Contactează-ne

Prima pagină

Cazul Troleibuzul sau cum să mulgi performant o compensaţie

Știre publicată în urmă cu

în data de

SC Troleibuzul SA. Societate subordonată Consiliului Judeţean Neamţ. Care societate se ocupă cu transportul public de persoane. În ce condiţii? Doar dacă lunar i se injectează, pompează, o sumă consistentă de bani. 800.000 de lei lunar. Adică 8 miliarde de lei vechi. Pînă mai lunile trecute, îi pompa CJ-ul, că doar el era stăpîn. Doar că CJ-ul s-a şmecherit şi, cu proptele sau fără, apare o hotărîre de guvern care stabileşte că banii trebuie să îi dea primăriile pe raza cărora sînt transportaţi călătorii. Adică Piatra Neamţ, Alexandru cel Bun, Dumbrava Roşie, Gîrcina, Săvineşti şi Roznov. Şi începe scandalul. Pînă la scandal, însă, trebuie spus că acest Troleibuzul a fost gîndit, în opinia noastră, de la bun început ca o „struţocămilă“. Cu un CJ acţionar majoritar, în condiţiile în care traseele sînt la primării, iar beneficiari sînt cetăţenii care pînă la a fi de „rang“ judeţean, sînt membrii ai comunităţilor locale. Dar să revenim la scandalul cu banii. Primăriile spun că nu dau compensaţia, Troleibuzul zice că nu mai scoate mijloacele de transport pe trasee. La mijloc şi, evident, cei care riscă să piardă cel mai mult, dacă rămîn fără transport public, sînt cetăţenii amărîţi din cele şase localităţi. Sigur că politicienii, şi dintr-o tabără şi din alta, se întrec în explicaţii sau acuze care mai de care mai „savante“ şi în soluţii constînd în acordarea unor sume de bani. Bani publici, adică de la noi toţi. Neavînd „priceperea“ lor, propunem o abordare mai simplă, mai din popor. Mai la Moş Ion Roată. În primul rînd, ar trebui să ne clarificăm cu toţii ce e cu această compensaţie? Pentru ce se acordă ea? Pentru ca să supravieţuiască o societate nerentabilă? Că e nerentabilă o dovedeşte simplul fapt că fără banii publici nu mai poate efectua activitate. Pentru ca această societate nerentabilă să existe doar pentru ca nişte piloşi politici, care o conduc, să ia nişte salarii, deloc mici? Pentru ca politicienii şi găştile lor de interese să aibă o vacă bună de muls? Sau oferim o compensaţie, o subvenţie, o ce vreţi dumneavoastră, pentru ca nemţenii din cele şase localităţi să poată beneficia de un transport public la preţuri accesibile şi `n condiţii civilizate? Sîntem convinşi că simplii cetăţeni optează pentru ultima variantă, cum sîntem la fel de convinşi că majoritatea politicienilor optează pentru prima. Dacă răspunsul este cel cu preţuri accesibile, lucrurile ar putea continua astfel: nişte specialişti, mai sînt, vin şi fac un preţ pe kilometru care să acopere cheltuielile şi să lase loc şi de un mic profit. Să zicem, cifra este absolut aleatorie şi pentru a simplifica explicaţia, că acest preţ este de 10 lei. În acest moment, poate interveni factorul politico-administrativ. Care decide cît din cei zece lei poate/doreşte să compenseze/subvenţioneze. Să spunem că într-un judeţ aflat la polul sărăciei, factorul politico-administrativ doreşte şi poate să subvenţioneze opt lei, astfel încît amărîtul de nemţean să poată merge la muncă sau acasă cu doi lei pe kilometru. Se bate socoteala în cuie şi se stabileşte aşadar că din zece lei pe kilometru, cetăţeanul plăteşte doar doi, iar ceilalţi opt îi primeşte societatea care se ocupă de transport de la stat. Care societate poate fi şi Troleibuzul, dar, credem noi, cu un alt acţionar majoritar, că tot nu înţelegem ce treabă are CJ-ul, mai ales acum cînd nu mai dă nici o compensaţie, dar poate fi şi oricare alt operator privat. Adică spunem să se facă o licitaţie. Unde preţul maximal să fie de zece lei, compensaţia de opt, iar pe restul de doi lei să se bată participanţii la licitaţie. Poate unii dintre ei găsesc soluţii să ofere 1,90 lei sau 1,80 lei. Treaba lor. Dacă s-ar găsi operatori privaţi să liciteze „în jos“, practic să mai cedeze din micul profit lăsat drept marjă la stabilirea preţului per kilometru, acest lucru ar fi în favoarea cetăţeanului, care nu ar mai plăti doi lei, ci 1,90 lei sau 1,80. Sigur că ar putea fi adus în discuţie argumentul cu privatul care ar face evaziune pentru că nu ar mai tăia bilete. Care însă cade. Dacă la finalul lunii nu va putea dovedi cu bilete că are de primit compensaţie pe „n“ kilometri parcurşi, ar avea, evident, de pierdut. Plus că evaziunea e, ca atribuţie de contracarare, în ograda Fiscului, nu a factorului politico-administrativ. Că, altfel, pe acest model de gîndire, n-ar mai da nimeni nici un ban public la privat pentru că – nu-i aşa? – privatul ar putea să facă evaziune. E doar un mod simplu, din popor, de a vedea cum o compensaţie ar putea fi în folosul direct al cetăţeanului. Aşteptăm cu interes să vedem dacă factorul politico-aministrativ o va lua în consideraţie. Deşi nu credem, dacă nu a făcut-o pînă acum. Altfel, însă, sîntem într-o situaţie care ar fi comică, dacă nu ar fi tragică: o societate în care se pompează bani publici (adică tot din buzunarul nemţenilor), care, fără această „milă publică“, ar fi de mult falimentară, ajunge să ia premiu pentru performanţă?! Care performanţă? „Performanţa“ de a mulge o compensaţie la care contribuie fiecare amărît de nemţean?

Citește știrea
Un comentariu

Un comentariu

  1. Jean David

    1 noiembrie 2019 at 9:49 AM

    E o mizerie ce se întâmplă cu transportul in comun în Piatra Neamț și în limitrof, microbuzele sunt neîncăpătoare, copilul meu ce face naveta la liceu trebuie sa plece cu doua microbuze mai devreme ,căci există șanse să nu se poată urca in primul.Pretul biletelor e relativ mare dacă comparăm cu Galațiul, nu zicem Iași, București s a ,unde pui că aici sunt autobuze, troleibuze…nu microbuze, ce prezintă mai putina siguranță, nu mai vorbim de confort.Un exemplu pozitiv este societatea Compastru, care reușește pe ruta Bicaz Piatra sa respecte programul, confortul au investit mereu in autobuze noi și se preocupa
    sa fie curate …e adevărat că au monopol și prețul biletelor a fost întotdeauna un pic peste Troleibuzul.Constientizam cu toții mafia din CJ, care are o grămadă de acoliți ce nu fac nimic și iau o grămadă de bani pe statul de plata de la Troleibuzul , iar șoferii care se scoală la 3 dimineața și suporta un trafic infernal au un salariu mizer…..înțelegi această situație , dar înțelegi că ești legat la mâini și nu poți face nimic….sau da …poți să emigrezi….să aștepți să termine copilul scoală și sa i găsești și lui un loc de munca aici….respect d-lui Cezar pt articol….aveți dreptate și o grămadă de susținători…

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Advertisement








Trending