Contactează-ne

Administrație

„Singura mea politică este respectarea legii“

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ interviu realizat cu prefectul de Neamţ, Daniela Soroceanu

Reporter: Funcţia de prefect, deşi oficial apolitică, e considerată de mulţi ca fiind eminamente politică în fapt. Aşadar, ce „proptele“ politice v-au ajutat să ocupaţi această funcţie şi cît de politizată este ea?

Daniela Soroceanu: Cariera mea administrativă a debutat în 1999, urcînd toate treptele profesionale, de la simplu consilier juridic la şef serviciu, director, subprefect, secretar al judeţului şi acum prefect. Datorită atribuţiilor de serviciu, am fost şi sînt tot timpul în mijlocul şi alături de oamenii politici, indiferent de partidul din care aceştia fac parte. Cu o experienţă de aproape 20 de ani în administraţia publică locală şi centrală, nu mai era nevoie de nici o „proptea“ politică. Consider că funcţia de prefect este politizată doar în măsura în care fiecare Guvern îşi alege proprii oameni cu care să lucreze şi să performeze în teritoriu. Nu trebuie să ai carnet de partid pentru a fi numit în funcţie, însă trebuie să fi bine pregătit pentru a aplica un program serios conceput pentru realizarea interesului cetăţenilor, aşa cum este actualul program de guvernare. Această expertiză este judecată doar de Guvern, singurul care răspunde politic, o dată la 4 ani, pentru deciziile sale. Să nu uităm că politica în sine, prin voturile cetăţenilor, este singura cale prin care oamenii pot influenţa direct deciziile statului. Singura mea politică este respectarea legii. Aceasta este viziunea personală şi mentalitatea prefectului Daniela Soroceanu.

Rep.: V-a sunat, vă sună vreun politician să facă presiuni asupra dumneavoastră? Să vă influenţeze deciziile?

D.S.: Aşa cum am precizat, sînt în mijlocul oamenilor politici, lucrez cu aceştia, discut cu ei, indiferent de partid. Să nu uităm că în judeţul Neamţ sînt primari sau viceprimari de la PSD, ALDE, PNL, PMP, UNPR, PER, M10 sau independenţi, în Parlamentul României avem 11 senatori şi deputaţi (PSD, PNL, USR), preşedintele Consiliului Judeţean Neamţ (PSD), doi vicepreşedinţi (ALDE şi PSD). Evident că discut cu fiecare în parte toate problemele şi soluţiile funcţionării în mod corespunzător a tuturor instituţiilor implicate în realizarea programului de guvernare. Nu am avut presiuni din partea niciunuia dintre aceştia, de altfel, cine mă cunoaşte, ştie foarte bine că sînt o persoană cu principii.

Rep.: Sînteţi verificată privind o presupusă situaţie de conflict de interese, din perioada în care eraţi secretar al judeţului. Aveţi „emoţii“? Cum credeţi că se va finaliza cercetarea?

D.S.: Nu am nici cea mai mică emoţie referitoare la verificarea presupusei situaţii de conflict de interese, care se va finaliza conform legii. Calitatea de secretar al judeţului nu este egală cu calitatea de consilier judeţean, cel care analizează oportunitatea şi votează, fiind organ deliberativ. Secretarul judeţului contrasemnează o hotărîre a Consiliului Judeţean, verificînd legalitatea votului, a cvorumului de şedinţă, a procedurilor şi nu participă la vot. Ducerea la îndeplinire a oricărei hotărîri a Consiliului Judeţean presupune doar comunicarea acesteia şi/sau publicarea în Monitorul Oficial al judeţului, nicidecum vreo acţiune pentru transpunerea în fapt a actului administrativ contrasemnat. Dacă ar fi o altă interpretare, s-ar putea presupune că atunci cînd contrasemnez o hotărîre a Consiliului Judeţean privind aprobarea/rectificarea bugetului (din care urmez să-mi încasez drepturile salariale) sau privind organigrama şi statul de funcţii (hotărîre care cuprinde şi funcţia de secretar al judeţului) ar putea însemna tot un posibil conflict de interese? Evident, nu!

Rep.: Sînteţi acuzată că aţi împărţit presa în bună şi rea. De ce? Cum ar trebui să fie presa „bună“?

D.S.: Singurul mod în care instituţiile statului şi conducătorii acestora împart presa este: „acreditaţi“ şi „neacreditaţi“. Fie că vorbim de Preşedinte, de Guvern sau de oricare instituţie publică deconcentrată, presa poate fi doar acreditată sau neacreditată. Acestea sînt condiţiile legii, pe care toată lumea este obligată să le respecte. Faptul că un organ de presă este acreditat la o instituţie publică, că are acces la conferinţe de presă, la interviuri, ş.a.m.d nu înseamnă că este şi obligat să scrie sub o anumită conduită sau să relateze evenimentele altfel decît sînt. În situaţia mea, nu am nici o putere legală în a împărţi mass-media sub nici o formă. Întotdeauna am răspuns întrebărilor adresate oficial de către jurnalişti, am comunicat cît s-a putut de mult cu presa scrisă şi on-line pentru că am considerat că aceştia sînt, dacă îmi permiteţi metafora, „portavocile“ cetăţenilor. Un argument în favoarea celor de mai sus este simplul fapt că nu au fost cereri de acreditare ale organelor de presă care să fi fost respinse de Institutia Prefectului. Totodată, am răspuns fiecărei cereri făcute în baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, care a venit pe adresa instituţiei. Transparenţa decizională este esenţială pentru fiecare dintre noi.

Rep.: 2019, an cu două rînduri de alegeri. În trecut i-am auzit pe unii politicieni spunînd, neoficial, că de alegeri e bine „să ai prefectul tău“. Al cui prefect veţi fi la alegerile europarlamentare şi la cele prezidenţiale?

D.S.: Cu siguranţă voi fi prefectul legii şi al cetăţenilor. Atunci cînd vorbim despre procesul electoral, îmi asum responsabilitatea de a supraveghea, respecta şi garanta siguranţa votului cetăţenilor. Este inadmisibil să creadă cineva că poate vicia, după bunul plac şi din orice poziţie s-ar afla, decizia electorală a oamenilor. Dacă este adevărat ce spuneţi, este degradant pentru cineva să afirme aceste lucruri, chiar şi în medii neoficiale. Înainte de toate sîntem oameni, iar exprimarea noastră electorală trebuie respectată de toate şi de toţi. Mă voi opune, cu toate armele legale, oricui tentat să altereze rezultatul votului cetăţenilor şi contez pe fiecare din voi să mă susţină în acest demers. Să nu uităm că doar uniţi, sîntem o forţă!

Citește știrea
Un comentariu

Un comentariu

  1. janel iosub

    21 ianuarie 2019 at 10:58 AM

    Ce minciuni indruga prefecta si ma intreb daca ne crede prosti pe toti!!!Pe sotul ei este vadit conflictul de interese penal, iar de stiut stiu toti ca psd a numit-o prefect, asa ca s-o lase mai moale cu vrajeala!! Iar referitor la respectarea legii, s-a vazut ce incalcari grosiere a facut.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Administrație

Neamţ: Ex-şeful Poliţiei a dat în judecată ministerul

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ comisarul şef Paul Tablan a contestat în instanţă ordinul prin care a fost demis de la comanda IPJ Neamţ ■ a fost chemat în instanţă Ministerul Afacerilor Interne, ORNISS, IGPR dar şi Poliţia Neamţ ■ înainte de a fi demis, comisarului şef nu i-a mai fost prelungit certificatul ORNISS ■ fără acesta, ofiţerul nu poate lucra în structurile operative ■

Fostul şef al Poliţiei Neamţ, Paul Tablan, a luat decizia de a contesta în instanţă ordinul prin care a fost demis din funcţia de conducere.

Acesta spunea, încă de la finele anului trecut, că este posibil să se adreseze justiţiei, ceea ce a şi făcut la începutul acestei săptămîni, acţiunea avînd ca obiect anulare act administrativ, Cererea a fost înregistrată pe rolul Tribunalului Neamţ, la Secţia a II-a Civilă de Contencios Administrativ şi Fiscal pe 20 ianuarie 2020.

În dosar Paul Tablan are calitatea de reclamant şi se va judeca cu Ministerul Afacerilor Interne, reprezentat prin ministrul Marcel Vela, Inspectoratul General al Poliţiei Române, prin chestor principal de poliţie Liviu Vasilescu, dar şi Inspectoratul de Poliţie al judeţului Neamţ, prin comisarul care l-a înlocuit în funcţie pe Tablan, Neculai Catană.

Alături de aceştia calitate de pîrît în dosar o are şi Oficiul Naţional al Informaţiilor Secrete de Stat (ORNISS), instituţia care nu a mai prelungit certificatul lui Tablan, iar în ipsa acestuia a pierdut funcţia de conducere.

De menţionat că practica judiciară a arătat că ORNISS nu are obligaţia de a-şi motiva decizia nici măcar în faţa instanţei de judecată, însă dacă acest lucru se va întîmpla Tablan ar afla de ce a rămas fără documentul în lipsa căruia a fost demis. Aşadar, procesul se află pe rolul Tribunalului Neamţ, însă nu a fost stabilit primul termen de judecată.

Rămîne de văzut ce vor stabili judecătorii la finele litigiului şi dacă Tablan va avea cîştig de cauză în disputa cu şefii poliţiei.

Răspunsul în doi peri al IGPR

Reamintim că Paul Tablan a fost demis după ani de zile în care controale şi verificări dispuse la instituţia pe care a condus-o nu au scos nimic imputabil la iveală. Pentru că, cel mai probabil, nu s-a găsit un alt mod de a-l înlătura din funcţie s-a găsit o soluţie de avarie, una ruşinoasă ca mod de operare şi cu implicaţii pentru viitorul profesional al poliţistului.

Nu i-a fost prelungit certificatul ORNISS, care se reînnoieşte din patru la patru ani şi care permite accesul la informaţiile clasificate. Fără acest certificat, nici un ofiţer nu poate lucra în structurile operative. Centrul de Informare şi Relaţii Publice din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române, prin adresa purtînd numărul 403.988/6 decembrie 2019, a trimis Monitorului de Neamţ un răspuns de o ambiguitate desăvîrşită, cum că ofiţerului îi lipsea un anume „document“.

„În urma verificărilor efectuate la structura de specialitate din cadrul Poliţiei Române a rezultat că Ordinul ministrului Afacerilor Interne nr.II/2059 prin care comisarul-şef de poliţie Tablan Costel Paul, şeful Inspectoratului de Poliţie Judeţean Neamţ, a fost pus la dispoziţia unităţii, a fost emis la data de 27 noiembrie 2019 cu aplicabilitate din data de 5 decembrie 2019, avînd în vedere faptul că ofiţerul nu mai îndeplinea o condiţie de ocupare a postului pentru care era numit“, se arăta în documentul amintit.

„Este foarte probabil să mă adresez justiţiei. O să încerc şi această varianţă, ca să nu îmi pară rău la un moment, dar şi ca să epuizăm toate variantele. Deocamdată, necunoscînd toate motivele, pot avea doar bănuieli. Cel mai probabil voi beneficia şi de sprijinul sindicatului din care fac parte de la intrarea în sistem, poate ei ştiu, cunosc, au mai auzit şi vedem ce se poate face. La acest moment însă e prea devreme de spus ceva concret, trebuie mai întîi să iau la cunoştinţă oficial şi apoi vedem ce se poate face“, declara la acel moment Paul Tablan.

Se pare că demiterea acestuia de la comanda inspectoratului nemţean a venit ca urmare a faptului că a deranjat pe cineva sau pe mai mulţi, din mediul politic, sau nu. La un moment dat se zvonea că la şefia Poliţiei Neamţ ar fi fost în cărţi un alt ofiţer, dar lucrurile au luat o turnură neaşteptată şi cu începere de pe 3 decembrie 2019 la comanda IPJ Neamţ a fost numit Nicolae Catană, pe o perioadă determinată, de 6 luni, pentru preluarea atribuţiilor de inspector şef.

Rămîne de văzut dacă acţiunea în instanţă îi va da fostului şef al Poliţiei Neamţ satisfacţia dorită şi dacă va afla cum s-a întîmplat ca după un sfert de veac de meserie, ofiţerul să rămînă fără certificatul ORNISS.

Citește știrea

Actualitate

Prefectul de Neamţ s-a întîlnit cu directorii de şcoli

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ ”Este inadmisibil ca în anul 2020 copiii noştri să fie nevoiţi să înveţe în săli de clasă cu unele condiţii insalubre sau să meargă la toalete în curtea şcolii”, a declarat George Lazăr

Prefectul judeţului Neamţ, George Lazăr, a participat, joi, 23 ianuarie, la invitaţia inspectorului general judeţean, Mihai Obreja, la o întîlnire cu directorii de şcoli şi licee din judeţul Neamţ.

Prefectul a rugat directorii prezenţi, cît şi membrii din consiliile de administraţie, să realizeze un dialog cu primarii din unităţile administrativ teritoriale şi să reuşească împreună identificarea unor oportunităţi pentru investiţiile atît de necesare infrastructurii educaţionale. ”Este inadmisibil ca în anul 2020 copiii noştri să fie nevoiţi să înveţe în săli de clasă cu unele condiţii insalubre sau să fie nevoiţi să meargă la toalete în curtea şcolii.

De asemenea, subliniez aici că este importantă siguranţa elevilor, de aceea, fac un apel către cei prezenţi să se găsească soluţii de a achiziţona servicii de pază pentru toate unităţile şcolare. Şi, am încredere că se vor găsi bani pentru acest aspect deosebit de important”, a declarat George Lazăr.

Un alt mesaj transmis de George Lazăr a fost legat de importanţa ca sistemul educaţional românesc să fie unul de calitate: “Avem nevoie de învăţători şi profesori de calitate, dedicaţi meseriei lor, cum avem nevoie şi de un învăţămînt caltitativ, fie că este vorba de gimnaziu, liceu, învăţămînt profesional sau dual. Calitatea actului educaţional reprezintă viitorul unei societăţi sănătoase şi vă rog să fiţi cît se poate de implicaţi în activitatea dumneavoastră!”.

La finalul întîlnirii, prefectul a acceptat invitaţia directorului Colegiului Naţional “Petru Rareş”, profesorul Oniciuc Grigoruţă, de a participa la manifestarea dedicată Micii Unirii organizată de elevii acestui liceu.

Citește știrea

Actualitate

Roman: Primarul, întîlniri cu afaceriştii şi medicii

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ la dezbaterile publice de anul acesta au răspuns invitaţiei mai puţini reprezentanţi ai celor două categorii socio-profesionale ■ afaceriştii spun că expresia cu putere de lege „preţul cel mai mic“ la licitaţii se răsfrînge asupra calităţii ■ 5,5 milioane lei vor alocaţi investiţiile la spital, plus aparatură de la minister, cofinanţată din bugetul local ■

Conform graficului de desfăşurare al întîlnirilor conducerii Primăriei, legate de dezbaterea bugetului, pe 21 ianuarie, a avut loc o nouă dezbatere la care au participat reprezentanţii oamenilor de afaceri şi cei ai Sănătăţii. După ce primarul a prezentat cîteva din intenţiile investiţionale de anul acesta, a fost un dialog cu cei prezenţi, în care s-au făcut şi cîteva propuneri legate de desfăşurarea unor activităţi comunitare. A fost şi o solicitare ca activităţile culturale ce se vor desfăşura în Roman să fie mai bine mediatizate. Una din propuneri a vizat nevoia înfiinţării unui parc industrial, primarul Lucian Micu afirmînd că a existat o asemenea intenţie a municipalităţii de a achiziţiona terenul pe care a funcţionat fosta societate Polirom, dar, această intenţie nu a putut fi materializată din cauza faptului că suprafaţa respectivă a fost cumpărat de un investitor privat. „Sîntem deschişi să investim într-un astfel de teren, dacă el va avea acces facil către infrastructura rutieră“, şi-a arătat intenţia primarul Lucian Micu. Omul de afaceri Mitică Ouatu a anunţat faptul că, începînd din 27 ianuarie, în calitate de proprietar al spaţiilor comerciale din zona Favorit, va începe reparaţii capitale la scările de acces. A mai solicitat implicarea primăriei în regîndirea sistemului de educaţie, pentru a putea fi rezolvată criza de personal în diverse meserii, propunere la care primarul a spus că municipalitatea se va implica în înfiinţarea unor clase de învăţămînt dual, mai ales în construcţii. Au existat şi nemulţumiri exprimate de oamenii de afaceri în ceea ce priveşte lipsa de predictibilitate legislativă, aceştia vorbind despre greutăţile întîmpinate în ceea ce priveşte licitaţiile, cu referire la greşeala privitoare la „preţul cel mai mic“, prevedere cu efecte negative în ceea ce priveşte calitatea. Una dintre activităţile apreciate a fost cea legată de festivalul Kult Fest, ajuns la a cincea ediţie, ca mijloc principal de promovare a Romanului pe harta culturală a ţării. Cea de a doua întîlnire a zilei a fost cu reprezentanţii sectorului de sănătate, una la care au participat medici din spital şi reprezentanţi ai Ambulanţei. Cu acest prilej, primăria a anunţat intenţia de a investi în amenajarea parcării din curtea Spitalului vechi, unde se află sediul staţiei Roman a Ambulanţei. Tot cu aceeaşi ocazie a fost exprimată intenţia de reabilitare a clădirii, în sensul reparării acoperişului. Prezentă la întîlnire, medicul Dorice Albu, director al Serviciului Judeţean de Ambulanţă a vorbit despre utilitatea celor trei ambulanţe repartizate Substaţiei Roman. Primarul a anunţat lucrări de modernizare a străzii Speranţei pe unde circulă şi ambulanţe şi investiţii de 5,5 milioane lei la Spitalul Municipal de Urgenţă Roman, la care se adaugă investiţii în aparatură ale Ministerului Sănătăţii, cofinanţate din bugetul local. Au fost anunţate lucrări de modernizare la Centrul de Permanenţă din strada Bogdan Dragoş, care vor consta în dotări şi recompartimentarea spaţiului. Atît reprezentanţii spitalului, cît şi cei ai municipalităţii au făcut apel la populaţie, recomandînd ca în cazurile mai uşoare să să se apeleze la centrele de permanenţă din municipiu, pentru a evita aglomerarea CPU.

Citește știrea

Trending