Contactează-ne

Politica

Şedinţă cu parfum de pace în CJ Neamţ

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ astăzi este (re)programată şedinţa ordinară pentru martie ■ revine subiectul cu gunoaiele din zona Roman ■ spre aceeaşi zonă ar urma să plece şi nişte fonduri ■ rămîne de văzut dacă se va „da la pace“ în vreun fel ■

Şedinţa de vineri a Consiliului Judeţean Neamţ poate să marcheze începutul unei “colaborări”, evident fructuoase, între putere şi opoziţie în forul nemţean. Cel puţin aşa susţin unele voci, după ce au analizat ordinea de zi, dar plecînd urechea şi la o serie de zvonuri ce circulă în ultimele zile în spaţiul public. Fără a acorda prea mare importanţă celor din urmă, pe ordinea de zi a şedinţei de vineri sînt cîteva proiecte interesante. Şi la fel de interesant e şi faptul că întrunirea consilierilor judeţeni a fost dorită iniţial pentru joi, 29 martie. Din motive ce ar putea să ţină de o “stîngăcie” de programare, dar şi de calcule elaborate privind prezenţa şi numărul de voturi, ba chiar şi unele negocieri ce au mai cerut timp pentru finalizare, şedinţa a fost reprogramată. Pentru vineri la ora 14.30. Cît priveşte ordinea de zi, revine proiectul de hotărîre privind atribuirea contractului „Delegarea prin concesiune a gestiunii unor activităţi componente ale serviciului de salubrizare a unităţilor administrativ- teritoriale membre ale ECONEAMŢ din Zona 2, judeţul Neamţ“ către SC ROSSAL SRL. Am şi pierdut şirul şedinţelor în care acest proiect a fost pe ordinea de zi, a fost susţinut de specialişti, dar a picat pentru că liberalii s-au abţinut. Motivînd că au trimis adrese către instituţii pentru a obţine o serie de informaţii care să-i ajute să voteze “în cunoştinţă de cauză”. Poate au venit acele informaţii, poate îşi vor face efectul ameninţările formulate într-o şedinţă anterioară împotriva celor care se opun sau se abţin. Sau poate sînt şi alte elemente care pot duce la un alt deznodămînt în şedinţa de vineri. Cum ar fi prezenţa lui Eduard Corduneanu, care a fost prezentat ca “apropiat” de firma Rossal, la inaugurarea cabinetului parlamentar al lui Mugur Cozmanciuc de la Trifeşti. Cel care îi ţine strîns uniţi în jurul său pe consilierii judeţeni liberali. Sau faptul că pentru municipiul Roman e rost de ceva fonduri dacă vor trece alte proiecte de hotărîre de pe ordinea de zi a şedinţei de la sfîrşitul săptămînii. Cum ar fi cel privind asocierea cu Romii romaşcani pentru organizarea “Zilei Internaţionale a Romilor”, judeţul punînd la bătaie suma de 10.000 lei. Apoi, mult mai important, proiectul privind asocierea cu muncipiul Roman pentru achiziţionarea unui aparat Roentgen pentru Spitalul Municipal de Urgenţă Roman, suma în discuţie fiind de 300.000 lei. Ceea ce ar putea constitui un motiv bun de “sensibilizare” a unor consilieri judeţeni liberali romaşcani, care ar putea să vadă cu alţi ochi proiectul cu gunoaiele.

“Pace saeculară?”

Un alt proiect de hotărîre la care va fi interesant de văzut cum se va vota va fi cel privind aprobarea regulamentului de organizare şi funcţionare a Centrului pentru Cultură şi Arte “Carmen Saeculare” Neamţ. Într-o şedinţă trecută un proiect privind organigrama aceleiaşi instituţii a fost picat de liberali, care au cerut să vadă mai întîi raportul privind cheltuielile cu Tîrgul de Crăciun de anul trecut. Raportul e în mapa de şedinţe, deşi unii zic că e cam succint, şi rămîne de văzut ce vor face liberalii. Îl vor accepta, vor cere mai multe explicaţii sau vor vota fără comentarii proiectul pentru a consolida o “pace saeculară”? Şi ca un alt element de culoare al şedinţei de vineri, va fi “oficializată” demisia unui nou consilier PSD. Vasile Nica. Iar social-democraţii ajung periculos de aproape de finalul listei de supleanţi. Dacă am ţinut bine socoteala, le mai rămîne, după ce îl vor înlocui pe Nica, cel mai probabil cu Adrian Asmarandei, doar o opţiune. Iar la cum au demisionat social- democraţii în acest mandat şi la cît mai este pînă la finalizarea lui, nu prea au motive să stea liniştiţi. Ceea ce ar putea duce la o creştere a importanţei celor doi consilieri ALDE, cu care PSD e în coaliţie pentru o majoritate ce riscă să devină extrem de fragilă în CJ Neamţ. Creşterea importanţei ar putea să presupună şi o creştere a pretenţiilor. Politice sau nu numai.

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

”Sprijinim prin măsuri concrete mediul de afaceri”

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ afirmă senatorul PNL de Neamţ Eugen Ţapu-Nazare

Consecvent sprijinirii sectorului economic, Guvernul Orban a adoptat o serie de măsuri concrete care vin în sprijinul angajatorilor şi care intră în vigoare începând cu data de 1 iunie.

„Sunt vizaţi angajatorii care încadrează persoane ale căror contracte de muncă au încetat în perioada stării de urgenţă, tinerii care nu au loc de muncă, nu urmează o formă de învăţământ şi nu participă la activităţi de formare profesională, dar şi persoanele în vârstă de peste 50 de ani.

Astfel, începând cu 1 iunie 2020, angajaţii care au primit indemnizaţia de şomaj tehnic, suportată de la buget în proporţie de 75% şi cărora le sunt menţinute contactele, beneficiază în continuare, pentru o perioadă de trei luni, de plata unei părţi din salariu, reprezentând 41,5 % din salariul de bază, dar nu mai mult de 41,5 % din câştigul salarial mediu brut. Singura condiţie este ca angajatorii să menţină raporturilor de muncă până la 31 decembrie 2020, cu excepţia lucrătorilor sezonieri.

Tot începând cu 1 iunie 2020, angajatorii care încadrează cu normă întreagă persoane în vârstă de peste 50 de ani ale căror contracte de muncă au încetat din motive neimputabile lor, dar  şi tineri cu vârsta cuprinsă între 16 şi 29 de ani, înregistraţi ca şomeri, vor primi, pe o perioadă de 12 luni, pentru fiecare persoană angajată din această categorie, 50% din salariul angajatului, dar nu mai mult de 2.500 de lei. Angajatorii au obligaţia menţinerii raporturilor de muncă pentru o perioadă de încă 12 luni după împlinirea acestui termen. Măsura se aplică şi în cazul încadrării în muncă a cetăţenilor români cărora le-au încetat raporturile de muncă cu angajatorii străini aflate în derulare pe teritoriul altor state, din motive neimputabile lor, prin concediere.

De asemenea, indemnizaţia de şomaj tehnic va fi menţinută, de la data de 1 iunie 2020, pentru toate domeniile de activitate în care se menţin restricţiile stabilite, până la ridicarea acestora”, a declarat Eugen Ţapu-Nazare, viceliderul Grupului PNL din Senatul României.

Citește știrea

Actualitate

După ,,resetarea PSD-ului”, urmează ,,resetarea României”, sau invers?(I)

Știre publicată în urmă cu

în data de

Oricine s-ar afla la guvernare găseşte motive să-şi justifice nerealizările, prin aceea că au fost împiedicaţi să facă tot ceea ce şi-ar fi dorit să facă.

Exemplul celor doi ani şi jumătate, de guvernare PSD, în perioada anilor 2017-2019, este prea suficient. PSD a avut o putere, pe care a gestionat-o prost şi acest lucru i-a costat.

Acum, ferească Dumnezeu ca PNL să poată face tot ce-şi doreşte, sub bagheta lui Klaus Iohannis. PNL nu are nici măcar sprijinul popular, pentru a-şi permite să guverneze după capul acestuia.

Pentru a obţine acest sprijin popular, pe orice cale, Preşedintele Klaus Iohannis a părăsit retorica alegerilor anticipate şi ne vorbeşte din ce în ce mai des despre un mare proiect al său, privind ,,resetarea României” şi implicit ,,resetarea PSD”.

Există aceste proiecte, lansate de la Cotroceni, privind resetarea României, pe de o parte, şi resetarea PSD–ului, pe de altă parte. Nu este clar ce ar trebui să resetăm mai întâi, România, PSD–ul, ori amândouă la pachet. Din culise, corul obedient al menestrelilor ţine isonul preşedintelui, fără a avea vreo idee în ce măsură un partid sau o societate pot fi supuse resetării.

Pentru ,,resetarea României”, Klaus Iohannis şi-a propus mai demult să solicite tuturor partidelor un pact politic, precum ,,Pactul de la Snagov” din 1995.

Acum 25 de ani, pe 21 iunie 1995, Ion Iliescu a chemat toate partidele la Snagov, unde au convenit printr-o declaraţie comună, un set de propuneri privind viitorul României. A fost o dezbatere colectivă, neexclusivistă. Pe declaraţia de atunci, alături de semnătura lui Ion Iliescu, se găsesc semnăturile lui Corneliu Coposu şi Ion Câmpeanu, deşi relaţiile dintre aceştia nu erau dintre cele mai bune.

Pentru un astfel de pact, Klaus Iohannis a preferat să nu convoace pe nimeni. A convocat în schimb populaţia României, pe 26 mai 2019, să iasă la un referendum, pentru a răspunde la nişte întrebări aiuritoare, care s-au dorit a fi tezele unui proiect de ţară. Pentru astfel de întrebări, nici măcar un elev de a opta nu ar fi dat notă de trecere domnului profesor. Astăzi, numai vorbeşte nimeni despre esenţa acestor întrebări, decât despre victoria a la Pirus, a Referendumului.

Referendumul, de care a făcut atâta zarvă clopotul Cotroceniului, nu a fost un semnal de a aduna la aceeaşi masă toate forţele politice, pentru a zămisli un proiect comun viabil. A spart consensul, precum norii de grindină.

Se vede treaba că preşedintele Iohannis nu poate reedita evenimentul unic, al declaraţiei de la Snagov, din 1995. Nu poate, pentru simplu motiv că pandemia cu ,,Ciuma roşie”, care urmărea să-i afecteze mandatul viitor, prin Ordonanţa 13 din 2017, l-a obligat să ţină distanţa politică faţă de stânga, respectiv faţă de PSD, pentru a rămâne în carantină la Cotroceni, încă un mandat.

Deşi Klaus Iohannis a lansat ideea, deloc originală, că România are nevoie de un pact politic, din cauza măsurilor de distanţare politică, acest pact nu este demarat nici astăzi, pentru că  pe poarta Cotroceniului, nu are acces decât PNL–ul, pentru a avea cu preşedintele sfaturi de taină.

La un astfel de pact trebuie să contribuie toate partidele, fiind nevoie de un consens, marca Snagov. În lipsa unui pact, din Dealul Cotroceniului a fost rostogolit la vale, butoiul gol al ,,resetării României”. Nu ne-a precizat însă Klaus Iohannis, care este tasta pentru o astfel de resetare.

Resetarea României, între barbarism şi utopie

Din punctul meu de vedere ,,resetarea României” este un barbarism, oricum ai lua lucrurile, pe fond sau pe formă.

Pe fond, a reseta înseamnă a reveni la setările iniţiale sau a reinstala un program care a fost abandonat. Din această perspectivă, nu avem nicio şansă de a desluşi cum vede Cotroceniul că România poate fi resetată. Ştim doar atât, că resetarea o face electoratul, prin voinţă proprie, nu după cântarea Cotroceniului sau a menestrelilor.

Un ghid, pentru cei mai puţin sofisticaţi, ne desluşeşte că resetarea înseamnă a şterge toate resetările opţionale, pentru a reveni la setarea iniţială. Aici, Klaus Iohannis ne-a băgat în ceaţă, deoarece nu s-a pronunţat în vreun fel, la care setare iniţială vrea să revenim cu România. La setarea din 1995, din 1990, dinainte de 1989 sau la cea din perioada interbelică? Sau a traversat România vreo altă setare şi noi nu eram acasă?

Ceaţa este lansată intenţionat. Considerându-se că suntem o ţară liberă, fiecare este lăsat să aleagă singur, la care setare vrea să se revină, ca haloimusul instalat să ne oblige să apelăm la soluţia iohannisto–liberală, care zace în vreun sertar.

După Klaus Iohannis, nu este nevoie de nici un  proiect de ţară, pentru că la Cotroceni a fost desfiinţată ,,masa rotundă”. La o astfel de masă rotundă, nu au ce căuta partidele parlamentare, definite de preşedinte la pachet ,,PSD şi acoliţii”. Din această perspectivă, Klaus Iohannis este foarte ferm. România nu poate fi resetată, mai înainte ca PSD să se reseteze. După resetarea PSD–ului, Klaus Iohannis ne va dezvălui cum trebuie resetată şi România. Deci, suntem tot la mâna PSD–ului. După preşedinte, PNL este demult resetat, dar aşteaptă ca un cal nărăvaş intrarea în ieslea guvernării, unde va ronţăi liniştit, până se resetează şi PSD–ul. Dacă PSD–ul se va reseta sau nu, PNL–ul este decis să rămână stăpân pe iesle, până în deceniul patru, cel puţin.

Cu ce probleme interne se confruntă azi PNL-ul, după şase luni de guvernare, este limpede că trebuie resetat şi acesta. Mai puţin de o treime din populaţia României este dispusă să-i acorde vot de încredere, acordându-i astfel doar statutul de posibil aliat la guvernare, nu de decident unic.

În plan formal, resetarea României este o utopie, pe care o putem defini elegant ,,formă fără fond”.

Resetarea partidelor, o soluţie necesară, obligatorie

 În ce priveşte resetarea unui partid, problema poate fi considerată ca mai mult decât necesară.

Aproape toţi românii doresc ca scena politică să fie dominată, echilibrat şi ciclic, de două forţe politice, de dreapta şi de stânga, nu de două caricaturi. În cazul României, este vorba de PNL şi PSD, inclusiv ,,acoliţii acestora”, vorba preşedintelui.

Resetarea acestor două partide este mai mult decât necesară, deoarece se pune problema resetării lor la ideologiile iniţiale. Acum cele două partide se deosebesc mai mult prin oamenii care le conduc conjunctural, decât prin ideologii.

Bulversarea electoratului apare când PSD guvernează prin măsuri de dreapta şi PNL guvernează prin măsuri de stânga. S-a ajuns ca actul guvernării, să fie un act transpartinic, după dictonul ,,La vremuri noi, tot noi!”

Până şi corupţia, incompetenţa, sfidarea, hoţia şi nepotismul, au devenit transpartinice, fiind greu de deosebit sorgintea lor penelistă sau pesedistă.

Partidele au devenit ,,o apă şi un pământ”, iar despărţirea apelor se poate rezolva doar prin resetarea acestora, adică revenirea la ideologia pentru care s-au înfiinţat. Resetarea partidelor este o problemă internă a acestora, validată în schimb de către electorat.

Despre ,,resetarea PSD ” vom vorbi în lunea săptămânii următoare.

Citește știrea

Actualitate

“România primește 33 miliarde de euro pentru dezvoltarea economiei”

Știre publicată în urmă cu

în data de

Deputatul PNL de Neamţ Mugur Cozmanciuc a anunţat că România va primi 33 de miliarde de euro, din care 19 fonduri nerambursabile, bani ce vor fi folosiţi pentru dezvoltarea economiei şi pentru a fi contruite spitalele regionale de care este atîta nevoie.

“România va primi în total 33 de miliarde de euro  – din care 19 miliarde fonduri nerambursabile. În urma negocierilor care au fost purtate de statul român, țara noastră obține un pachet foarte mare, al 6-lea în Uniunea Europeană, fiind a doua țară din Europa de Est ca sumă totală pe care o va primi, după Polonia.

Fondurile vor fi folosite pentru dezvoltarea economiei românești, pentru sprijinirea companiilor românești, pentru angajații români și pentru a construi noi spitale regionale de care avem atât de mare nevoie.

Până acum, guvernul PNL a atras fonduri europene substanțiale pentru combaterea pandemiei: 300 de milioane de euro pentru plata șomajului tehnic, 350 de milioane de euro pentru dotarea spitalelor, 225 de milioane de euro pentru sprijinirea a peste un milion de români aflați în situații defavorizate sau risc de sărăcie, 20 de milioane de euro stimulente pentru medicii aflați în prima linie, 682 de milioane de euro pentru Inspectoratul General pentru Situații de Urgență.

Totodată, este important să reamintesc faptul că Guvernul PNL a recuperat întârzieri de ani de zile: au fost semnate contractele pentru spitale regionale din Iași și Craiova pe care PSD a eșuat să le facă în 6 ani, au fost lansate 13 apeluri de proiecte cu finanțare europeană care cumulează peste 800 de milioane de euro, s-a evitat dezangajarea a 600 de milioane de euro încă din primele săptămâni de guvernare”, a declarat Mugur Comznciuc, preşedintele PNL Neamţ.

Citește știrea

Trending