Publicitate

■ noua taxă auto ar putea intra în vigoare între 1 ianuarie 2019 şi 31 martie 2019 ■ nu va fi doar un bir pe norma de poluare, ci se vor lua în calcul capacitatea cilindrică, dar şi alte componente ale maşinilor ■ cel mai probabil, cei mai afectaţi vor fi proprietarii de autovehicule vechi, poluante ■

Pe proprietarii de autovehicule din Neamţ îi aşteaptă o nouă taxă auto, una care ar urma să intre în vigoare între 1 ianuarie 2019 şi 31 martie 2019, după cum a anunţat ministrul Mediului. Prea multe nu s-a spus despre ea, nu s-a pomenit vreun cuantum, afirmîndu-se că nu va fi doar o taxă pe norma de poluare, ci se vor lua în calcul capacitatea cilindrică, dar şi alte componente ale maşinilor. „Eu mi-am pus termen şi ştiţi că, atunci cînd îmi pun termen, mi-am luat angajamentul o şi fac, ca undeva, pînă la sfîrşitul anului, să găsim forma finală ca la începutul anului viitor să ştim exact ce ce avem de făcut, cum gîndim proiectele de mediu. Să intre în vigoare de la 1 ianuarie, sau poate că perioadă de tranziţie 31 martie, ca lumea să se acomodeze pentru că aşa este normal. Vrem să fie o taxă nu numai pe norma de poluare, trebuie să te gîndeşti şi la capacitatea cilindrică şi la tot. Trebuie să avem în vedere toate componentele să nu avem nici un fel de problemă“, a declarat Graţiela Gavrilescu. Ce ar reieşi din cele spuse de ministru? Că, cel mai probabil, la începutul anului viitor va fi stabilită formula de calcul a noului bir, iar intrarea în vigoare a noii prevederi va fi peste trei luni pentru a le asigura proprietarilor afectaţi de valoarea mare a taxei să le vîndă sau să-şi cumpere altele. Este foarte probabil ca taxa să fie sporită pentru autovehiculele vechi, poluante şi este menită să nu mai poată fi criticată de Comisia Europeană. Instituţia a amenţat oficialii români cu sancţiuni pentru deciziile pe care le-au luat în trecut cu diferitele formule ale taxei de primă înmatriculare, taxei auto, a timbrului de mediu şi pentru variantele pe care le-a avut acest bir. Lucrurile s-au mişcat şi s-a stabilit, în august anul trecut, că cererile pentru restituirea taxei de primă înmatriculare a autovehiculelor s-au putut depune pînă pe 31 august 2018. Asta după ce Curtea Europeană de Justiţie a decis că taxele auto şi timbrul de mediu nu erau conforme cu legislaţia europeană în domeniu. În Neamţ, cîteva mii de persoane s-au adresat Fiscului pentru a primi banii daţi. Important de ştiut este faptul că termenul de soluţionare a cererii este de 45 de zile, de la depunerea documentaţiei corect întocmită. Acest termen poate fi prelungit conform procedurii din Codul de procedură fiscală. Dacă nu sînt de acord cu decizia emisă de organul fiscal privind restituirea banilor, contribuabilii o pot contesta în 45 de zile de la comunicare. Dacă nu sînt de acord nici cu soluţionarea contestaţiei, cei interesaţi pot să intenteze o acţiune la instanţa de contencios administrativ. Conform datelor oficiale, la 1 ianuarie 2018, parcul auto din Neamţ număra 148.923 de maşini, cu 14.013 mai multe faţă de anul precedent. Tot anul trecut, s-au atribuit 20.746 de numere provizorii, au fost 2.932 de operaţiuni de radiere şi au fost înaintate pentru control 170 de dosare de înmatriculare, în cazul deţinătorilor de vehicule care n-au putut prezenta în original documentele de înmatriculare străine. Cele mai multe autovehicule deţinute de nemţeni sînt marca Dacia Logan, în clasament urmînd mărcile VW, Opel, Renault, Audi şi BMW.

Posibile noutăţi la Rabla

Rămînînd în domeniul auto, ministrul Gavrilescu a mai anunţat că programul Rabla a fost suplimentat cu 200 de milioane de lei. Banii permit achiziţionarea a 30.000 de maşini noi, după ce prin prima parte a programului au fost achiziţionate 21.000. Astfel, se va putea solicita şi anul viitor bani de la stat pentru schimbarea maşinii vechi. E posibil ca regulile la Rabla să se modifice din 2019. Schimbările sînt propuse printr-un proiect de ordin de ministru privind modificarea şi completarea Ghidului de finanţare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional 2017 – 2019, ce a fost lansat recent în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Mediului. Precizăm că pentru înscrierea în programul Rabla din acest an nu este nevoie de ITP valabil. Cea mai importantă schimbare propusă la programul Rabla 2019 este cea legată de condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească autovehiculele pentru a putea fi casate. Mai exact, maşinile care vor putea fi casate de către persoanele sau firmele care vor dori să beneficieze de sprijin de la stat prin Rabla 2019 vor trebui să aibă, pe lîngă vechimea mai mare de opt ani, inspecţia tehnică periodică valabilă. O astfel de propunere a mai fost făcută şi în acest an, dar s-a renunţat la ea. În prezent, pentru a casa o maşină mai veche de opt ani nu este nevoie ca aceasta să aibă ITP valabil. Potrivit proiectului legislativ, anul viitor vor putea fi casate, cu condiţia existenţei unui ITP valabil şi a vîrstei de peste opt ani, autoturisme, microbuze, autoutilitare uşoare sau autospeciale şi autospecializate uşoare. Acestea trebuie să fie înmatriculate în ţară şi să aibă cel puţin componentele esenţiale, respectiv motor, transmisie, tren de rulare, caroserie, şasiu, dar şi echipamentele electronice de gestionare a funcţiilor autovehiculului şi catalizatorul, dacă acestea au fost montate din fabricaţie. În cazul în care anul înmatriculării înscris în cartea de identitate este anterior anului fabricaţiei, se va considera an de fabricaţie anul înmatriculării. „Condiţia (de casare a maşinii doar cu ITP valabil – n.r.) a fost introdusă la propunerea transmisă de către Asociaţia Constructorilor de Autovehicule din România. Avînd în vedere scopul şi obiectivele programului, s-a considerat necesară introducerea în cadrul definiţiei autovehiculului uzat inspecţia tehnică periodică valabilă la momentul înscrierii la producătorul validat. Acest criteriu a fost introdus pentru a se evidenţia faptul că autovehiculul uzat casat în cadrul programului a circulat pe drumurile publice“, precizează Ministerul Mediului. În 2019, prima de casare va avea tot valoarea de 6.500 de lei, dar maşinile care se doresc achiziţionate vor trebui să genereze cel mult 120 g CO2 km, spre deosebire de limita din aceste an, care este de 130 g CO2 km. De asemenea, cei ce vor dori să-şi schimbe maşina veche vor putea primi şi un ecobonus de 1.000 de lei dacă autovehiculul nou va fi dotat cu un motor care nu generează mai mult de 96 g CO2 km şi/ sau un ecobonus în valoare de 1.700 de lei pentru cumpărarea unui autovehicul nou cu motor hibrid. Aşadar, în 2019, românii care vor dori să-şi înlocuiască maşina veche vor putea obţine pînă la 9.200 de lei. „În anul 2019, plafonul privind emisiile de CO2 aferente autovehiculelor noi achiziţionate va scădea de la 130 g/ km la 120 g/ km pentru autovehiculele fabricate pînă în 31 august 2018, iar pentru autovehiculele fabricate începînd cu 01 septembrie 2018 va scădea de la 145 g/ km la 140 g/ km. Menţionăm că aceste date sînt în dezbatere publică, iar forma finală a ghidului de finanţare a programului va fi afişată după 10 zile de la data publicării propunerii de modificare“, precizau pentru Mediafax reprezentanţii Ministerului Mediului.

loading...

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.