Contactează-ne

Administrație

Veşnicia peturilor pe lac a scos şefimea de prin birouri

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ cantitatea uriaşă de recipiente şi lemn adunate pe lacul de acumulare a adus la Bicaz oficiali de la Bucureşti ■ „Aceste bidoane n-au crescut pe apă, ci se datorează neglijenţei noastre. Trebuie să ecologizăm, să strîngem, să avem grijă de natură şi pentru generaţiile viitoare“, a declarat Viorel Toma, preşedintele Agenţiei Naţionale de Protecţia Mediului ■

Peturile şi mizeria adunate în acest an, dar mai abitir în iunie şi iulie, pe luciul apei Lacului de acumulare Izvoru Muntelui Bicaz, au pus pe jar, scoţîndu-i din birouri, pe reprezentanţii Mediului, Apelor Române, Hidroelectrica şi Consiliului Judeţean. Este adevărat că acest nedorit fenomen are tradiţie în zonă, Bicazul confruntîndu-se cu invazia peturilor şi a altor deşeuri plutitoare, ce sufocă lacul de ani buni. Vinovaţi de acest flagel se fac trăitorii localităţilor din zona riverană lacului şi din comunele situate pe Valea Bistriţei, pînă spre Vatra Dornei ori Borsec. În vara acestui an, mai precis de la începutul lunii iunie, cînd zona a fost atacată de ploi torenţiale, fenomenul a căpătat dimensiuni alarmante. Bătălia cu perfidia „inamicului“ a fost reluată de îndată de către bicăjeni, astfel încît, pata neagră de pe obrazul oraşului de sub poale de baraj să fie estompată, dacă nu eradicată, înainte ca zona să fie călcată de către turiştii români şi străini. Acţiunea se află în plină desfăşurare, dar din nefericire tehnica precară a strîngerii deşeurilor conduce la întîrzierea peste poate a acţiunii. Nu întîmplător, pe 17 iulie, în zona barajului au fost prezente oficialităţi centrale şi judeţene pentru a analiza dezastrul ecologic, după cum aveau să-l definească oaspeţii. „Am deplasat la Bicaz o comisie din care fac parte eu, preşedintele Agenţiei Naţionale de Protecţia Mediului, Szeb Robert, Comisarul General Adjunct al Gărzii de Mediu şi directorul Corpului de Control al Ministerului Mediului şi am constatat că pe lac e un dezastru ecologic. Am convocat factorii responsabili, respectiv Hidroelectrica şi Apele Române, am discutat cu dînşii zilele trecute şi le-am pus în vedere rezolvarea problemei cît mai curînd posibil. Se pare că s-au mişcat foarte repede şi foarte bine. Le-am spus că mă întorc împreună cu comisarul general adjunct pentru a vedea care e situaţia lucrărilor, fapt ce s-a petrecut astăzi. Faţă de luni, cînd am ajuns prima dată, acum situaţia este mult mai bună. În paralel, am demarat controale pe toată suprafaţa aferentă lacului, la unităţile administrative riverane, în tot bazinul hidrografic al Bistriţei, de la Suceava pînă la Bicaz, să vedem cine este vinovat de acest dezastru. Vă daţi seama că aceste bidoane n-au crescut pe apă, ci se datorează neglijenţei noastre. Noi însă trebuie să ecologizăm, să strîngem, să avem grijă de natură şi pentru generaţiile viitoare“, a declarat Viorel Toma, preşedintele Agenţiei Naţionale de Protecţia Mediului. Fenomenul afectează şi turismul din zonă, fapt confirmat de către unii din cei aflaţi ocazional în zona barajului.

Speranţe de eradicare a fenomenului

„Nu se poate. Trebuie ca factorii de decizie să ia măsuri coercitive, pentru că, pînă la urmă, tot oamenii sînt vinovaţi de amploarea fenomenului“, a spus un bucureştean de la care aveam să aflăm că ştia situaţia din ţară dar şi de afară. „Fenomene de genul acesta se întîlnesc peste tot, dar parcă aici este prea de tot. Trebuie mai multă fermitate în luarea deciziilor şi cine încalcă legea să plătească“, a opinat un alt turist martor la discuţiile oficialilor cu presa. „Situaţia ne pune un semn de întrebare. În fiecare an au venit peturi la baraj, dar anul acesta viiturile au adus o cantitate dublă. Bineînţeles că în urma controalelor efectuate de comisarii de la Mediu, împreună cu colegii de la Ape şi Agenţia de Mediu, au constatat că există abandonări de deşeuri în albiile minore ale diferitor afluienţi ai Bistriţei, fapt care au dus la această creştere alarmantă a deşeurilor pe apa lacului. Comisarii Gărzii de Mediu sînt şi la ora actuală pe teren unde identifică şi operatori economici care nu au contracte de salubritate, pensiuni care nu fac dovada unui management al deşeurilor aşa cum scrie la lege, fapt pentru care se vor aplica sanţiuni, urmînd ca aceste controale să ajungă pînă la nivelul persoanelor care nu respectă legea. Fac un apel şi la autorităţile locale să se implice mai mult în această acţiune deoarece Garda de Mediu are un personal limitat, iar primăriile au aceleaşi obligaţii conform legii. Consider că doar aşa vom reuşi ca în anii următori să nu ne mai confruntăm cu un aşa dezastru ecologic“, a afirmat Szeb Robert, comisar general adjunct al Gărzii Naţionale de Mediu. Despre fenomenul de pe luciul de apă al lacului avea să mai vorbească directorul general Victor Stan, de la Apele Române, care avea să dea vina pe fenomenele meteo, pe viiturile mari ale pîraielor din zonă şi pe mentalitatea oamenilor privind păstrarea curăţeniei, lucruri adevărate, dar insuficiente, deşi aşa cum a fost subliniat în dialogul oficiali – presă cadru legislativ există, dar aplicarea acestuia e deficitară. Aceleaşi vorbe avea să spună şi vicepreşedintele CJ Neamţ, Ioan Asaftei: „Eu cred că prin prezenţa în Neamţ a acestor personalităţi administrative legate de Mediu vor face ca activitatea să se amplifice, astfel încît într-un viitor apropiat şi-n perspectiva anilor viitori să eradicăm acest fenomen, acest flagel al peturilor. Cred în reuşita activităţii, fapt certificat deja pe primele măsuri luate în teren ale căror beneficiari sîntem noi, cu toţii“. În timp ce pe baraj problema peturilor se afla în dezbatere, pe lac şi în punctele de strîngere a deşeurilor, acţiunea se derula conform programului stabilit de factorii de răspundere. Ce va să urmeze se va vedea în zilele următoare, care trec al naibii de repede, iar la mijloc de august, conform tradiţiei, la Bicaz va fi Ziua Marinei.

Citește știrea
Advertisement
loading...
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Administrație

Ministrul Transporturilor, în vizită de lucru pe şantierul de pe DN15

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ ministrul Răzvan Cuc a inspectat lucrările de reabilitare şi modernizare aflate în derulare pe Drumul Naţional 15, între Bicaz şi Poiana Teiului ■ deminitarul a fost însoţit de şefii CNAIR, ai DRDP Iaşi şi de preşedintele CJ Neamţ, Ionel Arsene ■ Răzvan Cuc a venit cu noutăţi şi în ce priveşte realizarea drumului expres Piatra Neamţ-Bacău ■

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a fost prezent joi, 18 iulie 2019, într-o nouă vizită de lucru în judeţul Neamţ. Alături de noul director general al CNAIR, Sorin Scarlat, de directorul general regional al DRDP Iaşi, Ovidiu Mugurel Laicu, şi de preşedintele Consiliului Judeţean Neamţ, Ionel Arsene, demnitarul ce se ocupă de drumurile naţionale a avut ca obiectiv verificarea şi controlul DN 15, importantă arteră rutieră ce leagă oraşul Bicaz de Poiana Teiului şi care se află în plin proces de reabilitare. Însoţit de reprezentanţii mass media, primul dialog cu aceştia a avut loc pe Barajul Bicaz. „Sînt în judeţul Neamţ alături de Preşedintele Organizaţiei Neamţ a PSD, Ionel Arsene şi directorul CNAIR, Sorin Scarlat, să verific stadiul lucrărilor la obiectivele de infrastructură ce aparţin Ministerului Transporturilor. Începem dialogul nostru de la Barajul Bicaz. Drumul care traversează barajul a beneficiat deja de lucrări de refacere şi turnare de covoare asfaltice executate în regie proprie de către Compania Naţională de Administare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) prin grija Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Iaşi. Cît priveşte DN 15 Bicaz-Poiana Largului, unde se efectuat reparaţii de refacere a corpului de drum afectat, se vor turna covoare asfaltice pe suprafeţe întinse, vor fi înlocuite zidurile de sprijin, se va lucra la refacerea şanţurilor de scurgere şi va fi montat parapet metalic. Toate aceste lucrări sînt executate de către Asocierea cîştigătoare, în urma unei proceduri de licitaţie. Valoarea contractului fiind de 302.132.014,19 lei cu TVA şi are o durată de execuţie 6 luni. Am spus de fiecare dată că, acolo unde se poate, cei de la CNAIR vor interveni în regie proprie să efectueze lucrări, astfel încît cetăţenii să beneficieze mai repede de infrastructura rutieră refăcută. Cei de la Compania de Drumuri trebuie să înţeleagă, odată pentru totdeauna, că lucrează în interesul cetăţenilor şi nu pentru propriile interese. Pe lîngă construcţia de autostrăzi sînt şi multe alte lucruri de realizat de către dînşii. Au bani. Le cer să-i consume pentru lucrările pe care au obligaţia să le facă. La începutul mandatului am spus că se vor asfalta 150 km în judeţul Neamţ. Pînă în prezent s-au asfaltat 80 km, restul se vor asfalta cît mai repede. Am fost aici în luna martie şi nu se întîmplase nimic. Acum vedeţi că lucrurile au luat o altă turnură. Investiţiile vor continua. Un alt lucru foarte important este proiectul privind Drumul Expres Bacău – Neamţ. Iată că am ajuns la final cu această procedură. S-au depus 4 oferte. L-am rugat pe domnul director general al CNAIR să întrunească, de urgenţă, Comisia şi să evalueze documentaţiile aferente acestui proiect, astfel încît pînă la sfîrşitul lunii august să avem semnat contractul pentru elaborarea studiului de fezabilitate”, a declarat Răzvan Cuc, Ministrul Transporturilor. Din punctul de vedere al înaltului demnitar am înţeles că nu vor exista probleme, nici măcar de finanţare, fiindcă fondurile sînt europene, pe programele dedicate infrastructurii mari. Mai mult decît atît, ministrul Cuc a declarat că va discuta personal cu firma care va cîştiga elaborarea studiului de fezabilitate, pentru ca aceasta să înainteze documentul înainte de cele 14 luni prevăzute ca termen limită, pentru a demara, ulterior, cît mai grabnic proiectarea şi execuţia drumului expres Piatra Neamţ-Bacău. „Deşi perioada de realizare a studiului este de 14 luni, voi discuta cu firma cîştigătoare să comprimăm acest termen, tocmai ca să dăm drumul proiectării şi execuţiei acestui obiectiv foarte important. Eu am să-i trasez termen în aprilie 2020, să fie gata studiul pînă atunci. Target-ul nostru este ca, la sfîrşitul lunii iunie anul viitor, să înceapă execuţia drumului”, a declarat Răzvan Cuc, adăugînd că „ce ţine de Ministerul Transporturilor se va face în ritm alert”. Revenind la obiectivul vizitat de Ministrul Transportului, respectiv DN 15 Bicaz-Poiana Teiului, lucrările sînt executate de asocierea S.C. AQUA PARC S.R.L., S.C. MAVGO HOLDING S.R.L. şi S.C. DANLIN XXL S.R.L., iar înaltul demnitar a avut cuvinte de laudă cu privire la calitatea acţiunii. „Spuneam, în 2017, în prima mea vizită la Poiana Largului-Bicaz, despre un drum, DN 15, cu un impact turistic foarte mare, un drum care este tranzitat de mulţi turişti, un drum care a fost practic construit în jurul anului 1947, un drum vechi, pe care nu s-a mai intervenit deloc. Iată că Guvernul a alocat sume semnificative pentru asigurarea drenajelor, scurgerilor şi elementelor de siguranţă. L-am rugat pe domnul Laicu să identifice punctele nevralgice, astfel încît să putem aloca sumele necesare şi să închidem absolut toate problemele pe acest drum, ca să-l finalizăm şi să poată fi dat în circulaţie aşa cum trebuie, fără calamităţi, fără alunecări de teren şi fără problemele care au existat în istoria obiectivului”, a sintetizat prin vorbe pline de concreteţe istoria drumului, înaltul demnitar, coborît în provincie din Capitală pentru o zi. Alături de domnia-sa s-a aflat preşedintele Consiliului Judeţean Neamţ, Ionel Arsene de la care aveam să aflăm că „Aşa cum am promis oamenilor, şi sîntem de cuvînt, am reuşit să finalizăm Drumul Naţional 15 de la Piatra-Neamţ pînă la Bicaz, la baraj, urmînd ca, în următoarele luni, să finalizăm un drum extrem de important pentru economia judeţului Neamţ, Bicaz-Poiana Largului. Pe drumul naţional care leagă mănăstirea Văratec şi mănăstirea Agapia a fost turnat deja covorul asfaltic, urmînd ca, în perioada următoare, de la Humuleşti până la Pluton, să fie turnat covor şi, de asemenea, de la Castelul de Apă de la Roman pînă la Moţca, la limita cu judeţul Suceava. Aşadar, sînt investiţii extrem de importante pe care Ministerul Transporturilor le face în judeţul Neamţ şi doresc să vă mulţumesc în numele locuitorilor judeţului nostru”. Una cu alta, veşti bune pentru participanţii la trafic şi pentru turiştii care tranzitează cea mai importanta zonă turistică a judeţului Neamţ. Lucrările de reabilitare a tronsonului Piatra-Neamţ – Bicaz, al DN 15, începute în luna iunie a anului curent, au fost finalizate, urmînd ca, pînă la sfârşitul anului 2019 să fie finalizate şi lucrările de modernizare şi consolidare pe tronsonul Bicaz-Poiana Largului, unde experţii au identificat peste 70 de puncte de calamitate. Vizita ministrului Răzvan Cuc s-a încheiat la Hangu, după mai multe opriri pentru a dialoga cu constructorii şi presa. Ca o concluzie generală înaltul demnitar s-a declarat mulţumit şi încrezător în activitatea şantierului de pe DN 15.

Citește știrea

Administrație

Piatra Neamţ: Contracte semnate pentru grădini pe bani europeni

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ cu aproape un milion de euro vor fi realizate grădini publice în Speranţa şi Văleni

Primarul municipiului Piatra Neamţ, Dragoş Chitic, a semnat, vineri, 19 iulie, contractele de finanţare pentru încă două proiecte europene care vor fi implementate în Piatra Neamţ în perioada următoare şi vor fi finanţate în cadrul POR 2014-2020 în proporţie de 98%, contribuţia proprie fiind de doar 2%. Este vorba despre două dintre cele trei grădini publice urbane care vor fi realizate în Piatra Neamţ din fonduri atrase de la Uniunea Europeană. Proiectele care însumează aproape un milion de euro vizează realizarea unei grădini publice urbane în cartierul Speranţa, în valoare de 410.793 euro, şi realizarea unei grădini publice urbane în cartierul Văleni, în valoare de 559.451 euro. „Aşa cum am mai precizat, atragerea de fonduri europene reprezintă o prioritate pentru municipalitatea pietreană şi o soluţie pentru dezvoltarea accelerată a oraşului în următorii 3 ani. Sînt depuse pînă la această dată pentru finanţare un număr de 32 de proiecte dedicate municipiului Piatra Neamţ care însumează peste 92 milioane de euro. Dintre acestea 4 au fost deja aprobate, 12 au primit aviz favorabil în etapa de evaluare a eligibilităţii şi tehnico-economică şi sînt în faza de precontractare iar alte proiecte, 16, se află în faza de evaluare tehnico-financiară, la organismele competente. Mă voi bate pentru fiecare cent care poate fi adus în oraşul nostru din fonduri europene. Vom continua să tratăm cu maximă seriozitate accesarea banilor europeni şi în următoarea perioadă, pentru a atrage cît mai multe fonduri în Piatra-Neamţ şi pentru a implementa cu succes proiectele europene pregătite. Revin cu solicitarea adresată actualilor guvernanţi de a trata cu responsabilitate gestionarea banilor europeni destinaţi autorităţilor locale pentru ca proiectele pregătite de primăriile care s-au preocupat să le realizeze şi să le depună în termen să primească întreaga finanţare necesară”, a declarat Dragoş Chitic.

Citește știrea

Administrație

Neamţ: Exerciţiu de imagine? Strategie antişpagă la spital

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ conducerea unităţii spitaliceşti din Roman va implementa propria strategie, începînd din această toamnă

Iniţiativa ministrului Sănătăţii, Sorina Pintea, de a întări lupta antişpagă din spitale este o măsură, care, de voie, de nevoie, e apreciată de conducerile spitalelor, iar volens-nolens, managerii sînt determinaţi astfel să aplice propriile strategii. La Spitalul Roman, doctor Maria Andrici a explicat cum vor fi puse în practică aceste măsuri antişpagă: „Iniţiativa doamnei ministru, de a trimite pacienţi sub acoperire pentru a identifica personalul care ia şpagă în spitale e o măsură ce face parte din Strategia naţională anticorupţie. E adevărat că la nivelul spitalului nostru există o serie de chestionare on-line, care testează gradul de satisfacţie al pacienţilor faţă de serviciile oferite. Aceste chestionare sînt periodic analizate în Consiliul Medical, sau în cel de etică, însă în formularele respective nu sînt şi întrebări legate de subiectul corupţie. Din toamna acestui an vom implementa Standardul anticorupţie ISO 37001, sistem de management aniti-mită. La sfîrşitul lunii iunie, la Sibiu, a fost un curs cu tematica anticorupţie, la care a participat şi un salariat al unităţii noastre. S-a luat legătura cu persoana responsabilă de coordonarea acestui program şi s-a decis ca la sfîrşitul lunii septembrie 2019 să organizăm şi la Roman acest curs“, a declarat medicul Maria Andrici. Managerul unităţii şi-a exprimat satisfacţia că la Roman nu au fost scandaluri în care personalul să fie acuzat de condiţionarea actului medical. Sistemul de management anticorupţie se bazează pe o serie de măsuri şi de mijloace de control, inclusiv pe linii directoare de susţinere şi specifică cerinţe privind: adoptarea unei politici şi a unor proceduri de combatere a corupţiei; formarea în spiritul combaterii corupţiei; evaluarea riscurilor de corupţie referitoare la unele proiecte sau unii parteneri comerciali; implementarea de mijloace de control financiare, comerciale sau contractuale, precum şi în domeniul achiziţiilor, etc. Dacă strategia va duce şi la combaterea micii corupţii – şpaga dată de aparţinători portarului, pentru a permite intrarea într-o secţie, sau spăguţa dată infirmierei pentru a schimba lenjeria patului, care ar trebui schimbată oricum, rămîne de văzut. Totul pare a fi pentru moment doar exerciţiu de imagine.

Citește știrea

Trending