Contactează-ne

Educatie

Trecut-au anii! Revedere a promoţiei ’71 de la Bicaz

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ foştii elevi ai Liceului Teoretic au depănat amintiri şi s-a păstrat un moment de reculegere în memoria celor plecaţi la ceruri ■ „Majoritatea colegilor au urmat facultăţi tehnice sau umaniste, prin asta împlinindu-se în viaţă“, a declarat Florica Budacă, unul dintre organizatorii revederii ■

Au trecut 47 de ani de cînd elevii promoţiei 1971 de la Liceul Carol I (Liceul Teoretic Bicaz cum i se spunea pe atunci) îşi luau adio după terminarea cursurilor unităţii şcolare bicăjene. Şi şi-au promis atunci că se vor revedea peste ani, neştiind ce le va rezerva viitorul. Unora destinul le-a hărăzit să rămînă în Bicaz, ca cimentişti de ispravă, sau să activeze în alte sectoare, altora să continue studiile în varii domenii, iar pe alţii acelaşi destin i-a dus prin cele străinătăţuri. Anii au trecut, şi o revedere avea să se petreacă în 2016, la 45 de ani de la terminare, cînd datorită emoţiilor şi a bucuriei reîntîlnirii şi-au promis să se revadă după un an, ceea ce s-a întîmplat sîmbătă, 9 septembrie 2017, cu cîteva ceasuri înainte ca clopoţelul să sune începutul anului şcolar, iar conform jurămîntului să se revadă într-un mod colegialicesc şi-n acest an, 2018, mai precis duminică, 2 septembrie. Aceleaşi bucurii, aceleaşi emoţii şi din nou relaţia profesor – elev, deşi întîlnirea a avut loc la unul din localurile Bicazului, iar dintre foştii dascăli a răspuns prezent invitaţiei doar unul dintre profesori, Dragomir Oprea. S-au depănat amintiri şi s-a păstrat un moment de reculegere în memoria celor plecaţi la ceruri, profesori ori foşti elevi. S-au putut descoperi cu uşurinţă aceleaşi stări de smerenie, respect, blîndeţe, ordine, delicateţe, precum la întîlnirile anterioare, dar şi optimism ori curiozitate, specifice statutului de foşti elevi, munteni sadea. „Am retrăit şi cu prilejul acestei întîlniri momente deosebit de emoţionante. După cum s-a putut observa, mulţi dintre foştii noştri colegi nu mai există şi n-au putut răspunde invitaţiei. La fel s-a întîmplat şi cu domnii noştri profesori, care, fie s-au petrecut din lumea pămînteană, fie sînt bolnavi şi n-au putut fi printre noi. Din acest punct de vedere, am trăit momente oarecum triste, dar asta este viaţa. Vreau să reamintesc faptul că majoritatea colegilor au urmat facultăţi tehnice sau umaniste, prin asta împlinindu-se în viaţă“, a declarat Florica Budacă, actualmente pensionară, dar şi consilier local, care împreună cu Aurica Căprioară au pus umărul la revederea lui 2018. Că parte din promoţie s-a aplecat asupra studiilor tehnice, ca mai apoi să devină mari specialişti în domeniile pentru care au optat, o dovedesc realizările inginerilor Mimi Creţeanu şi Nicolae Sălăgean, actualul primar al Bicazului, ambii îndreptîndu-se spre chimie, dar lista ar putea continua. „Această promoţie este o parte componentă a miracolului, care a fost şi sper că mai este, liceul din Bicaz. Aceşti foşti copii veneau dintr-o lume a muncii, care ştiau că fără învăţătură nu pot răzbi“, avea să afirme profesorul Dragomir Oprea. „Generaţia din care facem parte a fost una de aur, prin faptele fiecăruia acolo unde viaţa l-a condus. Majoritatea au devenit în urma studiilor specialişti de marcă. Sînt fericit că ne-am reîntîlnit trei ani la rînd, toţi devenind egali pentru cîteva clipe“, avea să spună unul dintre elevi, fostă şefă de promoţie. Elementul surpriză al întîlnirii din anul Centenar al României Mari a fost realizarea de către organizatori a unei pîini avînd forma României la 1918, cînd toate provinciile s-au reîntors la matcă prin efortul şi spre bucuria tuturor românilor, în jurul căreia promoţia ’71 avea să încingă o horă a Unirii. Pîinea cu pricina ce avea încrustat pe faţa sa frumos rumenită numărul 100 şi purta de jur-imprejur tricolorul românesc, avea să constituie prilej de înfruptare pentru toţi participanţii. Întîlnirea foştilor absolvenţi de acum 47 de ani a continuat printr-o poză de colecţie şi o masă festivă. La despărţire, toţi cei prezenţi şi-au promis o nouă revedere, cel mai sigur în anul următor.

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Învăţământ gratuit?! Părinţi, mâna pe portofele că veţi auzi doar: bani, bani şi iar bani

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

Învăţământul în România e la fel de gratuit pe cât de sincere sunt promisiunile politicienilor în campania electorală. De câteva zile a început anul şcolar şi deja prin mai toate şcolile se organizează şedinţele cu părinţii care, hai să nu ne mai ascundem după deget, înseamnă în principal prilej de “prelucrare” a părinţilor ca să scoată bani din buzunar pentru fondul clasei, pentru văruit, pentru dotat, pentru…

Aşa s-a întâmplat în fiecare an, aşa se întâmplă şi în pandemicul an 2020. Chiar dacă politicienii s-au bătut cu cărămida în piept că dau ei bani de tablete, de dezinfectant, pregătesc ei şcolile, le dotează etc. Şi, dacă e să verifici, banii, în marea lor parte, au plecat din buget, însă… nu prea vedem unde au ajuns. Că tot părinţii trebuie să scoată din buzunar, de unde au sau mai ales nu au, banii pentru toate scrise mai sus şi încă multe altele.

Aşa că să scoatem din vocabularul legislativ această mincinoasă noţiune de “învăţământ gratuit”, că din mintea părinţilor a ieşit demult. În plus, poate onor băieţii ăştia politicieni se gândesc să vină în sprijinul amărâţilor de părinţi cu o măsură de genul: banii daţi pentru învăţământul “gratuit” să fie deduşi din birurile pe care trebuie să le plătim. E clar că statul nu e capabil să asigure condiţii de gratuitate pentru învăţământul OBLIGATORIU şi, dacă tot compensez eu, părinte, să-mi fie reduse dările pe care statul mi le cere cu acele sume cu care acopăr impotenţa lui administrativă.

Poate vom discuta cu altă ocazie şi despre părinţii care exagerează, care se “roagă” ei să fie daţi bani în plus, negândindu-se că învăţământul trebuie să fie accesibil tuturor, nu doar celor cu dare de mână. Dacă tot vor condiţii de cinci stele pentru copiii lor, ceea ce pot să înţeleg, de ce nu-i duc la o instituţie de învăţământ privată unde să înveţe în puf şi cu cele mai noi tehnologii pe masă? Şi poate altădată o să vorbim şi despre faptul că la şcoală au dreptul să meargă şi copiii celor angajaţi “în privat”. Bugetarii, majoritatea dintre ei, foarte bine că a fost aşa, nu le doresc răul, şi-au luat salariile întregi în perioada stării de urgenţă, deşi au stat acasă, dar cei de la privat au trecut prin şomaj tehnic sau poate chiar au ajuns în şomaj sau au suferit tăieri de salarii pentru că şi angajatorii, privaţi, în majoritatea cazurilor, abia mai gâfâie din cauza crizei economice.

Însă ar trebui să fim corecţi şi oneşti în ambele sensuri: dacă un bugetar care a luat leafa întreagă poate plăti tot felul de “fonduri ale clasei”, ca şi în anii trecuţi, un angajat din HORECA, de exemplu, de unde să dea bani ca în alţi ani dacă el nu a avut unde munci până mai ieri? Sau copilul acelui angajat nu mai are dreptul la educaţie?

Şi mai am o întrebare, tot retorică: dacă apuc să cotizez pentru tot ce mai trebuie cumpărat ca al meu copil să beneficieza de învăţământ “gratuit” şi, nu-mi doresc, dar înţeleg că se poate întâmpla, se închide şcoala pe motiv de COVID, mi se returnează banii daţi?

Dreapta măsură sau dacă vreţi calea de mijloc ar trebui să fie căutată, şi chiar găsită, în tot ceea ce facem: aşadar, cu respect, îi rog pe directorii de şcoli şi diriginţi să o lase mai uşor cu fondul clasei şi alte solicitări de bani, că mulţi români abia mai au din ce pune o pâine pe masă, iar pe părinţii “cu lovele”, la fel.

Iar pe ceilalţi care cotizează deşi poate îşi rup de la gură fiindcă nu au mari posibilităţi, le spun, tot cu respect: nu e ruşine să nu ai, nu e adevărată nici măcar zicerea că “dau oricât pentru educaţia copilului meu”, aşa că… N-avem mulţi bani pentru că ne plătim cinstit taxe şi impozite şi muncim pe brânci pe te miri ce salarii. Din taxele şi impozitele plătite de noi îmbuibaţii de politicieni ar trebui să asigure cu adevărat învătământ gratuit, iar directorii de şcoli să ne aştepte cu sălile de clasă “la gata”, nu “la roşu”. Dar avem şi noi o datorie: să nu mai acceptăm să le plătim fără număr, fără număr, ca la manelişti. Să fim o naţiune, nu o turmă.

Citește știrea

Actualitate

Şcoli sub spectrul infectării cu Covid

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ în Neamţ, 217 şcoli funcţionează în sistemul „faţă în faţă“, 93 în scenariul „galben - hibrid“, iar Liceul Carol I în scenariu „roşu“ ■ un copil este spitalizat, iar 76 se află în carantină ■ opt cadre didactice se află internate în spital şi 16 în concediu medical ■

La două zile de la începerea noului an de învăţămînt, conducerile inspectoratelor şcolare au fost obligate să comunice Ministerului Educaţiei situaţia epidemiologică a infectărilor cu coronavirus în rîndul elevilor, personalului didactic şi nedidactic, dar şi măsurile sanitare luate.

„Conform raportării pe care am făcut-o în cursul zilei de astăzi (ieri – n.r.) la ministerul, la nivel de judeţ avem un elev spitalizat şi 76 în în carantină. În ceea ce priveşte personalul didactic am raportat opt persoane spitalizate şi una din categoria personalului nedidactic. Avem două cadre didactice în carantină, care predau, însă on-line, iar alte12 au intrat în concedii medicale. Apreciem că nu este la nivelul judeţului o schimbare majoră faţă de zilele trecute.

Am mai fost sunat despre situaţia a două şcoli, unde două cadre didactice nu s-au simţit bine şi au rămas acasă, în izolare. S-a făcut dezinfecţia sălilor de clasă în care au funcţionat şi în restul sălilor copiii au învăţat în program obişnuit. În cazul unei învăţătoare, de la o şcoală, confirmată cu SARS Cov 2, DSP este în curs de efectuare a unei anchete epidemiologice, dar acolo există certitudinea că acel cadru didactic nu a părăsit sala de clasă şi nu a intrat în contact cu niciunul din colegii săi“, a precizat inspectorul şcolar general, Mihai Obreja.

La ora actuală, şcolile din judeţ funcţionează majoritatea, după scenarul verde, respectiv 217, în care se predă după sistemul faţă în faţă şi doar 93 unităţi funcţionează după scenariul galben, elevii învăţînd după scenariul hibrid (online şi faţă în faţă, alternativ). Liceul Carol I Bicaz funcţionează în totalitate în sistem on-line, dar nu din motive de infectare cu virusul SARS COV 2, ci din cauza întîrzierii lucrărilor de modernizare a clădirilor.

„Am fost personal la Bicaz, am discutat şi cu reprezentanţii constructorului care mi-au promos că se fac efoturi pentru predarea lucrării la sfîrşitul săptămînii viitoare. Acolo e clar că primăria nu şi-a făcut treba“, a precizat Mihai Obreja. Referitor la testarea cadrelor didactice, ea este în opinia inspectorului general, o chestiune care ţine de autorităţile locale, dar e greu de crezut că acestea vor avea fonduri să acopere asemenea cheltuieli din bugetul propriu, cu atît mai mult cu cît rezultatele acestor testări nu sunt suficient de relevante.

Majoritatea şcolilor au măşti în dotare, iar acolo unde nu există suficiente, inspectoratul va trimite din stocul pe care-l mai are, putînd fi puse la dispoziţie 120.000 de bucăţi.

Citește știrea

Actualitate

3 milioane pentru laptopuri şi tablete

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

Inspectoratul a luat la pas şcolile din judeţ, discutînd cu elevi, profesori şi părinţi. „Toate unităţile şi-au deschis porţile. Cu o zi înainte ştiam că 84 vor merge pe scenariul galben şi doar una, Liceul Carol I Bicaz, pe scenariul roşu, dar e asigurată predarea on- line. Am reuşit ca la fiecare şcoală să asigurăm triajul epidemiologic cu medici şcolari, cu asistenţi medicali, asistenţi comunitari şi medici de familie, aflaţi în contract cu primăriile. În şcolile neacoperite triajul se realizează cu un cadru desemnat, după un ghid realizat de Direcţia de Sănătate“, a explicat profesorul Mihai Obreja. Acesta susţine că şcolile din judeţ sînt pregătite cu materialele necesare asigurării unui învăţămînt de calitate şi în siguranţă. Conducrerea ISJ a transmis în prima zi de şcoală la minister o notă prin care solicită credite bugetare de 3 milioane lei, necesare procurării de laptopuri şi tablete pentru învăţămîntul on- line. Inspectorul Obreja susţine că starea de spirit a tuturor este bună, în sensul că există consens în ceea ce priveşte predarea faţă în faţă, ca singura măsură viabilă pentru un învăţămînt de calitate.

Citește știrea

Trending