Contactează-ne

Economie

Salariul minim vs. asigurarea bătrîneţii

Știe publicată cu

în data de

■ creşterea salariului minim duce la majorarea contribuţiei la contractele de asigurare socială ■ pînă acum, cota lunară, ca procent din salariul minim, era de 475 de lei ■ de anul viitor, cei care vor să-şi asigure bătrîneţile trebuie să scotă din buzunar cîte 520 de lei ■ la acest moment, din 2.034 de contracte, 2.005 sînt sub limita salariului minim de anul viitor ■ în urmă cu un an, birul era de 288 de lei ■

Contractele de asigurare socială pentru obţinerea unui drept la pensie devin din ce în ce mai greu de onorat, în condiţiile creşterii salariului minim pe economie. În decembrie 2017 cei care voiau să- şi asigure bătrîneţile pentru că fie nu lucrau, fie prestau în străinătate, trebuiau să scoată din buzunar 288 de lei. Cum salariul minim pe economie a crescut de cîteva ori şi se mai majorează încă o dată de la 1 ianuarie 2019, şi contribuţiile lunare pentru aceste contracte au crescut în acelaşi ritm. Altfel spus, nemţenii care doreasc să încheie un astfel de contract şi anul viitor, ori să continue plata la cele deja existente, vor trebui ca de la 1 ianuarie să scoată din buzunar, în fiecare lună, cîte 520 de lei. Cel mai bine diferenţa se vede la contractele care sînt acum în plată, în evidenţele Casei Judeţene de Pensii. Din 2.034 de astfel de contracte, puţin peste 2.000 sînt sub limita salariului minim pentru anul viitor. „La această dată sînt active 2.034 contracte de asigurare socială, din care 2.005 contracte sînt încheiate la un venit lunar asigurat mai mic decît salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, stabilit cu 1 ianuarie 2019, în sumă de 2.080 lei“, conform CJP Neamţ. Rămîne de văzut cîte astfel de contracte vor mai rămîne în plată de anul viitor, avînd în vedere că doritorii trebuie să achite bani mai mulţi. Mai trebuie spus că aceste contracte de asigurare socială se reziliază din iniţiativa casei teritoriale de pensii, în cazul neplăţii contribuţiei de asigurări sociale pentru o perioadă de 6 luni consecutive. Rămîne de văzut care va fi situaţia celor care vor să-şi asigure bătrîneţile la jumătatea anului care vine.

Majorări succesive

De menţionat este faptul că de sfîrşitul anului 2017 cota de contribuţie a crescut în două rînduri, iar la sfîrşit de 2018 birul a ajuns la 475 de lei. În decembrie anul trecut acelaşi bir era de 288 de lei, de la 1 ianuarie 2018 a crescut cu 76 de lei şi a ajuns la 364 de lei, iar o altă majorare a avut loc la 1 aprilie cînd contribuţia a mai crescut o dată, cu 111 lei şi a ajuns la 475 de lei lunar. Din ianuarie 2019, dările ajung la un nivel lunar cu 45 de lei mai mare, respectiv 520 de lei. Asta datorită faptului că, potrivit dispoziţiilor HG nr.937/2018 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, începînd cu data de 1 ianuarie 2019, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată va fi în sumă de 2.080 lei. Conform prevederilor OUG nr.18/2018 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, începînd cu data de 01.04.2018 baza lunară de calcul a contribuţiei de asigurări sociale, pentru asiguraţii în temeiul unui contract de asigurare socială, o constituie venitul lunar asigurat înscris în contractul de asigurare social, dar nu mai puţin decît valoarea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, respectiv 2.080 de lei pentru anul 2019. Pe lîngă majorarea salariului minim pe economie, ceea ce a dus la creşterea cotei de contribuţie, se ţine cont şi de trecerea contribuţiei de asigurare de la angajator la angajat. Altfel spus, cei care se asigură prin contract nu pot plăti mai puţin de 25% din salariul minim. „În consecinţă, începînd cu data de 1 ianuarie 2019, nivelul minim al venitului lunar asigurat înscris în contract de asigurare socială încheiat în baza Legii nr.263/2010, cu modificările şi completările ulterioare, va fi de 2.080 lei. Reamintim că asiguraţii sistemului public de pensii – în temeiul unui contract de asigurare socială, datorează integral cota de contribuţie de asigurări sociale corespunzătoare condiţiilor normale de muncă – 25% din contribuţia lunară datorată pentru un venit asigurat egal cu valoarea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, respectiv suma de 520 lei, conform CJP Neamţ. Cei potenţi financiar pot achita lunar şi mai mult dacă doresc, însă plata nu poate fi mai mică de 520 de lei. Potrivit prevederilor art.6 alin.(2) din Legea nr.263/2010, modificată şi completată prin OUG nr.103/2017, orice persoană se poate asigura în sistemul public de pensii în baza unui contract de asigurare socială, în vederea obţinerii pensiei pentru limită de vîrstă şi/sau, după caz, în vederea completării venitului asigurat utilizat la calculul acestei categorii de pensie. Potrivit dispoziţiilor Legii 263/2010, contractul de asigurare socială se încheie în formă scrisă între persoana interesată sau, după caz, tutorele, curatorul, ori mandatarul acesteia, desemnat prin procură specială şi casa teritorială de pensii competentă, în funcţie de domiciliul sau reşedinţa persoanei. El îşi produce efecte de la data înregistrării acestuia la casa teritorială de pensii. De menţionat este faptul că un astfel de contract de asigurare socială poate fi reziliat din iniţiativa casei teritoriale de pensii, în cazul neplăţii contribuţiei de asigurări sociale pentru o perioadă de 6 luni consecutive. Dacă la final de 2018 la CJP Neamţ erau 2.034 de contracte de asigurare, în urmă cu un an erau mai multe, 2.610, ceea ce înseamnă în 12 luni aproape 600 de contracte au fost reziliate, sau că titularii au renunţat la ele, cel mai probabil pentru că nu au putut ţine pasul cu creşterea birului. Este posibil ca şi în continuare numărul celor dornici să-şi asigure bătrîneţile să scadă. Mai trebuie spus că din 2012 s-a plafonat venitul minim pentru care se putea încheia asigurarea. Atunci venitul minim a fost stabilit la 708 lei, pentru care asigurarea era de 222 lei lunar. Anterior, nu exista un prag minim şi oricine se putea asigura cu 1, 2, sau 10 lei, în funcţie de posibilităţi, ceea ce deschidea calea către cel puţin o pensie socială la acea vreme de 350 de lei.

Citește știrea
Advertisement
loading...
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

La ce detalii să fii atent când îți deschizi o pizzerie

Știe publicată cu

în data de

Cum pizza este una dintre optiunile de mancare la care romanii apeleaza cel mai des, mai ales atunci cand fac comenzi acasa sau la serviciu, nu e de mirare ca pizzeriile se numara printre cele mai populare tipuri de restaurante.

Sa-ti deschizi o pizzerie poate fi o investitie minunata, mai ales daca ai un plan bine pus la punct. Dar stii cu adevarat de ce este nevoie pentru a reusi cu aceasta afacere?

Noi restaurante-pizzerii se deschid in fiecare zi insa multe dintre ele nu reusesc sa supravietuiasca mai mult de cateva luni pe piata. Motivele sunt diverse, de la amplasarea nepotrivita, la personalul neprofesionist, la cheltuielile excesive pe salarii sau amenajare, sau lipsa strategiilor de marketing si advertising. Lista, evident, poate continua.

Prin urmare, inainte de a intra pe piata de food-service, trebuie sa o cercetezi riguros si sa vezi care sunt punctele tale forte. Incearca sa iti dai seama ce ii face pe competitori sa aiba succes si cum reusesc acestia sa se promoveze eficient.

Pornind o afacere mica, e drept ca nu ai aceleasi resurse ca un lant mare de pizzerii. Cu toate acestea, te poti folosi de strategii de marketing bine puse la punct pentru a veni in intampinarea clientilor cu oferte carora sa nu le poata rezista.

Ce zici de pizza pentru micul dejun, pizza low-carb sau pizza vegana? Ca in multe alte domenii, tendintele dau startul si in aceasta industrie, iar studiile arata ca tot mai multi consumatori isi indreapta atentia spre preparate mai sanatoase si ingrediente de calitate superioara. Asa ca n-ar fi rau sa iei si tu in considerare optiunile vegane, cele cu continut scazut de carbohidrati sau produsele fara gluten, pentru a obtine un avantaj competitiv.

Intocmeste un plan de afaceri pentru restaurantul tau. Incepe cu o scurta descriere a afacerii tale si a misiunii acesteia, stabileste obiectivele, produsele si serviciile pe care vrei sa le oferi. Include o analiza de piata si o lista de furnizori. Stabileste obiective realiste si elaboreaza un plan de actiune pentru a le realiza.

Estimeaza-ti cheltuielile si potentialele venituri. Atunci cand iti calculezi costurile de pornire, ia in considerare chiria, utilitatile, echipamentele si consumabilele, inventarul de bucatarie si materialele de marketing.

In aceasta etapa va trebui sa decizi daca cumperi sau inchiriezi echipamentele de bucatarie. Vei avea nevoie, printre altele, de un cuptor de pizza, de echipamente de pregatire a aluatului si de echipamente de refrigerare.

TOPK iti pune la dispozitie o gama variata de echipamente profesionale pentru domeniul alimentar. Cu o experienta de 24 ani in domeniu, firma ofera solutii complete de echipare pentru restaurante, catering, fast-food, baruri, cafenele, pizzerii, covrigarii, cofetarii, patiserii, gelaterii, brutarii, supermarket-uri, magazine alimentare, carmangerii, macelarii, spalatorii si curatatorii profesionale, depozite frigorifice. De la consultanta, planificare si pana la montaj si service, TOPK ofera toate facilitatile pentru clientii sai, inclusiv posibilitatea de plata in rate prin leasing sau inchiriere prin Grenke – optiuni foarte solicitate de antreprenorii la inceput de drum.

Un aspect important atunci cand deschizi o pizzerie este sa poti vinde pizza la un pret competitiv – un pret pe care sa il poti sustine pe termen lung si care sa-ti permita sa faci profit constant. Desi este tentant sa incepi cu preturi minime retine ca atunci cand treci la preturile care iti permit sa faci profit este posibil sa pierzi o parte din clientela. Pizza este un preparat accesibil tuturor, asa ca ar fi indicat sa te aliniezi cu concurenta in cazul in care nu urmaresti sa-ti deschizi o locatie de lux, care serveste specialitati costisitoare. Afla preturile produselor similare oferite de competitori si aplica-le si tu produselor tale.

Cu o cerere atat de mare pentru pizza, deschiderea unui restaurant-pizzerie poate fi o idee de afacere mai mult decat inspirata. Totusi, nu e de ajuns sa-ti deschizi o pizzerie pentru a avea succes. Acesta este consecinta unei planificari logistice impecabile, a retetelor delicioase si a unui brand si concept distinctive, asa ca fa-te remarcat!

Citește știrea

Actualitate

Ziua porţilor deschise la societatea Marsat

Știe publicată cu

în data de

Autor

■ peste 150 de fermieri interesaţi să achiziţioneze seminţe şi utilaje agricole au participat marţi, 18 iunie, la evenimentul organizat de firma din Roman ■ societatea Marsat, cel mai mare producător agricol din zonă, a încheiat un parteneriat cu o companie italiană prin care se oferă utilaje agricole performante, cu livrare la încheierea înţelegerii ■ în acelaşi cadru, a fost prezentată şi oferta de seminţe pentru anul 2019 ■

La sediul societăţii Marsat din Roman a fost organizată marţi, 18 iunie, Ziua porţilor deschise, eveniment ce a reunit peste 150 de producători din România şi Republica Moldova, unde firma are o sucursală. La manifestări au fost prezenţi şi reprezentanţii firmei italiene ARBOS, producător de utilaje agricole, cu care Marsat are un parteneriat. Managerul companiei, Vasile Balcan, a urat bun venit tuturor fermierilor interesaţi de colaborarea reciproc avantajoasă cu cea mai mare companie agricolă din această zonă a ţării. Ca în fiecare an, aşa cum v-am obişnuit, organizăm acest simpozion cu ocazia declanşării campaniei de achiziţii. Anul acesta alături de noi se află şi reprezentanţii firmei Arbos din Italia. Ca puncte de discuţie am avut condiţiile de declanşare a campaniei de recoltare şi prefinanţare a campaniei de înfiinţare de culturi pentru 2019, după care a avut loc o prezentare a utilajelor produse de partenerul nostru italian şi de căte firma Agro Concept. Vor urma discuţii şi continuarea acestora la o masă colegială. Salut prezenţa printre noi a directorului Direcţiei Agricole Neamţ, Marcel Tălmăcel, şi a reprezentanţilor firmei italiene, în frunte cu domnul Ţăranu, Feraru, Mauru şi Carmen Danciu. Sînt prezenţi şi reprezentanţi ai firmei Agro Concept, colaboratori, furnizori de piese şi pesticide pentru această campanie. După problemele climaterice din această primăvară am ajuns aproape de a începe recoltarea la rapiţă şi orz. În sudul ţării această lucrare a fost demarată şi deja putem oferi o parte din preţurile de achiziţii. S- a început contractarea la unele produse din acest an pe care fiecare participant le-a primit în mapa de prezentare. În perioada următoare vom oferi îngrăşăminte chimice şi seminţe de grîu, rapiţă, orz, orzoaică şi pesticide pentru toate aceste culturi. În ofertă avem şi motorină, maşini şi utilaje agricole din toată gama, piese de schimb pentru toate gamele de tractoare şi maşini agricole. Societatea Marsat a încheiat un contract de finanţare pentru înfiinţarea de culturi în 2019. În mapă cei interesaţi au găsit documentele necesare precontractelor de creditare pentru anul 2019-2020, precum şi toate documentele pentru contractarea motorinei în această vară. Acum se încheie precontracte de achiziţie pentru rapiţă, din producţia anului 2019, acordînd avansuri de 70%. Putem proba că avem cele mai bune preţuri de achiziţie de pe piaţă. Oricine doreşte să beneficieze de produsele furnizate de noi, cunoaşte seriozitatea firmei Marsat în relaţiile comerciale. Zilnic, sau săptămînal, aceste preţuri se vor schimba, în funcţie de evoluţia preţurilor pe piaţa în domeniu, dar putem garanta că preţurile firmei noastre vor rămîne indiferent de evoluţia lor, cele mai avantajoase. Este ştiut că în toţi anii am dat dovadă de corectitudine în ceea ce priveşte cîntărirea produselor şi la analiza acestora, dar cel mai important aspect a fost cel legat de seriozitatea cu care am plătit, fie în aceeaşi zi a livrării, fie cel tîrziu a doua zi. În mapă fermierii au avut şi modele de contracte de vînzare-cumpărare pentru rapiţă, porumb, orz, triticale, în condiţiile în care produsele întrunesc calitatea cerută. Pentru perioada imediat următoare am pregătit şi o ofertă pentru vînzarea de maşini agricole, în care avem şi promoţii cu un comision redus şi o finanţare asigurată de noi, cu plata în produse agricole, rate ce pot fi achitate în 5-6 ani. Există şi o finanţare cu susţinerea avansului, prin furnizare de produse agricole“, a precizat Vasile Balcan, managerul SC Marsat SA Roman. El a mai sublinait că mai există şi contracte de finanţare a maşinilor agricole pe 6 ani, prin BCR, cu o dobîndă subvenţionată, perioadă în care producătorii pot să-şi achite utilajele. Reprezentatul firmei Arbos a prezentat apoi avantajele colaborării cu Marsat. „Am încheiat un parteneriat cu firma romaşcană şi am venit să vorbim cu dumneavoastră. Este vorba de utilaje agricole care merg de la 25 cai putere, pînă la 140 cai putere, utilaje specializate pentru agricultură şi pomicultură. E o provocare pe care Marsat ne-a lansat-o în România pentru a răspunde nevoilor fermierilor. Modificările utilajelor noastre au mers spre modernizarea lor electronică. A rezultat, însă şi un produs mai mult mecanic, care este extrem de fiabil şi are un raport calitate- preţ foarte interesant. Aceste utilaje sînt fabricate în Italia de o echipă de specialişti performanţi. Ne bucurăm de colaborarea noastră cu Marsat, un partener recunoscut pentru performanţele sale agricole în România“, a declarat reprezentantul firmei italiene. Managerul SC Marsat SA, Vasile Balcan, a comunicat şi oferta la zi pentru preţurile de achiziţie la silozurile din Roman. Pentru rapiţă se oferă 1600 lei/tonă, la orz 600 lei, grîu panificaţie 660 lei, grîu furaj 620 lei, triticale 600 lei/t, mazăre galbenă 670 lei/t, floarea soarelui 1200 lei/t, soia 1250 lei/t, porumb 700 lei/t. „Acestea sînt preţurile la care putem încheia precontracte la zi, fie cu acordare de avans, sau în alte condiţii convenite de comun acord“ a adăugat Vasile Balcan.

Citește știrea

Actualitate

Neamţ: Numai două stagii de calificare

Știe publicată cu

în data de

■ în luna lui Cireşar se pot şcoli gratuit 34 de şomeri nemţeni ■ un curs este în ocupaţia de confecţioner - asamblor articole din textile, iar altul este pentru cei care doresc să devină contabili ■

Luna iunie nu a adus prea multe noutăţi pe piaţa cursurilor de reconversie profesională, iar în judeţul Neamţ sînt progrmate a avea loc două stagii de pregătire, aşa cum se prevede în prognoza publicată pe site-ul Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă. Se pot înscrie 34 de nemţeni, iar dacă sînt şomeri, pregătirea va fi gratută. 20 de persoane pot alege cursul de calificare în ocupaţia de confecţioner – asamblor articole textile, iar alţi 14 pot obţine competenţe profesionale ca şi contabil. De la începtul anului, în judeţ au fost puţine stagii de pregătire, în ianuarie nu a avut loc nici un curs, în februarie au fost patru, iar în martie au fost doar două. Totuşi, ulterior reprezentanţii Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Neamţ au anunţat că vor fi mai multe stagii de pregătire deoarece bugetul a fost suplimentat. „Una din măsurile active de ocupare a forţei de muncă este formarea profesională. Bugetul alocat Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Neamţ pentru anul 2019 permite înscrierea persoanelor care doresc să obţină o calificare, la mai multe cursuri care vor avea loc în Piatra Neamţ, Roman şi Tîrgu Neamţ“, conform unui comunicat emis de Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă. În zona Piatra Neamţ vor avea loc stagii de pregătire în ocupaţii cum ar fi tinichigiu-carosier, lucrător în comerţ, ospătar, lăcatuş mecanic, IRU, frizer-coafor-manichiurist-pedichiurist, contabil, operator calculator, sudor şi agent de securitate, în total 10 calificări. La Roman vor fi opt cursuri, pentru lucrător în comerţ, frizer-coafor-manichiurist-pedichiurist, contabil, operator calculator, lucrător în structuri pentru construcţii, bucătar, inspector Sănătate şi Securitate în Muncă şi agent de securitate. Numai trei vor fi la Tîrgu Neamţ, pentru contabil, bucătar şi lucrător finisor în construcţii. De menţionat este faptul că persoanele care nu au un loc de muncă se pot înscrie în evidenţa Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Neamţ pentru a beneficia de gratuitatea cursului şi de decontarea transportului. În cazul în care rămîn locuri libere, se pot înscrie şi persoane care au un loc de muncă, dar care doresc o calificare în domeniu, însă acestea trebuie să achite cheltuielile formării. Pentru participare, solicitantul trebuie să depună un dosar care să cuprindă o recomandare de la Centrul de consiliere în carieră al Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Neamţ, precum şi copii după cartea sau buletinul de identitate, cartea de muncă, certificatul de căsătorie (numai în cazul femeilor). Mai sînt necesare o copie după diploma de studii (cursantul trebuie să aibă cel puţin opt clase), copie după carnetul de şomer şi o adeverinţă de la medicul de familie care să ateste că persoana este clinic sănătoasă.

Citește știrea

Trending