Publicitate

Conform prevederilor art. 96, alin (4) din ONG nr. 195 2002 privind circulaţia pe drumurile publice, în cazul cumulului a 15 puncte penalizare, se suspendă dreptul de exercitare a dreptului de a conduce un vehicul cu motor pentru 30 de zile. Conform prevederilor art. 103, alin (4) , un punct penalizare atribuit ca sancţiune complementară se anulează automat, la împlinirea termenului de 6 luni de la data constatării contravenţiei. Măsura nu este o invenţie românească. În Europa, măsura se aplică de regulă identic, cu excepţia Poloniei, unde permisul se suspendă la cumularea a 18 puncte penalizare. Aplicarea punctelor de penalizare s-a stabilit la noi în anul 2006, avându-se în vedere cel puţin două considerente. În primul rând, prin acordarea punctelor penalizare s-a dorit reducerea cu 50 % a amenzilor contravenţionale existente şi în al doilea rând, s-a urmărit realizarea caracterului preventiv al sancţiunii. Este dovedit că orice conducător auto, după primirea primelor 10 puncte de penalizare, circulă mult mai prudent, marcat de stresul atingerii cumulului a 15 puncte şi implicit a riscului suspendării permisului. De la înălţimea misiunii lor, parlamentarii consideră că nu merită să suporte un astfel de stres, considerând că ei ar trebui să circule mai prudent doar după cumularea a 30 – 35 de puncte. Am întâlnit suficiente cazuri în care parlamentari cu caziere rutiere burduşite cu amenzi, atunci când sunt la volan ar dori ca toţi poliţiştii rutieri întâlniţi pe drum să stea în poziţie de drepţi, salutând regulamentar şi dând onorul. În prezent, asistăm la punerea în practică a acestor pretenţii din partea unor parlamentari, care de câte ori sunt sancţionaţi pentru încălcări ale regulilor de circulaţie, vin în Parlament cu iniţiative legislative, care să desfiinţeze sancţiunile pe care le merită. Am asistat recent la lansarea unei iniţiative legislative a unor parlamentari, cu multiple chitanţe de plată a amenzilor pentru depăşire a vitezei, care au legiferat ca radarele să fie la vedere şi presemnalizate. În acest caz, amenda pentru depăşirea vitezei s-ar aplica doar căscaţilor care nu au sesizat prezenţa radarului presemnalizat în circulaţie. Aceşti parlamentari vitezomani au urmărit ca în cazul semnalizării prezenţei radarului în circulaţie, să dispară orice obligaţie privind respectarea vitezei legale pe drumul dintre radare. Prevedere pe măsura intereselor directe ale acestor parlamentari, pe care Curtea Constituţională a declarat-o neconstituţională. În prezent, ministrul transporturilor, remaniabilul Lucian Şova, preocupat că nu rămâne mare lucru în urma sa, a lansat ideea relaxării operaţiunilor de suspendare a permiselor în cazul cumulului punctelor de penalizare, a solicitat nici mai mult nici mai puţin decât modificarea legii, până la eliminarea acestei sancţiuni. Frământat de grija şoferilor profesionişti, în mod special şoferii de TIR, care îşi răresc rândurile pe motiv de suspendarea permisului pentru cumulul de abateri nesancţionate cu amenzi, deputatul Lucian Şova a gândit soluţia briliantă de a creşte numărul punctelor de penalizare de la 15, la 45 pentru a fi suspendat un permis de conducere. Au sărit în sprijinul acestei idei năstruşnice şi alţi deputaţi, care intervievaţi de presă, au furnizat explicaţii, care de care mai lipsite de logică. Principala explicaţie, care nu poate fi scuzată, este din categoria „oameni suntem şi mai greşim, iar legiuitorul nu trebuie să exagereze“. În contextul „greşelilor omeneşti“, România se înregistrează cu un palmares de neinvidiat, acela de a avea anual circa 3000 de morţi pe şosele din cauza încălcării regulilor de circulaţie. Acest palmares ne situează pe penultimul loc în Europa, după Bulgaria.

Trecerea de la 15 la 45 puncte penalizare, anulează practic suspendarea permiselor

Deputaţii, cu idei criminale, propun relaxarea sancţiunii în proporţie de 300 %, adică să se suspende permisul de conducere, nu la acumularea a 15 puncte penalizare, ci la 45 de puncte. Le trece deputaţilor prin cap, că astfel se relaxează şi numărul decedaţilor în circulaţie, ceea ce ne duce la concluzia că prin capetele domniilor lor există o imensă libertate de mişcare. Nu de puţine ori, constat că, un tir depăşeşte autoturismul pe care îl conduc, cu o viteză care mă face să cred că stau pe loc. Nu ştiu cât stres îl încearcă pe acel şofer, dar dacă primeşte moca un bonus de 30 de puncte penalizare în plus, sunt convins că va fi mult mai relaxat când circulă neregulamentar. Propunerea măririi numărului de puncte penalizare de la 15 la 45 este împănată de un populism criminal, ca şi propunerea cu radarele. Dacă în prezent, la cumulul a 15 puncte se suspendă permisul de conducere pentru 30 de zile, aceasta înseamnă că ni s-a permis să greşim odată la 12 zile pentru un punct penalizare. În cazul în care se doreşte suspendarea permisului la cumulul a 45 de puncte, ni se va permite să greşim mult mai des, odată la 4 zile pentru un punct de penalizare. O astfel de abordare minimalizează caracterul preventiv al sancţiunii şi măreşte rata încălcării regulilor de circulaţie, implicit a numărului victimelor, cu 300 %. Mai grav este faptul că în ritmul de până acum, cu obţinerea unui punct penalizare la 12 zile, nu vom atinge niciodată cumulul de 45 de puncte la 6 luni, când cel puţin 15 puncte vor fi anulate automat la finalul acestui interval. Dacă se acceptă propunerea cu numărul de 45 de puncte, va trebui să ne comportăm ca bezmeticii în circulaţia rutieră, ca să greşim de 3 ori mai des, pentru ca poliţia rutieră să apuce să mai suspende vreun permis în România. Conform Codului rutier, la cumulul a 15 puncte penalizare în primele 6 luni a anului 2018, au fost suspendate 2700 permise, cu o medie de 15 permise pe zi, în toată ţara. Aceasta reprezentând doar 0, 037 % din totalul de peste 7, 3 milioane de permise existente, nu justifică nici măcar în glumă iniţiativa criminală a deputaţilor. Singura explicaţie a promovării acestei propuneri criminale este că parlamentarii cu cazier rutier fac parte dintre cei 0, 037 %.

loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.