Publicitate

■ „Sîntem luaţi de proşti. Ne deranjează că nu se recunoaşte, din timp, că există probleme şi e un veşnic război al nervilor“, acuză doctorii ■ medicii de familie se plîng de faptul că sistemul electronic merge „din doi în doi“ ■ Casa Naţională de Sănătate nu recunoaşte toată perioada defecţiunii ■

De ani buni, Sistemului Unic Integrat de Validare Electronică a Servicilor din sistemul de sănătate, buclucaşul SIUI, ba mege, ba nu merge. Şi zile în şir mai mult nu funcţionează. Aşa că medicii de familie şi pacienţii sînt disperaţi de situaţie. Sesizează Casa Judeţeană, iar la rîndul ei, instituţia face acelaşi lucru cu firma de mentenanţă. Rezultatul? Unul dătător de nervi şi bătăi de cap pentru medici şi farmacişti care riscă să nu li se valideze mare parte din serviciile prestate în regim off-line (în afara funcţionării sistemului electronic). Doctorul Angela Bica, vicepreşedinta Patronatului Medicilor de Familie Neamţ explică fenomenul: „SIUI a fost defect din data de 2 mai de la ora 10 pînă marţi, 8 mai. A început să funcţioneze în sistemul cinci minute valida, jumătate de oră, ba. Casa Naţională ne-a anunţat defecţiunea în 3 mai, de la ora 15. Pe 4 mai la ora 8 ni s-a comunicat că situaţia ar fi fost remediată. În data de 7 mai cînd am venit noi la serviciu şi am încercat să folosim sistemul am constatat că, de fapt, defecţiunea persista. Am notificat din nou Casa Judeţeană de Sănătate, care n-a recunoscut defecţiunea. Ceea ce ne deranjează e faptul că noi sîntem luaţi de proşti. Puteau foarte bine să ne spună că defecţiunea ţine pînă în data de 9 mai, că n-ar fi fost nici o problemă, noi am fi lucrat tot off- line. Atît noi, cît şi farmaciile, în toată această perioadă, am lucrat în afara sistemului electronic. Dar în momentul în care am încercat să ridicăm în SIUI reţetele pentru a fi validate, am aşteptat rezultatul acestei operaţii, adică validarea serviciilor, degeaba. În situaţia în care ceva nu este în regulă, sistemul ne avertizează. Perioada atît de scurtă în care Casa a recunoscut că sistemul nu merge nu corespunde cu ceea ce s-a întîmplat în realitate în sistem. Problemele intervin de la faptul că există un ordin al Casei Naţionale de Sănătate care prevede că ceea ce s-a eliberat pe perioada în care sistemul a funcţionat se recunoaşte, iar ce raportăm noi că n-a funcţionat şi Casa zice că sistemul a mers, se impută medicului de familie. De asta ne deranjează că nu se recunoaşte, din timp, că există probleme şi e un veşnic război al nervilor. În plus, în toată perioada la care fac referire nu a mers nici validarea consultaţiei, nici validarea calităţii de asigurat a pacientului şi nici validarea reţetei eliberate. Deci nu sîntem nebuni cînd spunem că mai multe componente ale sistemului nu au mers. De exemplu, pe 9 mai, la ora 9.45 nu merge validarea consultaţiei. Sistemul îmi răspunde aşa: «Eroare validare. Validarea nu s-a putut efectua. Vă rugăm încercaţi mai tîrziu». Evident că vom încerca mai tîrziu, dar asta pe banii şi nervii noştri şi ai pacienţilor tot mai nemulţumiţi că-i purtăm pe drumuri. Vreau să vă spun că pentru o consultaţie pe care am făcut-o mai devreme, la ora la care vorbim (9.45 n.r.) nu am primit nici un fel de răspuns. Aştept. Cît? Nu ştiu să vă spun. Asta e situaţia“, a precizat medicul Angela Bica. Aceasta a mai spus că din discuţiile purtate cu o parte din colegi a înţeles că au exisat zone în care nu s-a putut face raportarea servicilor, ceea ce ridică o altă mare problemă. Perioada de început de lună e rezervată transmiterii raportării serviciilor şi a facturilor. Dar şi în această situaţie există riscuri, pentru că, teoretic, pentru perioada pentru care Casa a recunoscut că SIUI n-a funcţionat se validează automat toate serviciile, pentru perioada pe care Casa nu o recunoaşte se riscă nerecunoaşterea serviciilor, legea spunînd că acestea pot fi validate doar în 72 de ore de la efectuare. „Dacă o consultaţie din 2 mai nu ne-a fost validată, este clar că vom avea probleme şi cu cea din 7 sau 8 mai. Asta vom şti la sfîrşitul lunii“, s- a mai plîns vicepreşedinta Patronatului Medicilor de Familie, care ţine să precizeze că sistemul a costat o căruţă de bani. Medicul Mirela Costin, de la Sagna, critica şi ea într-o declaraţie din aprilie neajunsurile sistemului: „La cabinet te încurcă sistemul. Să vă dau un exemplu: vineri, 6 aprilie şi marţi, 10 aprilie nu a mers sistemul absolut deloc. Două ore nu am putut lucra cu cardul. Toţi pacienţii au plecat acasă, au lăsat cardul la cabinet şi au revenit ulterior pentru ca eu să pot ridica consultaţiile în sistem“. De reamintit faptul că informatizarea sistemului de sănătate publică din România a costat enorm cînd a fost implementat, în 2011 şi dat rateuri după doar o lună. Statul a plătit firmelor SIVECO şi ORACLE, administratorii serviciilor, 172, 55 milioane de euro. Sistemul cuprinde următoarele componente: SIUI (sistem informatic unic integrat), cardul electronic (CEAS) şi dosarul electronic de sănătate (DES). În plus, firmelor de mentenanţă li se plătesc alţi bani pentru serviciile de reparare a defecţiunilor.

loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.