Actualitate
APAVITAL, prim bilanț după 100 de zile la Roman. „O perioadă complicată, dar interesantă și plină de provocări”
■ rezultatele n-au întârziat să apară, cel mai important lucru fiind că, de câteva zile, romașcanii au apă non-stop ■ în 3 luni de operare s-au identificat și remediat 152 de avarii, din care 117 intervenții au fost realizate la pierderile de pe conducte, iar 35 la branșamente ■ compania ieșeană are nevoie de personal ■
La sediul din Roman al companiei APAVITAL Iași a avut loc o conferință de presă, la care conducerea de la Iași a făcut un prim bilanț, după cele 100 de zile de operare în municipiul de la confluența Moldovei cu Siretul. La întrunire au fost invitați actualul primar al municipiului Roman, Laurențiu Leoreanu și Leonard Achiriloaei, edilul liberal care tocmai și-a încheiat mandatul.
Directorul general al companiei APAVITAL SA, Mihai Doruș, a prezentat, în sinteză, rezultatul activității în primele 3 luni de operare, pe care conducerea firmei le-a caracterizat ca fiind „o perioadă complicată, dar și interesantă, plină de provocări”, cu satisfacția faptului că rezultatele palpabile n-au întârziat să apară: la robinetele romașcanilor, de câteva zile, apa curge non-stop.
În toată această perioadă, respectiv de la 16 iulie 2024 și până la 31 octombrie s-au identificat și remediat 152 de avarii, dintre care 117 intervenții au fost realizate la pierderile de pe conducte și 35 la branșamente. Alte 386 de intervenții s-au realizat în rețeua de canalizare, unde se pare că sunt probleme foarte, foarte grave. La stațiile de pompare a apelor uzate, unde s-au realizat 194 intervenții (decolmatare, înfundarea canalizării cu tot felul de obiecte, n.r).
Alte 114 intervenții s-au făcut în căminele de apometru. Date fiind tehnologiile avansate utilizate de APAVITAL la remedierea avariilor, marea majoritae a intervențiilor la rețea au fost realizate în presiune, fără sistarea furnizării apei, utilizatorii nefiind afectați de desfășurarea lucrărilor. „Un element esențial al practicii APAVITAL privește automatizarea și informatizarea intensivă a activităților specifice servicilor de alimentare cu apă potabilă și de canalizare și epurare a apelor uzate.
Astfel, au fost montate dispozitivele necesare pentru integrarea în sistemul SADA al APAVITAL în plecările de la fronturile de captare Pildești și Simionești, în intrările și ieșirile stațiilor de repompare, la intrarea în stația de epurare, etc. Astăzi, toți membrii managementului companiei au acces, aproape instantaneu, la datele și informațiile necesare privind parametrii de funcționare a componentelor acestor sisteme complexe, astfel încât orice disfuncție poate fi identificată și gestionată cu maximă promptitudine”, a precizat managerul companiei.
Acesta a mai spus că acest sistem a fost implementat de specialiștii în IT al companiei. O altă preocupare a conducerii companiei a fost aceea de încheiere a contractelor cu persoanele fizice și juridice din Roman, astfel încât, până la 30 octombrie 2024, din 5.883 locuri de consum au fost încheiate contracte pentru 440 de locuri de consum, din care aproximativ 400 sunt consumatori casnici, diferența fiind persoane juridice.
Despre pierderile din rețele
Jurnaliștii prezenți la coferință au pus întrebări referitoare la problemele pe care noul operator le-a găsit la Roman. În ceea ce privește nivelul pierderilor din rețeaua de distribuție, care la preluare a fost undeva la 70-74%, conform declarațiilor primarului Laurențiu Leoreanu, după măsurile tehnice și de remediere a avariilor de către noul operator, acestea sunt estimate acum a fi scăzut undeva în jur de 60%, așa încât s-a reușit performanța de a se livra apă 24 din 24 de ore.
„Exprimarea în procente a pierderilor e relativă acum. Ceea ce vă putem spune e faptul că noi continuăm lucrările la puțurile de captare de la Pildești și faptul că deja reușim să livrăm apă non-stop, ceea ce înseamnă că am reușit să mai diminuăm din pierderi, ceea ce după 3 săptămâni e un lucru mulțumitor. După această conferință de presă vom avea la sediul primăriei o întâlnire tehnică în care vom discuta ce posibilități de accesare de proiecte ne asumăm fiecare.
Ceea ce vă pot spune este faptul că noi, care operăm și la Pașcani, un oraș de mărimea Romanului, am reușit să implementăm pe POIM un proiect de 25 milioane de euro, în care au fost înlocuite și rețele. Trebuie să se înțeleagă faptul că ne aflăm în faza în care încă ne ocupăm de documente. A trebuit ca în aceste săptămâni să obținem avize de funcționare de la Garda de Mediu, de la DSP și de la toate instituțiile avizatoare, lucru care a necesitat eforturi substanțiale din partea echipei tehnice”, a mai declarat managerul Mihai Doruș.
S-a mai vorbit, tangențial, și despre problemele de la Stația de Epurare, care la data preluării nu avea autorizație de mediu. „Am predat APASERVULUI o stație modernizată în timpul mandatului meu de primar și din cauza proastei exploatări a ajuns o problemă acum”, a spus primarul Laurențiu Leoreanu. Și fostul primar Leonard Achiriloaei a insistat pe problemele legate de relația cu APASERV Neamț, care nu au fost relații de colaborare, ci de divergențe permanente.
„În cei patru ani de mandat am tot încercat să ne întâlnim cu operatorul APSERV, pentru a discuta ce avem de făcut. Nu am reușit niciodată să facem acest lucru pentru că nu s-a vrut. Acum lucrăm împreună și avem un partener corect și profesionist, care are un management performant și potențial financiar, dar mai ales dorința de a face lucrurile cu profesionalism”, a declarat Leonard Achiriloaei.
Costuri greu de estimat
Problema alocării fondurilor din proiecte europene a fost ridicată și de primarul Leoreanu, care a spus că până acum nu a existat posibilitatea depunerii de proiecte europene pentru înlocuire de conducte, ci doar pentru extinderi. „Rețelele îmbătrânesc de la o etapă la alta. Provocarea mea ca manager e înlocuirea, în toată zona de operare, a conductelor și încadrarea de personal competent. Am preluat de la APASERV 83 de salariați și dorim să mai încadrăm.
Cât privește proiectul de înlocuire a rețelelor la Roman e greu de spus acum cât costă, dar sunt optimist în ceea ce privește viitorul Romanului, care se află amplasat în preajma viitoarei autostrăzi. De aceea cred că e mult prea devreme să vorbim acum de investiții, dar ele se vor face”. S-a mai discutat și despre monitorizarea consumurilor de apă, jurnaliștii exprimând opinii, potrivit cărora mare parte din pierderile uriașe ar proveni și de la consumurile frauduloase.
Directorul comercial, Romeo Casian, a spus că se intenționează ca după modelul de la Iași să se înființeze o echipă care se va ocupa doar de consumatorii clandestini, compania având dotarea tehnică de a vedea, care și cât consumă. Directorul general, Mihai Doruș, a menționat că, pentru moment, se pleacă de la buna credință a romașcanilor, dar că ceea ce-l preocupă, în această fază de monitorizare a situației, e faptul că s-au găsit străzi cu câte 2-3 conducte din care doar una era de alimentare, din restul curgând apa în pământ.
Au fost găsite magistrale de apă în fostele zone industriale prin care curge apă, fără a avea mulți consumatori. „Eu sunt adeptul filosofiei de a scoate conductele din mijlocul străzii și a le muta pe trotuar sau într-un spațiu verde, unde există acces ușor la ele, în caz de avarii. Dorim continaurea acțiunii de sectorizare a orașului, pentru ca, în caz de avarie, să nu mai oprim apa în întreg orașul. Sunt proiecte pe care le vom materializa împreună cu primăria”, a mai adăugat directorul Mihai Doruș.
-
Actualitate24 de ore,
MARSAT SA Roman
-
Prima pagină2 săptămâni,
„Ordonanța trenuleț” lovește cumplit și în Educație
-
Prima pagină2 săptămâni,
Monumentul arhitectonic incendiat de oamenii străzii va fi transformat în muzeu FOTO
-
Actualitate23 de ore,
Ratis Serv – angajează
-
Actualitate2 săptămâni,
Anunț de vânzare
-
Actualitate2 săptămâni,
Cabinet Medical Veterinar angajează
-
Actualitate2 săptămâni,
Anunț angajare
-
Actualitate2 săptămâni,
Comuna Poienari