Arhivă 2005-2017
Avioane… de Valea Enei
• în comuna Oniceni îsi desfãsoarã activitatea o fabricã de avioane de agrement • costul unui asemenea aparat, construit în functie de client, porneste de la cîteva zeci de mii de euro • în viitorul apropiat, în zonã va fi amenajat un aerodrom • investitorii, din Germania, au probleme cu birocratia si… retrocedãrile •
Culme a tehnologiei, industria aeronauticã, este prezentã, desi prea putini stiu, în zona Romanului, în locul în care te poti astepta cel mai putin – în comuna Oniceni, mai precis sãtucul Valea Enei. Rigoarea si tehnologia nemteascã, banii investitorilor si munca neaosã româneascã s-au împletit aici în mod fericit, unde, începînd din primãvara acestui an, într-un fost grajd al CAP-ului, se fabricã aparate de zbor de agrement. Pentru multi acest lucru pare incredibil, însã, din localitatea mentionatã, patru „mici bijuterii“ realizate în conditii, mai mult decît speciale, si-au luat deja „zborul“ spre Germania. Pe specialistul român Vasile Procopie, fiu al comunei, reprezentantul în tarã al investitorului, l-am gãsit la muncã, încercînd sã rezolve unele probleme stringente, legate, cum altfel, de… birocratie. „De circa douã sãptãmîni, am rãmas fãrã curent electric. Aceastã situatie s-a creat din cauza suprafetei de teren de sub grajdul pe care asociatii germani l-au concesionat, pe o perioadã de 49 de ani. Primãria ne-a eliberat un act provizoriu, din cauzã cã terenul respectiv era în litigiu. Am înteles cã, în ultima sedintã a Consiliului Local Oniceni, s-a aprobat o suprafatã de 1.700 metri pãtrati. Sperãm sã intrãm în legalitate si cu electricitatea“, a declarat Vasile Procopie. Povestea avioanelor de croazierã, asamblate în Valea Enei, într-un hangar încropit, pare desprinsã din normal. „Am lucrat la Dresda, timp de sase ani, la o fabricã care realizeazã aceste tipuri de avioane, de douã persoane, cu un singur motor de tip WTO1. Sãtul de munca printre strãini, m-am gîndit sã fiu util si comunitãtii în care m-am nãscut si m-am format ca om. Am considerat cã si comuna în care trãiesc poate fi trecutã pe hãrtile lumii, ca o localitate în care se fabricã avioane. Mi-au trebuit circa doi ani sã-i conving pe patronii germani sã vinã sã investeascã în regiune. Au venit, au vãzut, si a rãmas ca eu sã mã ocup de aceastã afacere. În prezent, sîntem în plin proces de amenajare a grajdului. Acesta va fi renovat si dotat cu bancuri de lucru si tot ce trebuie pentru o muncã bine fãcutã. Nu putem scãpa absolut nici un detaliu, pentru cã în joc sînt vietile celor care achizitioneazã avioanele de la noi. În paralel, însã, cu renovãrile si amenajãrile, am reusit sã asamblãm patru aparate, iar în prezent, mai avem cinci în lucru. Toate aceste avionete de agrement sînt comenzi speciale, care au un termen de executie ce trebuie respectat“, a mai precizat Vasile Procopie. „Aviatorul“ autohton a mai spus cã aparatul de zbor, care este echipat cu un singur motor, este confectionat din tablã specialã de aluminiu, adusã de la Slatina. Îmbinãrile se fac prin nituire, doar în anumite locuri fiind necesarã sudurã pe bazã de argon. „Motoarele cu care echipãm aceste aparate sînt aduse din Austria sau Australia. Clientul care are comanda la noi alege si puterea motorului. Astfel, avem motoare tip Jabiru, de 80 cai putere, 96, 136 sau chiar de 180 de cai putere. Viteza pe care o dezvoltã un asemenea tip de avion este de 122 kilometri pe orã, avînd o autonomie de zbor de 900 de kilometri. Rezervoarele de kerosen au capacitatea de 60 de litri fiecare si sînt amplasate sub cele douã aripi. Este un avion usor, care, în afara pilotului si al unui pasager, mai suportã si un minim de bagaj, nu prea greu si nici voluminos, pentru a oferi un centru de greutate stabil. Viteza de croazierã este în jur de 100 de kilometri pe orã, la o altitudine de 3.500-4.000 de metri“, a mai spus Vasile Procopie. Sectia de la Valea Enei apartine de SC Aer Tech Impex SRL Bacãu, prin care se deruleazã afacerea. Vasile Procopie a mai precizat cã se vor face angajãri, în momentul cînd grajdul va fi amenajat. „În prezent, din cauza lipsei de personal, unele operatiuni trebuie sã le rezolv, prin alte pãrti, cheltuind timp si bani“, a încheiat Vasile Procopie. Specialistul din Valea Enei a fost destul de secretos în ceea ce priveste pretul unui asemenea aparat, precizînd cã, în functie de comenzile speciale, un asemenea aparat poate costa de la cîteva zeci de mii de euro, pînã la ordinul sutelor de mii. În viitorul apropiat, sãtenii din Valea Enei vor putea asista si la probele se zbor ale acestor avioane, întrucît investitorii doresc sã amenajeze o pistã. Neculai Rotaru, primarul comunei Oniceni, ne-a confirmat faptul cã situatia terenului de sub grajd este în curs de rezolvare, astfel încît inedita afacere are sanse sã se dezvolte în viitor. „În primãvarã, au venit niste nemti, împreunã cu Vasile Procopie. Au concesionat o halã a vechiului CAP. Termenul de concesiune este de 49 de ani si va aduce bugetului local circa 50-60 de milioane de lei, anual. Nu este o sumã mare, însã este un lucru bun pentru comunitate. Se vor crea si 10 locuri de muncã, pentru localnici“, a mentionat primarul Neculai Rotaru. (FOTO: Fabrica de avioane de la Valea Enei produce aparate de zbor de douã locuri)

-
Actualitate2 săptămâni,
„Mazilire” la Apa Serv. Directorul general demis, conducere interimară
-
Actualitate7 zile,
Accident cu şase victime, doua persoane decedate. A fost activat Planul Roşu de Intervenţie
-
Actualitate4 zile,
PNL Neamț: ”Incapabilă profesional, preocupată de vendete politice, Florentina Moise trebuie să plece urgent de la conducerea ISJ Neamț”
-
Advertorialo săptămână,
Anunţ
-
Prima pagină6 zile,
O tânără a ajuns la spital după ce a fost mușcată de un bursuc
-
Prima pagină4 zile,
„Îmi place să cred că fac parte din categoria inspectorilor care au onorat funcția, nu funcția i-a onorat”
-
Actualitate5 zile,
Deputatul Laurențiu Leoreanu critică desființarea postului de inspector școlar la disciplina Istorie
-
Actualitate4 zile,
Bilete de tratament alocate de Casa de Pensii Neamț