Publicitate

■ medicii nutriţionişti spun că lumea nu e deloc chibzuită ■ mii de persoane ajung în spitale de sărbători cu patologii digestive grave în urma consumului exagerat de alimente, dulciuri şi mult, mult alcool ■

A trecut Crăciunul, vine Revelionul şi anul acesta sărbătorile, care au început la Sfîntul Nicolae se vor termina la Sfîntul Ioan în 2019, au înseamnat şi vor mai fi prilej de festin culinar pentru foarte mulţi dintre noi. De la salata de boeuf, mezeluri, caltaborş, pastramă, mici, cozonaci, toate stropite din abundenţă cu pălincă sau ţuică, la care musai adăugăm cozonac, prăjituri şi torturi, care mai de care mai bogate în creme şi glazuri. Chiar dacă de pe masa de sărbători nu pot lipsi sarmalele, friptura de porc, toba, lebărul, cozonacul şi oricare din celelalte preparate tradiţionale, nu uitaţi că nutriţioniştii recomandă ca toate acestea să fie consumate în cantităţi moderate. În cartea Sănătatea are gust, dr. nutriţionist Mihaela Bilic ne dă cîteva sfaturi practice, care pot să ducă la evitarea neajunsului de a ajunge în Urgenţă la spital. Iată cîteva dintre acestea: Începeţi masa cu o porţie de ciorbă sau cu o salată de crudităţi, nici într-un caz de salată de boeuf!; Dintre aperitivele tradiţionale, răcitura este cea mai puţin periculoasă, mai ales dacă ea este făcută din carne de curcan. Asta pentru că toate produsele care conţin gelatină din oase şi cartilaje au un aport caloric redus, cu singura condiţie să nu fie preparate din carne grasă. Toba, piftia şi asipicul sînt şi ele produse dietetice; încercaţi un mic dejun simbolic, cu iaurt, ceai sau cafea, asta pentru a menaja tubul digestiv şi a-l pregăti pentru festinul de peste zi. Despre friptură „numai de bine“, spune nutriţionistul amintit, mai ales dacă este făcută la cuptor, fără adaos de ulei. Sarmalele nu trebuie să fiarbă în grăsime, ca să fie gustoase! Porţia corectă pentru sarmale, fie ele şi dietetice, nu trebuie să depăşească 3-4 sărmăluţe şi nu uitaţi să mîncaţi alături de ele un ardei iute, care intensifică arderea caloriilor. Nu mîncaţi la o masă mai mult de două feluri de mîncare şi încercaţi să vă mulţumiţi cu jumătate de porţie, asta şi pentru faptul că zilele de sărbătoare sînt multe în această perioadă, iar ocaziile de a consuma alimentele care vă plac sînt nenumărate. Atenţie mare la alcool! Pentru că, pe lîngă conţinutul caloric propriu al acestuia, de 7 calorii pe gram, se ştie că alcoolul stimulează transformarea în grăsime de depozit a tuturor caloriilor din mîncarea cu care este asociat. Limitaţi-vă la 1-2 pahare de vin sau şampanie şi în rest beţi multă apă, care stimulează digestia şi eliminarea toxinelor din organism. Evitaţi dulciurile, care sînt cele mai uşor de transformat în grăsime de depozit. Dacă nu puteţi rezista ispitei de a consuma prăjituri este mai sigur să gustaţi 3-4 linguriţe din produsul respectiv, decît să vă amăgiţi cu îngheţată sau fructe, pentru că pofta nu va dispărea şi, în final, riscaţi să le mîncaţi pe amîndouă.

loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.