Publicitate

■ modul în care se derulează procedura de licitaţie pentru investiţii de peste 6 milioane de euro naşte întrebări ■ CJ şi-ar dori anularea procedurii de atribuire a contractului, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor nu e de acord ■ „cuiul lui Pepelea“ îl reprezintă racordarea la reţeaua de gaz metan ■ se prefigurează o luptă prin instanţe ■ consilierii judeţeni au avut şi ei un cuvînt de spus ■

Modul în care decurg lucrurile în cadrul unei proceduri de licitaţie organizată de Consiliul Judeţean Neamţ e, din nou, cel puţin ciudat. Fie este vorba despre lipsă de profesionalism crasă, fie de o încercare de a satisface nişte interese. De grup sau personale. Miza este una extrem de „atrăgătoare“: un proiect cu o valoare estimată de 23.833.736 lei fără TVA. Adică peste 28.000.000 lei cu TVA, mai bine de 6.000.000 euro. Dar să luăm lucrurile în ordinea lor cronologică. Care este extrem de interesantă şi vorbeşte de la sine: În decembrie 2017 debutează licitaţia. Obiectul contractului, împărţit pe două loturi: 1. Elaborare proiect tehnic şi execuţie lucrări pentru investiţia Construire clădire – Complex de Servicii pentru Persoane Adulte cu Handicap Roman, în comuna Dragomireşti; 2. Elaborare proiect tehnic şi execuţie lucrări pentru investiţia Construire corp nou Pavilion central – Centrul de recuperare şi Reabilitare Neuropsihiatrică Războieni, în comuna Dragomireşti“. Se înscriu doi ofertanţi, o firmă din Piatra Neamţ şi o asociere de firme. Deocamdată nu le facem publice numele, acest aspect urmînd să constituie subiectul unui articol ulterior. La lotul 1, asocierea în cauză, conform informaţiilor de pe SEAP, nu a făcut dovada constituirii garanţiei de participare, aşadar s-a considerat că oferta este inacceptabilă. Se depune o contestaţie pe această temă, respinsă de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor pe 18.04.2018. Surpriză, cel puţin pentru a doua firmă care rămînea singură în cursă pentru primul lot, la data de 24.04.2018 comisia de evaluare decide anularea procedurii de atribuire a contractului de achiziţie publică. De ce? Pentru că în data de 20.04.2018 Direcţia de investiţii, Programe şi Infrastructură Judeţeană transmite o adresă prin care se specifică faptul că soluţia tehnică prevăzută în studiul de fezabilitate pentru căldură şi apă caldă la respectiva investiţie presupune utilizarea gazelor naturale, iar în Dragomireşti, ce să vezi?, nu există reţea de distribuţie pentru gazele naturale. Şi aici sînt necesare cîteva lămuriri: pentru a atrage banii amintiţi şi pentru a realiza investiţiile, Consiliul Judeţean trebuia să asigure utilităţile: drum, apă, canal, energie electrică, gaze etc. Ciudăţenia care apare este următoarea: abia la cîteva luni după demararea licitaţiei şi, nu ştim dacă există vreo legătură, după ce un ofertant „e scos din joc“ măcar parţial, îşi dă seama CJ Neamţ că nu-şi mai poate onora obligaţia de a „aduce“ gazul pînă la locul investiţiei? Asupra acestui aspect vom reveni, însă să continuăm să observăm ordinea cronologică a evenimentelor. După decizia de anulare a procedurii din 24.04.2018, firma din Piatra Neamţ depune contestaţie pe 09.05.2018, iar pe 22.06.2018 CNSC o admite şi obligă judeţul Neamţ (Consiliul Judeţean Neamţ) ca, în termen de cel mult 10 zile de la data primirii deciziei să, reia procedura de atribuire. Decizie împotriva căreia poate fi formulată plîngere. „Ciudăţeniile“ nu se opresc însă aici: pe 4.07.2018, consilierii judeţeni nemţeni adoptă o hotărîre prin care se aprobă documentaţiile tehnico-economice pentru reţeaua stradală, reţeaua de alimentare cu apă, reţeaua de alimentare cu energie electrică, reţeaua de colectare ape uzate, reţeaua de iluminat stradal, dar, prin amendament al unui consilier PSD, este retrasă taman documentaţia tehnico-economică pentru reţeaua cu alimentare cu gaze naturale. Coincidenţă sau nu, la puţin timp după CNSC spunea că procedura de atribuire ar trebui continuată. Chiar dacă s- ar întîmpla aşa, în virtutea noii hotărîri de CJ, dacă va rămîne „în picioare“, se pare că investiţia tot nu va putea fi realizată. Că nu e gaz.

Unde-i logica

Aceasta fiind cronologia, fără a încerca să dăm verdicte, facem totuşi un efort să prindem firul logic al evenimentelor. În 2017, CJ Neamţ îşi propune şi începe demersurile pentru a face o investiţie de peste 6 milioane de euro. Aur curat. Pentru aceasta ar fi trebuit să asigure utilităţile pînă la locul investiţiei, fapt „asumat“ şi prin avizarea Planului Urbanistic Zonal. Se porneşte licitaţia şi, iarăşi ciudat sau nu, o firmă interesată solicită următoarea clarificare: cum va fi asigurat necesarul de energie pentru încălzire şi apă caldă, întrucît în zonă nu există instalaţie de distribuţie a gazelor naturale. Şi autoritatea contractantă, recte CJ, afirmă că „asigurarea gazelor naturale face obiectul unui proiect separat de investiţie, respectiv de asigurare a tuturor utilităţilor necesare funcţionării centrului social“. Adică îşi asumă o dată în plus că va „trage gazul“. Pentru ca la puţin timp să-şi schimbe optica şi să dorească anularea licitaţiei tocmai pe motiv de „lipsă“ gaz, fără nici o legătură probabil cu faptul că se contura un posibil cîştigător, cel puţin în cazul unui lot. Mai mult, consilierii judeţeni, în loc să caute soluţii pentru a rezolva problema şi a porni investiţia, vin cu un proiect de hotărîre amendat prin care scot din ecuaţie „aducerea“ reţelei de gaz. Ce să înţelegem? Unii ar putea crede că de fapt consilierii judeţeni nu-şi mai doresc investiţia. Dar cum ar fi posibil să nu-şi dorească vreun ales local să aducă 6 milioane de euro în judeţ? În plus, în hotărîrea de Consiliu Judeţean din iulie 2018 sînt aprobate documentaţii pentru reţea stradală de 3.607.155 lei, pentru apă de 839.878 lei, pentru energie electrică de 838.931 lei, pentru canalizare de 803.105 lei, pentru colectare/evacuare ape pluviale de 3.659.611 lei, pentru iluminat stradal de 521.391 lei. Adică un total de peste 10 milioane de lei. Şi nu se mai face un efort şi pentru gaz, în condiţiile în care pentru obţinerea avizului de racordare la gaz se vehiculează o sumă de puţin peste 1 milion de lei? Dar lăsînd deoparte aceste calcule, rămîne întrebarea: ce au avut în minte consilierii judeţeni cînd au votat o hotărîre ce pare „a pune cruce“ sau măcar a amîna un proiect de peste 6 milioane de euro? Le solicităm pe această cale să ne ofere un răspuns la întrebare. Către reprezentanţii CJ Neamţ avem o altă întrebare: cum cataloghează „profesionalismul“ celor care s-au ocupat de procedură? În condiţiile în care o porneşti, o derulezi în mare parte, întrebat fiind ce faci cu gazul, răspunzi că e treaba ta, pentru ca exact înainte de a stabili un cîştigător la licitaţie să „descoperi“ că n-ai bani de racordare? Şi că ar dura mult. Sau că ar fi complicate demersurile. Başca dorinţa de a anula procedura nu e „consfinţită“ de o instituţie centrală, CNSC, ba din contră, ţi se solicită să o reiei? O fi şi altceva la mijloc decît vreo „scăpare“ funcţionărească? Unii zic că astfel de nedumeriri ar putea fi clarificate în momentul în care vreo instituţie de anchetă ar verifica în sfera cui de influenţă sînt măcar o parte dintre firmele implicate în această „ecuaţie“ cu o rezolvare de peste 6 milioane de euro. Dar asupra acestui aspect vom reveni.

Comentarii Facebook
loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.