, în apropiere de Tîrgu Mureş. O variantă a autostrăzii A8 arăta că ea va traversa judeţele Mureş, Harghita, Neamţ şi Iaşi, pe o lungime totală de 288,931 km. În Mureş ar fi avut o lungime de 47,4 km, în Harghita – 81,486 km, în Neamţ – 82,045 km şi în Iaşi – 78 km. Prin Neamţ ea trebuia să străbată 11 comune: Grinţieş, Ceahlău, Poiana Teiului, Pipirig, Vînători Neamţ, Agapia, Tîrgu Neamţ, Petricani, Urecheni, Timişeşti şi Păstrăveni. Utilitatea proiectului era explicată prin crearea unei căi de comunicaţie moderne cu implicaţii în dezvoltarea regională a zonei, fluidizarea traficului, devierea traficului de tranzit, creşterea siguranţei utilizatorilor, micşorarea timpilor de parcurs, facilitarea pe viitor a unui sistem de întreţinere a carosabilului etc. Autostrada urma să atragă o parte din traficul de pe reţeaua de drumuri naţionale, un efect benefic urmînd a fi scăderea poluării chimice şi fonice de-a lungul drumurilor: DN 13, DN 15, DN 13A, DN 13B, DN 2. Erau stabilite şi alte detalii. Începutul autostrăzii în Neamţ era stabilit la limita cu Harghita, la km 128+126. Între Grinţieş şi Bistricioara, trebuia să traverseze rîul Bistricioara şi DN 15, traseul situîndu-se pe malul stîng, pînă la traversarea lacului Bicaz (km 148+149), unde se intersecta din nou cu DN15 şi DN17B. În zona Poiana Largului, la km 150+126, era prevăzut un nod rutier care să asigure legătura cu DN 15B şi prin acesta cu DN17B şi DN15. În continuare, autostrada „mergea“ pe culoarul DN15B, pe partea dreaptă a acestuia, pînă în zona Petru Vodă, unde la km 158+126 trebuia să treacă pe partea stîngă. Între km 158+126 şi 173+126, traseul rămînea în zona DN15B, pe malul drept al pîrîului Petru Vodă şi apoi a rîului Neamţul (Ozana). La km 212+126, în zona Leghin, la intersecţia cu DJ 157F, era alt nod rutier de perspectivă, care să asigure accesul spre mănăstiri. În această zonă traseul traversa Parcul Natural Vînători Neamţ prin zona cea mai îngustă, pe o lungime de circa 4 km şi se dorea un tunel, pentru a nu afecta fauna. De la Leghin (km 179+126) traseul ocolea pe la sud Tîrgu Neamţ, iar la km 188+126, între Agapia şi Humuleştii Noi, trebuia să intersecteze DN15C. Aici urma să fie legătura cu Tîrgu Neamţ şi Piatra Neamţ. De la intersecţia cu DN 15C traseul ocolea Topoliţa, se înscria între Boiştea şi Petricani, îndreptîndu-se spre rîul Moldova, pe care îl traversa la km 210+326, aici regăsindu-se limita dintre Neamţ şi Iaşi.

Citește știrea
Un comentariu

Un comentariu

  1. Marius

    30 martie 2019 at 11:16 AM

    Cine a fost pe P Vodă drumul ,in ultimul timp , poate ,a avut Ocazia să vadă Că ce-i de lucrează la consolidarea. drumului , sectorul de unde incepi să urci spre popasul P Vodă , unde sa surpat drumul și un pic mai încolo după prima curbă mai strânsă Ei. NU au Terminat nici până acum Lucrările , Turnările , Despre ce 48 luni Vorbiți D vstra și Ce. Tunel ? Poate a Uitat Careva cat a durat cel din Cheile Bicazului , Fauna , Avize de la Minister , Parc National , Defrișări. Marcari de la Ocol silvic ,RNP Romsilva. Câtă. Acțiune . CINE e Rațional , i și dă. Seama. că ce-a mai. GREA parte , Tronson al Ei ,fix in Neamț cade , partea spre Mureș , partea spre TG NT IS e mai ,, ușoară ,, e la câmp , Nu presupune multă. Excavatie și Consolidare teren , maluri ca pe partea spre HR. , MS , Sa de-a. Domnul să se Apuce de Ea , Dar ca Finalitate depășește cu mult 4 ani ,

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Advertisement








Trending