Contactează-ne

Administrație

Primarii, nevoiţi să mai strîngă cureaua

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ membrii Asociaţiei Comunelor din România au înaintat o petiţie Ministrului Dezvoltării Regionale şi Ministrului de Finanţe ■ primarii sînt nemulţumiţi de un proiect de ordonanţă prin care se impun măsuri fiscale de reducere a cheltuielilor ■ edilii susţin că unele dintre prevederile din document sînt neconstituţionale ■

Că nemulţumirea primarilor faţă de politicile fiscale ale Guvernului a ajuns la apogeu nu mai este o noutate pentru nimeni, aşa cum nu este o noutate nici faptul că luările de poziţii ale reprezentanţilor administraţiilor publice locale nu sînt luate în seamă. Înainte de rectificarea bugetară, primarii de municipii şi oraşe au ameninţat cu o serie de acţiuni de protest, dar iată că, mai nou, şi primarii de comune încep să-şi strige disperarea. Preşedintele Asociaţiei Comunelor din România (ACOR), Emil Drăghici, care este primar al comunei dîmboviţene Vulcana-Băi, a trimis o petiţie către vicepremierul Vasile Daniel Suciu, ministru al Dezvoltării Regionale şi către Ministrul de Finanţe, Eugen Orlando Teodorovici, prin care atrage atenţia că proiectul de Ordonanţă de Guvern privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare, de reducere a cheltuielilor, lansat în dezbatere publică, este de natură să adîncească şi mai mult criza din administraţia publică locală. „Am avut patru runde de întîlniri cu Ministrul Fiananţelor Publice. La ultima, din luna iulie, aşa cum am arătat şi în memoriul trimis celor doi miniştri, ai Dezvoltării Regionale şi ai Ministerului de Finanţe, se vede că este nevoie de o analiză concretă la nivelul fiecărei comune, pentru a se interveni cu resurse financiare în vederea bunei funcţionări a unităţilor administrativ teritoriale. La ora la care discutăm, avem 7 luni de execuţie bugetară şi mai avem doar cinci luni pînă la sfîrşitul anului. Am solicitat ca să se elaboreze un calendar pentru adoptarea bugetelor pentru anul 2020 pentru ca să nu ne trezim şi la anul cu aceeaşi situaţie ca în 2019. Nu este normal ca oraşele, comunele, municipiile să nu aibă bugetul pentru anul următor, aprobat pînă la sfîrşitul anului calendaristic. Ministerul Finanţelor a dat această ordonanţă de rectificare a bugetelor, dar rămîne să vedem măsura în care se acoperă nevoile localităţilor pînă la sfîrşitul anului. La ultima noastră întîlnire, Ministrul Finanţelor ne-a promis o nouă rectificare, prin care să se asigure resursele de funcţionare. Sperăm să fie aşa, pentru că altfel nu vom putea funcţiona, dar mai ales nu vom avea bani pentru finanţarea unor proiecte, mai ales de tipul celor europene. Avînd în vedere că ne aflăm în luna august, este nevoie de un calendar de adoptare a bugetelor, înainte de începerea campaniei electorale pentru alegerile prezidenţiale. Dacă se va suprapune elaborarea bugetului cu această campanie electorală, ne vom afla în situaţia de a nu avea la timp buget nici pentru 2020“, a declarat preşedintele Asociaţiei Comunelor din România, Emil Drăghici.

Personal cu 30% mai puţin

Preşedintele ACOR a făcut referire şi la lipsa de personal, din primăriile rurale, situaţie în care aceste unităţi administrativ teritoriale au cu 30% mai puţini angajaţi decît ar avea nevoie. „Este o situaţie care vine din 2010. La comune există un număr de personal cu 30%, chiar 40% mai mic decît cel din categoria oraşelor şi municipiilor. Această anomalie este şi mai mare în ceea ce priveşte nivelul de salarizare. La comune nivelul salariilor este cu mult mai mic decît la oraşe şi municipii, ceea ce nu este normal“, a mai spus preşedintele ACOR. Acesta mai atrage atenţia şi asupra limitării prin ordonanţă de guvern a posibilităţii de a organiza concursuri de angajare pe posturile vacante, după principiul „unu la trei“, respectiv la trei posturi devenite vacante, doar un post va mai putea fi ocupat, numai în condiţiile încadrării în cheltuielile de personal, aprobate prin buget. Preşedintele ACOR atrage atenţia celor doi miniştri privind încălcarea principiilor autonomiei locale şi chiar a Constituţiei. Un alt reproş făcut de reprezentanţii ACOR în documentul amintit este legat despre măsurile de ecomomii preconizate prin reducerea cheltuielilor cu abonamentele la telefonia fixă şi mobilă, lucru pe care aceştia îl consideră o aberaţie, în mileniul al III-lea, atrăgînd atenţia că se vor crea probleme privind respectarea datelor cu caracter personal ale angajaţilor, care vor folosi la serviciu telefoane personale şi vor crea breşe de securitate prin conectarea acestora la reţelele interne ale instituţiilor publice.

Ce-i pe la primăriile din Neamţ

Redactorii Monitorul de Neamţ şi Roman au contactat primarii a trei comune din zone diferite ale judeţului, pentru a vedea situaţia încadrărilor şi a costurilor cu mijloacele de comunicare. În zona Roman, la Săbăoani situaţia arată astfel: la 11.600 de locuitori, conform legii, primăria ar trebui să aibă 78 de posturi, or’ în prezent se lucrează cu doar 36 de funcţionari. În comuna Alexandru cel Bun, lîngă Piatra Neamţ, primarul Ioan Rotaru a precizat că la 6800 de locuitori ar trebui să aibă 35 de salariaţi, în timp ce în organigramă la ora aceasta lucrează cu doar 20 angajaţi, la care se adaugă doi şoferi care conduc microbuzul şcolar. „Aştept normele de aplicare şi după aceea vom vedea se măsuri se impun. E într- adevăr o problemă cu telefoanele, dar vom acţiona în consecinţă după intrarea în vigoare a ordonanţei“, a declarat Ioan Rotaru. La Bicaz Chei, conform declaraţiilor primarului Gheorghe Oniga, la 3.960 de locuitori cît are comuna, ar fi necesară încadrarea a 14 funcţionari, însă primăria are 11 funcţionari publici şi 10 personal contractual. „Cît despre telefoane este şi asta o problemă, pentru că nu poţi obliga un funcţionar să folosească telefonul personal la serviciu. Nu se poate renunţa la telefoane, asta e clar“, a declarat edilul şef al comunei. Şi primarul comunei Săvineşti, Daniel Horciu, declară că la 7000 de locuitori are 30 de funcţionari. Acesta susţine că va exista o problemă cu telefonia, în condiţiile în care a accesat un proiect european de introducere a reţelei de Internet gratuit în comună, dar va trebui ca din bugetul local să fie suportată contravaloarea semnalului. Preşedintele ACOR a mai menţionat că se aşteaptă publicarea în Monitorul Oficial a ordonanţei privind reducerea cheltuielilor după care se va stabili modul în care se va acţiona în teritoriu şi la nivelul Asociaţiei pe care o conduce.

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Verde pentru Viitor, o investiţie pentru generaţiile care vin

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

Una dintre cele mai ample acţiuni de împădurire din judeţ a avut loc sâmbătă, 9 noiembrie, în Cordun: 20.000 de puieţi de salcâm, pe trei terenuri din comună. Activitatea “Verde pentru Viitor” a fost iniţiată şi susţinută financiar de firma Metropolis Fereastra 1, în timp ce administraţia locală din Cordun a pus la dispoziţie terenurile şi a ajutat la plantarea puieţilor. Voluntarii implicaţi în această acţiune au fost tineri din comună, angajaţi ai Metropolis Fereastra 1, dar şi oameni care au răspuns apelului public lansat de iniţiator. “Noi, echipa Metropolis Fereastra 1, care de 15 ani aducem confort şi siguranţă în casele oamenilor, am hotărât să ne ocupăm şi de mediul înconjurător. Practic, această acţiune este un început. Echipa grozavă din care fac parte şi pe care o reprezint, împreună cu voluntarii inimoşi care sunt alături de noi şi cu mulţi alţi oameni de bine, cu toţii avem acelaşi interes comun: să ne îngrijim de ceea ce avem; pentru noi, dar mai ales pentru copiii noştri. Fiindcă este o certitudine că schimbările climatice nu sunt vorbe în vânt. De asemenea, ştim că nu există planetă B sau plan de rezervă. Fiecare dintre noi cunoaşte vorba din bătrâni “codru-i frate cu românul”. Codrul copilăriei mele însemna arbori seculari, susur, freamăt, viaţă. Codrul prezent înseamnă, din păcate, defrişare, iar rapoartele Greenpeace sunt înfricoşătoare. Prin urmare, dacă noi nu avem grijă, alţii nu o vor face”, a afirmat Bogdan Roman, manager Metropolis Fereastra 1. Toate terenurile pe care s-a plantat sâmbătă erau suprafeţe degradate. Acestea nu doar că se ecologizează prin împădurire, dar vor forma şi o bretea naturală care va feri localitatea de vânt, poluare şi viscol. Managerul Metropolis Fereastra 1 a precizat că intenţionează să desfăşoare acţiuni similare şi în alte localităţi, inclusiv în municipiul Roman.

Citește știrea

Actualitate

Roman: Fără gaz pe 14 străzi

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

Cîteva sute de romaşcani vor fi privaţi luni, 11 noiembrie, începînd cu ora 9, de furnizarea gazului metan, care va fi întrerupt pentru efectuarea unor lucrări la reţeaua de distribuţie. Nu vor avea gaz metan consumatorii care locuiesc pe străzile: Vasile Lupu şi Aleea Vasile Lupu, dar nici cei ce domiciliază pe străzile: Moldovei, Fănel Ciupitu, Luceafărului, Victoriei, Cerbului, Griviţei, Plevnei, Albinelor, Bistriţei, Soldat Porojan, Matei Millo şi Panait Moşoiu. Reluarea serviciului de distribuţie a gazelor naturale se va efectua treptat, imediat după finalizarea lucrărilor, cel mai probabil începînd cu ora 16. Compania de furnizare solicită consumatorilor să închidă toate focurile, iar după reluarea distribuţiei gazelor naturale să supravegheze modul de ardere a acestora timp de 30 minute. În cazul în care simt miros specific de gaz, consumatorii sînt rugaţi să anunţe imediat dispeceratul de urgenţă al Delgaz Grid la unul dintre numerele de telefon: 0800.800.928 (număr gratuit, apelabil din principalele reţele de telefonie fixă şi mobilă) sau 0265.200.928 (număr taxabil cu tarif local din reţeaua Telekom şi cu tariful operatorului din toate celelalte reţele de telefonie). Compania regretă disconfortul creat şi mulţumeşte pentru înţelegerea şi sprijinul acordat pentru desfăşurarea acestor lucrări.

Citește știrea

Actualitate

Adunare publică pentru birurile pe 2020, la Tîrg

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ locuitorii sînt invitaţi pe 12 noiembrie la primărie pentru a dezbate impozitele şi taxele locale pentru anul viitor

Tîrgnemţenii sînt invitaţi marţi, 12 noiembrie, la ora 16.00, la o întîlnire organizată de primăria oraşului în vederea dezbaterii publice a proiectului de hotărîre privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2020. „Invităm toţi cetăţenii oraşului Tîrgu Neamţ, agenţii economici şi reprezentanţii mass-media să participe la această întîlnire, pentru a-şi face cunoscute observaţiile şi sugestiile pe marginea proiectului supus dezbaterii publice“, se arată în anunţul semnat de primarul Daniel Harpa. Prin proiectul de hotărîre se propune indexarea impozitelor şi taxelor locale pentru anul viitor cu 4,6%. Potrivit iniţiatorilor, s-a avut în vedere Comunicatul de presă nr.17/14.01.2019, referitor la rata inflaţiei pe anul 2018, emis de Institutul Naţional de Statistică. Proiectul poate fi studiat la sediul administraţiei publice locale, cît şi la adresa de internet www.primariatgneamt.ro, la rubrica Dezbateri publice – Proiecte de hotărîre supuse dezbaterii publice. Toate propunerile primite vor fi analizate, iar proiectul privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2020 va ajunge ulterior pe masa consiliului local, care îl va dezbate în cadrul comisiilor sale de specialitate, hotărînd forma definitivă. În dezbatere publică au fost şi unele tarife şi taxe practicate de primărie, care se vor majora în anul ce vine cu rata inflaţiei. Un proiect priveşte aprobarea chiriilor şi redevenţelor pentru terenuri şi spaţii aparţinînd domeniului public şi privat al oraşului, precum şi a taxei de intervenţie pe domeniul public şi privat, pentru 2020. Sînt mai multe categorii de tarife, ele fiind stabilite pe tipuri de activităţi, respectiv permanente, sezoniere, ocazionale, precum şi pentru spaţii cu altă destinaţie decît cea de locuinţă. Astfel, se vor taxa, la metru pătrat pe an, terenurile cu sau fără construcţii pentru boxe, magazii, garaje, balcoane, extinderi de locuinţă sau anexe. Alte taxe se aplică pentru alei de acces (drept de servitute pentru persoane fizice şi juridice), amplasare de stîlpi de racord la electricitate, comercializarea florilor. Şi unităţile pentru comercializarea produselor alimentare şi nealimentare, activităţile de prestări servicii sînt taxate la metrul pătrat. Pe listă se află şi activităţi de seră, solarii şi ciupercării, exploatare a lemnului, construcţie blocuri de locuinţe etc. În acelaşi proiect se face referire şi la taxa plătită pentru obţinerea avizului de spargere a străzilor. „Birurile“ sînt diferenţiate în funcţie de gradul de modernizare al străzilor şi de suprafaţa afectată.

Citește știrea

Trending