Publicitate

■ ministrul Şova a afirmat, recent, că va începe reevaluarea studiului de fezabilitate pentru autostrada Iaşi - Tîrgu Neamţ - Tîrgu Mureş ■

După ce a fost nevoie de o lege pentru ca guvernanţii să ia în serios necesitatea unei magistrale de transport care să lege Moldova de Ardeal, pare că lucrurile încep să se mişte. Lucian Şova, ministrul demisionar al Transporturilor, a afirmat că pentru segmentul Tîrgu Mureş – Tîrgu Neamţ va începe reevaluarea studiului de fezabilitate. „Încă din această vară, am început să lucrăm de o manieră profesionistă la proiectul care priveşte legătura pe autostradă între Moldova şi Ardeal. Am ales ca aceste evaluări să fie făcute exclusiv de experţii Jaspers şi Baypassa. N-ar implica decît de o manieră subsecventă responsabilii din Ministerul Transporturilor, sau din Compania de Drumuri. Acord importanţă legii care a fost promovată, de curînd, privind conexiunea dintre Moldova şi Ardeal pe, probabil, Autostrada A8, Autostrada Unirii, însă, din concluziile tehnice pe care le-am discutat se desprind şi alte soluţii. Urmează ca, la nivelul Companiei de Drumuri (CNAIR), fiind deja stabilită documentaţia care, din informaţiile pe care le am de la directorul companiei au fost şi transmise către Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice, să înceapă reevaluarea studiului de fezabilitate pentru segmentul Tîrgu Mureş – Tîrgu Neamţ“, declara săptămîna trecută, Lucian Şova, la o întîlnire cu presa. Oficialul a făcut aceste afirmaţii la finalul întîlnirii Grupului tematic pentru infrastructura de transport din cadrul Subcomitetului de monitorizare a Programului Operaţional Infrastructura Mare (POIM) 2014 – 2020. Anterior celor declarate mai sus, ministrul spunea, tot săptămîna trecută: „Aşa cum am spus-o, întotdeauna e un proiect care va fi făcut pe fonduri europene, este un proiect al cărui studiu de fezabilitate îl vom lansa fie în decembrie, fie la începutul lunii ianuarie. Acest proiect nu a fost, nu este şi nu va fi niciodată exclus din planurile Guvernului şi a Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere“. Rămîne de văzut dacă toate aceste declaraţii vor avea şi acoperire în practică, deoare despre autostrada menţionată s-a tot vorbit ani în şir, dar nimic concret nu s-a materializat. Reamintim că, pe 7 noiembrie, Camera Deputaţilor a adoptat, cu 261 de voturi „pentru“, două „împotrivă“ şi cinci abţineri, proiectul de lege privind aprobarea realizării autostrăzii Iaşi – Tîrgu Neamţ – Tîrgu Mureş. „Este o veste foarte bună pentru cetăţenii din această zonă. Mă bucur că, în sfîrşit, colegii mei din Parlament au înţeles cît de important este acest proiect de infrastructură pentru Moldova. Am iniţiat şi susţinut necesitatea demarării construcţiei unei autostrăzi încă din anul 2014 şi am făcut eforturi susţinute pe parcursul acestor ani ca autostrada care va lega Moldova de Ardeal să devină realitate. Votul este o primă victorie în acest sens, dar nu trebuie să stăm liniştiţi. Voi face şi pe viitor toate demersurile necesare şi legale ca în 2019 să înceapă construcţia autostrăzii“, a declarat deputatul Mugur Cozmanciuc, preşedintele PNL Neamţ. Magistrala ar urma să înceapă de la graniţa României cu Republica Moldova printr-un nou pod peste rîul Prut şi se termină printr-o conexiune cu autostrada A3 Braşov – Borş, în apropiere de Tîrgu Mureş. Autostrada urmează a fi finanţată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, din credite externe şi din fonduri europene nerambursabile, fie prin parteneriat public-privat. În fiecare lege bugetară anuală, pe durata implementării proiectului, se vor aloca obiectivului credite bugetare conform necesarului de finanţare. Ministerul Transporturilor este responsabil pentru coordonarea realizării Autostrăzii Unirii şi va demara, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii, procedurile necesare pentru acest obiectiv de investiţii. Tergiversarea, ani de zile, a unor măsuri concrete pentru autostrada Moldovei a stîrnit critici vehemente din partea societăţii civile, a unor parlamentari, mai ales din Opoziţie, a mediului de afaceri etc. Preşedintele Iohannis afirma că, în pofida susţinerii constante din partea Comisiei Europene şi a disponibilităţii fondurilor europene necesare, nu există voinţă la nivel guvernamental pentru materializarea proiectului. A surprins o reacţie a comisarului european Corina Creţu (aleasă pe listele PSD), care, la Bruxelles, pe 8 octombrie, a făcut o amplă declaraţie privind lipsa de interes a guvernanţilor români privind implementarea marilor proiecte cu fonduri europene, făcînd referire şi la autostrada Iaşi – Tîrgu Neamţ – Tîrgu Mureş: „(…) S-au pierdut 2 miliarde de euro în domeniul cel mai vulnerabil şi cel mai necesar pentru România, acela al transporturilor. (…) Avem bani la Bruxelles pentru proiecte de infrastructură. Nu avem proiecte. Pentru Tîrgu Mureş-Iaşi, în primul rînd este o prioritate a Comisiei Europene, avem nevoia de a completa proiectele de infrastructură care conectează Europa, mai ales Republica Moldova, Moldova, de Europa Centrală şi de Est. Avem bani pentru studiul de fezabilitate, nu avem nici o solicitare pentru studiu de fezabilitate. Dacă va fi realizat studiul pînă în 2020, construcţia autostrăzii ar putea începe cu fonduri europene în exerciţiul financiar următor“.

loading...

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.