Contactează-ne

Arhivă 2005-2017

„2006 este anul hotãrîtor în privinta integrãrii în UE“

Știre publicată în urmă cu

în data de

• interviu realizat cu senatorul PNL de Neamt Serban Strãtilã

Reporter: Cum se anuntã anul 2006 din perspectivã economicã si socialã? Serban Strãtilã: Pentru România, 2006 este anul hotãrîtor în privinta integrãrii în UE, asa cã toate deciziile care se vor lua în diferitele structuri ale puterii de stat vor fi subordonate acestui obiectiv. În plan economic, cred cã se va înregistra o crestere economicã destul de importantã – peste 6% -, dar ar fi de dorit ca aceasta sã nu se facã în principal pe seama consumului axat pe mãrfuri de import. În opinia mea, 2006 ar trebui sã fie un an al investitiilor în infrastructurã, resursele financiare fiind suplimentate si cu banii proveniti din marile privatizãri. Sigur cã pe oameni îi intereseazã mai putin procentele cresterii economice si mai mult dacã aceastã crestere se va reflecta si în nivelul lor de trai. Din acest punct de vedere, chiar dacã actualul guvern face un mare efort bugetar pentru a compensa prin diferite metode unele cresteri de preturi la utilitãti, cred cã va fi destul de greu pentru persoanele cu venituri mai modeste. Pentru cã pe diverse canale media se induce ideea cã motivul cresterii preturilor este cel al alinierii la nivelul european, vreau sã precizez cã în nici un document de aderare nu este prevãzutã o asemenea conditie. Noi plãtim în acest moment factura mãsurilor neluate la timp în privinta restructurãrii unor sectoare de bazã ale economiei si a populismului exagerat promovat de fosta guvernare. Totusi, trebuie sã fim optimisti deoarece dupã o perioadã în care se vor consolida întreprinderile cu adevãrat competitive, iar cele neperformante vor fi restructurate sau lichidate, vom asista si la o crestere a veniturilor salariale ale angajatilor. Rep.: Una dintre întrebãrile care a fost rostitã de numeroase persoane în ultima perioadã: Ne poate afecta criza gazelor naturale izbucnitã între Rusia si Ucraina? Existã un plan pe termen lung pentru a întîmpina eventuale situatii de crizã care pot sã aparã în acest context? S.S.: Din punct de vedere contractual, România nu are nici o problemã în privinta asigurãrii procentului de 40% din consum prin importul din Rusia. Asa cum s-a precizat în conferinta de presã a primului-ministru Cãlin Popescu Tãriceanu, rezerva înmagazinatã si productia internã pot asigura chiar depãsirea unor probleme tehnice care ar putea sã aparã în urma crizei mentionate. Se pare cã prin acceptarea de cãtre Ucraina a pretului propus de Gazprom criza a fost deja depãsitã, însã pe termen lung si România, împreunã cu restul Europei, va trebui sã gãseascã si surse alternative – atît de gaz metan, cît si alte forme de energie. Cred cã ar fi mai utilã o dezbatere mai largã pe tema strategiei energetice a României, atît în cadrul guvernului si parlamentului, dar si cu patronatele, sindicatele si alte autoritãti competente. Personal, în luna noiembrie a anului trecut, l-am interpelat în scris pe domnul ministru Seres cu privire la cresterea pretului la gazul metan din productie internã, iar rãspunsul domniei-sale nu mi-a clarificat toate aspectele solicitate. Strategia energeticã a României este o problemã foarte complexã care trebuie corelatã si cu celelalte strategii sectoriale (de exemplu cea de export), dar si cu politicile sociale. Ceea ce pot sã vã spun este cã atît la nivelul Aliantei DA, cît si în cadrul grupurilor parlamentare siîin guvern existã o foarte mare preocupare pentru gãsirea celor mai adecvate solutii energetice pentru România.

„Dacã proiectul de lege va fi adoptat, vom asista la multe dezvãluiri spectaculoase si nu este exclus sã asistãm chiar la demisii din functii importante“

Rep.: Cum comentati propunerea legislativã potrivit cãreia sã nu se mai umble la dosarele candidatilor la alegeri? S.S.: Din pãcate, anumite cotidiane centrale au preluat superficial prevederi dintr-un proiect de lege depus de un grup de parlamentari PNL, cu privire la modificarea Legii privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitãtii ca politie politicã. De fapt, în scopul eficientizãrii activitãtii CNSAS, se propune verificarea tuturor celor alesi sau numiti în functii si nu a candidatilor. În acest fel, CNSAS nu va fi sufocat cu verificarea a zeci de mii de nume, ci doar a demnitarilor numiti si alesi. Ceea ce nu s-a mentionat în media este faptul cã noua propunere legislativã este mult mai completã, fiind prevãzutã posibilitatea informãrii asupra eventualei colaborãri cu Securitatea si a unor persoane care nu intrau sub incidenta fostei legi, si anume: consilieri locali, conducãtori de structuri judetene a SRI, personal din DNA, DIA, AVAS, conduceri de organizatii politice locale, etc. De asemenea, se prevede posibilitatea revocãrii membrilor CNSAS în cazul acumulãrii de trei absente nemotivate consecutive, ceea ce va face imposibilã sabotarea activitãtii acestuia, asa cum a fãcut actualul presedinte, Gheorghe Onisoru. Totodatã, calitatea de membru al Colegiului CNSAS nu va putea fi acordatã persoanelor care au sau au avut functii de conducere în partide politice, iar institutiile care detin arhivele vor trebui sã punã la dispozitie inclusiv numele conspirative, datele de identitate si functiile agentilor organelor de securitate ca politie politicã. Nu în ultimul rînd, se va asigura si accesul la cartoteci, registre de evidentã si alte documente fãrã care muntele de dosare aruncat din camioane în magazia CNSAS devine aproape imposibil de clasificat si verificat. Asa cã, în nici un caz nu este vorba de o restrîngere a accesului la dosare, ci dimpotrivã, dacã proiectul de lege va fi adoptat, vom asista la multe dezvãluiri spectaculoase si nu este exclus sã asistãm chiar la demisii din functii importante.

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Advertisement








Trending